|
Japp, da var vi satt i bås...ettertrykkelig
|
Japp, da var vi satt i bås...ettertrykkelig
22/02/2016 07:30
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Polens utenriksminister i forrige uke:
- Den forrige regjeringen førte en venstrevridd politikk som om verden bare kunne gå i en retning: Mot en ny blanding av kulturer og raser, en verden bestående av syklister og vegetarianere som bare bruker fornybar energi og som kjemper mot ethvert tegn på religion, sa Polens nye utenriksminister, Witold Waszczykowski.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
Re: Japp, da var vi satt i bås...ettertrykkelig
[Re: Spiffhopeless]
22/02/2016 07:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
22/02/2016 07:48
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Tenk om alle mennesker i verden sykla, brukte fornybar energi og ikke hadde hatt noen religiøs overbevisning. Det hadde vært forferdelig det...
|
|
|
22/02/2016 08:28
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Å bli kalt multikulturell religionsfornekter med sans for raseblanding og fornybar energi lever jeg godt med - men vegetarianer, der setter jeg ned foten, den merkelappen skal jeg f...n ikke ha sittende på meg!
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: d0ppler]
22/02/2016 08:41
|
Dan
More than words
|
More than words
Tenk om alle mennesker i verden sykla, brukte fornybar energi og ikke hadde hatt noen religiøs overbevisning. Det hadde vært forferdelig det... Hmm... Du glemte én av merkelappene der. Kanskje det er litt følsomt for dere andre å innse at kjøttspisere er skapfascister? 
|
|
|
22/02/2016 09:01
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Morsomt å harselere med en så "far out" politikk, men skremmende er det at Polen, en av de store EU-landene, har en så skummel regjering. Håper virkelig at polakkene tar til vettet å velger en annen regjering fortere enn svint.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
22/02/2016 09:43
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det mest interessante synes jeg er at man velger å karakterisere "syklister" som mennesker med mindre verdi enn andre og som er skyld i fellesskapets nød og problemer. Det hatet som spres via facebook blant annet er jo ikke uskyldig moro når tanker blir til ord og ord blir til handlinger.
Lurer på når første folkeavstemming i et eller annet land om å forby sykkel på vei og skog blir stelt i stand.
Redigert av Spiffhopeless; 22/02/2016 09:45.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
[Re: Dan]
22/02/2016 09:54
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Tenk om alle mennesker i verden sykla, brukte fornybar energi og ikke hadde hatt noen religiøs overbevisning. Det hadde vært forferdelig det... Hmm... Du glemte én av merkelappene der. Kanskje det er litt følsomt for dere andre å innse at kjøttspisere er skapfascister? Ja, du sier noe der. For min del spiser jeg kjøtt maks 3 ganger i løpet av en uke, og har ikke spesiell dårlig samvittighet pga det.
|
|
|
22/02/2016 10:01
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Hadde det vært meningen at menneskene skulle vært vegetarianere, hadde ikke dyrene vært laget av kjøtt.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
22/02/2016 10:33
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Lurer på når første folkeavstemming i et eller annet land om å forby sykkel på vei og skog blir stelt i stand.
Jeg tipper vi ikke vil få se folkeavstemminger, men derimot er jeg redd det vil dukke opp merkelige lover og forskrifter som i praksis vil gjøre det umulig å sykle en del steder. Merkelige holdninger fra politiet bidrar også til at det farlig å sykle, og dersom syklister betraktes som mindreverdige mennesker, kan man ikke alltid stole på domstolene , heller. Kort sagt: Folkeavstemming er hverken nødvendig eller ønskelig for sykkelhatere. Backlashen er allerede så sterk at det blir mindre attraktivt å sykle, mange steder.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
22/02/2016 12:01
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det mest interessante synes jeg er at man velger å karakterisere "syklister" som mennesker med mindre verdi enn andre og som er skyld i fellesskapets nød og problemer. Det hatet som spres via facebook blant annet er jo ikke uskyldig moro når tanker blir til ord og ord blir til handlinger.
Lurer på når første folkeavstemming i et eller annet land om å forby sykkel på vei og skog blir stelt i stand. Jeg leser det ikke på den måten, men mer som en motstand mot at folk skal presses bort fra dagens privatbilisme og at alle man skal bli tvunget til alternative transportmidler.
|
|
|
[Re: EgilS]
22/02/2016 14:03
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Ytterste høyre fløy forakter, frykter og hater mye og mange. Syklister er bare én av gruppene som får unngjelde. Du trenger ikke engang gå til ekstremistene for å finne holdninger som baserer seg på lite annet enn antipati: https://www.bostonglobe.com
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
22/02/2016 14:14
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Det var nytt for meg at man må være på venstre banehalvdel for å være en ekte syklist. Da ble det plutselig veldig mange spørsmål som svirrer rundt i hodet mitt. - Hvor langt mot venstre må man legge seg? Må man være for fri innvandring og mot søndagsåpne butikker, eller holder det at man synes Gro gjorde en grei jobb? - Kan racersyklister ligge lenger mot høyre enn stisyklister, mtp. at landeveissykling er mer kommerst enn stisykling? - Hva med amerikanerne, de kan jo i praksis bare velge mellom blått og mørkeblått?
|
|
|
22/02/2016 14:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Long live the revolution! 
|
|
|
[Re: HCO]
22/02/2016 14:55
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
- Kan racersyklister ligge lenger mot høyre enn stisyklister, mtp. at landeveissykling er mer kommerst enn stisykling?
Utvilsomt. Det er velkjent og allment akseptert at sti/terrengsyklister er bongrøykende hippier på lik linje med sørf dudes, mens ræsergutta er høytlønnede menn i 40-årskrise.
|
|
|
22/02/2016 15:58
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
- Hva med amerikanerne, de kan jo i praksis bare velge mellom blått og mørkeblått?
Er da heller ingen som har beskyldt amerikanere for å være skikkelige syklister ;-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
22/02/2016 18:41
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det var nytt for meg at man må være på venstre banehalvdel for å være en ekte syklist. Om du tror jeg har påstått det, bør du øve deg på nærlesing. p.s: Jeg begynner å bli litt lei av å bli tolket helt hinsides på dette forumet. Er jeg veldig utydelig? Skriver jeg med så bastante uttrykk at jeg ser ut som en slags uvitende, enøyd idiot? Eller skjønner jeg bare ikke de sosiale kodene her?
Redigert av lektorHaugen; 22/02/2016 18:46.
|
|
|
22/02/2016 18:52
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
La meg forklare: Når jeg sier at det blant høyreorienterte politikere, også folk som ikke kan kalles ekstremister, går an å finne standpunkter som bygger på antipati mot syklister, har jeg IKKE sagt at alle til høyre i det politiske landskapet, hater syklister. Noen husker kanskje en viss republikansk president som var svært glad i å sykle.
På den annen side er det sant at en del kommunister og sosialister har og har hatt et positivt forhold til sykling som transportform, og at venstreekstremismen, så jævlig den enn er, ikke gir seg utslag i sykkelhat.
P.S: kom gjerne med eksempler på at jeg tar feil i det siste.
Redigert av lektorHaugen; 22/02/2016 18:53.
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
22/02/2016 19:48
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Dette var vel egentlig en lettbent tråd, så jeg trodde det var innenfor å dra en drøy en. Sorry.
|
|
|
22/02/2016 20:16
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det er greit. Jeg skjønner nok ikke helt de sosiale kodene her. Jeg gikk nok litt inn i gravalvorlig modus fordi jeg er skikkelig skremt av den politiske utviklinga i Polen - og en del andre land i Øst-Europa.
|
|
|
[Re: ]
22/02/2016 23:57
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Ytterste høyre fløy forakter, frykter og hater mye og mange. Haha, ytterste venstre fløy derimot, der har man fryktfri toleranse, og varme for meningsmotstandere. Sier du det? Stalin, Pol Pot, Mao, eller for den saks skyld Saddam Hussein, har gitt meg en annen oppfatning. Men de gikk mer etter hvilke samfunnsfunksjoner folk hadde hatt.Eller om de tilhører folkegrupper de ikke stolte på. Sykler lot de stort sett være i fred. På den annen side: Fascistene var vel heller ikke sykkelhatere. Det er vel en reaksjon på alle symboler på postmodernismen, alt fra homofili, via syklister til uvante navn og ansikter i gatebildet.
|
|
|
[Re: ]
23/02/2016 08:43
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Sier du det? Stalin, Pol Pot, Mao, eller for den saks skyld Saddam Hussein, har gitt meg en annen oppfatning. Men de gikk mer etter hvilke samfunnsfunksjoner folk hadde hatt.Eller om de tilhører folkegrupper de ikke stolte på. Sykler lot de stort sett være i fred. Tja, jeg klarer ikke lese meg til så stor forskjeller på Stalin, Pol Pot og Hitler. Det gikk i dreping av folkegrupper og religiøse og diverse storslåtte prosjekter. Hitler skilte seg vel litt ut ved at han ikke hadde helt den samme hange til å ta kverken på egne innbyggere som de venstrekstreme. Pol Pot brukte jo faktisk sykler med høyttalere for å kjøre propaganda. Det er lavmål; sykkel som propagandaverktøy :-) For dem som ble ofre, gjorde det neppe noen forskjell hva slags politiske forbilder tyrannene hadde, nei. Kommunistene hadde en pervers tendens til å sulte ihjel befolkningen, og det slapp man kanskje under fascismen, med mindre man hadde feil gener, da. Ellers har ekstremister så mange likhetspunkter at det kan gå ut på ett. I det øyeblikket de begynner å forherlige totalitære metoder og institusjoner, går det gjerne raskt til helvete. Men alt dette til side: At sykling og syklisme for mange er forbundet med venstreorientert eller grønn aktivisme, tror jeg kan være mer til skade enn til gavn. Jeg er ikke sikker på at denne forbindelsen er så sterk her i Norden, men jeg har inntrykk av at den er sterkere i deler av USA - og åpenbart i Polen, også. Jeg har begynt å mislike argumenter om at sykkelen er så voldsomt miljøvennlig, at den er så bra for folkehelsa osv. Selv om noen synes dette er bra, er det også andre som kanskje føler at sykkel ikke er noe for dem, i alle fall ikke som transportform, siden de verken er opptatt av miljø eller av trening, og at de i hvert fall ikke vil assosieres med den politiske venstresiden. I sykkelens barndom, fremhevet markedsføringen at sykkelen gir en særegen form for frihet, og at det er gøy å sykle. Det er fremdeles gyldig. Sykling som aktivisme er jeg er skeptisk til. Sånn. Det var dagens babbel.
|
|
|
23/02/2016 16:50
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Er ikke uenig her. Hvis sykling blir forbundet med SV og mdg, vil mange nærmest ta avstand fra sykling. Har endel sv'ere i min omgangskrets og jeg får en følelse av at de er mest glade i "brelett-syklister". Høyrefolkene derimot kjører dyre racere og mtb'er på tour de finans...
|
|
|
[Re: sun flyer]
23/02/2016 17:22
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Er ikke uenig her. Hvis sykling blir forbundet med SV og mdg, vil mange nærmest ta avstand fra sykling. Har endel sv'ere i min omgangskrets og jeg får en følelse av at de er mest glade i "brelett-syklister". Høyrefolkene derimot kjører dyre racere og mtb'er på tour de finans... SV'er med temposykkel, landeveissykkel, fulldemper og hardtail her ;-)
|
|
|
23/02/2016 18:57
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Politisk er jeg er litt til venstre for midten, kan ikke fordra landeveissykling. Holder meg utelukkende i skauen, helst med langbeint fulldemper 
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
23/02/2016 21:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er ikke uenig her. Hvis sykling blir forbundet med SV og mdg, vil mange nærmest ta avstand fra sykling. Har endel sv'ere i min omgangskrets og jeg får en følelse av at de er mest glade i "brelett-syklister". Høyrefolkene derimot kjører dyre racere og mtb'er på tour de finans... SV'er med temposykkel, landeveissykkel, fulldemper og hardtail her ;-) Ulv i fåreklær altså, greit å få mistanken bekreftet. Nicket er avslørende nok.
|
|
|
23/02/2016 21:14
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Moderat høyreorientert, med en drøm om det liberale samfunn. MTB i den dyrere klassen, og relativt rimelig landeveissykkel. Pluss en vinter- og springer-sykkel, da
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
|
|