Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Derfor er diesel noe svineri

Derfor er diesel noe svineri #2063341 22/02/2016 18:30
-Bjørn- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er det hold i påstandene han kommer med her?

Derfor er diesel noe svineri

Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063349 22/02/2016 18:43
EgilS Offline
More than words
More than words
I hvert fall lite om hvor han har tallene fra, og en del av det virker å være drøye påstander (f.eks. klare hentydninger om at en tredel av biene dør grunnet diesel).

Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063363 22/02/2016 19:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når folk skriver "I en studie utført i 2010 ..." uten å linke til selve studien, gidder jeg ikke lese mer.

Kvasivitenskap!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063368 22/02/2016 19:07
perbl Offline
More than words
More than words
Jau, er fullstendig enig i at diesel er noe dritt på mange vis, men denne svadaen hoppa jeg av etter få avsnitt.

Per B.
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063386 22/02/2016 19:53
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det er sjeldent folk vil lese argumenter som strider mot egen meninger. Forskning viser (og dere vil ikke tro meg, siden jeg ikke husker kilden) at dersom folk utsettes for artikler som kraftig går i mot deres syn, da vil synet de hadde før bli forsterket. De stempler den nye informasjonen som propaganda som åpenbart er satt ut for å villede dem osv. (Tenk hva en innvandringsfiendlig person tenker om undersøkelser som viser at samfunnet tjener på innvandrere. Og hva innvandringsvennlig person tenker om forskning som viser det motsatte.)

Denne bloggartiklen er jo kraftig i sin form. I stedet for å avvise den brukte jeg to minutter på å google:

Bi-faktaene var hentet fra University of Reading og University of Southampton.

"Bees largely rely on their sense of smell to find food, following their noses to find flowers. Researchers at the University of Reading and the University of Southampton found that the nitrous oxide in diesel fumes, which is toxic to humans, can chemically alter five of the 11 most common compounds within flowers. With their scent changed, flowers are harder to find for the bees, who can then starve."

og

"Researchers don’t think that diesel alone is killing off bees, but it is rather part of a toxic cocktail along with pesticides, mites, habitat destruction, climate change, and other problems that together lead to colony collapse disorder."

De som vil klarer sikkert å google seg til resten.

Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: Gråstein] #2063399 22/02/2016 20:57
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Gråstein
Det er sjeldent folk vil lese argumenter som strider mot egen meninger. Forskning viser (og dere vil ikke tro meg, siden jeg ikke husker kilden) at dersom folk utsettes for artikler som kraftig går i mot deres syn, da vil synet de hadde før bli forsterket. De stempler den nye informasjonen som propaganda som åpenbart er satt ut for å villede dem osv. (Tenk hva en innvandringsfiendlig person tenker om undersøkelser som viser at samfunnet tjener på innvandrere. Og hva innvandringsvennlig person tenker om forskning som viser det motsatte.)

Gammelt nytt for erfarne forumlokere. ICON_SMILE

Quote:
Denne bloggartiklen er jo kraftig i sin form. I stedet for å avvise den brukte jeg to minutter på å google:

Det er vel ingen som påsto at det ikke er noen som helst sammenheng mellom dieselbruk og problemer for bier, men måten det fremstilles på gjør at det hele blir tullete (for min egen del har jeg ingen mening om emnet i det hele tatt, ifall du skulle mene jeg er forutinntatt ICON_SMILE ).

La oss nå ta utgangspunkt i bier, og i at dieselbruk dreper bier (selv om én enkelt undersøkelse heller ikke nødvendigvis skal brukes som sannhetsvitne):
Han bruker artikkelen til å fremstille diesel som så mye verre en bensin på mange områder. Det gjør han i dette tilfelle ved å henvise til en undersøkelse som viser at diesel skaper problemer for bier. Det som da i mine øyne gjør det hele lite lesverdig/troverdig/... er at det ikke forklares noe om i hvor stor grad diesel påvirker biedød, og om diesel i det henseende er verre eller bedre enn bensin. Jreg leste kun det innledende abstraktet av undersøkelsen, og det ser ut for meg som at de kun testet bier vs diesel. Å da bruke undersøkelsen som et argument for bensin, mot diesel blir derfor lite holdbart all den tid man ikke vet hvilken effekt eventult bensin har.

Og for den del kan det være at dieselavgasser kun har en viss effekt i umiddelbar avstand fra de største veiene og derfor har tilnærmet null virkning på biedøden totalt sett.

Jeg bestrider ikke funnene i undersøkelsen, men måten de blir brukt i denne argumentasjonen.

Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063405 22/02/2016 21:14
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Om biedøden virkeleg er reell kan visstnok diskuterast også, ref artikkelen under f.eks.
http://www.dagbladet.no/2016/02/16/kultur/meninger/debatt/bier/landbruk/43167159/

Redigert av TrondAM; 22/02/2016 21:19.
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063409 22/02/2016 21:18
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Det er i alle fall merkelig om CCD i særlig grad skyldes diesel, det er jo i USA det har rammet verst. Er vel andre grunner, jfr denne nye og bekreftende rapporten, bl.a. : http://www.rollingstone.com/politics/new...pected-20150826

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: Gråstein] #2063414 22/02/2016 21:23
perbl Offline
More than words
More than words

Det var da voldsomt til belæring. For å belære tilbake, så heter fenomenet du ikke husker "confirmation bias", og er et meget kjent fenomen jeg har få problemer med å tro på ICON_SMILE

For alt jeg vet har han rett, men når folk ikke kildehenviser, finnes det bedre artikler å lese seg opp på emner på. Jeg har ikke ork til å google enhver påstand som serveres, det bør man sørge for at leseren slipper ved å kildehenvise, og ikke minst bør man greie ut for hvordan man mener kilden støtter opp under det man skriver. Her kommer ofte confirmation bias/bekreftelsesbias til uttrykk.

Per B.
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: Gråstein] #2063420 22/02/2016 21:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Denne boken belyser dette ganske bra.

http://www.amazon.com/gp/product/B00NP9L...text&sr=1-1

Det er dog ikke problemet her. Problemet er at han gjør henvisninger til en mengde informasjon, uten å gjøre denne informasjonen tilgjengelig for leserne.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: Gråstein] #2063441 23/02/2016 06:37
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P

Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063445 23/02/2016 07:13
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...og bør mnan egentlig ta alt seriøst når kommentarforfatteren kaller seg "Lord" og kommer fra et land som ikke har slike titler :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063486 23/02/2016 08:35
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Denne "lordens" skriverier er så til de grader lite troverdige og er kraftig farget av vedkommendes personlige preferanser, at vi burde egentlig latt være å kommentere.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: GeirK] #2063504 23/02/2016 09:16
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: GeirK

Det er dog ikke problemet her. Problemet er at han gjør henvisninger til en mengde informasjon, uten å gjøre denne informasjonen tilgjengelig for leserne.

Et annet problem er at forfatteren bruker overdrivelser, konspirasjonsargumenter og i det hele tatt gir et lite troverdig inntrykk. Jeg er selv tillhenger av tiltak som kan bedre luftkvalitet i byer, men når jeg leser sånt som dette, tenker jeg at saken virkelig ikke trenger fiender, all den tid den har sånne venner.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: lektorHaugen] #2063530 23/02/2016 10:22
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: lektorHaugen
Sitat: GeirK

Et annet problem er at forfatteren bruker overdrivelser, konspirasjonsargumenter og i det hele tatt gir et lite troverdig inntrykk. Jeg er selv tillhenger av tiltak som kan bedre luftkvalitet i byer, men når jeg leser sånt som dette, tenker jeg at saken virkelig ikke trenger fiender, all den tid den har sånne venner.

+1

Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063823 24/02/2016 10:08
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Jeg har lest mye av det `lorden`har skrevet i bla autofil og han er ikke redd for la egne meninger styre konklusjoner på mye av det han skriver om. Derfor tas alt hva han måtte men om ting med en stor klype salt.

Personlig foretrekker jeg diesel fremfor bensin og kommer til å kjøre diesel bil så lenge jeg får kjøpt diesel. Det skal nevnes at jeg bor på bygda:)

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063860 24/02/2016 11:45
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Finnes det lastebiler som går på bensin?

Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: -Bjørn-] #2063869 24/02/2016 11:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
'Ikke' store, men det forskes på lastebiler på gas (flyttende eller komprimert, tenk også kollektivtrafikk) og blanding av gas og diesel.

Og så finnes det vel el-lastebiler.

Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: Tor Arne] #2063954 24/02/2016 17:14
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Tor Arne
Finnes det lastebiler som går på bensin?

Det finnes hybrider som går på bensin, men de aller fleste bruker diesel.
Jeg tror imidlertid dette er av praktisk grunner (truck-stops er bygd rundt diesel) og fordi forsvaret i USA først standardiserte på diesel og nå går i retning av hybrider som bruker diesel.

Volvo Lastvagnar tror imidlertid fremtiden er helelektrisk...

Thomas
Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: Knirkekne] #2064512 26/02/2016 21:24
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Knirkekne
...og bør mnan egentlig ta alt seriøst når kommentarforfatteren kaller seg "Lord" og kommer fra et land som ikke har slike titler :-D

Nå heter vel fyren faktisk Lord, så selv om det er et litt uvanlig navn så burde det ikke holdes mot ham. Jeg tror ikke han valgte det selv for å skape forvirring med den engelske adelstittelen Lord. Foreldrene hans har bare valgt et litt uvanlig navn. ICON_SMILE

Og for øvrig: sykle mer, kjør mindre bil.

Re: Derfor er diesel noe svineri [Re: Akaly] #2064542 27/02/2016 07:20
E
Earlybird Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: Akaly
Sitat: Knirkekne

Nå heter vel fyren faktisk Lord, så selv om det er et litt uvanlig navn så burde det ikke holdes mot ham. Jeg tror ikke han valgte det selv for å skape forvirring med den engelske adelstittelen Lord. Foreldrene hans har bare valgt et litt uvanlig navn. ICON_SMILE

Og for øvrig: sykle mer, kjør mindre bil.

– Derfor kjøpte jeg et lite stykke land i Skottland, og tok tittelen lord. Navnet ble deretter godkjent...

Moderator  support