|
Fiberinternett i borettslag,litt begrepsforvirring
|
Fiberinternett i borettslag,litt begrepsforvirring
16/02/2016 17:30
|
GeirW
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei, har en kompis som sitter i et borettslag nede i sentrum som har fått tilbud om fiberinternett fra CD. Han hadde et par punkter som jeg ikke helt kunne svare på, og jeg lurte på om det var noen kloke hoder som kunne si om dette var greit framtidssikret for vanlige beboere uten de ekstreme behovene
1. De bruker GPON istedenfor punkt til punkt fiber, er det noe særlig nedtur?
2. "Når Canal Digital bygger fiber nett så er det ren fiber (Singel modus fiber)hele veien til fra Hoved sentral og til hus sentral(ONT)inne i hver leilighet. Bortsett fra til TV kontaktene der det benyttes koaks + CAT kabel." Er dette bra?
Mvh Geir
|
|
|
Re: Fiberinternett i borettslag,litt begrepsforvirring
[Re: GeirW]
17/02/2016 11:57
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
1. De bruker GPON istedenfor punkt til punkt fiber, er det noe særlig nedtur?
Dette spørsmålet vet jeg ikke helt om jeg skjønte. GPON er (svjv) slik alle tilbydere leverer fiber til private, ref: "GPON uses optical wavelength division multiplexing (WDM) so a single fiber can be used for both downstream and upstream data. A laser on a wavelength of 1490 nm transmits downstream data. Upstream data transmits on a wavelength of 1310 nm. If TV is being distributed, a wavelength of 1550 nm is used" (kilde http://electronicdesign.com/). Til enkelte typer profesjonell bruk kan vel GPON ha sine begrensninger ifht. punkt-til-punkt, men jeg tror ingen private ville ønsket å betale det punkt-til-punkt ville kostet, det ville blitt ekstremt mye dyrere å bygge ut og å drifte. I GPON deler alle abonnentene en felles kapasitet opp og ned, men jeg vil anta at det med dagens båndbreddebehov ikke er der flaskehalsen ligger. 2. "Når Canal Digital bygger fiber nett så er det ren fiber (Singel modus fiber)hele veien til fra Hoved sentral og til hus sentral(ONT)inne i hver leilighet. Bortsett fra til TV kontaktene der det benyttes koaks + CAT kabel." Er dette bra?
Ja, det vil jeg si er bra. Ofte vil en tripleplay-tilbyder ønske å legge en enkelt fiberkabel til et inntakspunkt f.eks. i en boligblokk, og benytte eksisterende koakskabling for spredning til hver leilighet. Da sparer de mye jobb og kost. Å strekke fiber helt inn i hver leilighet er mer "future proof" enn å gjenbruke gammel koakskabel den siste biten.
|
|
|
17/02/2016 13:02
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
det er egentlig fint at ikke fiber går hele veien, da kan man enklere flytte og skjøte punkter av cat kabel eller coax kabel, fiber er ikke like lett.
selv har jeg fiber inn til boden i kåken, cat 6 videre derifra til punktene i stua og soverommet
|
|
|
17/02/2016 13:16
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Det interessante er vel tilgjengelig båndbredde og hvordan CD fordeler denne?
Tror han kan regne med at han får den båndbredden han betaler for, så hvis han ikke har ekstreme krav til latens bør CD være helt greit.
Thomas
|
|
|
17/02/2016 13:48
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi har fiber fra CD i borettslaget, og det er jevnt over tommel opp på alle punkter bortsett fra routeren de leverer. Den er ganske bajs, men kan jo lett byttes ut.
|
|
|
17/02/2016 22:57
|
mad_quads
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
1. GPON brukes også til å levere linje til bedrifter der man gjerne har høyere krav, så det er godt nok. Begge teknologier kan i teorien ha sine flaskehalser. Må bare anta de sørger for å bygge slik at man får kapasiteten man betaler for.
2. Ganske vesentlig om løsningen krever at man legger opp ny kabling i leilighetene om det kan unngås eller begrenses. Er det en ny og moderne blokk og man bare har cat5/RJ45 fra før er det litt dumt å dra coax. Finnes gammel coax fra før er det mulig den har for dårlig båndbredde og må byttes. Canal Digital selger bare TV levert på RF (coax) enn så lenge, men er snart (?) på IPTV de også, og da trenger man bare nettverkskabel til dekoderen. ONTen som CD bruker i dag generer elektrisk signal på coax lokalt ute i hver enkelt leilighet. Tror det er innafor å spørre når de kan levere IPTV fremfor RFTV ihvertfall.
Det finnes tilbydere som leverer alt på cat5, og det er mer fremtidsrettet enn coax. Men styret har kanskje sjekket om Get og Altibox kan levere allerede.
|
|
|
18/02/2016 10:05
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fortsetter denne tråden med et annet spørsmål.
Jeg er mildt sagt overbelastet i hodet av ulik info, begrepsforvirring og manglende klarhet når det kommer til valg av TV/internett....
Vi skal flytte inni ny bolig snart, og skal velge levrandør av tv og internett. Helst bare internett, men det er jo kliss umulig ennå. Kanskje i løpet av året men hvem vet.
Så forum: Hvordan får jeg boligen mest mulig fremtidsrettet? JEg kan i følge internett få valget mellom Canal Digital eller GET. Så vidt jeg kan lese av nettsider/avtaler så leverer de IKKE fiber men bredbånd via Coax (?).
Kort fortalt vil jeg ha det beste for framtiden. Den dagen jeg kan droppe tv-pakka vil jeg det og da vil jeg samtidig ha et internett som kan være "ubegrenset" i hastighet...
Hva bør jeg passe på?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
18/02/2016 10:40
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Mine erfaringer med Get: - Get-boksen som skal ta inn både tv og internett i samme boks klarer tv, men ikke internett. Byttet boks tre ganger uten at det har hjulpet. Fikk til slutt et separat modem for internett, som stort sett har fungert. - Daglig nedetid på internettlinja hele det første året etter bytte til Get. Dette vet jeg fordi jeg etter hvert satte opp et script på hjemmeserveren som logger om nettet er oppe eller ikke. Dette har dog bedret seg nå. - Det tar minimum 45 minutter å komme frem til kundeservice på telefon, på et kostbart 5-sifret nummer. De har et alternativt 8-sifret nummer, men på Telenor-nett er dette sperret. - Sender du e-post til kundeservice tar det minimum en uke å få svar
Før borettslaget byttet til Get ble tv og internett levert av Canal Digital, og på fire år tror jeg det kun var ett tilfelle av nedetid.
Det jeg ville passet på er at Get holdes langt unna min bolig. Jeg har dessverre ikke noe valg ettersom det er borettslaget som bestemmer dette.
mvh Helge
|
|
|
18/02/2016 11:00
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
MandagsGET altså :-D
JEg snakket nettopp med GET på kundeservice, og de kan pr i da som eneste tilbyder i området tilby fiberkabel helt fram til kontakt i vegg. Da slipper jeg også å betale for tv-pakke.
Det er jo fristende.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
18/02/2016 11:48
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Det viktigste er at du holder deg langt unna coax. Det er fortidens teknologi. Med fiber så får du mye raskere TV-bilde, Northug er lynrask på FTTH.
I tillegg er bredbånd ekstremt tregt via coax, du får ikke mer enn 500 Mbps på coax i dag. Dog snakker noen om dette Docsis 3.1 som kan levere 10 Gbps, men alle skjønner jo at det bare er feberfantasier og tull.
|
|
|
18/02/2016 12:46
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan jo egentlig bare bli bedre. Pr i dag har jeg coax fra 80tallet, 25mbit linje som aldri leverer 25 og 50Hz tv til 1700 kroner med tivilsom hardware :-)
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/02/2016 13:49
|
GertA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan si hva man vil om Cd, men nesten utelukkende positive erfaringer de siste 6_7 åra. Grei svartid på mail/Fb, kan ikke huske at det har vært nede tid noen gang. Har coax og hastigheten er alltid det den skal være, men her tror jeg veldig mange blir lurt av trådløse routere som ikke klarer å levere og klager. Ulempen med coax er redusert hastighet opp i forhold til fiber. Skal sies at de er i gang med å bytte coax til fiber her jeg bor så da blir opp og ned hastighet lik. Hyggelige priser har de også for storkundeavtalene sine...
|
|
|
19/02/2016 08:17
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Litt relatert til det første spørsmålet; jeg lurer på om noen her har Canal Digital hybridfiber, og kan gi meg en kjapp forklaring (eller skisse) på hvordan det kables internt i boligen (serielt eller stjerne), og hvordan boksene henger på hverandre? Jeg får dette inn i huset om noen uker, og ønsker på forhånd å lage en god plan for hvor uttak og bokser skal stå. Når monteringen først er gjort, blir man litt låst. Jeg tenker å legge til rette for å kunne innrede stua litt "friere" i fremtiden. For eksempel uten en massiv TV/Stereo-benk. Dette er en frittliggende enebolig, der det ikke ligger koaks inn fra før, så jeg har ingen eksisterende ekstern- eller internkabling å ta hensyn til. I min forrige bolig hadde vi en noe eldre Canal Digital kabelløsning, der var det koplet slik: - Koaks utenfra inn til første punkt, der det var spesialkontakt med uttak for både dekoder og bredbåndsrouter - Koaks fra ovennevnte spesialkontakt til kontakt 2 (ca 7 meter) og videre fra kontakt 2 til kontakt 3 (ca. 11 meter). - Kontakt 2 og 3 var rene TV-uttak
Redigert av HCO; 19/02/2016 08:33. Rediger grunn: Presisering boligtype
|
|
|
[Re: HCO]
19/02/2016 19:11
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
I min forrige bolig hadde vi en noe eldre Canal Digital kabelløsning, der var det koplet slik: - Koaks utenfra inn til første punkt, der det var spesialkontakt med uttak for både dekoder og bredbåndsrouter Det er samme kablingsløsning for dette supernettet. Coax internt i huset og da sikkert med CDs multimediakontakt som du refererer til.
|
|
|
|
|