Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaring med hytteutleie

Erfaring med hytteutleie #2062918 21/02/2016 08:38
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
er det noen som har erfaring med hytteutleie her ?

Tenker på disse " standardiserte enhetene " på HafjellKvitfjellTrysil og tilsvarende områder der " bookingbyråer" tar seg av " det meste, selvsagt mot et "passende honorar".

Jeg har fått pensjonsutskriften for 2015, og begynner å fundere stadig mer på om jeg må forsøke å gire litt i eiendomsmarkedet...

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2062941 21/02/2016 10:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Initium
er det noen som har erfaring med hytteutleie her ?

Tenker på disse " standardiserte enhetene " på HafjellKvitfjellTrysil og tilsvarende områder der " bookingbyråer" tar seg av " det meste, selvsagt mot et "passende honorar".

Jeg har fått pensjonsutskriften for 2015, og begynner å fundere stadig mer på om jeg må forsøke å gire litt i eiendomsmarkedet...

Vi leier ut vår leilighet i Åre gjennom Skistar. Denne sesongen har vi bookinger somg gir oss omtrent SEK 73000 etter at Skistar har tatt sine 30%, og enda kan det øke litt siden det er noe ledig etter påske. Da har vi leiligheten selv hele juleferien, hele vinterferien og hele påskeferien pluss to helger.

Leiligheten er på 80 kvm med tre soverom.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Erfaring med hytteutleie [Re: GeirK] #2063093 22/02/2016 07:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Og der booket noenen hel uke i April, så da er vi oppe i 78500

- Robert Green Ingersoll
Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2063095 22/02/2016 07:23
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Nettopp. Vil anta dere da har "gratis" hytte selv, og får glede av verdistigningen og nedbetalingen som uunngåelig kommer om man har litt tålmodighet...

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2063164 22/02/2016 10:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Initium
Nettopp. Vil anta dere da har "gratis" hytte selv, og får glede av verdistigningen og nedbetalingen som uunngåelig kommer om man har litt tålmodighet...

Det er tanken, ja. Greit å ikke ha dårlig samvittighet for at man ikke bruker hytta. Og ønsker vi å gjøre noe annet i påskeferien et år, får vi 25000 å bruke på det alternativet.

Og da har jeg vært ute og kjørt tre fine skogsruns mens familien kledde på seg etter at jeg serverte dem frokost på senga.

- Robert Green Ingersoll
Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2063244 22/02/2016 13:04
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
GeirK, hva er deres erfaring med slitasje, skader ol?

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2063334 22/02/2016 18:12
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Slenger meg på tråden. Har fundert på det samme, og for oss er nok Hafjell mest aktuelt. Er det noen som har spesifikke erfaringer herfra?

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2063336 22/02/2016 18:17
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det må da være mye mer lønnsomt å kjøpe et godt utleieobjekt.

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: erling] #2063337 22/02/2016 18:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: erling
GeirK, hva er deres erfaring med slitasje, skader ol?

Noen lyse vegger må nok males om hvert år. Vi har ikke hatt noen skader i løpet av det året vi har leid ut, og i såfall er Skistar ansvarlig for å dekke disse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Erfaring med hytteutleie [Re: larsdx] #2063344 22/02/2016 18:36
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Sitat: larsdx

Hva mener du egentlig ?

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: larsdx] #2063352 22/02/2016 18:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Etter hvordan jeg forstår trådstarter er dette nøyaktig hva han vurderer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2063376 22/02/2016 19:22
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg mener hytte ikke er verdens beste utleieobjekt.

Søk gjerne på "volatilt" i synonymordboka.

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: larsdx] #2063379 22/02/2016 19:34
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I

Helt sikkert ikke.
Problemet er at det er få "ting" man kan investere i, som man kan leie ut litt, ha litt nytte av selv, og mest sannsynlig få en hyggelig verdistigning over tid.

Det er ikke riktig så stas å " subsidiere " en utleieleilighet med X kroner pr mnd, uten å få annet enn økt skattebyrde ut av det på kort sikt, i 25år fra dagens dato.

Så nei, jeg er ikke ute etter VERDENS BESTE utleieobjekt, like lite som jeg er ute etter verdens beste investeringsobjekt. Historien har vist det går å få mye bra fra mange verdener, om man fokuserer litt.

Redigert av Initium; 22/02/2016 19:36.
Re: Erfaring med hytteutleie [Re: larsdx] #2063392 22/02/2016 20:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det kommer jo alt an på definisjonen av "best". En fritidsbolig tilfører deg livskvalitet utover leieinntektene du mottar.

- Robert Green Ingersoll
Re: Erfaring med hytteutleie [Re: GeirK] #2063479 23/02/2016 08:21
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Det kommer jo alt an på definisjonen av "best". En fritidsbolig tilfører deg livskvalitet utover leieinntektene du mottar.

Jeg forstår godt at mange har stor glede av å eie egen hytte og hvis man kan få inntekter av det, desto bedre. Men når trådstarter innleder med at han har sett på pensjonsinntektene sine ville jeg bare minne om at en hytte er en risikofylt investering. Når det er sagt innebærer jo det også en teoretisk mulighet for høyere avkastning enn forventet.

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: larsdx] #2067358 08/03/2016 09:22
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
[quote=GeirK][quote=larsdx]Men når trådstarter innleder med at han har sett på pensjonsinntektene sine ville jeg bare minne om at en hytte er en risikofylt investering.

Jada, er jo fullt inneforstått med dette.
Skal man spare langsiktig har man i grove trekk 3 muligheter:
1. Spare kontanter i bank ( cash )
( avstå fra kjøpe 6 øl idag, få råd til 2 øl når jeg blir pensjonist
2. Aksjefond i en eller annen form
( hvordan ser den langsiktige utviklingen ut i verden mht økonomisk vekst, som er "motoren " i en enhver akseinvestering...
3. Eiendomsinvestering. Enten utleieleilighet eller utleiefritidsbolig som hytte eller lignende.
Hvordan utsiktene er her, henger vel til dels sammmen med punkt 2.

Hovedforskjellene med ulike måter å "spare " på, er ikke nødvendigvis risikoen, men også det man sitter igjen med underveis...
Selv om markedet går ned, sitter man jo med en leilighet eller hytte man kan bruke, selv om den er verdt mindre enn man betalte. Det er jo trist i seg selv, men man har selvsagt ikke lyst til å kjøpe noe som taper seg i verdi.

Egne forutsetninger, ønkse om å ta risiko, evne til å håndtere svingninger, tidshorisont og en masse annet kommer selvsagt inn som momenter som må hensyntas.

Det er f.eks for min del bedre betale la oss si 4K pr mnd for en hytte jeg har glede av IDAG ( eksempel på hyttekostnader etter at utleie har betalt sin " andel " , framfor å betale 4K pr mnd på en leilihet i Oslo, som jeg ikke får " glede av " noen gang, med unntak av verdistigningen.....

En hytte jeg kan bruke la oss si 40 uker i året, tilfører jo min familie mye god fritid...

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2067368 08/03/2016 09:58
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H
Hei,

vi leier ut denne her: http://www.synnsro.no. En høystandardhytte. nøkkelferdig i 2015 med 10 sengeplasser.

Regner med å runde sekssifret innen utgangen av april i år. Da har vi brukt den selv halvparten av jula og halve vinterferien samt en drøss med helger og sommerferie.

Vi gjør utleie selv gjennom inatur.no som tar 10 % kommisjon, og vi får litt utleie gjennom Spåtind Sport Hotell som ligger rett ved siden av hytta. Vi har obligatorisk utvask som utføres av hotellets personale. På denne måten er det noen som følger med for oss at ting blir tatt vare på av leietakerne.

Skistar tar vel 30 %, skal man ha utleie gjennom dem bør det være en veldig attraktiv beliggenhet og størrelse på utleieobjektet. Trysil er vel kanskje mitt hotteste tips, siden de nå jafser til seg i sommermarkedet også med bra golfanlegg og sykkelsatsning. Solsiden og velkomstsenteret virker å være mer attraktivt hele året enn oppe ved høyfjellsenteret og Fageråsen.

Haakon
Re: Erfaring med hytteutleie [Re: HaakonL] #2536803 19/02/2019 09:43
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HaakonL
Hei,

vi leier ut denne her: http://www.synnsro.no. En høystandardhytte. nøkkelferdig i 2015 med 10 sengeplasser.

Regner med å runde sekssifret innen utgangen av april i år. Da har vi brukt den selv halvparten av jula og halve vinterferien samt en drøss med helger og sommerferie.

Går utleie-bissnissen fortsatt bra?

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2536850 19/02/2019 12:50
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Vi leier ut tre hytter i Røldalsområdet gjennom Airbnb og Finn.no. Det er lukrative saker om man er villig til å arbeide litt. Vi hadde knappe 500k i brutto leieinntekter i 2018 og da hadde vi investert ca 3,4 millioner. Vi kjøper litt slitne objekter, gjør en enkel oppussing og får dermed også med oss en pen verdistigning. Solgte nylig et objekt med nesten 30 % verdistigning på tre år.

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: jaknudsen] #2536853 19/02/2019 13:00
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jaknudsen
Hei,

I august samme året la HaakonL ut et innlegg hvor de skulle selge hytten. Enten gikk ikke utleie-bissnissen noe særlig, eller så var det andre årsaker? Ser HaakonL ikke er på forumet så mye for tiden, så ikke sikkert han svarer deg.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Erfaring med hytteutleie [Re: parob] #2536877 19/02/2019 14:44
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: parob
Sitat: jaknudsen
Hei,

I august samme året la HaakonL ut et innlegg hvor de skulle selge hytten. Enten gikk ikke utleie-bissnissen noe særlig, eller så var det andre årsaker? Ser HaakonL ikke er på forumet så mye for tiden, så ikke sikkert han svarer deg.

Han dummet seg litt ut å kjøpte hytte på feil plass i forhold til de aktiviteter han liker å drive med. For dårlig research. Synnfjell har ikke all verden å tilby. Han eier i dag hytte på Trysil. Vet ikke om han leier ut den.

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: erling] #2536878 19/02/2019 14:50
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Takker for svar! I denne tråden er det flere som anbefaler Synnfjell for stisykling. Er det ikke så gjevt likevel?

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2536921 19/02/2019 17:58
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har en leilighet i Trysil som er lite prangende, men har plass til to danske barnefamilier. Etterspørselen på vinteren er helt vill, nær 100% booket, men nå kommer sommeren og høsten seg også. Inntektene er betydelige, men går jo en del ut også slik at noen enorm business er dette ikke. En hyggelig merinntekt blir det dog, særlig hvis verdistigningen holder seg. Skal du tjene $$$ må du ha mange enheter å drive på en effektiv og klok måte.

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2536963 19/02/2019 21:27
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Synnfjell er veldig bra på stisykling. Stor koser meg masse på sommerstid på stier over hele fjellet. Masse å ta av og masse ulike vanskelighetsgrader. Men vinterstid er det nok noe begrenset i forhold til hva mange av dagens hyttebrukere etterspør. Det er strålende langrennsforhold der, med flotte løyper og flinke løypekjørere, men det er ikke superbra egnet for rando/topptur selv om man kan finne noe gøy kjøring her. Det er heller ikke noe skikkelig alpinanlegg i umiddelbar nærhet. Så hvis man ikke er avhengig av topp nedoverski muligheter er Synnfjell et eldorado.

Re: Erfaring med hytteutleie [Re: Initium] #2536993 20/02/2019 08:16
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Husk at en svak krone nok har bidratt til økningen i utenlandske turister som kommer til Norge for å feriere. På samme måte gjør svak krone at flere nordmenn velger å feriere innenlands. Trekker man det lenger kan også svak krone føre til økning i hytteprisene både pga. at folk ser hvor fint man har det her i landet (for man velger å legge ferien i Norge) samt at det er blitt dyrere å kjøpe fritidseiendom i utlandet.

Man kan nok ikke regne med at denne høye etterspørselen vil vare for evig ref utleie. Og sannsynligvis også i prisutviklingen for hytter. Men for all del, bra forhold for utleie blir det uansett. Men det har nok vært noen "gull år" den siste tiden.

Moderator  support