Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
|
Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
#2058062
04/02/2016 12:22
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500
Syklus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500 |
Spørsmål fra en relativt sett nybegynner i forståelse av sykkel-komponenter..
Jeg forsøker å forstår hva som er fordeler og ulemper med ulike drivlinjestsystemer, kategorisert etter antall tannhjul på kassetten, dvs 9-delt, 10-delt, 11-delt, 12 delt etc.
Har satt opp noen punkter, som bare er min ukvalifiserte forståelse/antagelse av dette, som stort sett baserer seg på å studere tilbudet av HT-sykler. Korriger gjerne, eller legg til punkter..
9-delt: - ettersom det vel ofte kommer med 3 krank-drev, så gir det ofte et stort spekter av utvekslinger - gir noe ekstra vekt, samt to girvekslere på styret - gir noe ekstra slitasje på grunn av sideveis spenn som skapes på kjedet i oppsett med flere krankdrev? - relativt sett billige erstatningsdeler, og stort utvalg i f.-eks nettbutikker? - tradisjonelt system, ikke så "hot og nytt"
10-delt: - ofte satt opp med to krankdrev, isåfall noe lavere vekt, men fortsatt behov for framgirveksler - typisk noe mindre spekter av utveksling - noe mindre spenn og slitasje på kjedet? - noe dyrere erstatningsdeler, og mindre utvalg i nettbutikker? - nyere, mer "moderne"
11-delt, 12-delt: - ofte satt opp med ett krankdrev, lavere vekt, og uten behov for framgirveksler - mindre spekter av utveksling, gir typisk ett mer spesialisert oppsett, "høyt giret" eller "lavt giret"? - ennå dyrere erstatningsdeler, mindre utvalg i nettbutikker - ennå nyere og mer moderne
Stemmer dette, eller er jeg helt på jordet?
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: Syklus]
#2058077
04/02/2016 13:00
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Enig i lista. Et par ting som betyr mye for meg:
- Jo færre klinger foran, jo mindre sjanse for kjededropp og generelt teknisk trøbbel. I tillegg mye lettere å få justert giret 100%. - Har hoppet mellom 3x9, 2x10, 1x10 og 1x11 denne vinteren, og syntes at scenariet "for store sprang mellom girene" er sterkt overdrevet. Hadde jeg kjørt racer-kassett på 3x9 så hadde nok forskjellen vært merkbar.. - 11-delt kommer vel, i liket med tidligere specs, til å bli billigere raskt. spesielt med 10/42-kassett er spredningen veldig fleksibel. - Med 1x så bruker jeg alle girene oftere, og slitasjen blir jevnere. På 2x10 så var det 3-4 drev på kassetten som alltid var skrot lenge før de andre
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: Syklus]
#2058233
04/02/2016 23:31
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 111
OnATop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 111 |
Her er det jo mye personlige preferanser som spiller inn, samt hva du skal bruke sykkelen til. Jeg er enig med knutspeed i at 'for store sprang mellom girene' betyr mindre dess mere sti og terreng du sykler - derfor har jeg kjørt Sparken i terrengritt med 1x10 i 2015, 11-42 bak og 36 foran. Det har funka fint. Men når det er snakk om XC ritt a la TransAlp, 4-peaks el.l blir det med 2x10, 28-38 foran og 11-36 bak. Dette gir større spenn, noe som er gunstig i ritt med bratte klatringer og lange, flate transportetapper. For rene grusritt på halvdemper, er jeg tilhenger av 'racerkasett' f.eks 11-25 for å alltid finne optimal kadens. Da kjører jeg 2x10 (30-44 el 28-42). Alt jeg har nevnt hittil på 27,5" hjulstørrelse. Til jobb og vintersykling i all verdens føre kjører jeg i vinter på en 26", med latterlige 1x9 (32 foran og 11-34 bak) - det går greit det også:-)
En gang var jeg forut for min tid.....
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: OnATop]
#2058294
05/02/2016 10:53
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169 |
Her er det jo mye personlige preferanser som spiller inn, samt hva du skal bruke sykkelen til. Jeg er enig med knutspeed i at 'for store sprang mellom girene' betyr mindre dess mere sti og terreng du sykler - derfor har jeg kjørt Sparken i terrengritt med 1x10 i 2015, 11-42 bak og 36 foran. Det har funka fint. Men når det er snakk om XC ritt a la TransAlp, 4-peaks el.l blir det med 2x10, 28-38 foran og 11-36 bak. Dette gir større spenn, noe som er gunstig i ritt med bratte klatringer og lange, flate transportetapper. For rene grusritt på halvdemper, er jeg tilhenger av 'racerkasett' f.eks 11-25 for å alltid finne optimal kadens. Da kjører jeg 2x10 (30-44 el 28-42). Alt jeg har nevnt hittil på 27,5" hjulstørrelse. Til jobb og vintersykling i all verdens føre kjører jeg i vinter på en 26", med latterlige 1x9 (32 foran og 11-34 bak) - det går greit det også:-) Helt enig. Før du bestemmer deg for oppsett; må du finne ut hva du skal bruke sykkelen til. Ellers blir det omtrent som å spørre; hva er de beste skiene; uten å si om bruken er bortover, nedover, fort, sakte, i eller utenfor løyper. Enklest oppsett er det jo med kun bakskifter, men dersom du har behov for å tråkke i hastigheter over 40 km/t, kan man kunne oppleve å "trå tom", ved at tråkkfrekvensen blir skrekkelig høy.
Redigert av voldemort; 05/02/2016 10:54.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: voldemort]
#2058305
05/02/2016 11:21
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Helt enig. Før du bestemmer deg for oppsett; må du finne ut hva du skal bruke sykkelen til. Ellers blir det omtrent som å spørre; hva er de beste skiene; uten å si om bruken er bortover, nedover, fort, sakte, i eller utenfor løyper. Enklest oppsett er det jo med kun bakskifter, men dersom du har behov for å tråkke i hastigheter over 40 km/t, kan man kunne oppleve å "trå tom", ved at tråkkfrekvensen blir skrekkelig høy.
Har tenkt litt på dette selv i det siste etter å ha 3 sykler med 3 forskjellige oppsett. Når det gjelder terreng, tror jeg virkelig at 1x11 (med 10-42) dekker det absolutt meste for meg så fremt jeg har et par klinger å bytte på. For alt annet enn rene grusritt, så funker det fint med 32t foran. Skal jeg være med på Grenserittet, CykelVasan eller Birken må jeg opp på 34 eller 36. Det er jo folk som har kjørt GR ned på 2:30 med 34t foran, så da bør det funke for meg som skal i mål en drøy halvtime senere. 2x og 3x har gitt meg mer problemer enn gevinst med kjededropping, eller som i fjor da jeg røk kjedet pga en klønete nedskifting i oppoverbakke når jeg måtte ned på lilledrevet. Men nå kjører jeg stort sett veldig blandede turer, fra skikkelig grov sti til asfalt, og er vant til å variere kadensen etter terrenget fremfor å gire konstant.
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: Syklus]
#2058318
05/02/2016 12:15
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Bruk en utvekslingskalkulator, så får dere svarene dere lurer på. For meg fremstår det som at forskjellene ofte er mindre enn de fleste tror. Denne er fantastisk: http://gears.mtbcrosscountry.com (sett først opp det du har i dag, trykk + og legg til flere andre alternativer for å sammenligne) Ellers er ikke vektforskjellene de helt store om en tar likt for likt utstyr/pris, fordi større kassett veier mer enn mindre og så videre. Noe blir det jo, men mange kunne spart like mye på å skifte ut 300gr sete og en tung setepinne som fulgte med sykkelen fra butikken til en lettvektsvariant. PS: Noen sykler kommer også med 2x9. Har vært veldig fornøyd med det selv, forholdsvis lett og rimelige deler.
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: knutspeed]
#2058319
05/02/2016 12:25
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Det er jo folk som har kjørt GR ned på 2:30 med 34t foran, så da bør det funke for meg som skal i mål en drøy halvtime senere. Her spiller hjulstørrelse og kassett en stooor rolle. Har ingen problem med å tro at 34T på 29" sammen med 10T som minste bak kan fungere, for som jeg skrev i en annen tråd, den ene tanna i forskjell på 10T kontra 11T tilsvarer en forskjell på nesten fire tenner foran, altså ville dette med en 11-kassett tilsvart nærmere et 38T drev foran. Og på en 29er kan det være tilstrekkelig til å henge med på XC. Har man derimot mindre hjul så begynner det å bli drøyt, har man f.eks. 42-11 på en 29er så gir dette 42km/t ved 80rpm. 27,5 gir da 39,7km/t mens 26 gir 38,3km/t. Eller enda enklere, for å matche 34-10 på en 1x11 29er, må en ha 40-11 på en 2-delt 27,5".
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: Syklus]
#2058327
05/02/2016 13:05
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199 |
Jeg ble fortalt at 11-delte kjeder er svakere og må skiftes ut oftere.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: Syklus]
#2058337
05/02/2016 13:42
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
Jeg har endt med å "standardisere" på 2x9. En med 28/42 og 11-32, og en ren grusracer med 34/46 og 11-32. Begge 29". Bruker 10-delt krank og kjede. Fordelen med 9-delt er tilgang på deler og litt lettere kassetter enn 10-delt. Ulempen er litt mindre fingranulert utveksling, men det lever jeg godt med. Planen er å bruke opp disse syklene og så bytte til 1x11 eller hva som måtte være fornuftig.
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: Juffe]
#2058371
05/02/2016 16:57
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Jeg ble fortalt at 11-delte kjeder er svakere og må skiftes ut oftere. Det ville jo være det logiske, men et enkelt oppsett uten flere krankdrev vil slite mindre på kjedet, og dermed vil et 11-delt kjede i et 1x11-oppsett holde lenger enn et tidelt kjede i 2x10-oppsett. Jeg tror uansett forskjellene i holdbarhet kjedebreddene i mellom er mest teoretisk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: sykkeloyvind]
#2058403
05/02/2016 19:04
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199 |
Jeg ble fortalt at 11-delte kjeder er svakere og må skiftes ut oftere. Det ville jo være det logiske, men et enkelt oppsett uten flere krankdrev vil slite mindre på kjedet, og dermed vil et 11-delt kjede i et 1x11-oppsett holde lenger enn et tidelt kjede i 2x10-oppsett. Jeg tror uansett forskjellene i holdbarhet kjedebreddene i mellom er mest teoretisk. Det jeg hørte var at et 11-delt kjede også må byttes ut tidligere og at et 9- og 10-delt vil kunne skrekkes lengre før utskiftning. Dette fordi tennene på en 11-delt kassett tåler mindre. Nå har jeg alltid lært at man ikke skal bruke hele kassettvandringen på hver av drevene foran. Nettopp for å unngå slitasje på kjedet. 3x9 så har jeg lært at man kan bruke hele kassetten på det midtre drevet, og 4-5 øvre og nedre på det minste og største drevet respektive. Så om det jeg har lært er riktig, så vil en 11-delt kassett øke slitasjen på kjedet da det blir mest utsatt for sidebevegelse jamført med kjedets slankere konstruksjon og dermed mindre mostandsdyktig for sidebelastning. Men, jeg baserer dette kun på min egen logikk og ting jeg har hørt opp gjennom oppveksten og frem til ultrabirken i fjor. Så jeg blir ikke overrasket om det er elementer jeg har sett bort i fra.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
Re: Fordeler/ulemper med 9-delt, 10-delt, 11-delt osv
[Re: Thomas-]
#2058454
05/02/2016 23:43
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 111
OnATop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 111 |
Fint å høre at det er flere enn meg som ikke hiver seg på det nyeste og hotteste. Og du har jo en god og rasjonell grunn for ditt valg. Jeg er også i tenkeboksen for 1x11 på Sparken. Med den grusracerutvekslinga 46-11 og 29" kan du vel tråkke til UP tar deg:-) Eller forresten, jeg har aldri sett UP på vei ned Storåsen...
En gang var jeg forut for min tid.....
|
|
|
|
|