Mitt råd er: les Jobst Brandt:The bicycle wheel
Ta deg god tid
ikke spenn opp for hardt med en gang
bruk tid på å tre hjulene skikkelig
bruk fett på gjengene
bruk olje mellom nippel og felg
Ikke stram opp for mye av gangen (maks 1/2 omdreining når du først har fått hjulet litt mer enn slaskete).
Hold hjulet rett mens du strammer det opp
skaff deg en eikespennmåler for å få spennet ok likt rundt hjulet (det er nesten viktigere med jevnt spenn enn pinlig rett etter min erfaring)
Anbefaler en nippeldriver for å skru inn nippel første gang
Anbefaler eiker som er lange nok til å gå inn i nippelhodet (spesielt på høyspennhjul med karbonfelg og alunipler)
Anbefaler en god eikenøkkel
Anbefaler å ta mekkeølen som seiersøl heller enn jobbeøl.
Karbonfelger strammes ganske fort opp, og er egentlig lette å bygge opp - men det fordrer at man ikke tar mye i med en gang.
Anbefaler en neve reservenipler (eller 2).
Nybegynnerfeil gjør alle, heldigvis kan man løsne opp og starte på nytt.
Jeg har kjøpt boka fra Wheelpro.co.uk, og den er rimelig lett å skjønne, men er jo småspennende uansett

Skal bruke messingnippler, og de skal vel tåle nybegynnere bedre en alunippler tror jeg.
Jeg har en spokey red og park tools nippledriver.
Det jeg funderer litt på er å tre eikene pinlig nøyaktig, få ting nogenlunde stramt, og ta de med til "noen" for kontroll og siste justering.
Men hadde gjerne betalt noen noen kroner/øl/pizza for litt hands-on starthjelp

-n