Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening..

Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. #2066416 04/03/2016 07:28
C
CarlGustav Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Kroppen har passert femti år mens jeg mentalt befinner meg ett sted sent i tenårene. Utfordringen nå er at jeg øker treningsmengdene hvert år og treningsverket blir stadig værre. Må stort sett avslutte øktene før jeg føler meg ferdig for å unngå massivt treningsverk.

Er det dette man kaller å bli gammel, det det koster å trene mer eller bare feil treningsregime ?

Re: Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. [Re: CarlGustav] #2066421 04/03/2016 07:37
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Treningsverk? Vond muskulatur altså?

Jeg tror man kan trene rimelig mye også når man er oppi årene, så jeg tror ikke du trener for mye, jeg tror du trener feil i forhold til hva kroppen din tåler. For mye hardt.
Også for deg gjelder totalbelastning, har du en stressende hverdag ellers blir restitusjonen deretter.

Har du noe framgang eller trener du bare uten å måle noen form for framgang?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. [Re: CarlGustav] #2066424 04/03/2016 07:46
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor mye ca i snitt trener du pr uke ? Og hvor lenge har du vært jevnlig i gang med å trene ?

Jeg er ca 10 år eldre enn deg, og ligger på ca 7 timer i snitt pr uke, med variert trening , intervaller og opptil 3.5 timers økter. Og det går helt ok, men så har jeg holdt meg i gang stort sett jevnlig de siste 20 årene.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. [Re: CarlGustav] #2066452 04/03/2016 08:35
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Min erfaring etter hvert som jeg blir eldre, er at hvile er helt avgjørende. Trente meg i senk før med en stressende hjemmesituasjon og lite hvile. Når jeg så trente stort sett etter tanken om "full pupp er greit siden jeg trener så lite", ble det alt for mye og jeg presterte dårlig.

Etter å ha lagt om regimet, kom resultatene. Før var det trening på sure bein, nå avslutter jeg økta når det skjer. Rolige langturer og harde intervaller er mitt regime nå. Er jeg sliten dagen etter, sure bein i trappetesten, tar jeg hvile en dag.

Div. sportsremedier ...
Re: Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. [Re: CarlGustav] #2066454 04/03/2016 08:38
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Kontrollspørsmål:
Avslutter du alle treninger all-out, eller bruker du noe tid på å komme ned igjen?

- Stefan
Re: Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. [Re: CarlGustav] #2066598 04/03/2016 14:20
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trappetesten funker bra ja. Jeg kjører veldig skjeldent all-out, og avslutter i hvertfall ikke med det. En hard intervalløkt avsluttes med visping i 5-10 min.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. [Re: CarlGustav] #2066607 04/03/2016 14:56
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Dette er enkelt. du trener for hardt.
Gå ned på intensitet på alle økter. Ha maks en hard økt i uken, også denne bør være uten melkesyre.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. [Re: CarlGustav] #2066613 04/03/2016 15:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg aner ikke hva slags økter du kjører, og tillegg er jeg vel en 10-15 år yngre enn deg. Om det du kaller trenigsverk er det som kommer et par timer eter trening så kan du jo tenke litt på følgende.
Har du gjort deg noen tanker om hvor hardt du trener (og blir treningsverket påvirket av intensiteteten?) Trener du mye på terskel og over terskel så er det slitsomt for muskulaturen og med alderen tar restitusjon lengre tid. Om du ikke har forsøkt kan du prøve å trene på litt lavere intensitet og heller legge på litt mere tid, og om du absolutt føler du må over terskel så kan du kjøre litt korte drag som ikke fyller musklene med laktat på samme måte.
Når du skal sykle ned så kan du og legge inn kortere perioder med høy kadens sånn at blodgjennomstrømningen i musklene blir god og mest mulig "slagg"-stoffer "vaskes ut".
Jeg ville og vurdert om inntaket av mat og veske etter trening var godt nok.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. [Re: CarlGustav] #2066706 05/03/2016 07:16
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg nærmer meg 50 og trener ca. 350 timer i året på sykkel, ski og løp. Jeg har lagt om treningen fra å være veldig intensiv (i4 og 5) på intervallene til mer lange I3 drag. Har en krevende jobb, og har følt meg sliten.

Jeg har også fulgt ett råd jeg leste ett sted at når man passerer 45, så bør man legge inn en lett uke hver 3. uke. Så mitt opplegg nå er hard uke, mengde uke, og lett uke. Jeg trener nå 3 I3 økter i uke 1 (pluss noe veldig rolig, hvis jeg har tid). 1-2 harde øker i uke 2 (I3) pluss mye rolig mengde, I uke 3 har jeg lett uke, der jeg har maksimum 1 hard økt, pluss rolige økter. Forsøker å planlegge slik at de lette ukene faller på krevende perioder med reiser og stress. Føler jo at man blir stinn, støl og har lett "treningsverk" den uka jeg kjører 3 harde økter. Restitusjon tar lenger tid en før. Men jeg kjenner at i den lette uka, så tar det ikke lang tid før jeg restiutert og nærmest lengter etter å komme i gang med harduka igjen. Jeg kjenner at det å kjøre 3 harde økter med 40 til 70 min i I3 krever mye av kroppen, og at øktene går best når det blir 72 timer i mellom.

Re: Bruker lang tid på å hente meg inn etter trening.. [Re: CarlGustav] #2067133 07/03/2016 12:33
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Et lite søk på Internett ga dette svaret fra Joe Friel:

http://www.joefrielsblog.com/2011/11/q-a-.html

Question: It seems that recovery or lack thereof is a big issue with older cyclists. Based on your training methodology, what are suggestions for this group?

Answer: “Older” athletes are old primarily because their rate of recovery is relatively slow. Someone can be “old” at age 35 due to a poor rate recovery after stressful workouts. On the other hand, I’ve coached athletes in their 60s who recovered very quickly and so by this definition were still “young.” In fact, recovery is probably the key to performance at all ages, but especially so for aging athletes who tend to have the deck stacked against them.

Back to aging athletes… For the purpose of this discussion let’s say they are over age 50. Starting around this age it becomes apparent that athletes have lower levels of testosterone, started losing muscle mass, increased risk of osteopenia and osteoporosis (especially in cyclists), increased tendencies for acid-base imbalance, reduced sensitivity to thirst, perhaps a greater propensity for weight gain, lost soft tissue elasticity accompanied by an increased likelihood of injury, reduced enzyme activity, less tolerance for heat, and more. It isn’t pretty.

So aging athletes are fighting an uphill battle. But for most I don’t believe the issue is aging so much as it is detraining. The younger one is the more mistakes that can be made in training and lifestyle without negatively impacting performance. As we age there is less latitude for mistakes. Cutting back on training with age only exacerbates the problems when the athlete does train seriously. So for the aging athlete the focus on training and performance must be narrowed.

The focus of the aging athlete must be in four areas.

• Workout intensity. There are only three elements of training that can be manipulated to produce fitness: workout duration, workout intensity and workout frequency. As we age there is a tendency to increase duration at the expense of intensity. Workouts become longer and easier. The aging athlete needs to do just the opposite if he or she is to slow the aging process. Workouts above 80% intensity factor with an emphasis on muscular endurance, anaerobic endurance and sprint power (see my Training Bible books for details) should be the basis of their training. This typically results in shorter training sessions but higher weekly average intensity. This stimulates testosterone release and maintains muscle mass.

• Strength training. Lifting weights is one of the best ways the aging athlete can maintain bone density while also stimulating testosterone release. The use of heavy loads with traditional strength training is what is needed here to accomplish these goals. Such training should include loading the legs which requires a great deal of planning so as not to impact on-bike training. An alternative for the athlete who prefers not to load the legs is walking or running several miles each week. I suspect that body-weight-only exercises are not as effective as lifting heavy loads when the purpose is bone density. Such training should be done frequently and regularly. Research suggests that this will maintain the aging athlete’s bone and muscle health.

• Sleep. As mentioned, younger athletes can make many mistakes in training and still perform at a high level. Aging athletes can’t. This is certainly true when it comes to recovery. As we get older adequate sleep is especially important. If following my guidelines above, training is becoming more intense and serious strength training is adding to the accumulating stress. Sleep quantity and quality are necessary to allow the body to cope with this stress. Aging athletes must be very careful not to compromise sleep in order to fit more activities into their lives.

• Nutrition. The second most effective modality for improving recovery is nutrition. There are two primary areas of concern: adequate macronutrients, especially carbohydrate and protein, in the recovery period following an intense workout and a micronutrient-dense (vitamins and minerals) diet for the remainder of the day. The first requires taking sugar during a long and intense workout (water is all that is needed during short workouts) with starch consumed in the recovery window. These recovery foods are micronutrient-poor but necessary for maintaining and restocking glycogen (stored carbohydrate). Once short-term recovery is achieved then the athlete should greatly reduce their intake of starch and sugar. The emphasis now should be on micronutrients. The most micronutrient-dense foods are vegetables, fruits and animal protein. These alkaline foods have also been shown to improve acid-base balance (an acidic diet escalates the loss of bone minerals and muscle mass).

Moderator  support