Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppsigelse, ferie, feriepenger, etc

Oppsigelse, ferie, feriepenger, etc #2066247 03/03/2016 14:33
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Hei!

Jeg har sagt opp jobben, og har 3 måneder oppsigelsestid. Jeg sa opp 29. februar, og siste arbeidsdag er dermed 31. mai.

Jeg har mye kundekontakt, og det gir ikke mening å fortsette i stillingen ut oppsigelsestiden. Jeg vil derfor bli "fritatt for arbeidsplikt" (altså: slippe å jobbe) om nokså kort tid, lenge før 31. mai.

Selskapet som eier selskapet jeg jobber i er ikke norsk, og jeg er usikker på om de gjør alt riktig. Jeg håper noe her vet mer enn meg, og kan hjelpe. Nedenfor er det jeg håper er tilstrekkelig, og relevant, informasjon:

- Oppsigelse: 29/2 (jeg sa opp selv)
- Siste "formelle" arbeidsdag er etter 3 mndr, altså 31/5
- Siste "praktiske" arbeidsdag (siste dag jeg behøver å gå på jobb): trolig 18/3
- Jeg har 25 dager ferie pr år
- Jeg overførte 10 dager ferie fra 2015 til 2016
- Jeg har dermed totalt 25+10=35 dager ferie jeg kan ta ut i 2016
- Jeg har foreløpig ikke tatt ferie i 2016

Jeg lurer på:
- Har jeg rett til full lønn i alle tre månedene?
- Kan arbeidsgiver kreve at jeg tar ut ferien i oppsigelsestiden, og dermed ikke betale lønn?
- Kan arbeidsgiver "trekke fra" dette fra lønn hvis jeg bruker feriedagene i oppsigelsestiden?
- Hvor mye ferie tjener jeg opp i 2016? Har dette noe å si, i og med at jeg sier opp?

Kort sagt lurer jeg på: Hva er det arbeidsgiver skal betale meg?

Jeg er VELDIG takknemlig for all hjelp, og håper jeg slipper å leie advokat bare fordi arbeidsgiver ikke kan norske lover og regler.

Redigert av Christian; 03/03/2016 14:38.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Oppsigelse, ferie, feriepenger, etc [Re: Christian] #2066254 03/03/2016 14:56
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Christian

Jeg lurer på:
- Kan arbeidsgiver kreve at jeg tar ut ferien i oppsigelsestiden, og dermed ikke betale lønn?
- Kan arbeidsgiver "trekke fra" dette fra lønn hvis jeg bruker feriedagene i oppsigelsestiden?
- Hvor mye ferie tjener jeg opp i 2016? Har dette noe å si, i og med at jeg sier opp?

Min forståelse (obs forbehold):

- Du har rett til full lønn de tre månedene, men arbeidsgiver kan da kreve at du er på jobb. Dersom dere sammen blir enige om en kortere oppsigelsestid kan det medføre mindre betalt. (men du kan være heldig)
- Nei, ikke i dette tilfellet ettersom det ikke er innen "vanlig" ferieperiode
- Hvis du bruker ferie i oppsigelsestiden vil du "trekkes" for dette. Du får ikke i pose og sekk. Dersom du ikke bruker ferie vil det betales ut som feriepenger, hvis ikke vil det redusereres.
- Hvis du begynner å jobbe i ny jobb 1. juni tjener du opp full ferie, men du vil få ferie som feriepenger for perioden i inneværende jobb. Disse pengene (feriepenger for 2017) får du enten utbetalt som en del av sluttoppgjøret eller til neste år.

Redigert av esv; 03/03/2016 14:58.
Re: Oppsigelse, ferie, feriepenger, etc [Re: esv] #2066415 04/03/2016 07:27
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: esv

Jeg lurer på:

Min forståelse (obs forbehold):

- Du har rett til full lønn de tre månedene, men arbeidsgiver kan da kreve at du er på jobb. Dersom dere sammen blir enige om en kortere oppsigelsestid kan det medføre mindre betalt. (men du kan være heldig)
- Nei, ikke i dette tilfellet ettersom det ikke er innen "vanlig" ferieperiode
- Hvis du bruker ferie i oppsigelsestiden vil du "trekkes" for dette. Du får ikke i pose og sekk. Dersom du ikke bruker ferie vil det betales ut som feriepenger, hvis ikke vil det redusereres.
- Hvis du begynner å jobbe i ny jobb 1. juni tjener du opp full ferie, men du vil få ferie som feriepenger for perioden i inneværende jobb. Disse pengene (feriepenger for 2017) får du enten utbetalt som en del av sluttoppgjøret eller til neste år.

Jeg slutter meg til det esv skriver. Jobber med slikt, og hadde svart omtrent som esv, men han kom meg i forkjøpet. Christian; Send gjerne en PM om du vil ta en prat om dette. FOC, selvfølgelig :-)

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Oppsigelse, ferie, feriepenger, etc [Re: Christian] #2066464 04/03/2016 09:00
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Takk for svar!

Jeg er blitt fortalt at arbeidsgiver har "siste ord" når det gjelder ferieavvikling, men at arbeidstager har krav på at ferietidspunktet drøftes. Dette skal være gjorti god tid før ferien starter, som betyr at det i praksis er vanskelig å avvikle ferien i oppsigelsestiden (spesielt 7 uker).

(Arbeidsgiver har forresten funnet denne tråden og referert til innlegg for å underbygge sine argumenter, det sier vel sitt)

Christian
Re: Oppsigelse, ferie, feriepenger, etc [Re: Christian] #2066467 04/03/2016 09:05
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

En misforståelse som er ganske utbredt er at man "tjener opp" ferie (vet ikke om du egentlig tror det, men formuleringen kan kanskje tyde på det). Feriedager er noe man har krav på etter ferieloven (25 dager per år normalt) mens feriepenger er noe man tjener opp gjennom året før.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Redigert av knuthaug; 04/03/2016 09:06.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Oppsigelse, ferie, feriepenger, etc [Re: Christian] #2066469 04/03/2016 09:08
Arne_And Offline
More than words
More than words
Du har krav på tre uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden som starter 1. juni, ut over det har arbeidsgiver rett til å instruere når ferien tas. Dvs de kan maks pålegge deg å ta fire av de sju ukene du har, men som du skriver er det vel krav til drøfting osv som gjør det praktisk vanskeligere for dem.

Re: Oppsigelse, ferie, feriepenger, etc [Re: knuthaug] #2066506 04/03/2016 10:10
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Sitat: knuthaug
En misforståelse som er ganske utbredt er at man "tjener opp" ferie (vet ikke om du egentlig tror det, men formuleringen kan kanskje tyde på det).

Takk, der lærte jeg litt mer.

Christian
Re: Oppsigelse, ferie, feriepenger, etc [Re: Arne_And] #2066507 04/03/2016 10:10
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Sitat: Arne_And
Du har krav på tre uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden som starter 1. juni, ut over det har arbeidsgiver rett til å instruere når ferien tas. Dvs de kan maks pålegge deg å ta fire av de sju ukene du har, men som du skriver er det vel krav til drøfting osv som gjør det praktisk vanskeligere for dem.

Takk, nyttig info.

Christian

Moderator  support