|
|
Vil bruke 8 milliarder på sykkelveier
|
Vil bruke 8 milliarder på sykkelveier
29/02/2016 11:05
|
helomoto
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
De ni største byområdene får sykkelekspressveier. Kostnadene anslås til 7,8 milliarder kroner. Målet er en daglig sykkelandel i byene på 10-20 prosent. Anbefalte utbygginger er: Oslo-regionen: E6 Bryn – Lillestrøm og Riksvei 163 grense Akershus – Økern. Bergen: E39 Rådal – Bergen sentrum. Trondheim: E6 Tiller og Heimdal – Rotvoll. Nord-Jæren: E39 Stavanger – Sandnes. Nedre Glomma: Grålum-Kalnes. Buskerudbyen: E134 Gulskogen – Mjøndalen. Grenland: Rv36 Vabakken – Gråtenmoen. Kristiansand: E18 Vollevann – Oddemarka – Tordenskiolds gate. Tromsø: E8 Solligården – Tromsgården – Tomasjord. (Kilde: Samferdselsdepartementet) http://www.nrk.no/norge/slik-vil-transportetatene-halvere-transportutslipp-innen-2030-1.12826747Noen som vil spekulere i hvorfor strekningen som frakter kanskje flest jobbsyklister daglig er utelatt fra denne satsningen? Altså vestkorridoren Asker-Sandvika-Oslo. Er det fordi det regnes som bortkastet å bygge nå, da det uansett vil bli ny sykkelvei i forbindelse med E18 utbygging?
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
Re: Vil bruke 8 milliarder på sykkelveier
[Re: helomoto]
29/02/2016 11:12
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Jeg tror du har rett - at dette ligger i E18 Vestkorridoren/Oslopakke X.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
29/02/2016 11:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Mye fint på papiret, gjenstår å se hva som blir bygd.
Per B.
|
|
|
29/02/2016 11:20
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Tilsvarende utbygging vestover ville vel vært ca. Asker - Lysaker. Ikke Lysaker - Oslo.
Jeg synes slike ekspressveier hadde vært nyttigst FRA de stedene de er ment å ende (Bryn/Økern). Pendlet fra Lørenskog tidligere, og det er jo fra ca. Alnabru og inn at man måtte senke tempo pga. trafikk.
Tilsvarende savner jeg ekpressalternativ over Rådhusplassen/Aker Brygge og gjennom Lysaker de gangene jeg sykler vestover (fra Lysaker og videre sykler jeg aldri)
|
|
|
29/02/2016 13:01
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tommel opp for investering i infrastruktur. Er ikke selv smart nok til å vite åssen prosessene foregår, hvordan valgene tas, eller hva som er best og mulig gitt alle vurderinger som må gjøres av de som sitter og avgjør, så velger bare å anta at dette blir veldig bra!
|
|
|
29/02/2016 16:53
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
De ni største byområdene får sykkelekspressveier... ...der det skal være mulig å holde 30-40 kilometer i timen
|
|
|
29/02/2016 17:49
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Ikke for å slå kaldt vann i årene, men dette er nå bare et forslag til NTP.
|
|
|
[Re: anonym]
01/03/2016 07:10
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Den såkalte sykkelstamveien på Nord-Jæren, mellom Stavanger og Sandnes, er allerede godt inn i planleggingsfasen. Dette ser ut til å bli et veldig bra prosjekt, der sykkelveien går parallellt med motorveien. Det skal til og med bygges en lang tunnell gjennom Sørmarka. Dette skulle i utgangspunktet være bompengefinansiert, så det er gode nyheter at det kommer med i NTP. Det skaper kanskje litt mer aksept for prosjektet blant bilistene i regionen, selv om jeg tviler på at bompengene foreslås redusert på grunn av dette.
|
|
|
01/03/2016 08:46
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Samtidig, i The Land of Cars: http://www.dailycamera.com/news/boulder/ci_29574705/cdot-open-u-s-36-bike-path-from"The completed bikeway will allow cyclists to ride from Boulder to Westminster without interacting with vehicles." "The total completed path is 18 miles long and features 12-foot-wide lanes with 2-foot shoulders and 6-inch thick concrete."
Redigert av Gråstein; 01/03/2016 08:47.
|
|
|
[Re: Sixtus]
01/03/2016 08:53
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Det koker naturligvis i kommentarfeltene når slike saker omtales. Kronargumentet er jo at nå må de hersens sykkelistene betale veiavgift og bompenger. I tillegg er det snø og kaldt noen måneder året, så i Norge er det ikke vits å bygge sykkelveier. I Danmark og Nederland er det som kjent sommer og sol året rundt. En annen klassiker er at folk blir sure fordi "alle ikke kan sykle. Noen må faktisk hente i barnehagen eller få logistikken til å gå opp i en sykt travel hverdag". Det er vel heller ingen som krever at alle skal sykle, men det er mye mulig at det også blir mer behagelig og være bilist dersom sykkelandelen går opp fra 5% til 25%, og du selv er avhengig av bil.
|
|
|
01/03/2016 09:00
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I tillegg er det snø og kaldt noen måneder året, så i Norge er det ikke vits å bygge sykkelveier. I Danmark og Nederland er det som kjent sommer og sol året rundt. Ukvalifisert synsing etter utallige reiser i Sverige og Finland er at langt større andel av persontransporten utføres med sykkel der. Tror aldri jeg noen gang har sett flere vintersyklister enn i Tampere, men der har de kanskje ikke snø, minusgrader, avstander, barnehager eller butikker? De har imidlertid langt bedre sykkelveier, de er til overmål godt vinterbrøytet og strødd.
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/03/2016 13:42
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Ukvalifisert synsing etter utallige reiser i Sverige og Finland er at langt større andel av persontransporten utføres med sykkel der. Tror aldri jeg noen gang har sett flere vintersyklister enn i Tampere, men der har de kanskje ikke snø, minusgrader, avstander, barnehager eller butikker? De har imidlertid langt bedre sykkelveier, de er til overmål godt vinterbrøytet og strødd.
For ikke å snakke om Oulu..
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/03/2016 14:33
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har sett någon statistik som jag inte husker detaljerna av men att det är någon generell väldigt stor skillnad mellan norge och sverige tror jag inte.
Hur många som syklar varierar väldigt mycket i sverige. Det finns en del sykkelbyer, ofta relativt små studentbyer, som har en rätt stor del sykling. Nu när jag tänker mig om så har jag inte för mig att det är någon fantastisk sykkel infrastruktur i en by som Uppsala trots att många syklar där.
I stockholm är det inte heller väldigt bra att sykla men det går.
Vädret gör en del skillnad men kanske inte väldigt mycket. Jag tror mer på korta avstånd och relativt platt för att få en stor sykkelandel. Det är väldigt få som skulle klara att sykla upp till byåsen dag efter dag på en normal pendle sykkel från uppsala för att visa lite på skillnaden.
|
|
|
01/03/2016 14:48
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er vel kjettersk i denne sammenhengen, men jeg har lite tro på disse tiltakene, i hvert fall i Oslo. Man overser lett at geografien er slik at med unntak av vestover er det relativt mye klatring som må til for å komme seg hjem. De som vil velge å pendle på sykkelen i mer enn 20km vil forbli et relativt lite mindretall. Elsykkel vil jevne det noe ut, men ikke veldig mye, tror jeg. Jeg har sett litt på statistikk og det er enorm forskjell på hvor mange syklister det er som sykler i indre strøk av byen og lenger ut.
Å bruke millioner av kroner på en liten gruppe entusiaster er tullete. Det måtte være mye bedre å legge bedre til rette for sykling innenfor ring 3.
Så legger jeg også til at ute i Oslo sør/sør-øst savner hvert fall ikke jeg mer tilrettelegging. Enten det er sykkelfelt eller ikke synes jeg stort sett det flyter greit. Jeg får derimot hjerteinnfarkt av å sykle innenfor ring 2 med tusen trafikklys og uversiktelige veier.
|
|
|
01/03/2016 15:54
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er spent på " Riksvei 163 grense Akershus – Økern " Dvs. Fra Lørenskog stasjon - langs Østre Aker vei til Økern.
Her har jeg en egen rute(r) via noen småveier som jeg vet at dagspendlerne sykler. Ruten er omtrent så mye rett fram som det er mulig...
|
|
|
01/03/2016 19:31
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Og nevnte strekning, fra Lørenskog og inn mot sentrum, er da ganske flat?
|
|
|
01/03/2016 20:43
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Tilnærmet helt flatt til Økern.
|
|
|
[Re: Gråstein]
01/03/2016 21:10
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
For ikke å snakke om alle som ikke jobber i sentrum. Sinsen, Nydalen, Blindern, Majorstua osv.
|
|
|
04/03/2016 10:00
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Folk gjør seg så stakkarslig avhegig av bilene sine. Det er bare et fåtall mennesker som har en reell problemstilling med tanke på henting og levering i barnehage, skole og jobb. "Alle" hevder at de ikke får hverdagen til å gå opp uten å kjøre pengebrenneren sin hit og dit for all verdens minste gjøremål. Får ikke en millimeter sympati herfra for sine egoistiske holdninger.
Haakon
|
|
|
[Re: HaakonL]
04/03/2016 10:38
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Folk gjør seg så stakkarslig avhegig av bilene sine. Det er bare et fåtall mennesker som har en reell problemstilling med tanke på henting og levering i barnehage, skole og jobb. "Alle" hevder at de ikke får hverdagen til å gå opp uten å kjøre pengebrenneren sin hit og dit for all verdens minste gjøremål. Får ikke en millimeter sympati herfra for sine egoistiske holdninger. Legger du til grunn at alle bor i byer med godt kollektivtilbud?
|
|
|
04/03/2016 11:04
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Folk gjør seg så stakkarslig avhegig av bilene sine. Da antar jeg at jeg kan få kjøpe Tesla'en din for en billig penge, siden du ikke er avhengig av den? Eller er det bare de som brenner bensin og diesel som ikke får din sympati?
|
|
|
04/03/2016 11:04
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Folk gjør seg så stakkarslig avhegig av bilene sine. Det er bare et fåtall mennesker som har en reell problemstilling med tanke på henting og levering i barnehage, skole og jobb. "Alle" hevder at de ikke får hverdagen til å gå opp uten å kjøre pengebrenneren sin hit og dit for all verdens minste gjøremål. Får ikke en millimeter sympati herfra for sine egoistiske holdninger. Meget godt sagt. Ikke skjønner jeg at de orker å sitte i kø i timesvis hver dag heller. Selv har jeg syklet til jobb hver dag i mange år både sommer og vinter. Kan ikke skjønne at ikke andre klarer det samme som meg. Forøvrig er jeg ganske gjennomsnittlig, samboer sykler også til jobb hele året, og vi har begge 7-9 kilometer til jobb. Kan ikke skjønne at ikke mange andre klarer å gjøre dette i de store norske byene??
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: larsdx]
04/03/2016 13:02
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man overser lett at geografien er slik at med unntak av vestover er det relativt mye klatring som må til for å komme seg hjem. Men det må jo vera perfekt. Da kan ein trille nedover til arbeid uten å bli svett, og så bruke heimturen som ei fin treningsøkt.
|
|
|
[Re: kjasmas]
04/03/2016 13:42
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Legger du til grunn at alle bor i byer med godt kollektivtilbud?
De ni største byområdene får sykkelekspressveier.
|
|
|
04/03/2016 19:11
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Topp tiltak. Jeg reagerer når det skal koste meg 3000 kroner å kjøre med bil hjemmefra og ut av byen...men dette er top. Jeg ville nok ha prioritert å gjøre kirekeveien sykkelbar for litt nervøse syklister - f.eks. min samboer.
|
|
|
[Re: yoeddy]
04/03/2016 19:17
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Folk gjør seg så stakkarslig avhegig av bilene sine. Det er bare et fåtall mennesker som har en reell problemstilling med tanke på henting og levering i barnehage, skole og jobb. "Alle" hevder at de ikke får hverdagen til å gå opp uten å kjøre pengebrenneren sin hit og dit for all verdens minste gjøremål. Får ikke en millimeter sympati herfra for sine egoistiske holdninger. Meget godt sagt. Ikke skjønner jeg at de orker å sitte i kø i timesvis hver dag heller. Selv har jeg syklet til jobb hver dag i mange år både sommer og vinter. Kan ikke skjønne at ikke andre klarer det samme som meg. Forøvrig er jeg ganske gjennomsnittlig, samboer sykler også til jobb hele året, og vi har begge 7-9 kilometer til jobb. Kan ikke skjønne at ikke mange andre klarer å gjøre dette i de store norske byene?? Jeg tar buss eller sykler til jobb hver dag, det gjør også samboeren. Vi har barn i barnehagealder. Når det er sagt, så vil et bilforbud i byen tvinge oss ut av byen. Alpint og vindsurfing er ikke kompatibelt med kollektivt... I vinter har datteren på 5 gått på alpinkurs. Dette har startet klokken 5. Mp dra veldig tidlig fra jobb hvis jeg skulle ha rukket å hente henne i barnehage, fore henne og levere henne på tryvann til klokken 5. Kurset sluttet klokken 18:30...min trening starter klokken 19/19.30... [Gondolbane fra majorstua hadde funket for meg...men det vil vel neppe by-keiseren og hans lakeier bevilge penger til...]
Redigert av hilmer; 04/03/2016 19:21.
|
|
|
[Re: hilmer]
04/03/2016 22:35
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Men det er ingen som har foreslått et bilforbud i Oslo, utover et bilfritt (indre) sentrum (med masse unntak) og et ønske om mulighet for å forby dieselbilder på dager med ekstra mye forurensning (med unntak, og en hendelse som neppe skjer i helgen).
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
06/03/2016 07:03
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ble fotgjenger i fjor sommer. Altså ikke at jeg mistet førerkortet, men jobben flyttet fra Ensjø etter 45 år i samme kontorblokka, og til Bryn. Bryn kan være et mareritt med tanke på trafikk. Samtidig bor jeg i Nittedal, så det kan være kronglete å komme meg til og fra Bryn.
Jeg bestemte meg samtidig for å gjøre et forsøk, og begynte å sitte på med kona. Hun jobber på Brobekk, rett ved gamle Allerbygget. Hun kjører elbil, så det går raskt og effektivt, til en lav kostnad.
Så til påenget: jeg går stort sett hver eneste dag strekningen Bryn Tbanestasjon- Østre Aker Kirke / Persveien. Når høsten kom, ble jeg umiddelbart forbløffet over hvor dårlig vedlikeholdet av gang / sykkelstiene var. Ofte var det glatt, og ofte var den svarte, fine asfalten helt forrædersk å gå på. Månedene gikk, og vi fikk snø og isdekke. Svært ofte kunne det gå dagesvis etter et snøfall til det var skikkelig framkommelig, jeg føler jeg må "kjempe meg fram " mellom snøskavler og isdekket men ustrødde del-strekninnger. Jeg er 42 år, anser meg som relativt sprek, men har fått kommentarer fra kona som sitter i bilen og " ser meg komme stavrende som en gammal mann ". Stakkars eldre, folk med barnevogn eller bevegelseshemmede, de bør vel holde seg innendørs
Dette er altså status etter 20 med " økt satsing på vedlikehold og framkommelighet for myke trafikanter ". Jeg gremmes regelrett.
Og nei, det er ingen PRAKTISKE grunner til at det er sånn, jeg har jobbet som ekstrajobb som plogtraktorfører på fritiden i over 25 år, og dette er helt klart et penge / ressursmessig spørsmål.
Hva vi skal med fler sykkelveier, når vi ikke klarer holde de vi har noenlunde framkommelige, begriper jeg ikke. Kan legge til at snøvinteren 2015/2016 er den "letteste " i manns minne i Oslo-regionen..
PS - å kvitte seg med vanen om å kjøre bil, gikk helt fint. Skal kona ut på noe annet, jobbe overtid eller møte venninder i byen, tar jeg bussen. Da går jeg til fyrstikktorget, tar buss til Carl Berner, og videre derifra og hjem. Unga mine er blitt så store ( 9 og 12 ) at de liker godt å være en halvtime ekstra for seg selv. Jeg sparer rundt 3200-3500kr pr mnd på å drite i å bruke den jævle bilen til jobb, og de penga kan jeg bruke på noe annet hyggelig, f.eks heiskort i skibakken.
Redigert av Initium; 06/03/2016 07:06.
|
|
|
06/03/2016 07:37
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
De lagde store og nye sykkelveier på østkanten forbi Furuset, moskeen, som forbinder strekningen med vei forbi 4H-gården, Ikea og undergangen ved alfaset gravlund og ned mot alna senter.
Det første de gjorde, var å lage kantstein på påkjøringa, slik at man er nødt til å punktere med racer.
Det neste problemet er det farligste - sykkelveien krysser bilveien, og det er ikke lysregulert. Det vil si at en søvnig og ukonsentrert sjåfør som meg, vil meie ned en syklist på 1-2-3 ved avkjøring fra hovedvei/der sykkelveien krysser.
Det tredje problemet er at dersom du skal unngå avgjøringsproblemet, så må syklisten opp i lufta eller under jorda. Dersom dette skal gjøres, så er alle eksisterende løsninger i form av kryss, og dette gjør at når sykkeltraffiken øker, så vil vi få alvorlige ulykker. Underjordiske rundkjøringer tar stor plass.
Herregud, se på hva slags ingeniører som skal skape disse løsningene. Det kryr av ingeniører på forumet. Hvem av dere ville jobbet i offentlig sektor? Ville dere fått mye gjennomslag for ideer der? Ville dere fått stor belønning for å være kreative, flinke, iderike osv?
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
[Re: HCO]
06/03/2016 13:33
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Da antar jeg at jeg kan få kjøpe Tesla'en din for en billig penge, siden du ikke er avhengig av den? Eller er det bare de som brenner bensin og diesel som ikke får din sympati? Tok ikke helt poenget ditt her, dessverre. Du skjønner det, at jeg sykler til jobb, hver eneste dag, året rundt. Det innebærer at barna følges til skole og barnehage enten som sykkelpassasjerer eller for egen maskin. Småinnkjøp gjøres på vei hjem og stappes i sykkelveskene, storinnkjøp ordner kolonial.no. Kona sykler også store deler av året. Det betyr ikke at vi ikke trenger bil. Men det betyr at vi tar vår del av samfunnsansvaret ved å benytte sykkel i hverdagen. Og vi tar ansvar ved å velge miljøvennlig bilkøring når vi skal på langtur. Sånn mener jeg at de aller fleste (i storbyene) kan ordne seg. Det er litt ubehagelig og dørstokkmila kan være lang på de kaldeste eller våteste dagene, men såpass får man tåle.
Haakon
|
|
|
|
|