Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

tips til Lillehammer - Oslo 2016!

tips til Lillehammer - Oslo 2016! #2061357 16/02/2016 07:49
E
ekvang Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Jeg har beveget med langt utenfor komfortsonen og meldt meg på Lillehammer - Oslo i juni. Jeg har syklet mye, men aldri vært med på et ritt. Har noen litt generelle tips å komme med? Noe av det jeg lurer på er:

- Treningstips fra nå frem til juni
- Hva burde jeg ha i flaskene?
- Mat under rittet?
- Generelt litt om klær og hva folk har av erfaringer.

Jeg skal sykle på en Jamis Xenith Comp 2015.

Alle tips tas mot med stort takk! ICON_SMILE

Re: tips til Lillehammer - Oslo 2016! [Re: ekvang] #2061411 16/02/2016 10:03
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Fin noen å sykle lange turer sammen med. En langtur i uka. Start med 2-3 timer på første turen og øk gradvis fram til ønsket lengde. Det er viktig at du sykler tilsvarende lengde som rittet i forkant for å venne deg til lengden.

Mitt tips. Finn deg en sykkelklubb. Å sykle sammen med andre i en sykkelklubb er kjempebra. Da lærer man reglene og de små triksene som gjør sykkelopplevelsen bedre.

Så kjører du intervaller i ukedagene med uthvilte ben.

Lykke til!

Div. sportsremedier ...
Re: tips til Lillehammer - Oslo 2016! [Re: ekvang] #2062418 19/02/2016 09:42
N
Neilpride Offline
Fersking
Fersking
N
Det er nesten like viktig at du får deg erfaring fra andre ritt, som feks Enebakk rundt og lignende slik at du får erfaring med å sykle i gruppe. Når det gjelder inntak av mat er dette også ting du "kroppen" må øve på.
Jeg har i alle fall brukt mye tid på å finne ut hvilke type mat og næring jeg må ha underveis for å ikke gå tom eller bli kvalm.
Jeg hører stadig om folk som kjøper barer og drikke som de aldri har spist eller drukket før og får problemer underveis i ritt. Dessuten er det viktig å trene på å innta næring mens du er på sykkelen. Hvilken hånd du bruker og hvordan innpakningen på gelene, barene er. Det er dessuten ikke så populært å slenge fra seg papir og plast langs veien, men det er jo en selvfølge.
Det beste tipset er å finne en liten gjeng som trener for å gjøre det samme som deg og som er noenlunde på samme ferdighetsnivå. Det kan fort bli fem seks og kanskje nærmer syv timer på sykkelsetet og det gjør vondt viss du ikke er innkjørt for å si det sånn. Jeg har også erfart at jeg har et stort væske tap og må ha salttabletter i tillegg til de andre tingen jeg spiser underveis.

Re: tips til Lillehammer - Oslo 2016! [Re: Neilpride] #2062704 20/02/2016 10:06
B
Blouberg Offline
Entusiast
Entusiast
B
Finn noen å sykle sammen med i rittet. Noen med noenlunde samme ambisjon. Veldig mye lettere å komme i mål sammen med andre enn å slite på egenhånd.. Var en gjeng fra jobben som syklet Eidsvoll Oslo 2015, avtalen var å jobbe sammen, det holdt i 14 meter.. Skikkelig hønseslipp med hver mann(kvinne) for seg selv. Det blir fort kjedelig og tungt på egenhånd.
Ritt er moro, så lykke til!

Redigert av Blouberg; 20/02/2016 10:07.

Moderator  support