Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fra hybrid til "CX"

Fra hybrid til "CX" #2064333 26/02/2016 09:34
S
Sigramred Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Heisann forum!

Jeg har vært en ivrig landeveissyklist i en del år nå.
I løpet av disse årene har jeg merket at jeg ønsker meg en sykkel nummer to.
Poenget med denne sykkelen vil være å ha sykkel til rufsevær/vinter, dunke rundt i Nordmarka og kanskje på sikt delta i noen CX ritt.

På grunn av sparing til bil, vil jeg gjøre dette så billig som mulig.
Men før gir begir meg ut på dette har jeg noen spørsmål, da jeg ikke har allverdens erfaring.

Jeg tenker å ta utgangspunkt i en hybridsykkel som jeg har tilgang til.
Det er en Fujiramme med helt greie komponenter.
Hjulsettet er et par eldre Mavic Helium, antar det er 20 mm bred felg.
Gruppen som sitter på er vel en blanding av Shimano XT, FSA og tektro kantilever bremser.

Jeg har et bukkestyre liggende som jeg tenkte å sette på.
Så jeg må ha nye hendler. Optimalt sett ønsker jeg også ekstra bremsehendler på selve styret hvis dere skjønner.
Hva mer må gjøres for at dette blir brukbart. Må jeg gjøre noe med krank eller bakgir?
Er det mulig at det enkleste vil være å finne en brukt 105 gruppe?

På Mavic Helium hjulene, så tenker jeg å sette på noen 33 mm Vittoria Cross XM Pro.
Er dette mulig? Hva slags slange vil jeg trenge til dette? Er Continental Cross 28 mm et godt alternativ, eller vil dette bli for bredt med tanke på felgen?

Hvis noen andre har noen gode tips eller triks, så setter jeg stor på pris på all info:)

//S

Re: Fra hybrid til "CX" [Re: Sigramred] #2064341 26/02/2016 10:03
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hvis felgene din har en innvendig bredde på 20 mm skal du trygt kunne brukt alt fra 28-50 mm dekk, pluss minus. Selvfølgelig avhengig av hva du får plass til rammen. Når det gjelder slanger det bare å finne noen i riktig størrelse, som altså korresponderer med størrelsen på dekkene.

Hvis du allerede har cantilever-bremser kan du jo bare kjøre på med noen brukte STI-hendler. Hvis du skal kjøpe nytt og vil holde det rimelig kan du gå for hendler som Tektro RL340 (evt. RL520 om du har v-bremser) og Microshift bar-end skiftere. De sistnevnte girvekslerne plasseres i endene på styret..

Hvis bakgiret ditt er et litt eldre XT (9-delt) skal det fungere fint med både STI-skiftere og bar-ends. Om forgiret ditt er myntet på terrengsykler kan det være det må byttes ut hvis du skal ha STI-skiftere, men bar-ends er litt mindre kresne når det gjelder slikt.

Bremsehendler på styret skal ikke være noe problem om du har canti-bremser, da er det bare å kjøre på med f. eks Tektro RL720.

Du må også kanskje vurdere å sette på et kortere stem, da "hoodsa" på bremsehendlene vil komme betydelig lengre frem enn det et flatt styre gjør.

Hvis du googler "hybrid to cyclocross conversion" og "hybrid to drop bar conversion" finner du forøvrig mye spennende inspirasjon.

Re: Fra hybrid til "CX" [Re: arekey] #2064349 26/02/2016 10:21
S
Sigramred Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takker for svar arekey!

"hybrid to cyclocross conversion" var godt tips. Skal lese meg opp nå:)

Re: Fra hybrid til "CX" [Re: Sigramred] #2064537 27/02/2016 06:15
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om jeg husker riktig hadde Mavic Helium 20 mm utvendig bredde og kun 13 mm innvendig. Om man da skal følge anbefalingene fra ERTRO er max dekkbredde ikke mer enn 25 mm:

Du får finne frem skyvelæret. ICON_SMILE

Eldre Shimano terreng- og landeveisgiring har ulikt kabeltrekk, og det kan by på problemer å parre bukkestyrehendler med terrenggir.

Såkalte CX-bremser fungerer ved å øke lengden på kabelstrømpene. Det blir ingen forringelse av bremsekraft og -følelse om man setter inn slike.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Fra hybrid til "CX" [Re: Sigramred] #2064588 27/02/2016 14:23
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hvis den indre bredden er 13 mm blir utfordringene litt større hva dekkstørrelse gjelder ja. Dog, jeg har lest at man kan gå en størrelse eller to over ETERO sine anbefalinger, men da selvfølgelig på eget ansvar. Har selv satt opp Mavic CXP33 med en bredde på 15 mm med dekk på 35 mm, men har ikke fått kjørt dem enda. Dekkene ser likevel fine ut og det var problemfritt å ta dem på. Har også sett bilder av folk som kjører CXP33 med opp mot 50 mm dekk, men det blir litt for drøyt tror jeg.

Når det gjelder STI-skiftere og terrenggir så er jeg av den oppfattelsen at de 9-delte girene (fra Shimano) fungerer fint med 9- og 10-delte STI-skiftere, men at 10-delte terrenggir har et annet kabeltrekk som Valentino nevner. Om dette gjelder 8-delte gir osv. vet jeg ikke, men uansett kan det være greit å google dette. Bare søk etter modellnummeret på bakgiret ditt og "STI" eller "brifters", så er sannsynligheten stor for at noen andre har testet det ut før.

Redigert av arekey; 27/02/2016 14:24.
Re: Fra hybrid til "CX" [Re: Sigramred] #2064635 27/02/2016 18:58
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Open Pro og CXP33 har vært brukt til cylocross i alle år så jeg tror ikke det er noe problem med bredden egentlig.

Moderator  support, Valentino