Norgesmesterskap har vært stengt for alle som ikke har hatt norsk lisens. Da jeg ville kjøre Norgesmesterskap i Drammen for et par år siden, siden lillebroren min skulle starte, fikk jeg ikke kjøre, fordi jeg hadde lisens der jeg studerte. Spilte ingen rolle at jeg ikke hadde sjanse til å vinne.
I år har man forandret reglene.
Endringer i regler for mesterskap Fra nå av får du bare stille i mesterskap dersom du har norsk lisens OG ER NORSK STATSBORGER per 1/1 året mesterskapet arrangeres. Om det har tilbakevirkende kraft også for i år vet jeg ikke.
Hva grunnen til denne regelendringen vet jeg ikke. Før kunne utlendinger kjøpe norsk lisens og kjøre NM. Siden det er så enormt mange Amerikanere, Australiere, Svensker, Dansker, Russere, Tyskere og Pakistanere som er gift med Nordmenn og har lyst til å kjøre NM, var det vel noen smarte pamper på tinget som fikk gjennomslag for dette. Dessuten var det bedre med en generell formulering, enn å slenge på en tilleggsklausul som sa: Theo, Greg og et par til kanskje får ikke kjøre. Neste år kommer det en ny regel. Får kun stille i NM, dersom dine foreldre og besteforeldre var født i Norge, samt at du er hvit, eller max solariumsbrun.