Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Bike-discount.de

Re: Bike-discount.de [Re: DBrodshaug] #2645843 26/01/2021 11:25
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: neistein
Snakket med posten i dag som sa at forsendelsen ikke var merket med VOEC nummer og da krevde de automatisk mva. De henviste meg videre til Bike-Discount og sa jeg måtte ta det med dem.

Du kan vurdere å kontakte Mazars AS ved Jørgen Bernhard Grønlie også: https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=925207985

Sitat: DBrodshaug
VOEC gjelder vel kun varer opptil 3000 NOK, så sånn sett er jo ordningen til Bike-Discount god, ved å betale mva rett til dem så unngår man jo et fortollingsgebyr.

VOEC gjelder for enkeltvarer opp til 3000. Totalsummen for ordren er det ikke øvre grense på, så vidt jeg vet. Hvis Bike-Discount hadde vært med i VOEC hadde man vel sluppet fortollingsgebyr?

Sitat: Paulus
Det vil si at foretaket er registrert i norge og da gjelder norsk lov og du kan få klagesaker behandlet i forbruketilsynet

Jeg vil heller unngå klagesaker – som man hadde sluppet her hvis Bike-Discount hadde vært med i VOEC – enn at det er mulig å behandle klagesaker …

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2645846 26/01/2021 11:41
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Nå er det jo masse sykkelrelatert som koster over 3000, men ja VOEC er en bra ordning. Fortollingsgebyr slipper man vel også ved VOEC ja .Jeg tenkte på ift de som slår av MVA og lar posten fortolle, det var uklart fra min side.

At norsk lov gjelder er vel en fordel? Nå vet vi jo ikke om feilen ligger hos posten eller i merkingen av pakken, men foreløpig vil jeg kalle dette en formalitet, ikke en klagesak.

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2645853 26/01/2021 12:14
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har en pakke på vei derfra også. Postens sporingsapp sier jeg skal betale 370 i fortolling.
Vi får vel voksenopplære noen. Det er knapt det pakka er verd. frown

LarsB

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2645868 26/01/2021 13:45
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Jeg bestilte nytt sykkel pluss en del deler fra Bike-discount i høst. Ca 4000 Euro. Betalte norsk 25% ved kjøp. Pakke levert på døra etter 8 dager. Ikke noe mer utlegg/regninger i ettertid. Så de har jo åpenbart systematikken innarbeidet

Re: Bike-discount.de [Re: Paulus] #2645909 27/01/2021 07:36
M
Minime Offline
Medlem
Medlem
M
Hadde en prat med kundeservice hos Posten, og de er rimelig opphengt i VOEC ja. Når vi kom forbi dette sa hun at avsender må spesifisere tydelig at moms blir betalt til den norske stat, i tillegg til at 25% og moms beløp må være spesifisert. Fikk forståelsen av at dette kunne presiseres som en tekst like ved moms beløpet.

Jeg venter fortsatt på min forsendelse, og gitt andres erfaringer så antar jeg at det kommer dobbel moms på dette. Kanskje fordi saksbehandlerne er veldig opptatt av å lete etter VOEC dokumentasjon, og kanskje har ikke bike-discount spesifisert godt nok at de faktisk drar inn norsk moms.Vi får eventuelt hjelpe våre tyske venner til å gjøre det klarere i forsendelsen.

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2645923 27/01/2021 08:39
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Det kan kanskje også mulig å endre fortollingen hos Posten før du henter ut. Det har jeg gjort tidligere; hvis jeg på forhånd ser at beløp er feil tatt kontakt med kundeservice - sendt inn vedlegg for å forklare hvorfor det er feil, og så har de fått til å re-behandle det og sette riktig krav selv om pakken allerede er distribuert ut til postkontor. Det krever dog selvsagt at pakken ennå ikke er hentet ut. Kan være et forsøk verdt.

Re: Bike-discount.de [Re: EspenS] #2645955 27/01/2021 10:06
M
Minime Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: EspenS
Det kan kanskje også mulig å endre fortollingen hos Posten før du henter ut. Det har jeg gjort tidligere; hvis jeg på forhånd ser at beløp er feil tatt kontakt med kundeservice - sendt inn vedlegg for å forklare hvorfor det er feil, og så har de fått til å re-behandle det og sette riktig krav selv om pakken allerede er distribuert ut til postkontor. Det krever dog selvsagt at pakken ennå ikke er hentet ut. Kan være et forsøk verdt.

Takk for tips :-)

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2646047 27/01/2021 17:09
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
3 dager etter henvendelse til Bike-Discount fikk jeg svar. De skriver enkelt og greit at de refunderer momsen jeg har betalt og videre at de er fult ut registrert i det norske mva registeret. Videre skriver de at som regel går det igjennom uten dobbel mva, men noen ganger krever posten ny mva da deres ansatte ikke er tilstrekkelig informert. De betalte ut hele mva beløpet mao beregningsgrunnlaget til posten som var mva på både delene og tidligere betalt mva. Gebyret betalte de dog ikke ut. Vet ikke om jeg skal gidde å forfølge dette videre. Pakken min hadde en verdi på 9000,- så mva ble jo noen kroner. 250 ish kr i gebyret blir da en dråpe. Veldig fornøyd med utfallet av saken egentlig.

Som det skrives over har jeg også kontaktet posten tidligere ved en sak hvor det sto uberettiget mva krav på hentelappen. Da løste det seg med en tlf. Denne gangen hadde jeg bare hentekode og fikk først vite at jeg måtte betale når jeg sto påmposten 5 min før stengetid på en lørdag hissig på å få ut pakken og faren for at post også skulle stenges ned pga covid. Betalte kravet og tenkte jeg får ta problemene i ettertid.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2646052 27/01/2021 17:24
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Vil tro deklareringen fra bike discount ikke har vært god nok. Skal ikke være et større problem å deklarere pakker for nuf enn de virksomhetene som er registrert i voec. Posten behandler hundretusenvis av pakker fra andre nuf som feks zalando. Har aldri opplevd å bli avkrevd moms på pakker fra dem.

Re: Bike-discount.de [Re: neistein] #2646075 27/01/2021 19:52
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Denne gangen hadde jeg bare hentekode og fikk først vite at jeg måtte betale når jeg sto påmposten 5 min før stengetid på en lørdag hissig på å få ut pakken og faren for at post også skulle stenges ned pga covid.

Følelsen med å få hentekode og endelig kunne få dra og hente er digg, å rusle hjem med pakke under armen likeså. Ofte er det jo bare hentekode man har.

Jeg mener noen nevnte at man kan se beløpskrav hvis man registrerer seg på en posten-app og ser på sporingen der. Jeg har ikke testa det ut selv, men det kan kanskje være et tips å forfølge i disse overgangstider.

Re: Bike-discount.de [Re: EspenS] #2646088 27/01/2021 21:23
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: EspenS
Denne gangen hadde jeg bare hentekode og fikk først vite at jeg måtte betale når jeg sto påmposten 5 min før stengetid på en lørdag hissig på å få ut pakken og faren for at post også skulle stenges ned pga covid.

Følelsen med å få hentekode og endelig kunne få dra og hente er digg, å rusle hjem med pakke under armen likeså. Ofte er det jo bare hentekode man har.

Jeg mener noen nevnte at man kan se beløpskrav hvis man registrerer seg på en posten-app og ser på sporingen der. Jeg har ikke testa det ut selv, men det kan kanskje være et tips å forfølge i disse overgangstider.

Det er ikke på alle pakker det kommer opp beløp på postens app. Har abonnement på kaffe som jeg betaler moms på, og det har vært litt annen hver gang at beløpet kommer opp i appen.

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2646134 28/01/2021 10:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg fikk beløpet opp i appen denne gangen i alle fall. Usikker på om jeg har oversett det eller om det ikke har vært der tidligere.

LarsB

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2646159 28/01/2021 12:51
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den dagen dette funker så må det vel føre til at handel fra utlandet øker kraftig? Jeg er klar over at norske nettbutikker er konkurransedyktige (og kanskje bedre) på pris i dag, men om man tar hensyn til utvalg, samt muligheten for sterkere krone, så må det vel bli veldig attraktivt å handle fra Tyskland (igjen)? Før så vurderte jeg aldri mellomstore handler fra Tyskland da gebyrene ble urimelig store. Enten var det småtteri fra England under momsgrensa og med gratis frakt eller store samlebestillinger fra Tyskland, der frakt og gebyr ble relativt sett lite. Nå er "vanlige" bestillinger på rundt tusenlappen like aktuell fra Tyskland som fra Norge. Bare lurer fordi jeg trodde at nye regler skulle verne om handel fra norske butikker. Effekten er jo stikk motsatt?

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2648101 12/02/2021 15:18
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Noen som har klart å få ut noe fra posten uten dobbel moms?

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2648103 12/02/2021 15:36
M
Minime Offline
Medlem
Medlem
M
Jeg nevnte tidligere i tråden at jeg hadde forsendelse på vei og kan nå legge til at den ble momset av posten. Bike-discount refunderte selve moms beløpet men ikke gebyret. Forsøkte meg med argumentasjon på at det er de som roter det til og derfor burde betale gebyret også, men det ville de ikke høre på.

Ringte da tollvesenet for å forsøke å forstå hvem som egentlig gjør feil her, og det hørtes ut på svaret som at det er bike-discount som må endre rutiner. Tar forbehold om at jeg ikke har fagkunnskap om dette så det får stå som min tolkning. Jeg forsto det slik at andre aktører (som Zalando) håndterer moms på en måte som holder sluttkunden utenfor oppgjøret, og at så lenge faktura står i slutt-kundens navn vil det kreves inn moms (med mindre VOEC er relevant).

Nå har ikke jeg hatt noen Zalando forsendelser på lenge så har ikke lagt merke til hvordan vedlagt tollpapirer ser ut, så hvis noen har info om dette så er jeg nysgjerrig.

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2649137 22/02/2021 13:41
jrm Offline
Det er ikke lenger mulig å velge "Norge" på nettsiden, de har vel gitt seg.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Bike-discount.de [Re: jrm] #2649239 23/02/2021 08:26
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: jrm
Det er ikke lenger mulig å velge "Norge" på nettsiden, de har vel gitt seg.

Det så jeg også. Men så la jeg en vare i handlekurv og logget inn med min bruker og da kom kjøpet opp med 25% mva. Prøvde dog ikke å gå videre med kjøpet.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2656293 06/04/2021 09:33
tron Offline
Besatt
Besatt
Noen som har mer oppdatert erfaring med Bike-discount og VOEC-merking nå?
Havner pakkene fremdeles i mva-saksa til Posten selv om norsk mva er betalt rett til Bike-discount?

Har bare gode erfaringer med Bike-discount fra tidligere, men ikke brukt dem etter at VOEC ble satt i drift.

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2656314 06/04/2021 10:24
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Jeg kjøpte et par dekk for et par uker siden. Litt mot bedre vitende ut fra denne tråden, men tok sjansen. Bike-discount lovte at jeg skulle slippe både fortollingsgebyr og trakk meg 25% moms. Posten krever allikevel fortollingsgebyr og moms, tross flere runder med kundeservice på tlf og epost. Jeg har sendt dem fakturakopi med spesifisert moms, men den vil de rett og slett ikke godta. De skylder på at bike - discount har misforstått reglene og mangelfull merking av pakken. Jeg gir opp, henter pakken og betaler i dag, og håper på refusjon fra bike - discount. Jeg vil fraråde å handle derfra hvis du har alternativer, det er rett og slett ikke bryet verd for å spare noen få kroner.

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2656320 06/04/2021 10:36
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
lenge sidden jeg kjøpte derfra. men jeg kjøpte fra bikester for for ikke lenge siden og slapp å betale noe, bare hentet pakken. kom heller ingen regning. samme da jeg kjøpte fra Adidas. altså da er det VOEC på de i hvert fall.

Redigert av mtbboy1993; 06/04/2021 10:37.
Re: Bike-discount.de [Re: mtbboy1993] #2656327 06/04/2021 10:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Pakker fra Bikester og Adidas har i likhet med mange andre (som tidligere nevnte Zalando) kommet uten ekstra kostnader lenge før VOEC. Selskapene er registrert i Norge (Bikester under Internetstores GMBH, som har flere butikker). Så der er det heller ingen 3000-kronersgrense som med VOEC, det blir i grunn omtrent som å handle fra norske nettbutiker.
Erfaringer med handling fra disse er m.a.o. ikke overførbart til å handle fra bikediscount.de.

Re: Bike-discount.de [Re: anonym22] #2656330 06/04/2021 10:53
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anonymous22
Pakker fra Bikester og Adidas har i likhet med mange andre (som tidligere nevnte Zalando) kommet uten ekstra kostnader lenge før VOEC. Selskapene er registrert i Norge (Bikester under Internetstores GMBH, som har flere butikker). Så der er det heller ingen 3000-kronersgrense som med VOEC, det blir i grunn omtrent som å handle fra norske nettbutiker.
Erfaringer med handling fra disse er m.a.o. ikke overførbart til å handle fra bikediscount.de.

jeg trudde kanskje det var slik. takk.

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2656353 06/04/2021 12:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Bike discount er registrert i norge som nuf. De har i prinsippet en mye bedre løsning for forbrukeren enn det voec gir. Men de har tydeligvis ikke forstått hvordan pakkene skal deklareres for å unngå fortolling på grensa. Det er veldig synd. Vi får i alle fall håpe de ikke velger å avslutte nufet og går over til voec.

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2656386 06/04/2021 13:26
tron Offline
Besatt
Besatt
Jaha, norskregistrert utenlandsk foretak, altså.
Ja det er veldig praktisk å betale mva direkte til butikken – men ikke om merkingen er mangelfull og Posten krever inn mva. i tillegg. Tenker jeg dropper Bike-discount til det tikker inn en bekreftelse på at de har fått orden i papirene. Orker ikke noe klabb og babb.

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2656937 08/04/2021 13:16
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Fant denne etter litt roting i dag:

Grei MVA kalkulator
https://www.toll.no/no/netthandel/utregning-mva/

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2670142 26/06/2021 12:08
G
gromitee Offline
Fersking
Fersking
G
Etter å ha lest tråden her forsøkte jeg meg for første gang på noen år på en bestilling fra bike-discount og fikk samme opplevelse som flere av dere andre her: At det ble krevd inn mva fra posten på kjøpssummen hos BD inkl 25% mva. Da sitter en jo igjen med en høyere regning selv om BD skulle refundere mva betalt til de. Dette er egentlig skuffende, jeg har brukt BD en rekke ganger gjennom flere år og vil være betenkt ved å handle mer derfra før de enten går tilbake til den gamle ordningen eller får styr på dette norske momsinnbetalingssystemet. Pakken var i og for seg veldig godt merket men det hjelper lite når posten ikke bryr seg om det..

Re: Bike-discount.de [Re: gromitee] #2670203 27/06/2021 07:37
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gromitee
Pakken var i og for seg veldig godt merket men det hjelper lite når posten ikke bryr seg om det..

Har du vært i kontakt med Posten om dette?

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2679575 07/09/2021 08:39
S
Søgnerider2 Offline
Medlem
Medlem
S
Fikk pakke fra Bike-Discount forrige torsdag, mva og tollbehandlingsgebyr...

Lot være å hente ut pakke, som anbefalt lengre oppe i tråden.

Sendte epost til ksutland-at-posten.no, la ved kopi av faktura, betalingsbilag fra bank, og registerutskrift fra Brønnøysundsregisteret som viser at Bike-Discount er registrert i Norge som NUF, med registrering i mva register. Nevnte også for saksbehandler at Bike-Discount er registrert i Norge på samme måte som Zalando, og der har det aldri blitt krevd inn mva og fortollingsgebyr.

Fikk svar i morges, at de har tollet om pakke, og jeg kan gå på posten og hente ut uten gebyr.

Takk for tips lengre opp, det funket!

Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2691112 09/12/2021 09:22
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Plukker opp denne igjen, til sutring og advarsel.

Jeg bestilte nylig en pakke til snaut 10K, inkludert 25% mva, som ble betalt til bike-discount ved bestilling.

Deretter krevde posten 25% mva av totalbeløpet. Bike-discount svarte kjapt at de skulle refundere, og sendte kredittnota. MEN dere refusjon baseres på deres grunnbeløp eks. mva, og ikke totalbeløpet.

Kort oppsummert endte jeg opp med å måtte betale ca. 800 mer for stæsjet.

Synd, trist, leit, shit happens, og alt det der, men ALDRI igjen.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Bike-discount.de [Re: Chrilla] #2691188 09/12/2021 18:26
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Jeg kan også bekrefte at det fortsatt er rot hos Bike-Discount. Jeg fikk og 25% MVA lagt til på toppen av bestillingen når den kom til Norge, men jeg fikk i det minste tilbakebetalt riktig MVA etter at jeg klagde. Dog måtte jeg fortsatt betale fortollingsgebyret på 150 kroner av egen lomme, men som et "plaster på såret" så fikk jeg en rabattkupong på €20. Summa sumarum kommer jeg ikke så galt ut av det, men det er fortsatt en skrekkelig tungvint måte å drive butikk på, og det er rart at de ikke bare prøver å fikse problemet siden de sikkert blir nedrent av nordmenn med MVA-problemer.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support