Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

hjulbyggekurs?

hjulbyggekurs? #2059814 10/02/2016 16:08
N
nopemx5 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Fins det noen i osloområdet som holder hjulbyggekurs lenger?
Skal bygge mitt første hjulsett, og hadde vært veldig kurrant å gjøre det med "instruktør" så man ikke gjør noen dumme nybegynner feil ICON_SMILE

-n

Re: hjulbyggekurs? [Re: nopemx5] #2059834 10/02/2016 17:22
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mitt råd er: les Jobst Brandt:The bicycle wheel
Ta deg god tid
ikke spenn opp for hardt med en gang
bruk tid på å tre hjulene skikkelig
bruk fett på gjengene
bruk olje mellom nippel og felg
Ikke stram opp for mye av gangen (maks 1/2 omdreining når du først har fått hjulet litt mer enn slaskete).
Hold hjulet rett mens du strammer det opp
skaff deg en eikespennmåler for å få spennet ok likt rundt hjulet (det er nesten viktigere med jevnt spenn enn pinlig rett etter min erfaring)
Anbefaler en nippeldriver for å skru inn nippel første gang
Anbefaler eiker som er lange nok til å gå inn i nippelhodet (spesielt på høyspennhjul med karbonfelg og alunipler)
Anbefaler en god eikenøkkel
Anbefaler å ta mekkeølen som seiersøl heller enn jobbeøl.
Karbonfelger strammes ganske fort opp, og er egentlig lette å bygge opp - men det fordrer at man ikke tar mye i med en gang.
Anbefaler en neve reservenipler (eller 2).

Nybegynnerfeil gjør alle, heldigvis kan man løsne opp og starte på nytt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: hjulbyggekurs? [Re: baronKanon] #2059838 10/02/2016 17:33
N
nopemx5 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: baronKanon
Mitt råd er: les Jobst Brandt:The bicycle wheel
Ta deg god tid
ikke spenn opp for hardt med en gang
bruk tid på å tre hjulene skikkelig
bruk fett på gjengene
bruk olje mellom nippel og felg
Ikke stram opp for mye av gangen (maks 1/2 omdreining når du først har fått hjulet litt mer enn slaskete).
Hold hjulet rett mens du strammer det opp
skaff deg en eikespennmåler for å få spennet ok likt rundt hjulet (det er nesten viktigere med jevnt spenn enn pinlig rett etter min erfaring)
Anbefaler en nippeldriver for å skru inn nippel første gang
Anbefaler eiker som er lange nok til å gå inn i nippelhodet (spesielt på høyspennhjul med karbonfelg og alunipler)
Anbefaler en god eikenøkkel
Anbefaler å ta mekkeølen som seiersøl heller enn jobbeøl.
Karbonfelger strammes ganske fort opp, og er egentlig lette å bygge opp - men det fordrer at man ikke tar mye i med en gang.
Anbefaler en neve reservenipler (eller 2).

Nybegynnerfeil gjør alle, heldigvis kan man løsne opp og starte på nytt.

Jeg har kjøpt boka fra Wheelpro.co.uk, og den er rimelig lett å skjønne, men er jo småspennende uansett ICON_SMILE
Skal bruke messingnippler, og de skal vel tåle nybegynnere bedre en alunippler tror jeg.

Jeg har en spokey red og park tools nippledriver.
Det jeg funderer litt på er å tre eikene pinlig nøyaktig, få ting nogenlunde stramt, og ta de med til "noen" for kontroll og siste justering.

Men hadde gjerne betalt noen noen kroner/øl/pizza for litt hands-on starthjelp ICON_SMILE

-n

Redigert av nopemx5; 10/02/2016 17:34.
Re: hjulbyggekurs? [Re: nopemx5] #2060094 11/02/2016 10:33
Østerhus Offline
Avhengig
Avhengig
Dette har jeg nettopp gjort selv (uten hjelp). Bruker verktøyet du nevner. Har laget alt sammen selv bortsett fra eikenøkkelen (Spokey). Veldig givende å få det til (har ikke prøvd hjulene enda, men det håper jeg går bra) når du har gjort alt selv. Forumet her og på mtbr.com funker bra om du har spørsmål og står fast. Vinterstid har man jo god tid også.

Anbefaler å bare kjøre på.Brukte ikke eikespennmåler, men hørselen kombinert med kompromisser opp mot kast sideveis og vertikalt (og som baronKanon sier: spennet var pri 1 selv om tåleransen for kast ikke er stor i boka til Musson).

Mekkeøl hadde jeg heller ikke. Det var en av feilene jeg gjorde. Selv om det ifølge tipset til baronKanon enda ikke er for sent...

Tynn i håret, men tjukk i hodet!
Re: hjulbyggekurs? [Re: nopemx5] #2060279 11/02/2016 17:39
Espen Offline
More than words
More than words
Korte trekk:

- Hold styr på hvor mye hver nippel er skrudd inn i starten.
- Korriger avvik med en gang du oppdager dem. Side og høydekast, samt sentrering.

"Det tar jeg senere" er dårlig filosofi.

Disse felgene er så stive, så du kan stramme mer enn navet tåler før felgene kollapser, så stopp i tide.

Har du et annet godt bygget hjul, kan du sammenlikne.

- Ha maskeringstape tilgjengelig, og lag merke ved ventilhullet, og også om du skulle bli avbrutt av noe, så mister du ikke tellinga. (Musson advice dette)

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no

Moderator  support