har nå i fjort prøvd Nokian 400 pigger og i år Schwalbe Ice Spiker med 400 pigger. Har nå sprukket 2 dekk og 2 er ganske slitt i kantene ved felgen. Dette skjer IKKE på sommerdekkene? Virker ikke som felgene er skarpe heller - bare bittelitt ru. Hva er årsaken?
Må jeg kjøpe egne vinterhjul? Har Specialized sine Roval carbon hjul (S-WORKS STUMPJUMPER FSR 29)
Hm. Det ser unektelig ut som felgen har gnaget seg inn i dekksiden.
Det er fristende å spekulere i at salt kan være en medvirkende årsak, men jeg har aldri opplevd noen lignende etter flere vintre med forskjellige piggdekk, inkludert Ice Spiker Pro Evo, om enn kun på forskjellige alu-felger.
I ditt sted ville jeg i første omgang bedt en dyktig fagmann se nærmere på felg og dekk. Om du ikke har et verksted i nærheten som du stoler på, kan jeg anbefale Milslukern, Bull Ski & Kajakk eller Oslo Sportslager.
Høres uansett fornuftig ut å kjøpe et vinterhjulsett, f.eks. rimelig Shimano. Om du ikke finner noe egnet i butikk, vil Sykkelkomponenter eller Bikeshop kunne hjelpe.
Ser at du sier at du har Ice Spiker Pro Evo, som er et foldedekk, i motsetning til Performance. Bare vær oppmerksom på at begge dekk har samme mønster og ser til forveksling like ute.
Dette er andre forskjeller, kjapt oppsummert:
ISP Evolution LiteSkin 2.25" - 402 alupigger med wolframkarbid kjerne - 890 gram - lettrullende ISP Performance Raceguard 2.25" - 402 stålpigger med wolframkarbid kjerne - 1170 gram - litt mer rullemotstand, bedre punkteringsbeskyttelse
Re: hvorfor sprekker piggdekkene men ikke sommerdekk?
[Re: Sepeda]
#206124915/02/201618:11
Ikke salt for dette er på stisykkelen som kun brukes i skogen. Vinterdekkene er veldig harde å få på og sitter trangt. Men burde jo ikke gnage for mye der uansett
Jeg har syklet om vinteren - på saltede veier - i mange år, og har aldri opplevd slike problemer. Jeg vil heller anta at det er felgen som av enellerannen grunn har gnagd hull på dekket.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
[Re: thomasengen]
#206129915/02/201620:56
Sykkelbutikken påsto kanskje årsaken var at minimumsbar var 2.0 og at jeg kjørte under det (1.8). Og da sliter det mot felgen.
Kanskje butikken har rett?
De aller fleste sykler vel med mindre lufttrykk enn det som ofte oppgis som minimumstrykk?
Kan det være at dekkene sklir på felgen? Kan det være du bruker noen kjemikalier som ikke er snille mot dekket? Silikonspray? Guffe med ammoniakk? Kan det være at karbonfelgene er rue mot dekket og dermed gnager når dekket glipper litt? Det samme vil jo da også skje med sommerdekk, noe som sikkert ikke er meningen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#206142516/02/201610:16
Jeg kjører godt under 2 bar på tilsvarende dekk, men på Arch ex felg og har aldri opplevd dette. Tror mer på ru felgkant som gnager, men rart det ikke skjer på sommerdekkene.
Stokk og stein sykkelklubb
[Re: sykkeloyvind]
#206143016/02/201610:28
De aller fleste sykler vel med mindre lufttrykk enn det som ofte oppgis som minimumstrykk? Kan det være at dekkene sklir på felgen? Kan det være du bruker noen kjemikalier som ikke er snille mot dekket? Silikonspray? Guffe med ammoniakk? Kan det være at karbonfelgene er rue mot dekket og dermed gnager når dekket glipper litt? Det samme vil jo da også skje med sommerdekk, noe som sikkert ikke er meningen.
har ikke noe silikonspray eller guffe. Kun slange, vinterdekk og hjul Men det skjer ikke med sommerdekk med samme lufttrykk. Karbonfelgene er litt rue i kanten men da burde jo det merkes på sommerdekkene også. Selv om mulig litt annen gummiblanding
De aller fleste sykler vel med mindre lufttrykk enn det som ofte oppgis som minimumstrykk? Kan det være at dekkene sklir på felgen? Kan det være du bruker noen kjemikalier som ikke er snille mot dekket? Silikonspray? Guffe med ammoniakk? Kan det være at karbonfelgene er rue mot dekket og dermed gnager når dekket glipper litt? Det samme vil jo da også skje med sommerdekk, noe som sikkert ikke er meningen.
har ikke noe silikonspray eller guffe. Kun slange, vinterdekk og hjul Men det skjer ikke med sommerdekk med samme lufttrykk. Karbonfelgene er litt rue i kanten men da burde jo det merkes på sommerdekkene også. Selv om mulig litt annen gummiblanding
Sykler du slangeløst med sommerdekkene? Evt bytter du sommerdekk oftere? Eller sitter kanskje sommerdekkene bedre på felgen enn vinterdekkene, noe som begrenser friksjonen mot felgene. Da du bruker slanger på vinterdekkene er det større sjanse for at dekkene slipper felgen og roterer på denne. Men dette vil du kunne se hvis du konsekvent monterer dekkene med logo over ventilen. Som oftest vil ventilen dra seg skeiv også hvis dekket sklir.
Schwalbe/Cyklon bør kunne svare på om det er vesensforskjeller mellom sideveggene på vinter- og sommerdekkene.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: sykkeloyvind]
#206150416/02/201613:00
Lagrer og pumper du sykkelen inne? 1,8 bar i 20C er bare 1,6 bar i -10. Dette kan vel være langt nok under oppgitt grense til å få den overdrevne gnaginga foreslått tidligere?
[Re: Bendik1234]
#206447926/02/201619:37
Lagrer og pumper du sykkelen inne? 1,8 bar i 20C er bare 1,6 bar i -10. Dette kan vel være langt nok under oppgitt grense til å få den overdrevne gnaginga foreslått tidligere?
Hvordan regner du ut dette?
[Re: RoyK]
#206491629/02/201609:15
har hatt lignende problem med billig dekk; i ditt tilfelle vil jeg tro at dette er en klar reklamsjonssak.
Mulig at du har kjørt på med for høyt dekktrykk og at det har skadet dekket ?
Prøvde meg mot schwalbe support, men gikk ikke. Fikk kun sendt med et bilde av sprukket dekk selv om beskrev at skjer også med dekket foran. Trykket er helt normalt og er ca 1.9. Selv om pumper opp inne i bod (15 grader) så er trykket omtrent likt når man kommer ut i kulden. Har nå kjøpt og montert på to nye hjul (fulcrum) og to nye schwalbe ISP dekk så får vi se utover. Men ble jo ekstrakostnad på 5000 kr inkl alt...
Man reklamerer (etter kjøpsloven) der man kjøpte produktet, ikke hos en produsent/leverandør. Reklamer ordentlig (mail, faks eller brev), henvis til forbrukerkjøpsloven og normal bruk.
Thomas
[Re: tparsli]
#206616303/03/201611:05
Man reklamerer (etter kjøpsloven) der man kjøpte produktet, ikke hos en produsent/leverandør. Reklamer ordentlig (mail, faks eller brev), henvis til forbrukerkjøpsloven og normal bruk.
Regner med at produsent/leverandør har stålkontroll og umiddelbart ser hva slike skader skyldes. Hadde jeg vært produktansvarlig og sett at dette var en reklamasjonssak så hadde jeg omgående gjort en avtale med forbrukeren for å få saken ut av verden umiddelbart.
Sannsynligvis er kostnaden forbundet med saksbehandling mye større en varekostnaden, for ikke å snakke om negativt omdømme som en følge av slike tråder som dette
#220988327/05/201612:54
Velo City så på felgene og dekket og så at dekket ikke satt helt ordentlig på ved at dekket var ikke poppet helt ut og felgkanten muligens da sliter litt på dekket lenger opp. Aldri opplevd at man må pumpe så mye ekstra opp og poppe på dekk når jeg har brukt slange. Men spesielt vinterdekkene har vært ekstremt trange å få på og nesten umulig. De skulle se litt mer på det, men får prøve selv å pumpe mye ekstra opp til jeg hører det popper....
har sjekket nærmere på felgkanten også for litt skarpe ting, men ikke funnet noe. pusset med fint pussepapir over for sikkerhets skyld