Vel, sykkel og sykkel. Det er valg av E-MTB. Står og tripper og ønsker å kjøpe en forholdsvis bra fulldemper. Valgene jeg har kommet frem til er E-Spark 710 eller E-Genius 720 Pluss. De har noenlunde samme pris. Jeg sykler mest på gamle kjerreveier og over myr terreng til neste kjerrevei. Ikke mye på smal sti eller nakent fjell med røtter og slikt.
Holder muligens en knapp på Spark varianten, men etter en test jeg leste i ebike-mtb så kom Sparken noe dårlig ut pga mulig kort dempervandring og "bare" en 32 demper foran. Genius modellen har 34 demper og bredere felger og dekk. Mulig lavere rekkevidde med denne? Er usikker og får desverre ikke mulighet til å prøve noen av modellene her jeg bor. Fint om noen som har prøvd en plus sykkel eller har noen form for erfaringer med en eller begge modellene, både med og uten el-drift kan gi meg noen råd. :-)
Jeg har spark 710 i huset og nå E-genius 710plus. Siste har jeg ikke prøvd enda.
Sparken har fungert utmerket og faren min har brukt den mye. Til grusveier er E-spark mer enn nok. Grunnen til å evnt gå for plus er at på ELsykkel er ikke en kg til eller fra så farlig. Du vil få bedre grep med plus sykkelen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: E-Spark 710 eller E-Genius 720 Plus
[Re: Sepeda]
#206753808/03/201616:40
Det er forsåvidt bra, ettersom det (fortsatt) er ulovlig på elsykkel
Ikke i følge NCF
Sitat: NCF
Etter vår oppfatning var en endring av kjøretøyforskriften § 2-5 nr. 12 ikke nødvendig for at el-sykkel ikke skal regnes som motorvogn, da en el-sykkel ikke er «drevet frem med motor» i vtrl. forstand. Det vises til høringsbrevet som ble utarbeidet av Statens vegvesen i forkant av endringen i §2-5 nr. 12, hvor det fremgår at Vegdirektoratet i en årrekke har praktisert regelverket slik at § 2 ikke omfatter el-sykkel. Begrunnelsen for dette er at el-sykkelen er et kjøretøy hvor det forutsettes det må tråkkes for fremdrift, og dermed vil «en montering av en hjelpemotor ikke medføre at kjøretøyet ansees som en motorvogn». Vegdirektoratet har hele tiden stilt et vilkår om at hovedkilden til fremdrift er tråkking på pedalene, og dersom motoren er hovedfremdriftskilden vil sykkelen bli ansett som en motorvogn.
Det har vært mye snakk om elsykler på sti her i det siste, og Miljødirektoratet jobber nå med nye regler for bruk av elsykkel til utmark. Utfallet kan bli alt fra at elsykkel sidestilles med vanlig sykkel, til at elsykkel kun får tilgang på vei i utmark. Det er vel ganske sansynlig at elsykkel på kjerreveier fortsatt vil være tillatt, men å sykle over myrer er det verre med.
Jeg har kort testet eGenius 910 og 720+. Ned en svingete grusbakke hadde pluss-sykkelen merkbart bedre grep og var raskere. Og plus-sykkelen bør ha en fordel på bløtt underlag. Men til slutt foretrakk jeg vel egentlig 910'en, den føltes mer manøvrerbar og leken. Men det kan like gjerne skyldes ting som innstilling av styrehøyde og sete, hadde ikke nok tid på dem til å avgjøre dette.
Velger du en fulldemper fordi du har behov for å sitte mest mulig på setet? I så fall ville jeg valgt mest mulig vandring, altså en av eGeniusene. Men eSpark vil nok ikke være noe dårligere til enkelt terreng. Jeg tviler på at det er noe særlig forskjell på rekkevidden her. Det måtte være om det var 400wh batteri på en og 500wh batteri på en annen.
Det jeg vet at var ganske stor forskjell fra Spark 710 som vi har (2 år gammel) og den nye er at den nye motoren har bedre moment. Tipper det er det samme på de nye Sparkene uten at jeg har sjekket.
[Re: olechr]
#206754408/03/201616:53
Det jeg vet at var ganske stor forskjell fra Spark 710 som vi har (2 år gammel) og den nye er at den nye motoren har bedre moment. Tipper det er det samme på de nye Sparkene uten at jeg har sjekket.
eSpark 720 har den nye Bosch-motoren, Performance CX, så da har nok resten av de fulldempa eScottene den og. Det er verdt å velge denne utgaven om man går for Bosch.
[Re: knut77]
#206754508/03/201616:56
Det er forsåvidt bra, ettersom det (fortsatt) er ulovlig på elsykkel
Sitat: knut77
Ikke i følge NCF
Knut77 - ja, det er NCFs høringsuttalelse.
Utgangspunktet er høringsnotatet som redegjør for gjeldende rett (pkt. 2), så problemstillingen er jo klar.
Ville ikke starte debatt om dette her, bare gjøre trådstarter oppmerksom på at før evt. regelverksendring anser bl.a. Klima- og miljødepartementet at elsykling i utmark er forbudt - debatten kan med fordel fortsettes i denne tråden.
[Re: knut77]
#206763708/03/201619:58
eSpark 720 har den nye Bosch-motoren, Performance CX, så da har nok resten av de fulldempa eScottene den og. Det er verdt å velge denne utgaven om man går for Bosch.
Skjønte det på pappa at det ar ganske merkbar forskjell
Hei og takk for kommentarer og gode råd! Jeg endte med å bestille en E-Genius 720 plus. Tror at det er riktig på en e-mtb, + min vekt på 100 kg med utstyr, å ha en sykkel med den kraftigste gaffelen og noe mer vandring. Vil tro at plus hjul også er ideelt på elsykkel. Gir økt grep og en eventuell økt rullemotstand blir i liten grad merkbar med hjelp av el-motor. Håper på lengre turer med e-mtb og Genius har vel også litt mindre aggresiv sittestilling enn Spark, noe som jeg tror blir gunstig.
Sendte også en epost for ett par dager siden til ebike-mtb gutta hvor jeg lurte på hvilke de anbefalte. Fikk tilbakemelding fra dem i dag; "The E-Genius is an amazing bike, that might boost your confidence in riding trails!" Uten at de skriver noe negativt om E-Spark, så tolker jeg det til at de anbefaler å gå for E-Genius versjonen. Test på E-Genius her om noen ønsker å lese. http://ebike-mtb.com/en/e-mountainbike-review-scott-e-genius-710-plus-2016/