Er svært fersk i sykkelgamet men skal kjøpe ny hardtail mtb karbon. Sykler nå 27" alu, har lyst på 29", men har ikke prøvd dette og er redd for å angre. Liker godt å sykle lange bratte oppoverbakker stort sett på grus, og lurer på om 29" er dårligere/tyngre/mindre egnet til klatring enn 27".
Skal ellers debutere i birken og nibberittet iår tenkte jeg. Sykler mest grusveger til vanlig.
Noen som vet noe om dette?
Takk for hjelp!
Re: 29" dårligere til klatring?
[Re: aben]
#206719507/03/201617:31
Til ditt bruk vil vekt og geometri være langt viktigere enn hjulstørrelse.
Du kan trygt anskaffe 29". Elsker selv lange, bratte bakker og store hjul. 27,5" vil også fungere utmerket - det er et spørsmål om personlige preferanser.
Velkommen Kult at du har satt deg mål om Birken og Nibberittet! Det er mye smak og behag. De større merkenavnene er gode til å tilpasse rammene slik at hver størrelse er optimalisert og bevarer de samme egenskapene. Ofte kommer en modell i 29" ned til og med 17-17,5", og 27,5" fra og med 15".
Greit å få prøvd. Uansett velger du ikke feil. 29" er lettere å få tak i hjul og dekk til.
#206724707/03/201620:55
Jeg har begge deler og spør du meg er det lite vits å bytte til 29" bare for å bytte.
Sitat: torbis
Greit å få prøvd. Uansett velger du ikke feil. 29" er lettere å få tak i hjul og dekk til.
Seriøst? Dette er vel et argument fra 2013? Det er _virkelig_ ikke et problem å skaffe dekk og hjul til 27,5", og det forundrer meg ikke om utvalget er like bra som på 29". I norske butikker vil jeg mene at det nå MER 27,5" enn 29". XXL og G-Max f.eks. kjører tilnærmet utelukkende 27,5", iallfall på egne sykler. XXL førte også i fjor nesten bare 27,5" på Scott, iallfall toppmodellene (700 og 710).
#206724807/03/201620:55
Ok. Ser på en Hard Rocx Circo Volante sl 2015 som jeg får til redusert pris. 19" ramme til mine 185 cm og 80 kg. Hvis noen har erfaringer med disse som er verdt å vite, så kom med dem
Grr - ja, utvalget av dekk og hjul er i ferd med å jevne seg ut mellom 29" og 27,5", men jeg ventet hele forrige sesong på Nobby Nic i Trailstar i 27,5" som aldri kom på markedet - før jeg vendte tilbake til 29" At de store kjedene satser på 27,5" vil selvsagt skape større tilbud etterhvert, men G-Sport/Max og XXL retter seg mot massemarkedet, utvalget av dekk hos dem er begrenset og hjul helt begredelig, uansett størrelse.
Aben - jeg har ikke erfaring med Hard Rocx. Sikkert utmerkede sykler, men det er en kjent sak at de er blant de høyest prisede av de "norske" merkene. Håper du får heftig avslag på en fjorårsmodell. På denne tiden av året ville jeg forventet rundt 40% i avslag på veiledende fjorårspris.
#206727707/03/201622:09
40% kan en glemme i år er jeg sikker på. Valuta og enda dyrere 2016 priser gjør at det ikke blir like gode salg på overliggere i år er jeg redd.
Har gått igjennom alle nettsidene til spesialbutikkene p jakt, og en får 20-25% rabatt. Har ringt litt rundt og det virker som de er få 2015 modeller igjen også.
håper jeg tar feil, men tror ikke det
#206727907/03/201622:23
Som nevnt i en annen tråd, har enkelte G-Sport opptil 50% avslag på gode modeller denne uken. Bl.a. Giant TCR Advanced 1 og Propel Advanced 2 til halv pris i Grensen (Oslo)
Har ikke sett etter terrengsykler, men samme kjede i Sandvika skal ha Scott Spark, Genius og Scale med betydelig avslag.
Men utvalget er begrenset og jeg er enig med Kriller at det virker vanskeligere å finne gode overliggere med høyt avslag i år enn tidligere. Det gjelder så vidt jeg kan se spesielt 29", som ofte er utsolgt.
#206732008/03/201608:03
Noen må jo ha sagt noe i den retningen i og med at spørsmålet kommer?
Jeg hadde kjøpt den sykkelen jeg ville ha. Tenker og at om man har 27,5" og lurer på en 29" så er man sannsynligvis så nysgjerrig på 29" at man må/bør prøve. Eneste jeg kan se man kan angre på i ettertid vedr. HR sykkelen er evt. prisen og hva annet man kunne fått...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Hvor kommer påstanden om at 29" HT med XC geometri ikke er god til å klatre på grus med egentlig fra?
Det er vel ikke påstått i denne tråden, men man skal ikke se bortfra at noen mener det.
Jeg vil mene, med en viss grad av erfaring i bunn, at det er i tekniske klatringer at 29ere har sin aller største styrke. En enkel test viser at det f.eks er lettere å sykle opp trapper med 29er, enn med tilsvarende sykkel med mindre hjul. Dette er direkte overførbar til tekniske klatringer. Noen trekker frem at 29eren alltid vil være tyngre enn en 27,5-sykkel, alt annet likt. Dette stemmer og utgjør 100-300 gram ekstra vekt fordelt på hjul, dekk og ramme. Disse ekstra grammene vil under sykling i motbakke på asfalt kunne utgjøre en liten forskjell. Men den matematiske forskjellen er ikke større enn 0,4-0,5 prosent. Gitt total ekvipasjevekt på 85 kilo. Det vil si at du i en jevn stigning på 10 minutter vil kunne spare 2-3 sekunder. Ikke nok til å sykle fra han bak deg på 29, som uansett vil kunne kjøre fra deg nedover fra toppen. ;-)
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#206750508/03/201614:57
Hvor kommer påstanden om at 29" HT med XC geometri ikke er god til å klatre på grus med egentlig fra?
Det er vel ikke påstått i denne tråden, men man skal ikke se bortfra at noen mener det.
Jeg vil mene, med en viss grad av erfaring i bunn, at det er i tekniske klatringer at 29ere har sin aller største styrke. En enkel test viser at det f.eks er lettere å sykle opp trapper med 29er, enn med tilsvarende sykkel med mindre hjul. Dette er direkte overførbar til tekniske klatringer. Noen trekker frem at 29eren alltid vil være tyngre enn en 27,5-sykkel, alt annet likt. Dette stemmer og utgjør 100-300 gram ekstra vekt fordelt på hjul, dekk og ramme. Disse ekstra grammene vil under sykling i motbakke på asfalt kunne utgjøre en liten forskjell. Men den matematiske forskjellen er ikke større enn 0,4-0,5 prosent. Gitt total ekvipasjevekt på 85 kilo. Det vil si at du i en jevn stigning på 10 minutter vil kunne spare 2-3 sekunder. Ikke nok til å sykle fra han bak deg på 29, som uansett vil kunne kjøre fra deg nedover fra toppen. ;-)
Et andet argument man også ofte hører er at der skal flere kræfter til at få gang i hjulene, acceleration, på grund af den større diameter på hjulene, dette kunne vel have indflydelse på stejle bakker som man "angriber" i lav fart.
Men min personlige erfaring er lige som din, også at de store hjul forcere forhindringer nemmere så jeg er både hurtigere op og ned, efter jeg er gået over til 29".
#206794209/03/201618:10
Riktig at 29 har høyere roterende masse enn 27 og dermed krever mer kraft for å akselereres. På en grusracer er ikke dette noe stort problem da det er lite start-stopp. 29 har også litt dårligere aerodynamikk, noe som først får betydning når hastigheten er høy. Fordelen til 29 er angrepsvinkelen. Enten der er trappetrinn eller småstein man skal over har 29 en liten fordel sammenlignet med 27.
29 har også litt dårligere aerodynamikk, noe som først får betydning når hastigheten er høy.
{{citation needed}}
Se for deg hjulene forfra og tenk på at øvre del av dekket har den dobbelte av "ground speed" relativ til luft. Det andre er at eikene er lenger og visper mer luft. Om dette har særlig betydning er en helt annen sak.
29 har også litt dårligere aerodynamikk, noe som først får betydning når hastigheten er høy.
{{citation needed}}
Se for deg hjulene forfra og tenk på at øvre del av dekket har den dobbelte av "ground speed" relativ til luft. Det andre er at eikene er lenger og visper mer luft. Om dette har særlig betydning er en helt annen sak.
Ja dette med hjulstørrelse er vel overanalysert opp til flere ganger. Men aldri feil å fyre opp 29" menigheten;-)
{{citation needed}}
Dette er lite relevant og bør vel stå langt nede på lista. Lurer jo og på når dette blir et praktisk problem?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Hjulakslingen har samme fart som resten av sykkelen, punktet på dekket som har kontakt med bakken står i ro mens punktet øverst på dekket beveger seg forover i dobbel hastighet i forhold til akslingen.
Dette er også grunnen til at sykler ikke spruter vann bakover når det regner. Så lenge man ikke spinner så vil ikke noe punkt på hjulet bevege seg bakover, kun oppover, fremover og nedover. Dermed kan heller ingen vanndråper kastes av bakover.