Bestilt selv igår, var kun i 56 i butikk som jeg prøvesykklet på, og den var altfor lang for meg, jeg er 179. Så ble bestilt i 52, hadde egentlig ikke plan om cross enda, men når du fikk hydrauliske bremser, karbon, interne kabelføringer og 105 til 12 000,- så klarte jeg ikke å dy meg.
måtte dog ta bestililng via nettbutikk men det er greit nok.
Ser at det stadig er ett tema at 36-46 krank ikke funker til annet enn kross, noe jeg ikke helt skjønner.
Hei, TSE! Skriver du ut fra egen erfaring? Om du trives med 36/46-krank er det ingen grunn til å bytte. Har selv hatt krosser med cx-krank som jeg elsket
Det koker ned til bruk og personlige preferanser og forutsetninger.
For å begynne med det åpenbare: 36/46 er blitt standard for kross ut fra hva utøverne foretrekker til konkurranse på krossbane med stadig variasjon, men uten lange bakker. For landeveissykling foretrekker utøverne tyngre utveksling, for terrengsykling lettere. Industrien tilbyr det utøverne behøver.
For den jevne syklist, som bruker krossykkel både på landevei og på grus/i skauen, er det derfor naturlig at man kan savne både høyere og lettere gir enn et standard krossoppsett med 36-46 krank og 11-28 kassett. De stadig mer populære og allsidige grussyklene, som Specialized Diverge, kommer som kjent med større bredde i utvekslingen.
Min egen erfaring:
46-11 oppleves som hakket for lett i lange, raske nedkjøringer på landeveien, når det går virkelig fort. Det er ikke noe gøy å spinne unaturlig fort og det er utfordrende å henge med kamerater på landeveissykkel med langt høyere utveksling.
Likeledes opplever jeg det som litt tungt med 36-28 i de aller bratteste bakkene i Marka. Da snakker man virkelig bratt, slik det forekommer på enkelte grusveier og lette stier som kan forseres på krossykkel. Savner lettere gir for å kunne trå raskere i partier.
For øyeblikket har jeg kompaktkrank 34/50 og kassett 11-28 på krossykkelen. Synes det fungerer godt. Har som nevnt hatt 36/46, og det på en fantastisk sykkel i 30K-klassen, og det fungerte også, men ikke optimalt i tilfellene jeg nevner over. Har ikke prøvd 11-32 kassett på krossykkel.
Det er som kjent forholdsvis enkelt å sette opp utveksling etter personlige preferanser, så enig at krank ikke bør være avgjørende ved valg av sykkel. Og 36/46 kan meget vel fungere godt - vi har alle forskjellige preferanser
Utifra egne erfaringer ja som du sier så koker det ned til personlige preferanser! Poenget mitt er vel egentlig at en 36-46 Krank er brukbar også utenfor krossløypa.
Men nå står det vanlig landeveissykkel, temposykkel og 29" HT i garasjen, så er ikke avhengig av at krossern er brukbar til alt. Men ser helt klart fordelen med kompaktkrank og dekk som triller lettere, om man ønsker at sykkelen blir enda mer brukbar på landeveien
Nå har jeg blitt litt usikker om jeg skal ta den på angrerett eller ikke, derfor googlet jeg litt rundt og endte opp her igjen. Ser nå at det er en god deal, men den gamle sykkelen virker jo greit enda. Eneste som irriterer meg er bremsene som må justeres mye.
Jeg har brukt den mest til å sykle til og fra jobb og en rolig 8mils tur i helgene på afalt og grusveg (typ til stryken langs r4 og hjem via marka så asfalt fra foreks sørkedalen og hjem igjen) Aldri noe stiv osv.
Vil jeg merke noe særlig forskjell på en slik sykkel til 12 000 med karbonramme kontra den jeg har på 6000 ?
Tåler ikke karbon ganske lite? Jeg er ikke akkurat kjent for å være forsiktig med ting jeg eier ....... Er en karbonramme mer "dempet" enn aliminium? Merker at jeg får litt juling i nedoverbakker i marka hvis det er mye humper. Eller har ikke dette noe å si?
Flott om noen kan komme med rapport ang sykkelen. Min ankom postkontoret på lørdag, men har ikke hentet den enda.
Er også veldig interessert i å få montert forskjerm. Hvordan gjør jeg eventuelt dette? Superlim? tips til skjerm?
Som nevnt i et tidligere innlegg, tror jeg XXL bommer på noen data her. Tror sykkelen er betydelig lettere enn oppgitte 10 kg. Kun mitt inntrykk etter å ha løftet på sykkel i butikk - og ut fra ramme og komponenter.
Sitat: espenringom
Eneste som irriterer meg er bremsene som må justeres mye.
Gjett om jeg kjenner meg igjen
Vil jeg merke noe særlig forskjell på en slik sykkel til 12 000 med karbonramme kontra den jeg har på 6000 ?
Ut fra egen erfaring med både landeveissykkel og cx i både alu og karbon - og med mekaniske så vel som hydrauliske skivebremser - er jeg overbevist om at du vil merke stor forskjell:
- Gaffel i karbon vil absorbere ujevnheter og slag på en helt annen måte enn alu-gaffelen på din game sykkel gjør. - Rammen vil likeledes trolig være både stivere og mer vibrasjonsdempende enn din alu-ramme. - Hydrauliske 105 bremser er usammenlignbart mye bedre hva gjelder modulasjon og betjening. Bedre bremsekraft uten stadige justeringer. - Til tross for uklarheter i XXLs spesifikasjoner, er jeg overbevist om at hjulene vil være lettere og stivere enn på din gamle sykkel. - 105 er en bedre og lettere gruppe enn Tiagra. - Samlet vil sykkelen være lettere og langt mer responsiv enn din Merida CX3. En helt annen opplevelse. Ved bevisst valg av dekk får du en silkemyk opplevelse på landeveien og godt grep i grus.
Tåler ikke karbon ganske lite? Jeg er ikke akkurat kjent for å være forsiktig med ting jeg eier...
Karbon tåler i praksis like mye som alu. Ikke for ingenting at terrengsykler produseres i karbon og utsettes for langt hardere belastninger enn din CX noengang vil bli utsatt for. Og karbon kan repareres, i motsetning til alu.
Er en karbonramme mer "dempet" enn aliminium? Merker at jeg får litt juling i nedoverbakker i marka hvis det er mye humper. Eller har ikke dette noe å si?
Både ramme og gaffel vil trolig dempe tilbakemeldinger fra grunnlaget på et helt annet vis enn du er vant til - ref. mine kommentarer over.
Er også veldig interessert i å få montert forskjerm. Hvordan gjør jeg eventuelt dette? Superlim? tips til skjerm?
I hvert fall ikke superlim Jeg bruker ikke heldekkende skjermer på min CX og savner det i grunnen ikke. En racer av en CX som din nye sykkel ser også best ut uten heldekkende skjermer. Enkleste løsning foran er Neoguard Rigid som effektivt fjerner all sprut fremover/mot ansiktet fra forhjulet. Finnes også godt utvalg av skjermer for landeveissykler som kan festes uten festepunkter i ramme og gaffel, som f.eks. SKS Race Blade
Om du trives med din gamle sykkel og ikke savner noe bedre, er det ingen grunn til å bytte. Da kan du trygt returnere Killer'n. Og så sparer du de pengene.
Men du vil merke forskjell. Jeg tror ærlig talt at du har gjort et kupp, såfremt rammestørrelsen er riktig for deg. Bladet Sykkel kåret i test modellen til "Mest for pengene" - og det var til fullpris kr. 18.000. Var svært fristet til å kjøpe den selv da den kom på tilbud. Kun eget forsett om ikke å bruke mer penger på nye sykler holdt meg tilbake.
Lykke til med funderingene - og gratulerer med ny sykkel, om du beholder den!
Takk for et utrolig godt innlegg Sepeda. Mye nyttig info/tips. Etter å ha lest posten din så heller jeg nå mot å beholde den. 12k er heller ikke veldig mye penger, og jeg bruker sykkelen mye på vår/sommer/høst sesongen.
Jeg har nok vært litt dårlig på vedlikehold på meridaen og er egentlig mest imponert over at den har holdt så bra som den har holdt, men bremsene har det vært mye tull med siste årene tiltross for at jeg har skifta bremsevaier par ganger. På det verste måtte de justeres daglig. Opplevde ofte at det sa bare "klikk" så sluttet bakbremsa å ta noe særlig uten at jeg helt fant ut av det (justerte litt så funka det igjen), men det er en annen historie.
Jeg vurdrte WHITE i fjor også, men dengang solgte de kun i rammene 50 og 54, jeg ville ha 52 så derfor ble det ikke kjøp i fjor. så passet bra i år med 52.
Har også kjøpt skjermene du anbefalte, neoguard og en assaver. I det mest ruskete været kan det hende jeg fremdeles bruker meridaen, men det blir det helt sikkert slutt på hvis jeg kjenner den nye er vesentlig bedre å sykle på.
Nå må jeg ta forbehold om at jeg ikke har prøvd Killer'n, så håper du hører fra noen med erfaring med nettopp den modellen.
Med fare for å gjøre det hele mer komplisert: Om du skal beholde Merida'en, kan det jo tenkes at det er en fullblods landeveissykkel du trenger? Men da er grovere grus utfordrende - og neppe plass til piggdekk.
Ass Saver gir en viss beskyttelse, men i regnvær holder den deg ikke helt tørr. Om det er et problem, finnes det også diverse skjermer som kan festes på setepinne.
Nei, sykkelen er jo såpass ny at ingen her har vel egentlig fått testet den =)
Landevei er ingenting jeg vurderer, jeg bruker den såpass mye på grus så det er ikke aktuelt =)
Bor i Oslo og hadde tenkt å beholde den andre sykkelen som en "who cares" sykkel. Dvs, en sykkel jeg kan bruke overalt uten å være redd for at den blir stjålet.
Var og sjekket CX killer i butikk i dag, og så vidt jeg kunne se var eneste forskjell i komponenter fra Pro at den hadde litt annen krank, med 46/36. Resten virket identisk, bortsett fra ramme selvfølgelig, og at komponentene hadde sortere farger.
Henta den nå og veide den. Den veide faktisk akkurat 10kg som oppgitt på xxl sine hjemmesider. Riktignok var det med alle strips, plastikk og beskyttelsepapp rundt delene. Men tok sykkelen ut av esken. Vet ikke hvor mye plasten/pappen veier, men neppe mer enn par hundre gram?
Til sammenligning veide meridaen min ca 13kg, riktignok med pedaler og skjerm.
Litt overrasket over at den faktisk veier såpass. Det må nødvendigvis bety at hjulsettet er forholdsvis tungt, slik Duff McShank har opplyst, og at det med fordel kan byttes ut etter hvert. Det er for øvrig ganske så vanlig at originalhjul ikke er av de letteste. Og det finnes flere topp cx'er i karbon som veier et sted på 9-tallet.
Uansett er jeg ikke i tvil om at det er et godt kjøp og en kraftig oppgradering fra Merida'n. Har ikke sett noen som kan tilby kombinasjonen av karbonramme og hydrauliske skivebremser til under 15K.
Det hjulsettet må jo være vanvittig tungt da. Har en Gavia CX Pro som kom med nesten identisk utstyr, men med mekaniske bremser. Den er alu og veier 10,1kg. Hjulsettet på den veier 2400g. Regner med at en full karbon ramme er noe lettere enn min, så da ligger differansen i bremser og hjulsett... Snakker vi nesten 3kg hjul da? Shit! God mulighet for vektreduksjon iallefall
Men uansett, til 12000 er den sykkelen et bra kjøp! Men hadde ikke rørt den til fullpris...
Forhjul og bakhjul veier vidt forskjellig i utgangspunktet, og desto mer om du veier med kassett. Så begge må veies.
Forholder meg i grunnen bare til vekt av hjul uten dekk, bremseskiver, kassett, kobling. Uten alt dette vil jeg anta at hjulsettet veier rundt 2 kilo. Det er ganske vanlig for medfølgende hjulsett og du kan spare opp til rundt 400 gram ved oppgradering.
Andre har sikkert erfaring med hvor mye fullt oppsatte hjul veier.
Veide nettopp for- og bakhjul på min gamle alu-vinter-cx med forholdsvis tunge hjul Med skiver, kassett, hurtigkoblinger og piggdekk på ca. 480 gram (Xerxes 30mm).
Det ble ca. 1800 gram på forhjul og 2250 gram på bakhjul.
Om dine hjul veier omtrent det samme, med alt montert, har du et ganske alminnelig tungt, solid hjulsett som med fordel kan oppgraderes og slankes med noen hundre gram. Men ingen katastrofe. Vil fungere utmerket, spesielt om du velger dekk med omhu.
Hmm, ser jeg må legge om tankesettet fra racer på vekta her =). men det får gå. Men fint å vite at 9,5 kg er greit å nå uten altfor mye arbeid.
har enda ikke fått min, regner med at de som bygger opp sykler hos xxl har litt å holde på med om dagen! faktura fra klarna har jeg derimot fått dumpende ned i mailboksen da.
Fordelen med CX er jo at man kan få en sykkel som funker bra på grus (hvis du kommer deg opp bakkene med utvekslingen som er på sykkelen) til 10.000. Terrengsykler til samme pris veier minst 12 kg.
Hmm, ser jeg må legge om tankesettet fra racer på vekta her =). men det får gå. Men fint å vite at 9,5 kg er greit å nå uten altfor mye arbeid.
har enda ikke fått min, regner med at de som bygger opp sykler hos xxl har litt å holde på med om dagen! faktura fra klarna har jeg derimot fått dumpende ned i mailboksen da.
Jeg bestilte klokka 5 om natta og syklen ble faktisk sendt bare et par timer senere (rundt kl 10 fikk jeg sendingsbekreftelse), så tipper de må ha hatt noen klare.
Jeg tror de hadde 10 stk til salg på nett. 5stk i str 52 og 5stk i str56. Dette fant jeg ut ved å prøve å legge flere i samme handlekurv. Jeg så også utover dagen at antallet gikk ned
Fordelen med CX er jo at man kan få en sykkel som funker bra på grus (hvis du kommer deg opp bakkene med utvekslingen som er på sykkelen) til 10.000. Terrengsykler til samme pris veier minst 12 kg.
Jeg så at denne hadde samme utveksling som på min merida, og den har jeg ivertfall hatt null problem med. Eneste stedet jeg hender jeg triller er den bakken ved bjørnholt, men det er mest fordi det er så bratt at jeg "spinner". Men selvsagt kunne man ha hatt et lettere gir, men har egentlig vært ganske fornøyd.
Eneste jeg savner på denne Cx killern er at bremsene ikke har bremsespaker oppå styret. Jeg bruker disse ganske mye, så jeg må nesten teste en tur med å bare bruke bremsene på bukkestyret før jeg bestemmer meg for å beholde.
Men det er kanskje mer vanlig å IKKE ha bremser der oppe, enn å ha det.
Eneste jeg savner på denne Cx killern er at bremsene ikke har bremsespaker oppå styret. Jeg bruker disse ganske mye, så jeg må nesten teste en tur med å bare bruke bremsene på bukkestyret før jeg bestemmer meg for å beholde.
Det praktiske formålet med disse ekstra bremsehendlene er gjerne enkel manøvrering i situasjoner der man velger å sitte maksimalt oppreist og med hendene oppå styret - for avslappende sittestilling eller best mulig overblikk, f.eks. i tett kø i sentrum.
På sykkel med bukkestyre er det naturlig å ha hendene primært på de alminnelige hendlene eller i bukken. Noen velger å ha dem oppå styret i lange klatringer, men da trenger du knapt bremser. Har aldri sett ekstra hendler brukt i kross.
Om du oftest sitter med hendene oppå styret og bruker de ekstra bremsehendlene, kan det indikere at du gjerne heller burde vurdere en sykkel med flatt styre. Evt. se på rammestørrelse eller komponenter som stem og styre om du opplever det som ubekvemt å holde styret på annet vis.