Diverse plager/skader tråd?
|
Re: Diverse plager/skader tråd?
[Re: traktoregg]
24/02/2016 08:23
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har nå fått bihulebetennelse for tredje vinter på rad. Er det slik at noen har lettere for å få dette enn andre? Jeg kan ikke huske å ha hatt dette før vinteren for to år siden. Er det slik at man har lettere for å få det igjen dersom først har fått det? Jeg var sjukt plaget av dette før! Hver eneste vinter! Og ofte fikk jeg det igjen hvis jeg var i fly. I perioder med mye reising kunne jeg slite med dette hele tiden. Gikk ALDRI helt over. Men så ble jeg tilslutt sendt til en øre-nese-hals lege. Han tok MR og fant ut at jeg hadde for trange kanaler langt oppi bihulene. Han opererte dette med å "skrape" opp kanalene så de ble større. Tror det er 7-8 år siden nå, og har ikke vært plaget siden! Blir nesten ikke tett i nesa engang hvis jeg er forkjøla. Før kunne jeg ikke gå en meter uten nesespray (overdriver litt). Det er noe med at hvis det er litt trangt oppi der, er det bakterier og virus som ALDRI kommer ut med snørra slik som det skal. Set ser og føles idiotisk ut, men det hjelper som regel med neseskylling: LINK HER! Men KOK vannet (med salt) !!!
Redigert av Frank H; 24/02/2016 08:32.
|
|
|
[Re: Tommyv]
24/02/2016 11:28
|
Tommyv
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Nå har jeg ikke hatt en hardøkt på en uke, og faktisk bare hatt en sykkeløkt, og den gikk i zone -1 eller under 100 i puls hvertfall, siden sist. Jeg har gått noen rolige turer med hund og barnevogn (pappaperm) på ca. 1 time hver dag. Har strekt, og brukt foam roller. Hue og kroppen er 100% klare igjen, jeg har abstinenser for en hardøkt på rulla, men! Leggen er helt lik. Identisk, null forskjell. Spiller tydeligvis ingen rolle om jeg trener. Så nå har jeg lest på internettet og da får man jo alltid kreft, men faktisk ikke i dette tilfellet. Jeg har funnet chronic compartment syndrome som jeg nå frykter. Edit: Nei.. Det blir bedre ved hvile, det gjør ikke jeg.Fysioterapeuten hadde ikke time før neste uke, forhåpentligvis finner han ut av noe! 
Redigert av Tommyv; 24/02/2016 11:34.
|
|
|
24/02/2016 16:13
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Møkk lei skader og andre ting som gjør at jeg ikke får drevet med ting som jeg vil. Sykkel ble jeg fortalt var en skånsom sport... Ja særlig. Aldri hatt så mye småskader, belastningsskader og vonde muskler som etter at jeg begynte å sykle for 6 år siden... Per dags dato: En vond legg som er potte stiv uansett hva jeg gjør. PFSS i begge knær siden 2014 og stramme hofter som i hvert fall ikke vil løse seg opp... Og jeg er bare 25 år med allsidig treningsbakgrunn og som i tillegg trener styrke på core osv
Redigert av ArneW; 24/02/2016 17:06.
|
|
|
24/02/2016 16:51
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forebyggende tilleggstrening som styrke/kjerne og mobilitet/tøying tror jeg er et must om man sykler en del, og ikke driver noe alternativ trening med annet bevegelsesmønster.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
25/02/2016 13:13
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Nå har jeg ikke hatt en hardøkt på en uke, og faktisk bare hatt en sykkeløkt, og den gikk i zone -1 eller under 100 i puls hvertfall, siden sist. Jeg har gått noen rolige turer med hund og barnevogn (pappaperm) på ca. 1 time hver dag. Har strekt, og brukt foam roller. Hue og kroppen er 100% klare igjen, jeg har abstinenser for en hardøkt på rulla, men! Leggen er helt lik. Identisk, null forskjell. Spiller tydeligvis ingen rolle om jeg trener. Så nå har jeg lest på internettet og da får man jo alltid kreft, men faktisk ikke i dette tilfellet. Jeg har funnet chronic compartment syndrome som jeg nå frykter. Edit: Nei.. Det blir bedre ved hvile, det gjør ikke jeg.Fysioterapeuten hadde ikke time før neste uke, forhåpentligvis finner han ut av noe! Har hatt noe veldig likt, hvor leggene var veldig stive og jeg hadde konstant rykking/dirring i muskulaturen og der var det ingen forbedring selv etter 6 uker uten en eneste treningsøkt. Leste litt på nettet og fant plutselig ut at det måtte være kompartementsyndrom og bestilite time hos fysioterapeut. han var heldigvis uenig og ga meg nåler i muskulaturen og et tøye/opptreningsprogram for leggene og etter en 6 ukers behandling har det blitt mye bedre
Redigert av peterpan; 25/02/2016 13:16.
|
|
|
02/03/2016 15:12
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Har murring i en skulder etter krasj i høst. Det meste av styrketrening går greit, men kjenner noe murring ved enkelte øvelser. Pullups med håndflatene fra meg er imidlertid helt umulig. I overgangen mellom å henge rett ned til skuldrene er aktivert gjør det sinnsykt vond, som en skarp stikking ytterst på skulderen, litt i forkant. Det hender også jeg merker det godt hvis jeg liker lenge på skulderen eller ved store, brå utslag. Tenker jeg bør få sett på det, men lurer på om direkte til fysioterapeut kan være like greit som å gå til fastlegen. Det eneste legen kan gjøre er vel å henvise, og det spørs om jeg får MR av dette sånn uten videre. Basert på selvdiagonstisering via google kan det muligens være en form for impingement i skulderen. 
|
|
|
02/03/2016 21:12
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
Plaget med melkesyre som ikke forsvinner igjen jeg. Funnet ut at Brakstadmetoden(dypmuskelmassasje) hjelper mot det. Men det er ikke noe behagelig behandling. Tilbake til hverdagen 1 dag etter behandling. Er vist noe feil med lymfesystemet og ting som er i klem i ledd osv som gjør at melkesyren ikke forsvinner igjen. Selv med lett trening.
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
[Re: Cerberus]
05/03/2016 12:29
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Den lille muskelen som går fra skulderbladet til toppen av overarmen heter supraspinatus. Den skal dra overarmen litt ned og inn før den hjelper til med å løfte overarmen opp. Hos noen er det ikke nok klaring mellom overarmen og toppen av skulderbladet (acromion på din skisse), og supraspinatus kommer i klem. Har den først kommet i klem så blir den gjerne irritert. Det finnes endel øvelser for å få skulderbladet til å rotere mer bakover og nedover, og så finnes det øvelser som gjør det værre.
Hvis du faktisk har dette problemet så er det lurt å unngå å gjøre bevegelser som gjør vondt. I tillegg bør du begynne å trene opp de riktige musklene.
Øvelser å unngå: Alt som styrker bryst, forsiden av skuldrene og forsiden av overarmene.
Diverse ro-øvelser styrker de samme muskelgruppene som pull-ups, men fokuserer mer på bakside skulder. For kontorrotter som meg så er styrking av musklene som trekker skulderbladene sammen og nedover viktige. Dette er de samme musklene som står imot draget fra korte/sterke brystmuskler + forside skulder + forside overarm. Hvis du likevel vil kjøre pull-ups så skal du egentlig ikke slippe deg helt ned. Fokuser på å trekke skulderbladene nedover.
Det er 18 muskler som styrer hver skulderblad, og skulderen er det mest avanserte leddet vi har.
At du har vondt når du ligger på armen er et tegn på at supraspinatus kommer i klem. De som har det værre har vondt ved all bevegelse over skulderhøyde, slik som hårvask, og å ta tallerkener ut av overskapet.
Så: Diverse ro-øvelser, wall slides, stumtjener, diverse rotator cuff-øvelser, face-pulls og batwings, samt diverse fremoverbøyde sideløft for bakside skulder. Hadde jeg sittet ved en datamaskin skulle jeg limt inn lenker fra YouTube. Video av øvelsen Stumtjener finnes på en dansk helseside.
|
|
|
05/03/2016 13:28
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
05/03/2016 13:47
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Satt på spissen:
Fastlegen sjekker styrken din på utadrotasjon. Gir deg betennelsesdempende som ikke løser problemet. Sender deg til ultralyd, du får konstatert irritert supraspinatus. Godtar du en kortisoninnsprøytning så forsvinner irritasjonen, men irritasjonen er kun et symptom - hovedårsaken (klaring mellom overarm og acromion) blir ikke løst. I tillegg svekker kortisonet muskelen, så den er nå svakere enn før. Må trenes opp. Fastlegen sender deg til MR, du får konstatert slitasje. Ingenting å gjøre med.
Naprapaten (jeg er naprapat, du er naprapat, alle er naprapater, det er ikke en beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg det) kan massere og stikke nåler som får låste muskler til å slippe. Hovedårsaken er kanskje løst. Du får øvelser som skal styrke de riktige musklene, hvis naprapaten vet hva hen gjør.
Fysioterapeuten setter akupunktur i ørene dine. Og etter noen besøk: Strøm gjennom skulderen din for å få aktivitet i de riktige musklene. Løser ikke nødvendigvis hovedproblemet. Kanskje masserer og strekker hen, og gir deg øvelser for de riktige musklene, hvis fysioterapeuten vet hva hen gjør.
Er du hos fysio-/manuellterapeut (fysio = Bachelor, manuell = Master) eller naprapat en halv time i uka så er det 0,3% av tiden din. Det som er viktig er hva du gjør når du ikke er der. Gjør øvelsene du får av hen og ha tålmodighet, kanskje tar det et halvt år, kanskje tar det et helt før du er bra. Og finn en som vet hva hen driver med, det er mye humbug der ute selv blant dem med diplom på veggen.
|
|
|
[Re: Cerberus]
07/03/2016 21:19
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Har murring i en skulder etter krasj i høst. Det meste av styrketrening går greit, men kjenner noe murring ved enkelte øvelser. Pullups med håndflatene fra meg er imidlertid helt umulig. I overgangen mellom å henge rett ned til skuldrene er aktivert gjør det sinnsykt vond, som en skarp stikking ytterst på skulderen, litt i forkant. Det hender også jeg merker det godt hvis jeg liker lenge på skulderen eller ved store, brå utslag.
Tenker jeg bør få sett på det, men lurer på om direkte til fysioterapeut kan være like greit som å gå til fastlegen. Det eneste legen kan gjøre er vel å henvise, og det spørs om jeg får MR av dette sånn uten videre.
Basert på selvdiagonstisering via google kan det muligens være en form for impingement i skulderen.
Jeg ville tatt turen til lege å fått røntgen, kan like gjerne være en AC-separasjon.
|
|
|
[Re: PekkaB]
09/03/2016 09:59
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Takk for grundig innspill!
Jeg gjør allerede noen av de øvelsene, spesielt stangroing, men tar med tipset om å luke ut andre øvelser.
|
|
|
13/03/2016 19:14
|
EveSteve
Entusiast
|
Entusiast
Begynt å få vondt i kneet etter ca 1t sykling eller når jeg drar på/sykler tunge gir. Har i noen år kjent at det er noe på utsiden av kneet som "røsker" i det kneet går under en viss vinkel/ca 90grader. Nå har det begynt å "røske" på innside/fremside kne også der quadriseps møter kneet. Smertene blir ikke verre, det bare er vondt ut turen. Det klikker/røsker til i noe brusk/sener når kneet er på ca 90grader og gjør vondt idet det røsker til. Noen som kjenner seg igjen eller har noen kunnskaper rundt dette? Tar nok turen innom en idrettslege i løpet av uken.
|
|
|
14/03/2016 06:22
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Fikk ei "lårhøne" i ræva i går etter noen drag på drøyt 90% av FTP og tunge gir (65rpm). Kjørte også 2 ordinære sweet spots før jeg fortsatte med rolig. Etter 2,5t var det opp å stå i 7 minutter for å strekke litt ut. Etter det klarte jeg ikke sette meg igjen. Vondt i rævmuskelen rett og slett. Kjennes ut som ei skikkelig lårhøne, men det var ingen der som sparket meg. Kjente heller ikke til noe krampe / rivning.
Har hatt noen økter på skøyteski med tung dobbelpulk på slep tidligere i uken.
I fjor sommer hadde jeg noen tendenser litt lengre ned mot samme låret, da var det mer smertefylte "avrivningsfølelser" hvis jeg slengte benet fram (sparke lett etter en ball feks). Var forsiktig med å sparke etter ball ut sesongen og det holdt inn. Og etter hvert med redusert sykling på høst/vinter gikk det over.
Syklet til jobb i dag, og det føltes ikke som noe problem. Men kjenner det er noe der ja.. Hva er dette?
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
14/03/2016 09:46
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Har vært plaget med vond akilles siden juli i fjor. Etter flere tøffe dager på rad (lang sykkeltur, løping intervall, løping langtur og mye gåing i sandaler i bratte italienske gater) fikk jeg brått vondt i akilles på begge beina. Etter dette ble det problematisk å løpe lenger enn 10 km, og å sykle lengre turer.
Har gått til to forskjellige manuellterapeuter, og også fått en vurdering av kirurg med ekspertise på idrettsmedisin. De er litt usikre på om det er selve akillesen (tendinopati) eller hinnen rundt (såkalt kantirritasjon) som er problemet.
Den første manuellterapeuten satte meg på Alfredssons protokoll fra ca oktober og til januar. Kuttet ned til 10% mengde på løping og sykling, og kjørte på med 180 tåhev morgen og kveld (holdt pulsen i gang med litt svømming). Dette hjalp lite, om noe ble det bare vondere. Formen fikk seg naturligvis også en knekk.
Venstre fot har nå blitt helt bra, men høyre er stort sett like vondt som før. Kanskje noen prosent bedre enn før jul. Manuellterapeut nummer to har gitt meg ca 10 runder med nålebehandling. Altså "dry needling" med strøm (5-10 mA) i triggerpunkter i legg, og av og til i selve akillessenen. Dette fra januar og til nå. Har nå ganske normal treningsmengde, med en del langrenn og noen løpeøkter. Pga høyre fot kan jeg ikke kjøre så lange økter som tidligere. Men korte, mer intense, økter går fint. Intervaller (løping) er nesten smertefritt. Det er rolige langturer som gjør vondt.
Usikker på om nålebehandlingen har hjulpet noe, og vurderer å droppe den. Tar gjerne i mot erfaringer, tips & triks og kjerringråd til å bli bra i akilles!
Redigert av Girona; 14/03/2016 09:48.
|
|
|
14/03/2016 13:48
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Jeg tok løpefri + trykkbølgebehandling for min akilles da den ble vond i september ifjor, ble helt 100% bra. Den ble ødelagt etter 3 dager i marka med vonde/nye markasko. Verdt et forsøk.
|
|
|
29/03/2016 21:08
|
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Har slitt med noe ymse greier en stund så lurer på om noen har opplevd det samme.
Starta med en 6 dagers forkjølelse i starten av februar. Starta trene igjen etter det, men kjente litt trykk over nesa og hodepine, særlig etter harde økter. Aldri kjent noe lignede så jeg fortsatt en liten stund før jeg skjønte at jeg måtte ta det med ro. Også ca 10 slag høyere puls en normalt på rolig trening.
Dette ga seg ikke selv med helt treningsfri i ett par uker. Tenkte at det kanskje var noe bihulebetennelse greier. Dro til idrettslege og forklarte symptomene mine og han mente det ikke var bihulebetennelse. Fikk Avamys nesespray(med kortison) som jeg har brukt i ett par uker uten noen voldsom bedring. Tok andre blodprøver og neseprøver også men disse var normale. Men fikk ett brev i dag hvor det sto at jeg hadde D-vitamin mangel, kan dette ha noe å si? Har kjøpt kosttilskudd så tiltak er gjort.
Føler meg relativt pigg på trening bortsett fra litt høyere puls. Har også noe høyere hvilepuls (5 slag++). Kjenner at rolig trening går greit, men at etter hard trening blir ting litt værre.
Noen som har opplev noe lignende? Altså ikke direkte bihulebetennelse tydeligvis, men litt tett nese og trykk i panna og hodepine særlig etter hard trening. Nyser også ett par-tre ganger daglig. Og til tider litt grøtete i halsen. Min teori på det siste er at det renner slim/snørr bak i svelget som irriterer.
Redigert av perbaa; 29/03/2016 21:09.
|
|
|
[Re: perbaa]
30/03/2016 07:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har også hatt d-vit mangel i vinter, mye forkjøla før jeg begynte med tilskudd. Nå har hyppigheten avtatt og forkjølelsene jeg eventuelt får er veldig milde, over på et par tre dager. Mine symptomer var hyppig sykdom og vond muskulatur. Hadde ikke problemer med å gjennomføre trening på tenkt intensitet, det var bare mye vondere enn normalt.
Regner med du fikk sjekka jernlagre o.l. samtidig som du sjekka vitaminer? Jeg hadde noen av de samme symptomer som deg en periode som aktiv skiløper, kun etter hard trening, da hadde jeg jernmangel.
|
|
|
30/03/2016 08:44
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde diffust vondt i hjerteregionen rundt jul, trodde det var hjertetrøbbel, men fikk sjekket det grundig uten å finne annet enn at hjertemuskelen var svakt fortykket. Derimot var D-vitaminnivået nær mangel.
Etter å ha puffet i meg 100-120 mikrogram D-vitamin daglig, i etpar måneder, pluss at sola har kommet tilbake, så er vondtene borte.
Muskelvondtene i torsoen dukker opp i desember hvert år. Tipper det er D-vitaminmangel.
|
|
|
30/03/2016 09:31
|
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Usikker på om det ble test for jernmangel. Var det i utgangspunktet for å utrede bihuleproblemer og tok blodprøver ut i fra det.
Er faktisk aktiv skiløper selv. Men gjør ikke jernmangel at man får lav blodprosent? Jeg fikk hvertfall beskjed hos legen at jeg hadde svært høy blodprosent. Hadde de gamle reglene gjeldt fortsatt hadde jeg fått startnekt i skirenn. Men dette er endret til blodpass.
|
|
|
30/03/2016 10:19
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er fullt mulig å ha lave jernlagre med høy blodprosent. Den vanligste årsaken til lav Hb er mangel på jern, derfor setter så mange likhetstegn mellom jern og Hb. Men det finnes mange mange andre grunner til lav Hb også, så det er to forskjellige ting.
Edit: Men for å si det sånn så vil Hb følge etter jernelagrene til slutt, om du skulle ha mangel på det. Så det spørs vel om det er tilfellet her.
Redigert av Hoaas; 30/03/2016 10:26.
|
|
|
30/03/2016 10:24
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Høy blodprosent (og lav) kan også være arvelig betinget. Har det selv, ganske uavhengig av jernnivåer. Er også en av de som hadde fått startnekt, og er innimellom målt godt over normalområdet. Min far hadde nøyaktig samme "problem".
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
26/05/2016 18:01
|
optimist
Fersking
|
Fersking
Har litt ubehag som jeg lurer på om noen kjenner seg igjen i, eller hva dere anbefaler. Skal prøve å oppsummere kort her.
Nesa er litt tett innimellom, men ikke noe voldsomt, men mer en normalt. Ikke spesielt mye snørr/slim, men må ta ett par utblåsninger i starten på hver treningsøkt. Slimet er blankt. Litt tørrhetsfølelse i svelget, men ikke sårt, nesten som at det er litt ekstra følsomt der. Dette har vart en måneds tid nå.
Men det er også noe positivt her. Kroppen er helt fin ellers og fungerer normalt på trening. Pulsen er også normal, så har derfor bare kjørt på som vanlig.
Har tenkt tanken på allergi men ble testa for det meste for ett år siden og da slo ingenting ut. Har ikke dratt til lege pga at kroppen fungerer bra og tenkt at dette sikkert går over.
Er dette noe å bekymre seg over eller er det bare å kjøre på videre?
Redigert av optimist; 26/05/2016 18:02.
|
|
|
26/05/2016 19:54
|
sankatass
Fersking
|
Fersking
Har ikke så mye å klage over jeg, men kan legge inn det lille jeg har.
Nå er jeg relativt fersk på sykkel, men sliter med at jeg får vondt i ryggen etter ca 45-60 minutters sykling. Det kjennes muskulært og antar at jeg rett og slett bare må fokusere på riktig styrketrening av ryggen for å rette opp i dette. Har også litt dårlig holdning i ryggen, så vet at jeg må komme ordentlig i gang med noen ryggøvelser. Skal tross alt ha denne ryggen noen år til. Gjør delvis tunge løft i jobben, hvor det ikke alltid er like lett å tenke på riktig arbeidshøyde og stilling.
Nesen min er forøvrig alltid tett. Liker ikke å bruke for mye nesespray og hvis jeg "unner" meg litt av det, ender jeg som regel med å blø neseblod i dagene etterpå. Vet ikke om det er flere som sliter med dette, men altfor ofte "glir" snørret/klyser bakover i nesen og holder på å renne bak i halsen. Dette gir selvsagt brekninger, så ender opp med å puste hardt gjennom nesa for å unngå dette. Det er helt umulig å snyte dette ut, trodde jeg snøt på meg brokk en gang da jeg prøvde. Har vurdert å henvende meg til fastlegen, for å få kanskje tatt en CT og videre til ØNH.
Alltid vondt i hodet etter halvhard trening. Drikker masse vann etc og spiser bra, så er nok noe muskulatur i nakke som er årsaken. Tøy og bøy, der altså.
Ellers har jeg det fint.
Nyfrelst terrengsyklist!
|
|
|
09/06/2016 07:27
|
JHA85
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Etter ein månad til sjøs med 1-1,5t trening kvar dag - Spinning, Elliptical, styrke/core og joggetur på land viss det passer. Kom heim på torsdag til ei ekstrem hektisk helg der alle utanom minstemann i huset (5stk) skulle på karatesamling Torsdag til Søndag. Det kom besøk som skulle vartast opp og ordnast til++
Klarte å lura meg til ei kort, men hard sykkeløkt på fredagen i mellom alt som skulle gjerast. Så var det karatetrening på kvelden, besøket stod på døra når me kom heim, oppvarting og seint i seng. Tidleg opp og ordne dugnadsmat som skulle seljast ihht treninga. +++ Rett å slett lite tid til å kosa seg med kaffe og terrengsykkel.no.
Når eg stod opp på laurdagen var eg tung i kroppen, forståelig nok. Vore travelt og lite søvn.
Søndagen var eg enda meir tung og stiv i kroppen, støl i låra og veldig trøtt.
Nå fire dagar seinare og seks dagar sidan siste hardøkt er eg framleis tung og sliten i kroppen. Låra er litt mindre støle. Testa hvilepulsen, +10 på liggande, +20 på ståande, +10 på topp.
Kva skjer? teikn på overbelastning / utbrentheit?
Er ekstremt frustrert nå då været er nydeleg, men kroppen vil ikkje...
Redigert av John Henry Almås; 09/06/2016 07:34.
|
|
|
25/06/2016 06:57
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Ved sykkeltur for 4-5 uker siden oppstod gradvis smerter i rumpe, bakside og ytterside av lår. Tenkte da med en gang strekk, men utelukket det etterhvert da det er mer konstante smerter samt oppsto under/etter helt rolige turer. Etterhvert ble det primært den ene rumpeballen, lår og delvis ned i legg som er vond. Har ganske kort og stram muskulatur i hofter/lår og vært endel plaget med rygg, men denne har vært ganske bra siste tiden. Mistenker kanskje at noe ligger i klem som forårsaker smerter nedover. Leste noe om piriformismuskelen som var svært gjenkjennelig for hvor jeg opplever smerten.
|
|
|
27/06/2016 20:55
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Hei!
Kanskje noen av dere har svar på dette, kan piriformis muskelen (sitter i rumpa) forårsake fremre knesmerter? Har i to år slitt med knær som gjør vondt egentlig hele tiden. Sykkel er helt uaktuelt da smertene kommer på første tråkk. Har også vært støl eller kanskje mer dårlig bevegelighet i hofter/rumpe. I dag utførte jeg egenmassasje ved å sitte på en tennisball. Traff et punkt i setemuskelaturen som jeg tror er den piriformisen. Kan også være gluteus medius eller minimus. Er ikke så god på anatomi, men utifra bilder og egen bedømming tror jeg piriformis er rett. Men i hvertfall når jeg satt på det punktet så gjorde det også dritvondt i kneet. Er det bare å gønne på med mer selvpining for å prøve å få løst det opp eller er det en sånn muskel som trenger mye restitusjon før ei ny økt??
Redigert av ArneW; 27/06/2016 21:15.
|
|
|
18/07/2016 19:54
|
PetterSJ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
På tur i dag fikk jeg skikkelig vondt i høyre kne, på oversiden av skåla. Måtte sette meg på benken halvveis i korketrekkern(østmarka) Klarte ikke sykle med motstand etterpå, og måtte tidvis trå med kun venstre ben.
Når jeg går kjenner jeg ingenting. Masserer på skåla med strake bein, dritvondt! Hadde litt vondt før bike fit for et par uker siden, men dette er jo helt merkelig. Snart er det kongerittet også, men sånn det er nå går det ikke.
Kjørte en tur på 84 km i helgen, kjente det litt dagen etter. Startet bra i dag, men så pang! Noe skal det være...
|
|
|
01/03/2017 09:37
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Har vondt under/langs yttersiden på ene fotbladet etter ei altfor lang rulleøkt i helga. Merket ikke noe før jeg begynte å gå på foten etterpå. Nå har det gått 4 dager og jeg har fortsatt vondt. Føles omtrent som forstuing i fotbladet når jeg tråkker på den. Er også litt hoven. Har en "betennelsesfølselse" når jeg dama masserer forsiktig lengre bak på hælen. Senebetennelse på gang?
Har syklet mye i år og toppet det ut forrige uke. Har en (relativt) rolig uke nå, men sykler jo fortsatt en del da. Kjenner ikke noe på sykkelen. Min tolkning av signalene er at kroppen sier jeg må sykle mer, gå mindre. Men det er mulig det kan nyanseres?
Gå til lege? Nei, de finner kreft. Hvile ut sesongen? Nei.
Andre tips / erfaringer? Ta fri fra jobb? Ligg med beina høyt og få pleie? Øl og sjokolade?
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
01/03/2017 14:07
|
chalshus
More than words
|
More than words