Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Signere giroer for 97-åring

Signere giroer for 97-åring #2059322 09/02/2016 14:20
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Farmor på 97 har ramlet igjen og sitter for en periode i rullestol. Hun klarer ikke skrive under på giroene. Noen tips til hvordan vi løser dette? Giroene må jo betales.

Hvordan skaffer man fullmakt? Skulle jeg prøvd å opprette nettbank for henne? Det er en stor belastning å kjøre henne til banken, og hvis hun likevel ikke klarer å undertegne noe så er det kanskje ikke noe vits i å utsette henne for det?

Re: Signere giroer for 97-åring [Re: PekkaB] #2059326 09/02/2016 14:22
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Min far fikset hvertfall full tilgang til alt via sin egen nettbank for sin skrøpelige onkel da han tok ansvar for alt av betalinger etc. Jeg regner med banken kan hjelpe deg.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Signere giroer for 97-åring [Re: PekkaB] #2059338 09/02/2016 14:38
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Om banken skal ha sitt på det rene må de nok ha en eller annen form for fullmakt (hun høres ikke syk nok ut for at det foreligger en legalfullmakt). Ta kontakt med banken, hør hva de krever osv...

Re: Signere giroer for 97-åring [Re: PekkaB] #2059344 09/02/2016 14:42
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Hvis hun ikke kan signere på fullmakt, tror jeg du må høre med banken hva de krever. Antar en advokat blir nødvendig.
Du må også ha konto i samme bank som henne for å signere på nett. Eventuelt logge inn på hennes konto -som henne. (da må du strengt tatt ikke ha fullmakt).

I den alderen, er det uansett lurt med en fullmakt.
http://i.imgur.com/PMYrmsp.png

Thomas
Re: Signere giroer for 97-åring [Re: tparsli] #2059389 09/02/2016 16:28
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P

Re: Signere giroer for 97-åring [Re: PekkaB] #2059691 10/02/2016 12:02
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Min far har et stempel med sin egen signatur. Han er gammel, skrøpelig og nærmest blind. Hvilken prosess som er nødvendig for å få dette godkjent vet jeg ikke.

Re: Signere giroer for 97-åring [Re: PekkaB] #2059730 10/02/2016 12:56
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Merkelig at det skal være så vanskelig å sette inn et bilde...

Re: Signere giroer for 97-åring [Re: PekkaB] #2059954 10/02/2016 23:13
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Hun trenger strengt tatt bare skrive under på et brev som sendes til banken, der hun ber om at en eller flere navngitt(e) person(er) (med tilhørende personnummer) kan signere for henne. En legeattest skal gjøre samme nytten om hun overhodet ikke kan skrive under. Forutsetter bare "samtykkekompetanse", som legen vurderer/attesterer. Eventuelt kan samme brev be om at du (eventuelt midlertidig) får disponere hennes konto i nettbanken din. Oftest må du da opprette nettbankavtale i samme bank som hun bruker om du ikke har det fra før. Dette kan du ofte gjøre med BankID på nettet.
Om hun er kjent i banken kan hun nok også ordne dette telefonisk, og ellers kan hun selvsagt (om hun er så heldig å ha en av de få bankene som fremdeles har filialer!) gjøre det ved en filial.
Ikke bruk hennes BankID, det kan jo føre til mye rart i ettertid og det er jo ulovlig også, siden det er likestilt med signaturfalskt.
Lykke til. Du trenger ingen advokat, men en bank som kan yte service og snu seg rundt.. de er også en utdøende rase.
Det står en del nyttig under http://www.vergemal.no/

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Signere giroer for 97-åring [Re: PekkaB] #2060006 11/02/2016 08:12
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Hjertelig takk for svar. Det er ikke så lett når hun bare gråter og ikke klarer å underskrive noe som helst. Ikke forstår hun forklaringene fra familie eller ansatte heller, noe som gjør henne både mistroisk og enda tristere. Når hun blir friskere igjen så er det rullator istedenfor rullestol, hørselen blir mye bedre, og smilet er på plass. Hun er ikke dement, men jeg husker fra min 97-år gamle mormor at det ofte bare er en urinveisinfeksjon som skaper trøbbel, og disse er det lett å få med innlegg som ikke skiftes så ofte. Beklager avsporingen, dette er ikke et innlegg i debatten om eldreomsorg ICON_SMILE

Den bank-ansatte jeg snakket med i går rådet meg til å hente et skjema i MIN bank for å få disposisjonsrett til hennes brukskonto. Det ligger allerede endel avtalegiroer der, og rådet var å få inn så mange som mulig for å minske arbeidsmengden. Så gjelder det bare at hun klarer å signere og at jeg tar med skjemaet og hennes legitimasjon til hennes bank. Da kan jeg betale giroer gjennom min nettbank.

Skal hun få nettbank så må jeg ha konto i samme bank. Faktisk så har jeg en konto med 50 øre på i den banken, fordi jeg må ha konto for å ha bankboks i filialen som fremdeles eksisterer ICON_WINK Kanskje blir dette den beste løsningen. Takk for tipset om misbruk av BankID Inge, den fellen så jeg ikke ICON_SMILE

Igjen: Takk for all hjelp!

Moderator  support