Synsing rundt langtursykkel?
|
Synsing rundt langtursykkel?
13/02/2016 21:17
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vurderer å sette i gang noen helgetur- og kanskje ukesturprosjekter mot sommeren, og lurer i den sammenheng på å bytte ut White CX pro, som jeg er litt misfornøyd med, med en sykkel som både kan takle grusråning for treningens skyld og samtidig egner seg til flerdagersturer, hvis noe slikt finnes. Lurer litt på følgende *Rammemateriale : hvorfor er stål så populært i dette segmentet? Ser folk nevner at det kan sveises hvor enn du er i verden, men skal man virkelig velge rammemateriale mtp. at den kan gå i stykker under turen? *Fester : Har "hybridvarianter" som f.eks. Surly Croix de Fer nok fester til vesker og skjermer? *Bremsetype : Disc vs. felgbrems? Må da være enklere å fikse felgbrems uten i felten? Hva gjør man på toppen av Sognefjellet hvis hydraulikken svikter og stormen kommer liksom? *Hjul : er det noe minimum antall eiker/foretrukket eikeoppsett her? Minns å ha lest om at en viss navtype egner seg bedre mtp. levetid til eikene pga. måten eikene festes. *Utveksling : Hva er fornuftig for langtur? *Gemoetri : Hva er fornuftig for langtur? Har lest om touring-bikes som får shimmy over 40 km/t, og om noen som er ustødige på grus? Komfort er vel viktig her, hva nå enn det egentlig betyr (jeg er mer komfortabel i bukken på raceren enn oppreist på bysykkelen min) *Rohloff navgir for mindre vedlikehold/slitasje? *Beltedrift? *Reservedeler : Ser f.eks. Long Haul Trucker kommer med integrerte holdere til ekstra eiker, er det noen flere som har dette? Er det uansett verre enn å bare stripse noen fast til seterøret? *Sist men ikke minst, noen som har noen konkrete anbefalinger til sykkel? Ser det har kommet mye nytt i 2016 også, bl.a. Specialized AWOL ser jo spennende ut http://www.cyclingabout.com/category/travel-bikes/new-bikes/
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Synsing rundt langtursykkel?
[Re: DuffMcShank]
13/02/2016 21:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kanskje noen tips her: Sykkel til ekspedisjon Traff en kar som hadde krysset Afrika fra nord til sør. Du finner link til omtale av hans sykkel og utstyr i tråden.
|
|
|
14/02/2016 04:28
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vært der du er i snart ti år nå. Av en lang rekke grunner så har jeg ikke kommet meg på en ordentlig tur enda men jeg har vært gjennom to sykler og gjort meg en del tanker og erfaringer. Det jeg etterhvert har skjønt er at med dagens lette turutstyr og smarte rammevesker etc. så trenger man ikke en tradisjonell overbygget tursykkel. Og hvis man først og fremst skal bruke den til hverdags, enten det er til "cx", grusturer, rask pendling eller høst og vintertrening så er det nesten en forutsetning at man velger noe lettere kvikkere. Det stiller seg selvfølgelig annerledes hvis du har ambisjoner om lange ekspedisjoner i den 3. verden eller du ønsker å ha med deg mye tungt utstyr på kortere turer. Men igjen, da går det utover bruksgleden når du ikke er på tur.
Jeg bygget først opp en Surly Cross-Check som sikkert kunne blitt en utmerket sykkel til formålet men jeg gjorde noen dårlige valg i byggeprosessen(trippelkrank og tradisjonelt rando styre blant annet) og jeg liker ikke at det er så lav stack på sykkelen så jeg byttet til en Kona Rove. Den er mer som jeg hadde tenkt rett ut av boksen og gjør jobben veldig bra men veier 2-3 kilo for mye og det er noen detaljer som irriterer. Noen av de er utbedret på den nye modellen men jeg ville nok ikke hatt 1x oppsett på en sånn sykkel.
Når det gjelder utveksling så synes jeg at 34-32 er et minimum. Jeg har byttet til en 46/30 krank og er veldig fornøyd med det. Hvis jeg skal sykle langt med fullt utstyr på vestlandet eller i alpene f.eks så hadde jeg kanskje satt på en 11-34 eller 11-36 kassett. Terrengbakgir er uansett lurt.
Hvis jeg skulle kjøpt sykkel igjen nå så hadde Genesis Croix de Fer kanskje stått øverst på lista. Eller Trek 720.
|
|
|
14/02/2016 16:49
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk for innspill. Er fortsatt litt i stuss på om/hvorfor stål er bedre enn aluminium, er det enklere å lage robuste fester i stålgafler/baktriangelet?
F.eks Croix de Fer 20 veier 12 kg til 16k, virker litt i overkant på begge måter?
|
|
|
14/02/2016 16:54
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Takk for innspill. Er fortsatt litt i stuss på om/hvorfor stål er bedre enn aluminium, er det enklere å lage robuste fester i stålgafler/baktriangelet?
Det beste argumentet er at du stort sett hvor som helst i verden finner en smed eller tilsvarende som er i stand til lappe sammen rammen med et enkelt sveseapparat om uhellet er ute. Det er ikke så greit med alu.
Redigert av Espen E; 14/02/2016 16:54.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
15/02/2016 09:11
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Stål er i tillegg (selvsagt avhengig av den enkelte rammes konstruksjon og rørtykkelse) gjerne mer robust for slag/velt og transportskader.
Det er dessuten noe fjæring i materialet som gjør udempede stålsykler mer behagelige enn alu-sykler. Merkes spesielt hvis en har smale dekk med høyt trykk.
|
|
|
16/02/2016 06:50
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ja, har vært i kontakt med selger, så vidt jeg vet ligger denne på rundt 13 kg.
Tror generelt ikke at jeg kan tåle vektkompromisset med stål, og vil i stedet forsøke å gå for en alu-cx med bagasjefeste. Caadx er jo et alternativ her, men skulle gjerne hatt thru-axle også etter skumle erfaringer med hydrauliske skivebremser og QR.
Redigert av DuffMcShank; 16/02/2016 06:51.
|
|
|
16/02/2016 15:24
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes også dette stålfokuset på langtur er litt rart. Det er ingen sydolfarere som drar på tur på stålski.
|
|
|
17/02/2016 07:28
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Det er forskjell på langtur. Noen sykler Sør-Amerika på langs, andre jorden rundt, og noen Nordkapp - Lindesnes (som går under kategorien småtur nær sivilisasjonen).
Ødelegger du sykkelen din avsides i Peru ville jeg heller hatt stål enn aluminium. En annen faktor er hvor mye du pakker med deg.
Redigert av rockphotog; 17/02/2016 07:29.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
17/02/2016 08:56
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Trådstarter snakker om helgetur og kanskje ukesturprosjekter. Kombinert med hverdagsbruk og trening, gjerne på grus, om jeg forstår ham rett. Da utgår gjerne de bunnsolide langferdsdoningene man krysser kontinenter på. Selv ville jeg valgt en lett og rask sykkel med bukkestyre og heller satt på et Extrawheel om man skal ha med på tur noen flere kilo enn anbefales for ramme og hjul. Selges bl.a. på Bikeshop.
|
|
|
17/02/2016 17:23
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ja, det blir en alu cx eller gravel.
Skummer markedet etter noe med skjermfester, bagasjebrettefeste, hydrauliske bremser, thru-axle, lett utveksling, fornuftig vekt og tubeless-ready felger. Ser ut til å koste en del.
Vurderer GT grade, men den tar visst maks 35mm som jeg synes er litt lite når man ev. skal ha piggdekk. I tillegg er bagasjefestet bare en plastdel som festes med gummistrikk.
Leser forresten at Trek 720 har for skjøre hjul for bagasje, mange som ryker eiker på den.
Redigert av DuffMcShank; 17/02/2016 17:24.
|
|
|
17/02/2016 20:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så vidt jeg kan se, tikker nye Niner RLT 9 av i alle boksene: Ramme i alu eller stål, skjermfester og bagasjefester både på ramme og gaffel, gjennomgående aksel foran og bak, hydrauliske eller mekaniske skivebremser, utveksling 46x36 og 11-32 (enkelt å endre) og plass til 45mm dekk. I hvert fall en modell har slangeløse Stan's felger - usikker på om Niners egne felger er slangeløse. Les mer om modellene på New Niner RLT 9 gravel adventure road bikes gain thru axles & carbon fork rack mounts og Niner RLT 9 - A new breakthrough. Sykkelen kommer høyt på min egen ønskeliste, uten tvil. Kommer i forskjellige farger Sykkelboden ser ikke ut til å ha fått inn 2016-modellene ennå, men de kommer vel snart.
|
|
|
17/02/2016 21:17
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ja de er jo helt rå, men 27000 for en sykkel nr 2 blir i overkant for meg. På den annen side er det ikke noen lukrativ idé å ha sparepengene i bank eller børs for tiden heller... 
|
|
|
[Re: skubisan]
18/02/2016 10:50
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vært der du er i snart ti år nå. Av en lang rekke grunner så har jeg ikke kommet meg på en ordentlig tur enda men jeg har vært gjennom to sykler og gjort meg en del tanker og erfaringer. Det jeg etterhvert har skjønt er at med dagens lette turutstyr og smarte rammevesker etc. så trenger man ikke en tradisjonell overbygget tursykkel. Og hvis man først og fremst skal bruke den til hverdags, enten det er til "cx", grusturer, rask pendling eller høst og vintertrening så er det nesten en forutsetning at man velger noe lettere kvikkere. Det stiller seg selvfølgelig annerledes hvis du har ambisjoner om lange ekspedisjoner i den 3. verden eller du ønsker å ha med deg mye tungt utstyr på kortere turer. Men igjen, da går det utover bruksgleden når du ikke er på tur.
Jeg bygget først opp en Surly Cross-Check som sikkert kunne blitt en utmerket sykkel til formålet men jeg gjorde noen dårlige valg i byggeprosessen(trippelkrank og tradisjonelt rando styre blant annet) og jeg liker ikke at det er så lav stack på sykkelen så jeg byttet til en Kona Rove. Den er mer som jeg hadde tenkt rett ut av boksen og gjør jobben veldig bra men veier 2-3 kilo for mye og det er noen detaljer som irriterer. Noen av de er utbedret på den nye modellen men jeg ville nok ikke hatt 1x oppsett på en sånn sykkel.
Når det gjelder utveksling så synes jeg at 34-32 er et minimum. Jeg har byttet til en 46/30 krank og er veldig fornøyd med det. Hvis jeg skal sykle langt med fullt utstyr på vestlandet eller i alpene f.eks så hadde jeg kanskje satt på en 11-34 eller 11-36 kassett. Terrengbakgir er uansett lurt.
Hvis jeg skulle kjøpt sykkel igjen nå så hadde Genesis Croix de Fer kanskje stått øverst på lista. Eller Trek 720. Jeg har også de to syklene, Surly Cross Check og en Kona Rove. Hva er det som er forbedret på Rove? Noe på ramma eller utstyret? Jeg er fornøyd med min slik den er, men jeg har bygd den selv så det er bare en Rove ramme. Cross checken er i dag bygd om til super commuter om sommeren med v-bremser og flatt styre. En helt fantastisk bra transportsykkel for sommerhalvåret.
|
|
|
[Re: erikskon]
18/02/2016 11:21
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Først og fremst gaffelen. Den er brutalt stiv og ufølsom og sannsynligvis veldig tung. Og det er bare to festpunkter ved dropoutene og de er små og inneklemt bak bremsekaliperen og hurtigkoblingen. Det kom en ny gaffel i fjor som ser mer forsegjort ut, så jeg vil tro den er mer følsom og kanskje noen gram lettere. Og den har doble festpunkter som er større. Andre ting jeg har irritert meg over er bremsene og kabelføringen.
Og så er jo sykkelen vanvittig stiv da, på godt og vondt. Jeg vil faktisk påstå at min Ridley Excalibur i HM-karbon er mer komfortabel med 25mm dekk og 95psi enn Kona'en er med 40mm dekk og 35psi.
|
|
|
[Re: skubisan]
18/02/2016 23:29
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en titanium Rove med Columbus karbongaffel så da er den nok mer komfortabel enn stål modellen ja.
|
|
|
[Re: erikskon]
19/02/2016 17:13
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tenkte kanskje du hadde titanversjonen ja. Det er nok en ganske annen sykkel. Vet du hva ramma veier? Hvis man ikke har budsjett til hi-end stål eller titan så hadde jeg ikke nølt med å velge alu eller karbon nå som det begynner å komme mange alternativer i tur/allroad-segmentet.
|
|
|
26/02/2016 20:51
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har skummet litt mer, avventer og ser hva modellene 2016-modellene til Gavia og Everest blir. Sistnevnte skal visstnok komme i knæsje farger, hydrauliske bremser og kanskje Grails-hjulsett. Dog antakelig i prisområdet til Niner.
Vesentlig prisoppgang på sykler i år...
|
|
|
27/02/2016 12:04
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Hva er det med White CX Pro du ikke er fornøyd med? Sålangt vært fornøyd med min. Kanskje litt aggresiv i fronten til tider og ikke så lett å dra gjennom kjappe sti-svinger. Men ellers så funker den fint. Gjør hovedsaklig tjeneste som kåmjuter, dog.
|
|
|
27/02/2016 14:16
|
treinha
Fersking
|
Fersking
Ja, det blir en alu cx eller gravel. Leser forresten at Trek 720 har for skjøre hjul for bagasje, mange som ryker eiker på den. Hei! Gikk selv til innkjøp av en Trek 720 for ca 1 mnd siden, og var selv skeptisk til akkurat det du nevner. Jeg antar at du har funnet de samme diskusjons-trådene via google som jeg fant. Jeg tok derfor kontakt med Trek, og de sier selv at gjort endringer på hjulsettet som sitter på 2016 modellen. Men, det er fremdeles bare ett 24 eikers hjul, men eikene er rimelig kraftig saker. Michael på the duke sport poengterte også akkurat dette, når vi diskuterte saken. Nå skal de jo sies at Trek 720 blir solgt som en "credit-card" adventure tourer, i motsetning til andre modeller som nevnes i denne tråden som er rene touring bikes. Kanskje en bedre sammenligning er Trek 520 ? Jeg skal på lengre turer med min 720 til sommeren, og satser på at hjulsettet holder. Om ikke, så får jeg gå til innkjøp av ett annet hjulsett. Sykkelen er ihvertfall perfekt for meg, så den skal jeg ikke kvitte meg med! Lykke til med valget 
|
|
|
[Re: kjull]
27/02/2016 17:11
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hva er det med White CX Pro du ikke er fornøyd med? Sålangt vært fornøyd med min. Kanskje litt aggresiv i fronten til tider og ikke så lett å dra gjennom kjappe sti-svinger. Men ellers så funker den fint. Gjør hovedsaklig tjeneste som kåmjuter, dog. Har skrevet det i en annen tråd, men; *Hjulsettet føles veldig tungt, unødvendig med alu bremsebane på et disc hjulsett. Andre innstegshjulsett for kun disc er typ 200-300 gram lettere. * For tung utveksling for bratte gjørmete bakker * Quick-release foran har løsnet ved flere anledninger etter hard/mye bremsing, f.eks. ned fra Kikut til Sørkedalen. Dog kun med QR til et lettere hjulsett. Men det er en grunn til at thru-axle er ansett som bedre med hydrauliske bremser. * Vet ikke om det var for liten størrelse (55) eller geometrien, men følte meg aldri komfortabel på ramma, trang og nervøs nedover. Har ikke hatt lignende følelse på Everest CX1 (57), Diamant R1 (57), Jamis Ventura (56) eller Supersix (56). * Tåpelig å ikke ha skjermfester foran på en "innstegsmodell", mange vil bruke denne til pendling. * Ikke tubeless-ready Men den var jo likevel et godt kjøp da den kom med 105. Endte dog opp med å slanke/modifisere den for i underkant av 5000, så tenkte jeg likevel kunne gå opp en prisklasse på neste sykkel for å få det slik jeg ønsker. Angående Trek 720, artig å høre at de har endret eikene. Men er forvirret angående vekt har sett den oppgitt til alt mellom 9,511kg.
|
|
|
27/02/2016 18:12
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Og nå er CX Pro'n din, som du var så misfornøyd med, altså stjålet?
|
|
|
27/02/2016 19:54
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er korrekt, uansett kjipt å være uten cx i måneden(e) som kommer, vurderer å kjøpe en "ventepølse"
|
|
|
28/02/2016 09:08
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Hva med en Diverge. Den er jo laget for ditt formål og innstegsmodellen ligger vel rundt 12-15k. Elendig bruktmarked, men det er vel fordi ingen selger en favorittsykel......... https://www.specialized.com/us/en/bikes/road/diverge
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
|
|
|
28/02/2016 19:28
|
treinha
Fersking
|
Fersking
Siden du lurte på vekta på Trek 720, så veide jeg min akkurat nå, og vekta viste 12.1 kg. Dette inkluderer dog SKS longboard 45 (700g) og Schwalbe Marathon Winter (35*622, 910g).
Trekker vi fra longboard og tunge vinterdekk (-550g per dekk), så lander vi på 10.3 kg. Dette inkluderer pedaler (XT), flaskeholdere, Garmin kandenssensor og Garmin frontfeste.
|
|
|
29/02/2016 23:13
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Synes Diverge tar litt for tynne dekk, maks 35 (uten skjermer?) Vil helst ha mulighet til å klemme inn 40mm piggdekk og i det minste i tillegg en tulleskjerm av type enduroguard.
Takk for vekt på Trek 720, da ligger den nok på rett i underkant av 10 kg.
|
|
|
|
|