Pusset opp kjøkkenet i fjor og tok denne ventilatoren fra Ikea og kostet 2500 kr: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60304598/ Kapasitet: 602 m3/ og 72 desibel. Men jeg er ikke fornøyd. Har utlufting, men når steker kjøtt o.l så oser det mye og jeg synes ikke viften tar godt og kjøkkenet blir røyklagt. Den bråker mer enn den suger. Og synes fettet samler seg litt oppe i viften og drypper fra fra ristene under. Som vaskes ofte.
Så en test fra Råd&Røn (kjøpte testen til 45 kr) hvor Miele kommer best ut. Se under: F.eks Miele DA 4167 men koster 10 500 kr og kapasitet: 640 m3/ og 53 desibel. http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/ventilator/DA4167/miele-ventilator-da-4167-stal Men er en slik fra Miele så mye bedre og verdt investeringen? Må være veggmontert. Har dere evt tips til andre ventilatorer?
ser at Ikea vindig får 55 i poengsum. Men utsuget får karakter 7 jf Miele på 8 og er jo lite forskjell. Er de andre tingene, som ikke er så viktig i ventilator-sammenheng, som gjør at ikea får lav poengsum.
Har en Røros vifte. Den drypper det også fett fra... tror det gjelder de fleste. Har til og med fått fett bak glassplate bak koketoppen... glemte å silikonere oppe. Dette selv om glassplaten går helt opp til overskapet. Det jeg tror skiller de dyre viftene fra de billige er støynivået. Siemens er en del billigere enn Miele. Når du er i prisklassen 10 tkr så er det kanskje flere alternativer. F.eks kan jo en loftsvifte gjøre jobben mye mer stille. Det krever loft. ...
Et tips kan være å starte vifta 5 min før du starter med stekingen. Når jeg gjør det, synes jeg lukta forsvinner raskere.
Viktig å starte vifta minimum 5 min før du starter med stekingen. Da oppnår du undertrykk i rommet og lufta beveger seg mot ventilatoren. Men det spiller ingen rolle hvor mye en vifte trekker ut hvis det ikke kommer tilstrekkelig med luft inn. Men for å ikke ødelegge undertrykket på kjøkkenet lønner det seg ikke å åpne et vindu der men i et annet rom. Viftene med høyest effekt har ekstern motor, enten på loftet eller på yttervegg.. Da er det ikke noe problem med 2000 m3 En annen fordel er jo mye lavere støynivå.
Du må anta at IKEA sin holder spec, og 602 kontra 640m3/h vil si at det ikke er noen praktisk forskjell i luftmengden som pushes. Støy er et annet kapittel.
Er du sikker på at kanalen videre er optimalt lagt?
Flow er jo en vitenskap, men kort fortalt så kan turbulens gi tilnærmet full brems i kanalen ut. Har også vært borti direkte feilmontasjer (av fagfolk) med dobbelt sett spjeld, både i yttervegg og bak ventilator. Sikkert god tanke, men ikke når det ene spjeldet stod feil vei, og ventilatoren hadde vært "dårlig" i fem år..
Viktig å starte vifta minimum 5 min før du starter med stekingen. Da oppnår du undertrykk i rommet og lufta beveger seg mot ventilatoren. Men det spiller ingen rolle hvor mye en vifte trekker ut hvis det ikke kommer tilstrekkelig med luft inn. Men for å ikke ødelegge undertrykket på kjøkkenet lønner det seg ikke å åpne et vindu der men i et annet rom
har 120 mm pvc rør. Koblet i ventil ut og som har enkel ventilklaffe på utsiden av veggen som står rett ut når vifta på. Koblingen av pvc rør til ventilator er avrundet pvc-rør som går ned i ventilator. Får ikke gjort det noe enklere og bedre? om ventilator fungerer godt med klaffer inni er litt vanskelig å sjekke nå...
En annen ting å tenke på er å bruke 150/160 rør istedenfor 120. Et 160 rør er langt bortimot dobbelt så stort som 120. Da kan man få ut dobbelt så mye luft med samme lufthastighet.
Benytter anledningen til å dra opp enda en kjøkkentråd. Hvem skulle tro at valg av ventilator skulle være så vrient...
Vi skal ha vegghengt ventilator på det nye kjøkkenet. Den gamle er skapmontert med uttrekkskanal. Kanalen har 90 grader bøy og ca 3 meter bort til vegg. I vegg går den inn i rekkehusets ventilasjonskanal. Ifølge den kunnskapsrike selgeren [min oppfatning] på Elkjøp var dette en dårlig løsning. Bøy og lange strekk gir store tap. Han anbefalte derfor med kullfilter. Jeg er generelt skeptisk til konseptet med kullfilter. Men han solgte godt inn kullfilter fra Witt. Deres nye teknologi skal visstnok ta 98% av lukten, gitt at man holder ting ved like selvfølgelig. Ulempen er at vanndamp bli igjen i rommet, noe som sikkert gir kondens på vinduer (særlig på vinteren).
Noen som har oppdatert erfaring med kullfilter? Og Witt spesielt?
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Anbefaling av ventilator kjøkken
[Re: ohjelm]
#250148209/08/201813:13
Benytter anledningen til å dra opp enda en kjøkkentråd. Hvem skulle tro at valg av ventilator skulle være så vrient...
Vi skal ha vegghengt ventilator på det nye kjøkkenet. Den gamle er skapmontert med uttrekkskanal. Kanalen har 90 grader bøy og ca 3 meter bort til vegg. I vegg går den inn i rekkehusets ventilasjonskanal. Ifølge den kunnskapsrike selgeren [min oppfatning] på Elkjøp var dette en dårlig løsning. Bøy og lange strekk gir store tap. Han anbefalte derfor med kullfilter. Jeg er generelt skeptisk til konseptet med kullfilter. Men han solgte godt inn kullfilter fra Witt. Deres nye teknologi skal visstnok ta 98% av lukten, gitt at man holder ting ved like selvfølgelig. Ulempen er at vanndamp bli igjen i rommet, noe som sikkert gir kondens på vinduer (særlig på vinteren).
Noen som har oppdatert erfaring med kullfilter? Og Witt spesielt?
Jeg har ikke oppdatert info om kullfilter, men min erfaring er at man lærer å leve med det. Og angående vedlikehold, så var det ganske omfattende og i tillegg er anbefalt levetid på filteret ganske begrenset. Jeg ville valgt vanlig ventilasjon mellom de to alternativene.
Et 90 grader bend og 3 meter rør høres ikke så veldig mye ut. Hvis løsningen du har hatt frem til nå har fungert, så ville jeg bare byttet ventilator og kjørt på med samme løsning.
Kjør på med samme løsning. Bytt eventuelt til stålrør hvis det ikke allerede er det. Gir mye bedre luftgjennomstømning. Dim bør være 150/160 mm hvis mulig. Kullfilter er absolutt siste løsning.
#250153409/08/201818:20
Vi har en Witt Piper som vi installerte da vi byttet kjøkken i fjor. Jeg var i kontakt med en hos importøren som kunne fortelle at denne hadde relativt god kapasitet i L/min, men lavt moment og tapte mye på utvendig utkast. Hos oss var det ikke snakk om langt strekk, men han mente effekttapet var 15% per bend og 10% per meter rør. vet ikke om dette gjelder alle ventilatorer fra Witt.
Vi monterte denne med det nye kullfilteret og innvendig utkast. Det funker greit hos oss, men det hadde vært bedre å fått det ut. Særlig ved steking av fisk eller lignende, den renser ikke lufta like godt.
Hadde jeg vært deg ville jeg montert den i kanalen og vurdert hvordan dette fungerte. Dersom luftmengden/suget blir for lite kan du demontere og blende kanalen. (Går kanalen utenpå vegg? Over skap?)
[Re: Boas]
#250160310/08/201805:52
Vi har en Witt Piper som vi installerte da vi byttet kjøkken i fjor. Jeg var i kontakt med en hos importøren som kunne fortelle at denne hadde relativt god kapasitet i L/min, men lavt moment og tapte mye på utvendig utkast. Hos oss var det ikke snakk om langt strekk, men han mente effekttapet var 15% per bend og 10% per meter rør. vet ikke om dette gjelder alle ventilatorer fra Witt.
Vi monterte denne med det nye kullfilteret og innvendig utkast. Det funker greit hos oss, men det hadde vært bedre å fått det ut. Særlig ved steking av fisk eller lignende, den renser ikke lufta like godt.
Hadde jeg vært deg ville jeg montert den i kanalen og vurdert hvordan dette fungerte. Dersom luftmengden/suget blir for lite kan du demontere og blende kanalen. (Går kanalen utenpå vegg? Over skap?)
Alt blir sannsynligvis bedre enn det som er der i dag. Viften fra IKEA vi har i dag tror jeg lager mer lyd enn ren luft for å si det sånn.
Ulempen med å teste kanal er at vi da må velge lavere overskap (80 cm istedet for 100 cm) på veggen der utkastet er. Vi må også bokse inn røret ettersom veggen med ventilator ikke skal a utkast. Så valget blir ganske permanent for å si det sånn.
Det beste er kanskje å kjøpe en ventilator med litt for stor kapasitet og kjøre det ut til husets kanal slik det er i dag....
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
#250175310/08/201812:03
Jeg tror jeg hadde gjort det jeg og. Litt avhengig av bruken er det en del fuktighet som er grei å få ut av huset. Kan dere bruke 100-skap og spare ut i toppen til ventilatorrør? Synes det er penere å få skap helt opp, i tillegg kan dere kanskje endre det i etterkant dersom det ikke fungerer.