Hei

Flere enn meg som har irritert seg over litt smal stråle fra Magicshine / Inton / what have you-lykter nå i vintermørket?

Jeg fikk ånden over meg i dag og gikk til innkjøp av ett ark lyskaster-filter som sprer strålen i én retning. Klippet fin runding, åpnet lykten, la inn filteret og skrudde igjen. Ding - plutselig hadde jeg en lyskjegle som var bredere enn den var høy - perfekt for stier som ofte gjør en sving på seg rett foran styret (det er sjelden de svinger veldig bratt opp og ned like mye).

Vanlig MS/Inton

Med ett filter

Jeg tok noen bilder for å vise forskjellen i lyskjeglen. Bildene er tatt innendørs og er mest for å vise ca hvor mye det endrer seg. På bildene ser det litt mer begrenset ut enn det gjorde i virkeligheten. Tror bare en tur i skogen vil gi definitive svar. En kan bruke filteret i to lag om en vil ha større effekt - jeg ser frem til masse eksperimentering her.

Eneste aberet er at minste enhet var en meter, og jeg trengte kun 10 cm i halve bredden. Så jeg har 95 % av arket til overs. Dersom noen andre har lyst å eksperimentere, send meg en PM så får du postadressen min. Der kan du sende en egenadressert og frankert konvolutt med 20 kr i - så får du nok til 2-3 lykter med dobbelt filter.

-Arve

Vedlegg
Skjermbilde 2016-03-02 kl. 19.49.07.png (566.82 KB, 199 nedlastinger)
Til dette prosjektet trenger du...
Skjermbilde 2016-03-02 kl. 19.49.20.png (399.47 KB, 223 nedlastinger)
Uten filter
Skjermbilde 2016-03-02 kl. 19.49.44.png (386.08 KB, 200 nedlastinger)
Med filter
Redigert av Herit; 02/03/2016 18:54.