Hvordan gjør du det -og hvilke trafikkregler bryter du?
Enten så bryter jeg fartsgrensen og kjører forbi køen til jeg finner en luke eller så blinker jeg og legger meg inn og bryter påbudet om forsvarlig avstand til forankjørende.
Så det er ikke et alternativ å avbryte forbikjøringen, sakke farten og legge seg bakerst igjen?
Hvordan gjør du det -og hvilke trafikkregler bryter du?
Enten så bryter jeg fartsgrensen og kjører forbi køen til jeg finner en luke eller så blinker jeg og legger meg inn og bryter påbudet om forsvarlig avstand til forankjørende.
Så det er ikke et alternativ å avbryte forbikjøringen, sakke farten og legge seg bakerst igjen?
Det er ingen forbikjøring å avbryte. Jeg ligger i venstre felt fordi jeg har sluppet inn en annen bil.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Når du først har lagt deg i venstre fil så har du et dilemma, men: Hvor må du legge deg i venstre fil? Hvorfor ikke bare slakke av og slippe bilen inn foran deg?
Den avgjørelsen er vanskelig å ta før det er for sent, fordi man aldri vet om den som legger seg i akselerasjonsfeltet, bruker det riktig. Kanskje ender jeg med å både bremse ned OG måtte legge meg ut til siden - og dermed ødelegge flyten til alle bak meg til ingen nytte.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Når du først har lagt deg i venstre fil så har du et dilemma, men: Hvor må du legge deg i venstre fil? Hvorfor ikke bare slakke av og slippe bilen inn foran deg?
Den avgjørelsen er vanskelig å ta før det er for sent, fordi man aldri vet om den som legger seg i akselerasjonsfeltet, bruker det riktig. Kanskje ender jeg med å både bremse ned OG måtte legge meg ut til siden - og dermed ødelegge flyten til alle bak meg til ingen nytte.
Det samme resonnementet benytter jeg meg av. Det er nok av dem som ikke klarer å bruke hele akselerasjonsfeltet, men i stedet presser seg ut så fort det er stiplet merking mellom feltene. Jeg reduserer egen risiko ved å holde meg unna den slags bilister. Fortrinnsvis et stykke foran.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler?
[Re: Anders A-R]
#206249519/02/201613:13
Det er nok av dem som ikke klarer å bruke hele akselerasjonsfeltet, men i stedet presser seg ut så fort det er stiplet merking mellom feltene.
Eller de som stopper før det har blitt stiplet og venter på å bli slippet inn i køen, isteden for å kjøre frem i hvert fall til stiplingen før de prøver å flette. Vet ikke helt hva som er verst av de som er livredde for å bli oppfattet som at de sniker seg forbi køen og dem som kjører absolutt lengst frem (og gjerne noen titalls meter videre i kollektivfeltet hvis et slikt begynner) før de fletter.
Og en annen ting, siden jeg har begynt på en rant. Til deg som bryter vikeplikten ved å kjøre ut på hovedveien foran meg slik at jeg må bremse, gi i hvert fall bånn gass når du skjønner at det ikke var så fritt frem som du hadde håpet. Jeg må innrømme at jeg driver voksenopplæring av akkurat disse sjåførene ved å fortsette i min egen fart helt til siste liten for så å bråbremse rett bak dem. Håpet er at til neste gang skjønner de at det kan vanke whiplash hvis de ikke overholder sin vikeplikt eller gir gass.
[...]Lå bak en bil som kjørte veldig vinglete og ujevnt, mistenkte fyll/rus så følte meg ikke helt trygg bak. La meg ut i venstre felt og passerte bilen. Men det var mye trafikk og bilene i høyre felt lå ulovlig tett hele veien slik at det var litt vanskelig å komme trygt inn igjen. Ikke veldig mye senere skulle jeg ta av hovedveien og måtte over i høyre felt. [...]
Følte du deg så utrygg at du måtte passere ham, selv om du likevel skulle svinge av om kort tid? Hvis han vinglet såpass, ville det vel være en større fare å passere ham enn å kjøre forbi? Du ville uansett ikke tapt mange sekundene på å ligge noen meter lenger bak frem til du skulle svinge av....
Her er en situasjon jeg har vært i mange ganger som jeg ikke får til å løse uten å bryte trafikkregler.
Jeg ligger i en tettpakket høyrefil som beveger seg akkurat på fartsgrensen og kommer til en påkjøring på motorveien. Her kommer det en bil i akselerasjonsfeltet, som jeg må slippe inn ved å legge meg i venstre fil. Jeg ligger nå i venstre fil uten mulighet til å komme meg inn uten å bryte regelen om avstand til forankjørende - med god margin, og potensielt lage farlige situasjoner når jeg presser meg inn. Så kommer det en bil bak som vil kjøre fortere enn fartsgrensen.
Hva gjør jeg?
Det er ikke ditt problem at fyren bak deg vil kjøre fortere enn fartsgrensen. Du venter til du får en sjanse til å komme trygt over i høyrefeltet.
Det er ikke ditt problem at fyren bak deg vil kjøre fortere enn fartsgrensen. Du venter til du får en sjanse til å komme trygt over i høyrefeltet.
Vel.. Ikke enig i at det ikke er GeirK sitt problem. Skulle Geir måtte bråbremse så har ikke han bak sjanse til å stoppe før han treffer Geir bakfra. Så jo, det er Geir sitt problem, men det er ikke hans problem å løse.
Men om man ligger i fartsgrensa er det ikke helt riktig at man MÅ legge seg ut i venstrefelt for å slippe inn de fra påkjøringsfeltet. Høyrefelt og påkjøringsfeltet er begge røde på skiltene, noe som betyr at de har vikeplikt for hverandre. I praksis fletting. Så om Geir ligger lenger frem enn bilen i påkjøringsfeltet så skal han andre tilpasse farten til å komme inn bak Geir. Om Geir ligger lenger bak enn bilen i påkjøringsfeltet skal han sakke farten og slippe frem bilen til høyre.