|
Størrelse på Scott Spark 710
|
Størrelse på Scott Spark 710
29/02/2016 20:54
|
Victory
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Heisan,
Jeg er 46 år, 180cm lang og måler 87cm fra gulvet og opp til der beina møtes.
Skal kjøpe meg en Scott Spark 710 (2014 mod eller 2015). Meg bekjent er disse syklene like bortsett fra fargen.
2014-modellen er i Medium og 2015-modellen er i Large.
Han som selger 2014-modellen i Medium sier sykkelen kan bli litt liten for meg. Jeg hadde tidligere en Scott Spark RC i Large (2010-mod.). Denne synes jeg ble litt lang i overrøret å satte på et litt kortere stem - da ble den bedre. Tidligere hadde jeg og en Scott Scale 29'er i Medium. Denne fungerte bra.
Alle innspill og råd taes i mot med takk! :-)
|
|
|
Re: Størrelse på Scott Spark 710
[Re: Victory]
29/02/2016 22:07
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Jeg stod ovenfor akkurat samme problemstilling som deg når jeg skulle kjøpe min Spark 910 2015 modell i fjor. Jeg er 182 cm og 85 cm lange bein. Endte opp med å kjøpe large. Jeg vil anbefale deg å prøve ut sparken i både medium og large, så tar du den som føles best ut. Det varierer fra person til person hvilken rammestørrelse de foretrekker.
Redigert av TonyN; 29/02/2016 22:09.
|
|
|
29/02/2016 22:21
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har samme høyde og benlengde som deg. Vi er altså begge midt mellom M og L ifølge Scotts anbefalinger - som gjelder for både Scale og Spark i begge hjulstørrelser. Hadde tidligere Scale 27,5" i M. Opplevde den som litt knapp med 90mm stem. Trolig burde jeg ha 100mm eller lengre stem for å finne meg til rette på M. Har nå Spark 29" i L med 77mm stem. Jeg havnet på L fordi jeg foretrekker langt overrør og kort stem fremfor kortere overrrør og lengre stem. Kort stem er en fordel ved allsidig bruk som stisykling og mer krevende terrengsykling mens langt stem kan foretrekkes for stabilitet i mindre krevende terreng/rundbane, evt. på grus. Det er ikke et poeng i seg selv å beholde originalt stem, som vel er 80mm i M og 90mm i L på Spark 710. La meg føye til at med bakgrunn i landeveissykling foretrekker jeg en utstrakt sittestilling. L har noe lengre styrerør enn M. Jeg ønsket ikke høyere styre og har senket det ved hjelp av Syntace Flatforce. Hva du bør velge, avhenger av dine egne preferanser og tiltenkt bruk.
|
|
|
01/03/2016 12:42
|
SykkelOdd
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har også vært i sammen situasjon som deg, er 180cm og har en skritthøyde på 83 cm. Etter litt testing endte jeg på en M. Mye fordi at dette er en sykkel jeg bruker i delvis grovt terreng og til rundbane sykling, og da gir en mindre ramme mye bedre manøvreringsevne på sykkelen enn en stor ramme.
Har riktignok en Spark 910 og ikke 710 (men rammen er stort sett ganske lik på de har jeg forstått?).
Som #Sepeda skriver ovenfor så prøv syklene og vurder bruksområdet. Skal du bruke sykkelen til mer "komfortable" turer på grus og litt enkle flytstier så kan L være rett valg. Hvis du skal bruke sykkelen til mye teknisk sykling og ritt ala Terrengsykkelrittet så kanskje bedre å vurdere M.
Rule #12: The correct number of bikes to own is n+1.
|
|
|
01/03/2016 12:54
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Tipper du er i kategorien der smak & behag vil avgjøre til syvende og sist. Begge størrelser "passer" nok. Er selv 176 og har 910 i M.
Får du prøvd de? Samme pris?
Kan evt. få prøve størrelsen på min om du er i Rogaland.
|
|
|
[Re: SykkelOdd]
01/03/2016 13:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Som #Sepeda skriver ovenfor så prøv syklene og vurder bruksområdet. Skal du bruke sykkelen til mer "komfortable" turer på grus og litt enkle flytstier så kan L være rett valg. Hvis du skal bruke sykkelen til mye teknisk sykling og ritt ala Terrengsykkelrittet så kanskje bedre å vurdere M. Interessant at vi har endt opp med forskjellige konklusjoner  Jeg ser godt ditt poeng om at en mindre ramme kan gi bedre manøvreringsevne. Samtidig synes det å være enighet om at langt stem ikke er en god løsning for stisykling/mer krevende og teknisk terrengsykling. Usikker på hvordan man skal kombinere de to hensynene - liten ramme for enkel manøvrering og kort stem for kjappere og mer presis styring, uten at det hele blir for smått  Har selv glede av en noe mer stabil/større ramme og kort stem nettopp på sti/mer krevende terreng, mens jeg på grus/enkelt terreng gjerne kan ha en liten ramme og langt stem for full pinne rett fremover. Må ta forbehold om at min erfaring på sti og i terrenget er begrenset. Hører gjerne andres erfaringer.
|
|
|
[Re: Sepeda]
01/03/2016 14:29
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Interessant at vi har endt opp med forskjellige konklusjoner  Jeg ser godt ditt poeng om at en mindre ramme kan gi bedre manøvreringsevne. Samtidig synes det å være enighet om at langt stem ikke er en god løsning for stisykling/mer krevende og teknisk terrengsykling. Usikker på hvordan man skal kombinere de to hensynene - liten ramme for enkel manøvrering og kort stem for kjappere og mer presis styring, uten at det hele blir for smått  Har selv glede av en noe mer stabil/større ramme og kort stem nettopp på sti/mer krevende terreng, mens jeg på grus/enkelt terreng gjerne kan ha en liten ramme og langt stem for full pinne rett fremover. Når du kommenterer her så virker det som du forutsetter at valgene er L med kort stem eller M med langt stem. Hva med M med kort stem? Eller en mellomting? Da har du gjerne en bittelitt mer oppreist sittestilling, og mer manøvrerbar/kvikkere sykkel enn L-en. Selve sittestillingen er jo en smakssak, men nå pleier jo normalt ikke stisyklister ha spesielt liggende stilling..
|
|
|
[Re: grr]
01/03/2016 14:43
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Når du kommenterer her så virker det som du forutsetter at valgene er L med kort stem eller M med langt stem. Hva med M med kort stem? Eller en mellomting? Du har selvsagt helt rett. Men spørsmålsstillingen gjelder helt konkret en kar på 180cm som i likhet med meg er midt mellom M og L i modellen vi snakker om. M med kort stem er da som regel ikke et alternativ, med mindre man vil sitte svært så oppreist. Om man foretrekker det, er det jo greit  Forholder seg nok annerledes for dem som er "midt i" en størrelse. Da burde både noe lengre og noe kortere stem enn originalstem fungere, spesielt om man også endrer bredde på styret. Tror for øvrig både M og L vil fungere godt for trådtstarter med små tilpasninger. så det er et spørsmål om preferanser - som flere har påpekt.
|
|
|
01/03/2016 17:38
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Selv om det finnes et "mål" på avstand krank-sete-styre i forhold til høyde/skritt/armlengde så er dette bare veiledende, og de fleste som sykler XC/racer kjører nok mer aero enn det som egentlig er mest komfortabel posisjon. Sti er normalt mer oppreist. Et par cm forskjell i stem/overrør gir jo ikke allverdens utslag. Mener f.eks. setehøyde ble oppgitt +10/-20mm individuell toleranse da jeg målte opp.
|
|
|
[Re: grr]
01/03/2016 19:13
|
SykkelOdd
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Selv om det finnes et "mål" på avstand krank-sete-styre i forhold til høyde/skritt/armlengde så er dette bare veiledende, og de fleste som sykler XC/racer kjører nok mer aero enn det som egentlig er mest komfortabel posisjon. Sti er normalt mer oppreist. Et par cm forskjell i stem/overrør gir jo ikke allverdens utslag. Mener f.eks. setehøyde ble oppgitt +10/-20mm individuell toleranse da jeg målte opp. Man har jo også mulighet til å regulere styrehøyden. Etter litt testing fant jeg ut at jeg liker å kjøre med et lavere styret enn "normalt". Føler jeg blir mindre oppreist, kan bruke kortere stem, får en mer aggressiv kjørestil og får annen opplevelse av balanse og tyngdepunkt på sykkel. Dette oppsettet avviker nok noe med hva som er "veiledende", men har funnet ut jeg liker det slik. Som sagt er dette smak og behag.
Rule #12: The correct number of bikes to own is n+1.
|
|
|
04/03/2016 12:33
|
Victory
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tusen takk for alle svar!
Utrolig verdifullt å få slike tilbakemeldinger :-)
Basert på disse tilbakemeldingene kan det se ut som om jeg har lengre bein enn gjennomsnittet. Dvs. overkroppen min er noe kortere, og dette kan forklare at jeg synes den forrige Spar'en min ble litt lang?
Min konklusjonen er at jeg kommer til å bli rimelig fornøyd med Medium og Large. Men, at jeg må være forberedt på å justere litt på den sykkelen jeg kjøper. Litt kortere stem (enn standard) på Large og kanskje lengre stem (enn standard) på Medium? Høyden på styret er kanskje en parameter å justere og?
|
|
|
06/03/2016 16:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ut fra din tidligere erfaring og hva du skriver om lengde på overkropp, kan M være et naturlig valg. Men så har du lengde på armer... Kort sagt - prøvekjøre begge størrelser, om du kan, og gi oss gjerne et ord om hva du endte opp med  Og ja, ville absolutt sett på styrehøyde - men i mitt hode er det et spørsmål om tilpassing, ikke valg av størrelse. Ettersom du allerede har erfaring med Spark, har du sikkert eksperimentert med low versus high. Overraskende hvor forskjellig de to innstillingene oppleves. Og håper du finner deg til rette med ny hjulstørrelse!
|
|
|
06/03/2016 19:10
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Hadde gått for L på 27.5 Spark med din høyde. M på 29 på en høy stisykkel.
Sjekk uansett at du har klaring i skrittet. 1-3" avhengig av bruksområde. Grusracer kan ha mindre klaring.
|
|
|
|
|