Oppussing av bad , Oslo
|
Oppussing av bad , Oslo
02/03/2016 11:53
|
talliere
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Noen som har fått gjort dette i Oslo i det senere og har gode forslag til entreprenør ? Evnt dårlige erfaringer også... 2 bad a ca 5 kvm, total renovering.
Gå for de store kjedene ala Bademiljø eller satse på mindre aktører ? De små kan sikkert gjøre vel så god jobb og kanskje også billigere men hva med garantier osv for fremtiden ? Fint med en aktør som også finnes "i morgen" og ikke har flyttet hjem til "polen".
|
|
|
Re: Oppussing av bad , Oslo
[Re: talliere]
02/03/2016 13:04
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nesten alle erfaringer jeg har er helt ræva. Dessverre. Jeg har et par selskaper jeg stoler på, men de holder til på motsatt side av byen.
Minimumskrav: Våtromsnorm. Det SKAL stå i kontrakten. Ingen unntak. Forlang ekstern kvalitetssjekk av utført arbeid. Dette også kontraktsfestet.
Bruk utelukkende norske selskaper og ikke aksepter at de bruker lavtlønnede. Det er mange grelle eksempler på selskaper som later som de har alt på stell, og så kommer det en haug "håndverkere" som knapt nok er registrert som arbeidstakere i selskapet. Spesielt på rivejobber og "drittarbeid" så syndes det stort. Papirer på alt er nøkkelen. Sjekk historikk/erfaringer på Finn.no - der har de håndverkeroversikter med erfaringer.
Om mulig: Gjør jobben på timebasis med estimat før oppstart, og følg tett opp. Høy pris er ingen garanti for kvalitet. Jeg har sett plenty eksempler på dyre jobber der man har hevdet å følge normen, og avveket på vesentlige punkter allikevel. Det er fint å ha rett, men det hjelper ikke så mye å ha rett når ting har gått skeis og du står der med ubrukelig bad og det må rettes opp ting som er vanskelig tilgjengelig.
Vær så detaljert du bare klarer i forkant med tanke på hva du vil ha. Forutsigbare løsninger er lettere å få gode priser på enn om du skal bestemme deg underveis. Innbygd toalett, badekar, hvilken servant, tappekran mm som du ønsker, plassering, elektrisk anlegg. Gå for skikkelig kvalitet på installert utstyr. Kjøp fliser som er gjennomfarget, og bruk leverandører som proffene anbefaler og som har visningsrom.
Hold alt av organisk materiale langt unna badet. Treverk, gips etc er fy-fy. Nå vet jeg ikke hva dagens norm sier, men det er ikke mange år siden det var helt ok å legge gips bak membran. Ikke aksepter slike løsninger. Ting beveger seg og plutselig står du der med et veksthus for mugg. Våtromsplater av typen Litex, Wedi o.l. er eneste som gjelder, alle steder. Vil du ta organisering/koordinering selv er det billigere men veldig slitsomt. Har de også elektriker i samme firma, evt samarbeidspartner så er det bedre enn å skulle ta all organisering selv.
Redigert av Anders A-R; 02/03/2016 13:05.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
02/03/2016 13:16
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Hmm, min erfaring er at nesten ingen vil følge våtromsnormen. Grunnen er at den er omfattende og vanskelig å følge i et eldre bygg. Det kan være for eksempel at krav til takhøyde ikke harmonerer med fall på gulv. På et nybygg så er saken en annen. Tror også våtromsnormen er svært mye dyrere enn normal oppussing.
Jeg er selvfølgelig enig i at man bør kreve bruk av Litex plater og holde seg langt unna gips.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
02/03/2016 13:52
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den erfaringen har ikke jeg, men som sagt har jeg hatt varierende erfaring med at de etterlever den til punkt og prikke, og med et lite forbehold om hva som står i siste revisjon av BVN i desember 2015. De jeg har vært borti har forholdt seg til 2013-2014 og 2009 så noen mykere regler har det kanskje vært. Og så kan man selvfølgelig spørre om det er vits å forsøke å kreve noe de ikke etterlever skikkelig uansett.
Hvor gamle bad er det som skal totalrenoveres? Hva befinner seg over/under?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
02/03/2016 14:12
|
talliere
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Huset er fra 1992. Støpt gulv i kjeller og lecaplank i 1.etg.
|
|
|
02/03/2016 19:50
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Viktig og ikke blande våtromsnormen med tek-10. Hvis du kan denne normen, er det ganske opplagt at det så og si er umulig å unngå avvik fra den. Tek-10 derimot, som er myndighetenes krav, er mere gjennomførbar. Sjekk at alle faggrupper du skal ha hos deg er godkjent for ansvarsrett.
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
02/03/2016 19:53
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Har selv mesterbrev og våtromssertifikat.
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
02/03/2016 21:28
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg pusset opp ett 4,5m2 bad I fjor. Uten baderomsmøbler kom det på 100k. Da hadde jeg flislegger til flis og membran, elektriker og rørlegger. Alt snekkerarbeid og koordinering stod jeg for selv. Har selvsagt da ingen sertifikater på noe. Men har kvitteringer og garantier på membran og rørlegger og det er jo dette som er viktig i mine øyne. Skal jeg selge huset om ti år er badet umoderne igjen uansett.
|
|
|
02/03/2016 21:46
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kostnadsbesparende tiltak for mange kan være å gjøre støpearbeid og lignende selv. Mye av dette er plankekjøring om du har evnen til å lese litt instruksjoner på forhånd og planlegge jobben. Skru våtromsplater er en annen jobb som er veldig kurrant, produsentene har gode instruksjoner og det meste er ganske rett frem.
F.eks flislegging ville jeg neppe prøvd på selv, rett og slett fordi det er så voldsom forskjell i kvalitet på en som kan legge og en hobbylegger som begynner i høyre hjørne og ender opp med en halv flis ekstra på motsatt side.
|
|
|
[Re: Gråstein]
02/03/2016 22:09
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Tek-10 og våtrommsnormen bidrar sterkt til dette, men gir deg også et bedre bygd våtrommm, nå gir jo også Bademiljø 10års garanti på badet. Mye småpirk man som kunde ikke tenker over under byggingen, men som tar tid.
Drar fort unna endel timer bare på membran, tykkelse, vanntest osv. Befaring, kordinering, riving, støping, ombygging/utskiftning av rørsystem, el-anlegg, flislegging, fuging, silikonering, sluttmontering og ferdigbefaring. Så kommer materiellet oppå der igjen. Kona faller for flisa som koster 3500.- pr kvm f.eks, bare en litt penere dusj, "oi, det blandebatteriet var kult da, koster jo bare litt ekstra" og "DEN" innredningen...
Treig oppover, feig nedover.
|
|
|
02/03/2016 22:49
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har akkurat bygget på huset og etablert et nytt bad.
Membran kostet 5000,- Støp, avretting over varmekabler og flislegging av rom på 4.5m2 kostet 40 000,- I tillegg kom flis og litexplater på ca 10 000. Toalett for innbygging, dusjhjørne, servantskap, blandebatteri osv kostet 20 000,- I tillegg kom rørarbeid og elektrikker. Mine kostnader på dette området er ikke relevante for renovering, siden jeg måtte legge opp helt nytt rør- og elopplegg. Er det trukket rør og avløp frem er det vel ikke så mye som må til.
Tror de som er totalentrepenører tar seg GODT betalt for dette. Men det krever jo litt kompetanse for å koordinere dette selv. Og det er slitsomt.
Redigert av tobiast; 02/03/2016 22:51.
|
|
|
[Re: tobiast]
03/03/2016 08:27
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
5000 for membran? Hørtes billig ut. Det er ikke mer enn 5 arbeidstimer og en bøtte membran.
|
|
|
03/03/2016 08:27
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Huset er fra 1992. Støpt gulv i kjeller og lecaplank i 1.etg. Hvis badet er i kjelleren vil jeg mene at man ikke trenger å være like nøye som ellers. Det kommer litt an på materiale i veggene. Om du får en lekkasje i gulvmembranen i kjelleren er det ikke så fryktelig farlig, vannet renner nedover. Lekkasje i en annen etasje derimot.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: KlabbOgBabb]
03/03/2016 15:18
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
5000 for membran? Hørtes billig ut. Det er ikke mer enn 5 arbeidstimer og en bøtte membran. Det var sveisemembran. Oslo Mebranservice. Jeg sjekket nå og tilbudet jeg fikk var 5750,- ink mva for optil 5m2. -Tobias
Redigert av tobiast; 03/03/2016 15:19.
|
|
|
[Re: KlabbOgBabb]
03/03/2016 15:38
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
5000 for membran? Hørtes billig ut. Det er ikke mer enn 5 arbeidstimer og en bøtte membran. Er enig i at det ikke var noen upris for fagmessig utført sveisemembran ala Protan/Protec. Fikk allikevel en følelse av sarkasme og hvis det stemmer så vil jeg bare si at forsikringsselskapet ditt nok sier at smøremembran er like bra som drit når etasjen(e) under er ødelagt av vannskade.
|
|
|
03/03/2016 16:13
|
talliere
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Fått prisoverslag fra Bademiljø. Ca 250K pr bad hvis de gjør alt. Skap servant og dusjvegg ikke inkl. Tilbudet er ikke spesifisert så ikke mulig å se hvor man kan spare inn noe.
|
|
|
03/03/2016 19:50
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Der har du også risikoen - du aner ikke om det er førsteklasses materialer eller billigste tilbyder i form av gråmarkedsimport fra en tvilsom produsent. Uten å svartmale den spesifikke leverandøren: Det er her det syndes mest fra entreprenørene, er det ikke spesifisert leverer de selvfølgelig ikke bedre enn de strengt tatt er forpliktet til.
Kunnskap er makt - og dette er intet unntak. Finn noen som kan faget og kan gi deg råd om hvilke materialer og løsninger du bør forlange. Sveisemembran er ett eksempel på slike løsninger. Smøremembran hadde jeg aldri verden stolt på. Få detaljert spesifikasjon, da kan kanskje prisen falle litt, evt man kan begynne å stille leverandørene opp mot hverandre mtp de forskjellige delene av leveransen.
|
|
|
[Re: grr]
04/03/2016 08:27
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
5000 for membran? Hørtes billig ut. Det er ikke mer enn 5 arbeidstimer og en bøtte membran. Er enig i at det ikke var noen upris for fagmessig utført sveisemembran ala Protan/Protec. Fikk allikevel en følelse av sarkasme og hvis det stemmer så vil jeg bare si at forsikringsselskapet ditt nok sier at smøremembran er like bra som drit når etasjen(e) under er ødelagt av vannskade. Jeg fikk i alle fall dokumentasjon fra Sintef, FDV-dokumentasjon og produktblad på membranet. Jeg har ingen grunn til å tro at det ikke er ok? -Tobias
|
|
|
04/03/2016 08:48
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fikk i alle fall dokumentasjon fra Sintef, FDV-dokumentasjon og produktblad på membranet. Jeg har ingen grunn til å tro at det ikke er ok?
-Tobias For sveisemembran vil jeg anta alt er OK ja. :-) Og produktdatablad på smøremembran får en også, utfordringen er fagmessig påføring og bevegelse i bygningsmasse. Det er bortimot ikke-eksisterende problem med sveisemembran.
|
|
|
06/03/2016 08:01
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
5000 for membran? Hørtes billig ut. Det er ikke mer enn 5 arbeidstimer og en bøtte membran. Er enig i at det ikke var noen upris for fagmessig utført sveisemembran ala Protan/Protec. Fikk allikevel en følelse av sarkasme og hvis det stemmer så vil jeg bare si at forsikringsselskapet ditt nok sier at smøremembran er like bra som drit når etasjen(e) under er ødelagt av vannskade. Jeg fikk i alle fall dokumentasjon fra Sintef, FDV-dokumentasjon og produktblad på membranet. Jeg har ingen grunn til å tro at det ikke er ok? -Tobias Mente ikke å være sarkastisk, her på nordvestlandet har jeg aldri vært borti sveisemembran. Ser dere er skeptiske til smøremebran, den fungerer ypperlig, men den må legges riktig, å det greier du ikke på så kort tid og med så lite membran. Derfor syns jeg 5k for den jobben var billig.
|
|
|
06/03/2016 15:08
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Vi hadde feil på varmekablene på et bad på ca 6 kvadratmeter, og både feilsøking og bytte av gulv ble gjort av M-Tek: http://www.m-tek.no/ De gjorde en super jobb, ga god service, og var nøye med å dekke til og monterte vifte som blåste alt støv o.l. rett ut av huset. Da de var ferdige, så badet helt strøkent ut. Anbefales.
|
|
|
07/03/2016 08:22
|
lordludo
Fersking
|
Fersking
Jeg, og flere jeg kjenner, har brukt Rørverket og var veldig fornøyde med både pris og arbeid. Du kan i alle fall høre med de. http://rorverket.no/hovedside.html
|
|
|
|
|