Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates

Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates #2065609 01/03/2016 19:06
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei

Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg en rask og ganske vedlikeholdsfri "sykle til jobben sykkel" som også er så morsom å sykle på at man kan ta en omvei eller kjøre noen bakkedrag på vei hjem.Tanken var at det skulle være en relativt kvikk sykkel som skulle gå ganske fort på asfalt, men som like fullt skulle takle en grusvei om det skulle passe seg slik.

Jeg hadde bestemt meg for å følge KISS-prinsippet (Keep it simple stupid), så her skulle det kjøpes en ferdigsykkel fra en kjent produsent i fysisk butikk med god service.

Jeg ville ha en CX-ish type sykkel med hydrauliske skivebremser, bukkestyre, navgir og gjerne reimdrift. I tillegg ville jeg ha plass til litt dekktykkelse, og gjerne ha 142x12 bakaksel og 100x15 foran. Og med disse kriteriene begynte jeg en leting på internettet etter hva man hadde å velge i. Svaret var ganske enkelt, ikke noen ting. Riktignok var Cube Editor og en BMC variant i nærheten, men ikke nær nok. Og å starte med noe costume-greier fra Shand, Co-Motion, Tout-Terrain noen andre følte jeg ikke jeg hadde kunnskap nok til å vite at skulle bli suksess.

Og da jeg egentlig hadde gitt opp dukket Raleigh RXS (fra Raleigh USA) opp, og det var bare et par tre "men". Det var jo en singlespeed, og de hadde jo ikke noe leverandør- eller forhandlernett i Europa, og de ville ikke verken selge meg ramme eller sykkel og sende til Norge. Det de imidlertid gjorde var å tipse meg om at de hadde laget 50 Limited edition rammer til årets SSCXWC arrangement, og de skulle visstnok selges world vide.

Etter fantastisk service i mailkorrespondanse med Andrew i SSCXWC bestemte jeg meg for å bestille ramme, men SSCXWC hadde bare Fedex som fraktalternativ så da ville det kostet meg ca 1100$ i frakt å få sendt den til Norge. Siden jeg allerede hadde bestilt meg en tur til New York i februar spurte jeg om det var mulig å kjøpe rammen via dem, og plukke den opp hos en forhandler i New York når jeg var der. Og det fikset de lett, han tok kontakt med det jeg tror ble vinneren av årets løp, og fikk til en ordning der jeg ved bestilling skulle oppgi Red Lantern Bicycleshop i Brooklyn som shippingadresse og merke den med Corey. Selv om det var bekreftet at rammen lå og ventet på meg var jeg litt spent når jeg møtte opp i butikken og spurte etter den, men der skal jeg si dere var i orden. Jeg bøyer meg i hatten for den service en masete normann har fått av SSCXWC i sin jakt på sykkelramme. Og her kommer endelig det dere alle har skrollet etter, bilde av herligheten ICON_SMILE

Det som nå er utfordringen er at selv om jeg på forhånd hadde sjekket med Rohloff at de skulle komme med en løsning for 142x12, hadde jeg ikke fått med meg at Rohloff ikke engang vil selge deler til en sykkel med Gates Carbon Drive dersom ikke rammen er særskilt testet for kombinasjonen av Rohloff og Gates. Og det er jo selvsagt ikke min singlespeed ramme. Så nå sitter jeg her og lurer på hva jeg skal gjøre da. Enten kan jeg sende rammen til Tyskland for testing hos Gates. Ellers kan jeg ta den i bagasjen og reise dit for å få den testet. Da får jeg meg en tysklandstur og kanskje muligheten til å svinge innom en stjernerestaurant for litt mat i samme slengen. Eller er det noen som vet om noen som tester rammer for kombinasjon av Rohloff og Gates i Norge?

Her er en link jeg fant med info om rammen:
http://www.cxmagazine.com/raleigh-sscxwc-rxs-singlespeed-cyclocross-frame

Og her er et bilde jeg har funnet på nett, og som kanskje kan være inspirasjon for andre som er ute etter en rask jobbsykkel ICON_SMILE min blir nok dessverre verken like rask eller like kul, men bruker dette som inspirasjon og håper det blir sykkel til slutt ICON_SMILE

Takk til alle som har tatt seg bryet med å bla så langt ned på siden, enten dere har lest eller vært smarte nok til å se på bildene ... Mulig det tar litt tid med fortsettelsen i denne tråden her, men siden Rohloff enda ikke har kommet med girløsingen jeg er ute etter føler jeg ikke at jeg har kniven på strupen med å få testet rammen heller da ICON_SMILE

Sohoo

Redigert av Sohoo; 01/03/2016 19:09.
Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065613 01/03/2016 19:13
E
Erlend_G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Do want.......
Har du sjekket ut Alfine 11?

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Erlend_G] #2065618 01/03/2016 19:19
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Ja det har jeg, men så vidt jeg har skjønt er de ikke kompatible med 142x12 gjennomgående aksel. Eller tar jeg feil?

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065620 01/03/2016 19:23
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Utrolig pen ramme, om jeg skal si det selv. Enkel og tøff. Akkurat som sykkelen du vil lage? Spennende prosjekt!

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: erlendisme] #2065622 01/03/2016 19:30
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk takk! Ja den har alle de kriterier jeg så etter, med åpning for å sette inn reimdrift, eksentrisk stramming av BB og alt annet. Jeg syns også den er lekker, men siden jeg aldri har bygget sykkel før sitter jeg med en liten klump imagen og lurer på hva dette skal bli til ICON_SMILE

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065624 01/03/2016 19:40
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Prosessen med å byggja opp sin eigen sykkel er i all hovudsak sjølvforklarande. Du kjem sikkert til å støyta på ein og annan småting, men dette fiksar du glatt.

To reglar som er greie å følgja:
– Ikkje kutt styrerøyret på gaffelen før du er brennsikker på lengda.
– Ikkje bruk makt eller høgt moment når du drar til skruar o.l.

(Grattis med flott doning, forresten!)

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065656 01/03/2016 20:53
E
Erlend_G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Akkurat hva er det som forhindrer deg fra å bestille rohloff-nav? Høres ganske ekstremt ut....

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Erlend_G] #2065666 01/03/2016 21:22
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Det som forhindrer meg fra å bestille Rohloff er:
For det første at nav for 142x12 ikke er i salg enda fordi første batch var feilprodusert og ble sendt tilbake til produsent av Rohloff.
Det andre er at Rohloff, slik jeg har fått det forklart, ikke selger nav med boss som passer Gates dersom det ikke er dokumentert på listen som ligger på Gates sin hjemmeside at den faktiske rammemodellen er testet for kombinasjonen av Rohloff og Gates.

Dersom jeg tar feil er jeg bare glad for å høre det ICON_SMILE

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065699 02/03/2016 06:40
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kommer rohloff i egen høye person og sjekker rammen du skal sette navet på? Dette hørtes ut som en overlevning fra STASI.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Garpen] #2065731 02/03/2016 08:27
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Det gjør de nok neppe, men dersom jeg skal bruke 10 lapper på et girnav har jeg ikke lyst til å bare prøve og bestille noe jeg tror passer og håpe det går.

Jeg ønsker å handle i butikk og få nødvendig hjelp og servise slik at jeg er sikker på å få noe som passer.

Derfor dro jeg til den eneste butikken jeg vet om som selger Rohloff i Oslo, og snakket med han som driver den. Det var han som informerte meg om at det var slik, og at dersom man på en eller annen måte klarte å skaffe delene selv ville Rohloff ved en evt. feil, skade, reklamasjon eller lignede fraskrive seg enhver garantiforpliktelse. Jeg syns det hørtes helt på tryne ut, men etter å ha googlet og mailet med både Rohloff og Gates sitter jeg fortsatt igjen med forståelsen av at det er slik.

Her er to linker der hhv Rohloff og Gates beskriver hva som må til, og nederst er en link til hvordan denne testen faktisk foregår hos Gates:
http://www.rohloff.de/en/technology/gate...324d74ec61daf4e

http://www.gatescarbondrive.com/Frame%20Stiffness%20Test%20General%20Instructions

http://www.gatescarbondrive.com/assets/CDS/videos/cds-rohloff-video.html

På testriggen kan det absolutt se ut som dette er en overlevning fra en annen tid ja, men det hjelper dessverre ikke meg så mye.

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065737 02/03/2016 08:40
gus Offline
Medlem
Medlem
Jeg ville tro at det er en unnskyldning fordi de sannsynligvis ikke har lyst til å produsere kun 1 enhet av nav som passer din ramme. Slike fabrikker pleier å lage mange enheter av en ting hver gang, og er ofte ikke så glade i å programmere produksjon til bare en enhet. Det betyr mye behandling. Tenk om mange kunder bestilte bare 1 enhet av noe.

Eller så høres veldig rart ut, men jeg skulle ikke tatt turen til Tyskland for å teste noe. Du risikerer da at de kommer med en ny (og enda rarere) unnskyldning, istedenfor å si "Sånne bestillinger tar vi ikke, sorry..." Du kan prøve med å si at du selv skal teste rammemodellen for kombinasjonen av Rohloff og Gates og se hva de sier ICON_SMILE

Jeg skulle lagt rammen i bilen og tatt en tur til de lokale sykkelbutikkene der du bor. Gå inn med rammen i hånden og spør om de har det du vil ha, eller et annet alternativ som passer. Jeg bygde en jobbsykkel i desember og det var det jeg gjorde. Fikk mye hjelp og gode tips fra en butikk i Sandnes.

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: gus] #2065761 02/03/2016 09:32
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk for tips, men tror nok ikke det er grunnen. Alle rammemodeller som skal ha kombinasjonen Rohloff og Gates må testes på tilsvarende måte. Den norske importøren av Rohloff ga uttrykk for at de kunne være behjelpelige med å sende rammen til Tyskland for test, og når jeg har vært i kontakt med Gates fremstår også de veldig behjelpelige når det gjelder å få testet rammen, men da må den sendes til dem.

Rohloff kommer med konverteringssett slik at de kan passe 142x12 aksel i år, men som jeg skrev høyere opp her er var første batch feilprodusert, så pr i dag finnes ikke navløsningen på markedet. Men når den kommer, antagelig i april, er den også tilpasset den rammen jeg har, det har de bekreftet.

Siden det ikke er noen standard for utforming av dropouts har Rohloff sett at løsningen ble mer avansert enn de hadde sett for seg. Det er derfor utviklet en rekke ulike alternativer for konvertering til 142x12, og de mener de kan dekke de fleste varianter når det kommer i salg.

Det jeg syns er snodig er at de kan selge meg et Rohloff nav med boss som passer vanlig tannhjul for kjededrift uten at rammen må testes, men dersom man skal ha kombinasjonen av Rohloff og Gates krever det at rammen er testet.

Ser absolutt poenget ditt i å bygge noe annet, men enn så lenge holder jeg nok fast på denne enhjøringen av en sykkel inntil jeg går skikkelig lei. Har allerede lært en hel del om både Rohloff, Gates og annet.

Redigert av Sohoo; 02/03/2016 09:35.
Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065773 02/03/2016 10:01
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Satan i gatan det var en strøken ramme. Litt misunnelig.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065780 02/03/2016 10:17
gus Offline
Medlem
Medlem
Sånn som du bygger din sykkel, skal du lære deg utrolig mye! ICON_SMILE Jeg har dessverre ingen tålmodighet.

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065791 02/03/2016 10:36
N
Nettopp Offline
Entusiast
Entusiast
N
Har Rohloff skiftere/hendler for bukkestyre?

Edit: i hvert fall noe som fungerer. Denne er vel satt opp omtrent som din vil bli?
http://road.cc/content/review/133605-shand-stoater-road-bike

Redigert av Nettopp; 02/03/2016 10:42.
Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2065831 02/03/2016 11:40
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Belte setter litt ekstra stress på både ramme og gir, kan ha noe med dét å gjøre. Et kjede er ikke i kontinuerlig strekk, men det er jo et belte.

Fra en vilkårlig side om belte for annet formål:
Quote:
THE IMPORTANCE OF CORRECT BELT TENSION
If the belt tension is too low, the belt will slip causing noise, extremely high temperatures and premature belt wear, all of which can lead to the poor functioning of the belt-driven accessories. If the tension is too high, this will cause excessive wear to the belt-driven accessories.

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: mtbmaniac] #2065945 02/03/2016 16:20
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
@Anders A-R: Takk, er godt fornøyd selv også ICON_SMILE
@gus: Ja jeg er litt redd akkurat det, men får se hva det blir etter hvert ...
@Nettopp: Takk for tips, jeg har funnet en del varianter av dette selv også bla her:
http://www.cyclingabout.com/rohloff-hubs-with-drop-handlebars/

@mtbmaniac: Det har jeg ikke tenkt på, men du har nok helt rett ICON_SMILE

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2066252 03/03/2016 14:51
P
PetterS Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sohoo: Grattis med fin ramme. Hvis du har lyst til å teste en Rohloff (i Oslo) så send meg en PM. Men da med kjededrift - som uansett går veldig rett og stille, og med null risiko for avhopp så lenge du har en EBB.

Vh PetterS

Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: PetterS] #2075205 03/04/2016 10:09
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Ser det er flere som er skeptiske til både nødvendigheten og nytten av å sende rammen til Gates for testing, og dere har helt sikkert rett.

Dessverre for meg er jeg både vrang og egenrådig, med en utpreget manglende evne til å lære av både egne og andres feil. Om et par tre uker blir det Tysklandstur på min kjære ramme ... Rohloff har fortsatt ikke fått ombyggingskittet for 142x12 på markedet enda, og da velger jeg å bruke ventetiden til å ta en for laget.

I tillegg til å fa testet min egen ramme, har jeg en slu plan ICON_WINK Jeg har nemlig fulgt dette forumet litt fra sidelinjen i flere år. I løpet av den tiden har jeg fulgt en rekke flotte prosjekter, og lest utallige sider med sykkeldetaljer så kunnskapsrike og nerdete at jeg tidvis blir helt satt ut over nivået.

Som takk til alle som har bidratt til denne underholdningen opp gjennom har jeg altså et lite mål om å gi noe tilbake ved å bidra med mitt lille sære byggeprosjekt, der målet er sprikende å mangedelt. Sykkelplanene endrer seg hele tiden, og det hender jeg roter i gamle delekasser eller stikker innom en hyggelig sykkelforhandler både på Lalm og Kolbotn i jakten på dingser. Men dessverre er mange av delene jeg jakter på vanskelige å få tak i uten at internettet også benyttes. Blant mange andre feil har jeg blant annet tekt å bryte regel 66 med et produkt som heter Italien road bike Mirror, men er det slett ikke lett å få hjelp til i selv den beste butikk ICON_SMILE

Som tidsfordriv hender det jeg stabler sammen litt deler for å se hvordan status er, og pr i dag ser det slik ut.

Så over til min ovenfor nevnte slue plan ... Dersom det til slutt blir sykkel av mitt prosjekt har jeg et sterkt håp om å følge en av deres byggetråder igjen neste gang. For tenk hvis en av mange genuint interesserte sykkelfanatikere her inne tar stafettpinnen videre da. Med det mener jeg: Kjøper en for eksempel Santa Cruz Stigmata ramme som dere uten å engang prøve sender til Otto Jæger for å få kappet inn splitt til beltebruk før den sendes til Gates for test ICON_SMILE Hehe, frøet er sådd, og jeg er sikker på at en eller flere der ute ved å lese dette helst skulle ønsket dere ikke hadde gjort det ... Heheh god søndag, og nyt Flandern mens dere har spøkelset av en Stigmata med beltedrift kvernende i bakhodet ICON_WINK

Sohoo

Redigert av Sohoo; 03/04/2016 11:34.
Re: Byggepost - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2075480 04/04/2016 07:10
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Sohoo
Med det mener jeg: Kjøper en for eksempel Santa Cruz Stigmata ramme som dere uten å engang prøve sender til Otto Jæger for å få kappet inn splitt til beltebruk før den sendes til Gates for test ICON_SMILE Hehe, frøet er sådd, og jeg er sikker på at en eller flere der ute ved å lese dette helst skulle ønsket dere ikke hadde gjort det ... Heheh god søndag, og nyt Flandern mens dere har spøkelset av en Stigmata med beltedrift kvernende i bakhodet ICON_WINK

Sohoo

Ohhh, det hadde blitt lækkert ICON_SMILE Men dyrt frown

Per B.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2212194 02/06/2016 19:09
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Etter et lengre utenlandsopphold har jeg stundom fått testresultater fra Gates. Et flott Exelark med benevninger jeg, som maskiningeniør, sikkert skulle kunne satt meg inn i ganske lett. Men det trenger jeg ikke ta meg bryet med, for Gates har vært så elskverdige å merke ut ruten for x-direction med rødt slik at jeg ikke trengte lete gjennom alle radene for å finne ut hvorfor ramma ble underkjent.

Så alle dere som mente jeg ikke burde sende den til Tyskland hadde nok dessverre rett, 1-0 til dere.

Så nå har jeg en remme jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med her da. Et av alternativene er jo å få satt den opp med helt ordinær giring, men hvor moro er det liksom?

Har en mistanke om at det fortsatt blir Rohloff, men da kanskje med kjede i første omgang. Etter en god del frem og tilbake har jeg i alle fall funnet ut hvilke deler som må til for å kombinere med Gates, og jeg har funnet ut at det er mulig å få tak i de. Så det er nok stor sjans for at opprinnelig plan opprettholdes på tross av negative tyskere, men det er mulig det blir en litt lengre vei der det starter med en litt nedtonet variant med kjede og flatt styre. Vi nå se ...

Så vidt jeg vet er det ikke lenge før ramma mi er tilbake Norge, og har jeg flaks kommer den i samme forsendelse som toolkitet Rohloff har utviklet slik at deres forhandlere skal kunne ta ut rett nav til sykler med 142x12. Og akkurat det verktøyet er det nok en viss fare for at Fast-Bikes bruker for første gang på akkurat min ramme. Jeg har fått noen PM'er om at folk følger prosjektet og syns det er spennende, takk for de ICON_SMILE

Selvsagt skulle jeg veldig gjerne ha skrytt av at alt gikk etter planen nå, men det kan jeg dessverre ikke. Men det kommer nye planer hver dag, og jeg er nok minst like spent som noen andre.

Selv om jeg ikke har oppdatert så mye mens ramma har vært på ferie har jeg handla noen deler i alle fall. Ikke så veldig mye kanskje, men i tillegg til speilene jeg har vist tidligere, er nå en flott svart ringeklokke fra Spurcycle i boks ICON_SMILE

Håper å komme med mer spenstig info frem mot sommerferien, og i mens får jeg sykle på de syklene jeg allerede har ICON_SMILE

Sohoo

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2212202 02/06/2016 19:22
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Kul.

Hva med å ta bort et par spacere og heller snu stemmen?
Da kan du kappe gaffel litt mer og sparer vekt på spacere i tillegg.

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2212210 02/06/2016 19:39
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk!

Det skal nok fjernes noen spacere etter hvert, men kapping av gaffel vil nok bli utført litt i trinn så jeg ikke tar for mye med en gang.

Vektmessig kommer nok ikke denne sykkelen til å bli mye å skryte av, til det er nok både ramme og mye annet alt for tungt. Når ønsket baknav veier 1600-1700 gram har jeg litt begrenset fokus på spacervekt ICON_WINK

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2212224 02/06/2016 20:01
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Fet ramme!

Ser ikke helt hvorfor Rohloff ikke vil selge Gates drev til bygg uten godkjenning. Gir beltedrivt en annen slitasje på lager ex.?

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2212534 03/06/2016 17:37
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk. Jeg har lurt på det samme, men det var en som sa at grunnen mest sannsynlig var at det med reimdrift hele tiden var spent opp og således kunne skape stress på lager og lignende.

Syns det virket plausibelt nok jeg, men vet ikke.

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2212581 03/06/2016 20:59
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Hva har de testet egentlig?

Om krankhus er vridd i forhold til bakhjul?
Om rammen flekser for mye i feil retning ved belastning?

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2212584 03/06/2016 21:12
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Det er stivhet som testes ja, her er video av hvordan det foregår.

http://www.gatescarbondrive.com/assets/CDS/videos/cds-rohloff-video.html

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2327124 24/07/2016 20:39
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Nå begynner det å dra seg til her. I alle fall på delehandlingsfronten. Tror snart det meste er på plass, og selv om det er noen justeringer er fortsatt planen ganske lik den opprinnelige. Her er bilde av delene som skal benyttes, og som dere ser er både speil ringeklokke og en mudguard også på plass:

Tar nok enda en del tid før det blir sykkel av dette, for den jeg har håp om at skal bygge hjul til meg er på har ferie i tre uker til. Og deretter må det finnes ut hvordan man kan få festet navet i byggestativet før selve byggingen kan begynne. Men jeg har fortsatt trua, og de som mener å spotte Gates drivverk selv om ramma ble underkjent på test hos Gates ser nok helt rett. Tror jeg har fått tak i alle de rette delene der også.

Siden jeg tross alt har brukt en del tid på internett for å finne ut av ting kan jeg jo dele litt av de valg jeg har tatt. Girskifter til Rohloff som passer bukkestyre finnes det flere varianter av, men jeg har valgt et delbart styre fra Van Nicholas slik at den originale Rohloffskifteren kan benyttes. Demontert ser det slik ut, og montert med skifter ser det ut som på det øverste bildet i dette innlegget.

Når det gjelder bremser var jeg lenge inne på TRPs Hylex, men siden jeg på Bikeshops tiårsdag fikk kloa i et par ultegra DI2-shiftere med hydraulisk skivebrems for en grei pris ble det de. Jeg trodde i min villfarelse at bremsene kom komplett montert med olje og ferdig luftet jeg, Der tok jeg tydelig feil, og plutselig stod jeg med en hel eske med bremsedeler som måtte settes sammen. Akkuratt det følte jeg vel var litt over det jeg er komfortabel med å gjøre, så der har jeg nok søkt litt ekspert hjelp. Skal prøve og oppdatere litt med sykkelbilder over sommeren, må bare få stablet samme ting i litt rett rekkefølge først ICON_SMILE Fortsatt god sommer!

Redigert av Sohoo; 24/07/2016 21:06.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2327135 24/07/2016 21:12
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Har du sikker parkering på jobben til en slik sykkel? Hadde aldri turt å parkert den utendørs.

Flott sykkel iallfall! ICON_SMILE

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: vehe] #2327141 24/07/2016 21:36
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk!

Ja fasilitetene på jobb er helt greie, eget låst sykkelrom som bare vår bedrift har tilgang til. Vi er vel ca 100 ansatte, men det er en redelig gjeng ICON_SMILE Det vet jeg for det står tidvis endel dyre farkoster der uten at det har blitt borte noe.

Parkere utendørs er nok uaktuelt gitt ...

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support