Ja målte den til 42mm bak i str 53, så får vel akkurat klemt inn et 40mm piggdekk i str. 56?
For øvrig 10 kg, QR og Axium-hjulsett til 19k er vel ikke noe å hoppe i taket for. Riktignok mulig å få den ned i 15k-ish med litt diverse rabatter.
Avventer noe nytt fra Everest/Gavia, har lyst på Grails hjulsett merker jeg, i det minste ett som er tubeless-ready. Får tåle å bruke fulldemper/racer inntil videre.
Ja målte den til 42mm bak i str 53, så får vel akkurat klemt inn et 40mm piggdekk i str. 56?
For øvrig 10 kg, QR og Axium-hjulsett til 19k er vel ikke noe å hoppe i taket for. Riktignok mulig å få den ned i 15k-ish med litt diverse rabatter.
Avventer noe nytt fra Everest/Gavia, har lyst på Grails hjulsett merker jeg, i det minste ett som er tubeless-ready. Får tåle å bruke fulldemper/racer inntil videre.
40mm piggdekk innenfor 42mm klaring? - Ja, hvis piggdekket faktisk er noe smalere enn de oppgitte 40. Det varierer mellom merkene, men ofte er målene unøyaktige og den "oppnådde" bredde avhenger av felgen. En bør også regne med litt unøyaktighet i produksjon, litt kast og mykhet - i praksis vil 1mm klaring bety subbing i ramma.
Jeg har bygd meg grusracer basert på London Road, er kjempefornøyd, men den er jo billig så savner intern kabelføring og lettere vekt (men i forhold til hva jeg fikk når jeg betalter under 2500 for ramme så er jeg kjempefornøyd).
Jeg har brukt daglig en croix de fer siden september, fungerer utmerket til langtur, pendling og grus/sti. Stål er litt tyngre men mykere enn aluminium og egner seg til sveising ( prøv å finne en som kan sveise en alu ramme i africa eller i Norge! ) [img]https://www.instagram.com/p/98cst8tlbI[/img]
Har som tidligere nevnt lagt litt fra meg tanken om å kompromisse noe særlig, og tenker i stedet at jeg skal ha en cx som er inspirerende å bruke på trening (les: lett), så kikker faktisk i andre enden av skalaen nå og vurderer å kvitte meg med raceren i samme slengen. Tenker da at så lenge jeg får med meg et skift og ev.et lite telt og sovepose, er det greit.
Noen erfaring med hvordan det funker å bruke en slik forvokst sadelveske på 14L på karbon? Bør kanskje i det minste være alu-pinne?
Kanskje et luftig tips. Men i fjor så traff jeg en fyr som skulle delta på transcontinental race. Han snakket om at deltagerne hadde et forum der de f.eks diskuterte utstyr og sykler. Han jeg traff var en svenske som jobbet på xxl i Sandvika. Han bygde sykkelen selv og kom såvidt under 10 kg for sykkelen som bla hadde dynamonav foran for lading av lykter, garmin og mobil. Her er hovednettsiden. http://reportage.transcontinental.cc
Jeg vurderer også å gjøre som DuffMcShank, å erstatte den vanlige raceren med en ny CX/grus/tur-sykkel. Det kan da være en fordel å ha 2 hjulsett tilgjengelig. Ett sett med 23-28mm dekk for asfaltsykling, og ett sett med 30-40mm dekk for andre turer.
Open U.P. ser jo ganske spennende ut, selvfølgelig voldsomt dyr som med mange småmerker. Skulle tro de ble subb mot kjedestaget med hælene med så stor vinkel? Har opplevd det med Everest sine.
Ellers venter jeg på lanseringen av Gavia og Everest sine 2016-modeller, føler meg ganske sikker på at dette er kravene nå:
* Alu ramme med skjem- og bagasjefeste * Klaring til 40mm pigg * Thru-axle * Hydrauliske bremser * Grails eller tilsvarende lett og tubeless-ready hjulsett * Todelt krank * Helst long cage bakgir
Ser mye i disse prisklassene kommer med CX1, så får vurdere å ettermontere krank og ny hendel, selv om det blir litt styr.
Kikket litt på Rose Team DX Cross, som nylig ble testet av landevei.no. Den ser jo ut til å være velbygget, ha lav vekt til å være alu-sykkel og stort oppfylle alle krav (riktignok ikke sidefester for bagasje, men det går alltids an å bare bruke festet i midten), men jeg leser at DT R23/R24 Spline-hjulene bare har 18mm indre bredde, er dette nok til å kjøre 40mm pigg om vinteren på? Eller vil det være fare for at dekk vrenges av e.l.?
Helt objektivt slenger jeg med On-One Pickenflick Rival Disc i ligningen. Finnes vel et par på salg tilogmed på hjemmesiden.
Har hatt min snart et år, og er sikker på at denne kommer jeg til å ha lenge. Et hjulsett med krossdekk til markaturer, og et med 28mm landeveisdekk som er utrolig behagelig. For min del dekker den alle behov og vel så det.
Sammen med karbonstyre og setepinne er den så myk at jeg var redd jeg hadde punget på første turen da jeg satt meg på setet. Har blitt testet litt av folk mye mer kompetente enn meg som ble overrasket over stabilitet samtidig som den er responsiv.
Gratulerer, følger deg nok snart selv, 4400-modellen frister veldig, skulle bare gjerne hatt Grail hjulsett i stedet. Stusser veldig på oppgitt vekt, med alu-ramme og todelt krank er den er jo lettere enn en del toppmodeller med CX1 og karbonramme.
Når jeg først har ventet så lenge, venter jeg til Gavia/Everest sin 2016-lineup er komplett. A propos, Bikeshop la ut ny turmodell med mange fester og innstegspris i dag : Gavia Randonneur
Open U.P. kan for øvrig beskues og ev. kjøpes hos Sørensen Sykler for den nette sum av mange penger. Kul sykkel!
Den kan forøvrig kjøpes for masse mindre penger, hvis man tar bort Enve m50 hjul og Enve cockpit. Ramme+gaffel inkl styrelager starter på ca 25000.- som er samme som en tilsvarende Santa Cruz ramme.
Kontaktet Rose angående Team DX og anbefalt bagasjebrett til feste av vesker (siden det kun er festehull for skjerm i bakramma), de anbefaler Tubus Evo Rack (som de selger på Randonneur-varianten Rose Team DX 3000 ), som har maks last på 20 kg. Samtidig ser jeg at en del av de vanlige bagasjebrettene som selges har oppgitt maks last på 25 kg, dette er jo ikke så mye mer... Det kommer vel kanskje uansett til å stå på hjulsettets begrensninger her?
Ser at Thule kommer med et universalt som festes med reimer direkte på stagene, dette har maks last på 25 kg... men kan jo da brukes på karbonmodeller i følge reklamen (vet ikke om de egentlig tåler belastingen, karbon er vel bygget for styrke langs én akse?), som åpner opp litt nye muligheter. Thule Pack'n Pedal Rack
Så da står det mellom Rose Team DX 4400 på 8kg til ca. 23k ferdig momset og fraktet, med 5 ukers leveringstid, Everest CX3 på ca. 9kg til ca. 19k umiddelbart tilgjengelig og med ekte bagasjefeste (men uten mounts for front-rack) og med bedre (bredere) Grail hjulsett, eller en eller annen karbonmodell på ca. 8.1-8.6kg til ca. 19-22k, men da kun med skjermfester.
Heller mest mot å trykke "bestill" på en Rose, merker jeg, men stusser litt på om det ikke hadde vært gøyere å gå for en karbonsykkel, siden 90% av bruken vil være intensive treningsturer på grus i marka. Vekta er jo faktisk litt høyere, men innbiller meg at de føles litt stivere og mer responsive ??? Kanskje litt mer krise å tryne med karbon?
Kjenner ikke de aktuelle syklene godt nok til å gi noe fornuftig råd, men Rose Team DX 4400 er utvilsomt fin, med en avsindig vekt for en alu-sykkel med skivebremser. Om vekten stemmer, er den lettere enn en Cannondale Caad12 med Dura-Ace.
Hva gjelder alu versus karbon, er som kjent alu ikke alu og karbon ikke karbon, så vanskelig å si noe om egenskapene. Men jeg gikk i sin tid fra Vipera CX5 i alu til Giant TCX Advanced i karbon. Giant'n var stiv som bare det, men dempet samtidig ujevnhetene på et helt annet vis. I mitt tilfelle var det stor forskjell - til fordel for karbon.
90% av bruken intensive treningsturer på grus? Da ville jeg skydd monterte bagasjebrett som pesten. Unødvendig vekt, potensiell skrangling og - unnskyld meg - dårlig stil. Jeg ville hatt sykkelen så ren som mulig og heller satt på Extrawheel eller en lett, stødig henger som Burley Nomad på langtur.