Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Toppturski?

Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067450 08/03/2016 13:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: H.Iversen
Jeg har nok ikke råd til toppturutstyr i år. Får satse på høsten.Eventuelt høre om jeg får leid noen plass her lokalt.

Jeg er sikker på at om du kjøper utstyret etter påske på kredittkortet og betaler regningen til høsten, så sparer du inn de 10-12% rente du får på kortet og mer til. Skaffer du deg en IKANO Visa kredittkort, får du 7% rabatt på alt sportsutstyr i mars i tillegg til at du kan utsette betalingen i 9 måneder for 450 kroner uten å betale renter. Da TJENER du PENGER på å kjøpe nå i tillegg til rabatten butikken gir deg seint på sesongen.

Eller selge klokka. Jeg er sikker på at toppturutstyret kommer til å tilføre mye mer livskvalitet enn ei dyr klokke. Dette er en helt utrolig fin måte å oppleve naturen på.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski? [Re: GeirK] #2067451 08/03/2016 13:06
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er ikke det at jeg ikke har pengene, det er vel mer det å ta seg råd samt overtale økonomisjefen om det samme. ICON_WINK Er enklere å vente til høsten da jeg har bursdag i oktober. ICON_SMILE

PS: Jeg har ikke så veldig dyr klokke skal sies! Ei finfin bruksklokke som ikke hadde dekt en halv toppturskipakke engang. ICON_SMILE

Redigert av H.Iversen; 08/03/2016 13:07.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067453 08/03/2016 13:09
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare for å spore av litt....:
JEg går skjelden toppturer, og når det er toppturer er det moderate turer der man KAN kå med markaskia..
Vil det være noen fordel å gå med skøyteskoa ioppover, for økt støtte til anklene?

Svar gjerne kort, og gå så videre med trådstarters tråd om dyrt utstyr :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067457 08/03/2016 13:16
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Forslag: Ski og feller , sko .
4000,- for K2 Wayback, G3 feller og Dynafit One.
Løp og kjøp, god tur!

Bjørn
Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067461 08/03/2016 13:25
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Har ikke testet dynafit eller tech, men for min del, holder det lenge med marker duke bindinger og gåfunksjon.
Jeg har det ikke travelt på tur opp, går sjeldent kjempelangt, og bruker det rett og slett ikke nok til at det forsvarer innkjøp av tech.

Alle skriver her at man "må" ha tech, men det er bare tøv.
Jeg kjenner plassen Håkon bor på godt, og vet at de fleste av toppene der er mulige å komme seg opp på i løpet av 1-2 timer, selv med alpinbindinger med gåfunksjon.

Klart det går fortere med tech, men det er da absolutt ikke noe man må ha.
For noen uker siden traska jeg til topps på åreskutan med mine marker duke, og det gikk helt fint.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Toppturski? [Re: bsmell] #2067469 08/03/2016 13:36
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: bsmell
Forslag: Ski og feller , sko .
4000,- for K2 Wayback, G3 feller og Dynafit One.
Løp og kjøp, god tur!
Bra tips! Der kjenner jeg folk i tillegg. ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Toppturski? [Re: MAN] #2067474 08/03/2016 13:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: MAN
Har ikke testet dynafit eller tech, men for min del, holder det lenge med marker duke bindinger og gåfunksjon.
Jeg har det ikke travelt på tur opp, går sjeldent kjempelangt, og bruker det rett og slett ikke nok til at det forsvarer innkjøp av tech.

Alle skriver her at man "må" ha tech, men det er bare tøv.
Jeg kjenner plassen Håkon bor på godt, og vet at de fleste av toppene der er mulige å komme seg opp på i løpet av 1-2 timer, selv med alpinbindinger med gåfunksjon.

Klart det går fortere med tech, men det er da absolutt ikke noe man må ha.
For noen uker siden traska jeg til topps på åreskutan med mine marker duke, og det gikk helt fint.

Støttes. Jeg gikk med Marker Tour i to år før jeg kjøpte meg et lettere par med tech-bindinger. Ja - det er litt mer komfortabelt oppover og jeg må vente mer på de andre i stigningene. Jeg må også vente mer på toppen siden jeg kan rigge om uten å ta av skia. Men opplevelsen av å gå på topptur er så lite bundet opp i hva slags bindinger du har på beina oppover at forskjellen drukner litt for meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067476 08/03/2016 13:44
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Dynafit Zzero er ofte til salgs for en tusenlapp. Jeg har sånne og et par bruktkjøpte Fischer Kehua. 1000 for sko, 600 for ski med binding, fellene har jeg fått... Billig moro!

Bjørn
Re: Toppturski? [Re: Storkopp] #2067480 08/03/2016 13:48
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Storkopp
2. Sikkerhetsutstyr: Spade og søkestang skal alle ha i vinterfjellet- skredsøkeren stiller jeg meg mer tvilende til som nybegynnerutstyr! Et kurs, skredkunnskap, klinometer og tur etter evne betyr mer for din overlevelse enn skredsøker/ballongsekk.
Skredsøker, spade og søkestang er noe man har med vel så mye for andres sikkerhet, som for sin egen. Det handler om lojalitet med andre som går i fjellet. Det fungerer omtrent på samme måte som for vaksine: Jo flere som er sikret/har med sikkerhetsutstyr, jo større sjanse er det for å overleve en ulykke.

Re: Toppturski? [Re: GeirK] #2067482 08/03/2016 13:55
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Men opplevelsen av å gå på topptur er så lite bundet opp i hva slags bindinger du har på beina oppover at forskjellen drukner litt for meg.
Denne setningen skjønte jeg ikke helt.

Men jeg tror jeg skjønte helheten i det du skriver: Utstyret har mindre å si for opplevelsen enn selve opplevelsen.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067487 08/03/2016 13:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men opplevelsen av å gå på topptur er så lite bundet opp i hva slags bindinger du har på beina oppover at forskjellen drukner litt for meg.
Denne setningen skjønte jeg ikke helt.

Men jeg tror jeg skjønte helheten i det du skriver: Utstyret har mindre å si for opplevelsen enn selve opplevelsen.

Jeg trykte meg kanskje ut litt klønete der.
Opplevelsen er så sammensatt - det er en aldeles overveldende cocktail av naturopplevelse, adrenalin, mestringsfølelse, endorfin, svette, smil, smerte osv som setter meg sånn ut at jeg ikke har tid til å tenke på hvordan jeg er festet til skia oppover. Men det er nå meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski? [Re: GeirK] #2067501 08/03/2016 14:48
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg trykte meg kanskje ut litt klønete der.
Opplevelsen er så sammensatt - det er en aldeles overveldende cocktail av naturopplevelse, adrenalin, mestringsfølelse, endorfin, svette, smil, smerte osv som setter meg sånn ut at jeg ikke har tid til å tenke på hvordan jeg er festet til skia oppover. Men det er nå meg.
yes

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Toppturski? [Re: Girona] #2067509 08/03/2016 15:12
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Girona
2. Sikkerhetsutstyr: Spade og søkestang skal alle ha i vinterfjellet- skredsøkeren stiller jeg meg mer tvilende til som nybegynnerutstyr! Et kurs, skredkunnskap, klinometer og tur etter evne betyr mer for din overlevelse enn skredsøker/ballongsekk.
Skredsøker, spade og søkestang er noe man har med vel så mye for andres sikkerhet, som for sin egen. Det handler om lojalitet med andre som går i fjellet. Det fungerer omtrent på samme måte som for vaksine: Jo flere som er sikret/har med sikkerhetsutstyr, jo større sjanse er det for å overleve en ulykke.

Dette er jeg helt enig i, men for å spille litt videre på en interessant debatt; du skrev til H.Iversen at skredsøker er minimumsutstyr.
Jeg mener at man kan gå toppturer og ha fine og trygge toppturopplevelser uten å ha skredsøker.

Re: Toppturski? [Re: Storkopp] #2067513 08/03/2016 15:21
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er jeg helt enig i, men for å spille litt videre på en interessant debatt; du skrev til H.Iversen at skredsøker er minimumsutstyr.
Jeg mener at man kan gå toppturer og ha fine og trygge toppturopplevelser uten å ha skredsøker.
Jeg mener skredsøker er obligatorisk når man skal på topptur om vinteren, av lojalitet mot andre som også ferdes i fjellet. Selv om man ikke utsetter seg selv for fare, så bidrar man til å øke sikkerheten for andre når man har med seg slikt utstyr.

Re: Toppturski? [Re: Girona] #2067516 08/03/2016 15:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men vad menar du i så fall med topptur? Jag tror att det är väldigt många som går upp på relativt lätta och säkra toppar, med alla sorters ski, utan att ha med sig skredsökare. Är det verkligen så farligt?

Re: Toppturski? [Re: fredriks] #2067518 08/03/2016 15:39
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: fredriks
Men vad menar du i så fall med topptur? Jag tror att det är väldigt många som går upp på relativt lätta och säkra toppar, med alla sorters ski, utan att ha med sig skredsökare. Är det verkligen så farligt?
Det er ikke så farlig for deg selv. Men du har mye dårligere mulighet for å hjelpe andre som har valgt en brattere rute enn deg selv.

Re: Toppturski? [Re: Girona] #2067520 08/03/2016 15:47
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det er ikke så farlig for deg selv. Men du har mye dårligere mulighet for å hjelpe andre som har valgt en brattere rute enn deg selv.

Og derfor bør folk heller holde seg hjemme?
På Sunnmøre har vi iallefall 2-3 fjell uten bratte nedkjøringsalternativer, aldri helningsvinkel over 25 grader. Havutsikt, høyfjellsfølelse, 400-500 høydemeter nedkjøring..Barneskolebarn og Bestemødre går disse turene på randoutstyr, og jeg mener at det hverken usolidarisk eller farlig.

Re: Toppturski? [Re: Storkopp] #2067521 08/03/2016 15:49
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Og derfor bør folk heller holde seg hjemme?
På Sunnmøre har vi iallefall 2-3 fjell uten bratte nedkjøringsalternativer, aldri helningsvinkel over 25 grader. Havutsikt, høyfjellsfølelse, 400-500 høydemeter nedkjøring..Barneskolebarn og Bestemødre går disse turene på randoutstyr, og jeg mener at det hverken usolidarisk eller farlig.
Ingen regel uten unntak. Og jeg har aldri sagt at folk skal holde seg hjemme. Hvis du bare har tenkt å være i nærheten av slikt terreng, så er jeg enig i at man kan klare seg uten skredsøker. Men det begrenser jo veldig hvilke områder man kan gå på tur i.

Redigert av Girona; 08/03/2016 15:49.
Re: Toppturski? [Re: Girona] #2067530 08/03/2016 16:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men då får jag väl ha de då. Jag tvivlar på att väldigt många tänker på samma sett som dig när de går tur i fjället och skaffar skredsökare för den i de flesta fall lilla risken att någon fastnar i ett skred i deras närhet.

Nu är det säkert bra att så många som möjlighet skaffar skredsökare etc men man bör kanske inte överdriva risken att gå utan om man går en tur upp storhornet eller kråkvasstind på påskeskare.

Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067532 08/03/2016 16:23
erlingba Offline
.
.
Hvorfor ikke telemark?

Det tar litt tid å mestre, men veldig artig når man får det til.

Du kan få fullt telemarksutstyr for nesten ingen penger.

Re: Toppturski? [Re: erlingba] #2067572 08/03/2016 17:49
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: erlingba
Hvorfor ikke telemark?

Det tar litt tid å mestre, men veldig artig når man får det til.

Du kan få fullt telemarksutstyr for nesten ingen penger.
Har tenkt tanken. Jeg har et par Varg Morgedal, så jeg tenkte kanskje å bare kjøpe et par billige Telemarkski. De må jo være bedre å kjøre ned på enn ee jeg har i alle fall. Ligger et par med feller i Tromsø til en tusenlapp. Jeg får ting gratis ned fra Tromsø.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067589 08/03/2016 18:28
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Du finner mye bra brukt. Sjekk finn.no. Finner du ski i passende lengde med gå-bindinger (helst tech-bindinger som Dynafit eller lignende) og feller er du langt vei.
Sko er ofte vanskelige og det er lurt å prøve før du kjøper. Hvilken sko-størrelse bruker du?

Re: Toppturski? [Re: traktoregg] #2067604 08/03/2016 19:04
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: traktoregg
Du finner mye bra brukt. Sjekk finn.no. Finner du ski i passende lengde med gå-bindinger (helst tech-bindinger som Dynafit eller lignende) og feller er du langt vei.
Sko er ofte vanskelige og det er lurt å prøve før du kjøper. Hvilken sko-størrelse bruker du?
tror jeg skal ha 27,5. Jeg får prøve utstyret til en kompis i mårra. Et par scarpa maestrale sko. Usikker på resten. Men får i alle fall testa om skoene passer meg

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067649 08/03/2016 20:27
erlingba Offline
.
.
Gamle telemarkski er ikke nødvendigvis bedre enn nye fjellski.
Fant et par telemarkski fra sent nittitall på loppemarked, og de var på langt nær like gode å kjøre med som Åsnes Nansen med samme bindinger.

En annen ting er at de fleste nye telemarkbindinger er tilpasset plaststøvler. Hvis du finner noen med Riva eller kanskje Cobra R4 tror jeg det går bra med lærstøvler.

Vil uansett anbefale deg å teste plaststøvler. Det gir en helt annen kontroll og de fungerer overraskende bra å gå med. Gikk Jotunheimen rundt i fjor påske med Scarpa T4.
Er det mest opp og ned ville jeg nok sett på T2. Og aller helst med bindinger med gåfunksjon som Voilé Switchback eller G3 Targa Ascent.

Denne ser bra ut, men kanskje litt dyrt:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70700705
Litt smalere og billigere:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70084546&fks=70084546

Jeg har forresten noen litt slitne ski med G3 Targa Ascent i boden som jeg skal bli kvitt.

Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067656 08/03/2016 20:46
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har et par gaaaaamle Åsnes Rago. Mener de var kjøpt i 2003... De er dønn rette.

Skal jeg bruke 5K kjøper jeg en brukt randopakke

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Toppturski? [Re: Storkopp] #2067739 09/03/2016 08:55
Laban Offline
Veteran
Veteran
Mine 5 cent:

Skal man gå i terreng hvor man ikke trenger skredsøker kan man droppe søkestang også. Spade også om været er bra. Kjøper man toppturski, så er oddsen stor for at man vil ende opp i skredterreng eller utløpssoner og da er SM obligatorisk etter min mening, sammen med søkestang og spade.
Alle kan gjøre feil, snø og skred er særdeles komplekst og vanskelig. Selv skredeksperter blir tatt i skred. Det hjelper ikke å ha kurs og klinometer om man ligger 1 meter under snøen. Da har man statistisk sett 18 min, etter dette er sjansen liten for å overleve. Da må man ha SM og en gruppe som vet å bruke dette. Derfor går jeg aldri på tur med folk i skredterreng uten at de har SM, søkestang og spade, samt at de bruker mange timer på å trene på både bruk og utgraving. Jeg vil ikke ligge under snøen og vite at det løper hodeløse høns over meg uten kunnskap og utstyr.
Ellers veldig enig at det er viktig med tur etter evne, klinometer og kunnskap. Kjøp en god skredbok, skikompis og staying alive in avalanche terrain er å anbefale. Les, gå tur, grav og lær. Klinometer viktig, meget viktig.

Bare en liten ekstra ting om man skal tro Bruce Tremper så er ballongsekk det viktigste som har skjedd innen skredsikkerhet noen sinne. Viktigere en ASSS, kurs og alt annet. Ikke at jeg nødvendigvis er helt enig.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Toppturski? [Re: Laban] #2067742 09/03/2016 09:02
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Laban
Mine 5 cent:

Ellers veldig enig at det er viktig med tur etter evne, klinometer og kunnskap. Kjøp en god skredbok, skikompis og staying alive in avalanche terrain er å anbefale. Les, gå tur, grav og lær. Klinometer viktig, meget viktig.

Er ikke skredkartene bra nok?

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Toppturski? [Re: H.Iversen] #2067744 09/03/2016 09:03
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: traktoregg
Hvilken sko-størrelse bruker du?
tror jeg skal ha 27,5. Jeg får prøve utstyret til en kompis i mårra. Et par scarpa maestrale sko. Usikker på resten. Men får i alle fall testa om skoene passer meg
*host * http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2055304

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Toppturski? [Re: Goldrush] #2067753 09/03/2016 09:17
Laban Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Goldrush
Mine 5 cent:

Er ikke skredkartene bra nok?

Til planlegging, ja. Man får en ide om hvordan terrenget er. Det er dog ofte av det man har sett på kartet ikke helt stemmer når man ser terrenget. Når man går på tur og skal gjøre trygge enkelthengvurderinger og veivalg da bør man ha klinometer. Gjerne et speilkompass med klinometer, siden kompass bør være med uansett.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Toppturski? [Re: Laban] #2067762 09/03/2016 09:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er dog ofte av det man har sett på kartet ikke helt stemmer når man ser terrenget.

Kan du nevne noen gode eksempler på dette?

- Robert Green Ingersoll
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support