|
Viften i pcen har sluttet å gå.
|
Viften i pcen har sluttet å gå.
03/02/2016 17:49
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Viften i pcen min har sluttet å gå så en liten stund etter jeg setter i laderen så kommer det opp bluescreen med "power state failure".Har prøvd å google det, men får bare opp masse søppel..
Noen som har forslag?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
Re: Viften i pcen har sluttet å gå.
[Re: cvrokka]
03/02/2016 17:58
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Eller kanskje det var "power state driver failure"?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
03/02/2016 18:07
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Antar det er en laptop siden du nevner lader.. Det er vanlig at man vil få advarsel om systemet er over en viss grense og blir det veldig varmt slås strømmen av hardt og brutalt. Litt usikker på x86 hardware, men tipper rundt et par og 70 grader.
Laptop kan få litt hybelkaniner og slikt i inntaket så første jeg ville gjort var å skru opp og sjekke støvtilstanden inni. Bruk trykkluft, _ikke_ støvsuger (pga statisk elektrisitet).
Hvis det fremdeles ikke fungerer så sjekk vifta, normalt kan man slå på maskinen uten lokk (i tilfelle det er flere vifter etc..) Noen vifter har klistremerke i midten da kan man kanskje få løsnet den med skalpel etc forsiktig og få inn et par dråper symaskinolje etc og klistre igjen. Da går den ofte lenge nok til at du rekker å kjøpe deg ny vifte eller ny maskin..
Med Mac er det veldig lett å skaffe nye vifter på ebay, tipper det samme gjelder om du har en kurant PC fra en av de store leverandørene. Har du garanti eller reklamasjonsrett så er det greit å prøve den først..
Lykke til!
|
|
|
[Re: Brumm]
03/02/2016 19:41
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Antar det er en laptop siden du nevner lader.. Det er vanlig at man vil få advarsel om systemet er over en viss grense og blir det veldig varmt slås strømmen av hardt og brutalt. Litt usikker på x86 hardware, men tipper rundt et par og 70 grader.
Laptop kan få litt hybelkaniner og slikt i inntaket så første jeg ville gjort var å skru opp og sjekke støvtilstanden inni. Bruk trykkluft, _ikke_ støvsuger (pga statisk elektrisitet).
Hvis det fremdeles ikke fungerer så sjekk vifta, normalt kan man slå på maskinen uten lokk (i tilfelle det er flere vifter etc..) Noen vifter har klistremerke i midten da kan man kanskje få løsnet den med skalpel etc forsiktig og få inn et par dråper symaskinolje etc og klistre igjen. Da går den ofte lenge nok til at du rekker å kjøpe deg ny vifte eller ny maskin..
Med Mac er det veldig lett å skaffe nye vifter på ebay, tipper det samme gjelder om du har en kurant PC fra en av de store leverandørene. Har du garanti eller reklamasjonsrett så er det greit å prøve den først..
Lykke til! Ikke så veldig lenge siden jeg hadde den oppe og fjernet støv, fungerte fint etter det helt til den bare har kuttet helt. Skal åpne og se. Er det en standard på kontakten til viften?
|
|
|
04/02/2016 07:59
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Er det en standard på kontakten til viften? Det fine med industristandarder, er at det er så mange av dem... Søker du, f. eks. på Ebay. etter vifte til din maskin, så får du nok en vifte med kontakt som passer. Jeg ville ikke stolt på at det gjelder kun én standard kobling.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
[Re: voldemort]
04/02/2016 08:16
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er det en standard på kontakten til viften? Det fine med industristandarder, er at det er så mange av dem... Søker du, f. eks. på Ebay. etter vifte til din maskin, så får du nok en vifte med kontakt som passer. Jeg ville ikke stolt på at det gjelder kun én standard kobling. Nå merket jeg at viften går når den føler for det, kan det være en termostat eller noe som er feil med, evt en driver? Jeg er dårlig på dette må jeg si.
|
|
|
04/02/2016 08:25
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Ser ut til at blåskjermen du får, ikke har noe med vifta å gjøre, men snarere med noen inkompatible drivere (eller noe slikt). Står litt om det her og her
|
|
|
04/02/2016 09:05
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
leste ikke linkene over men det er kanskje gjort en oppdatering, (M$ maser fælt om gratis betatesting om dagen,..) evt. oppgradert til windos 10 i det siste? Tror nok det kan hende dette trøbbelet skyldes en manglende eller feil driver i den forbindelse.. sjekk i så fall om leverandøren (se produsentsider på nettet, oftest finnes info om problemer, drivere og verktøy der) av pcen anbefaler ny(e) driver(e) (eller BIOS).
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: Flex]
04/02/2016 09:19
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ser ut til at blåskjermen du får, ikke har noe med vifta å gjøre, men snarere med noen inkompatible drivere (eller noe slikt). Står litt om det her og her Jeg får prøve den første linken der, det så overkommelig ut. Hvis ikke det funker så tror jeg jeg prøver linux på den. 
|
|
|
04/02/2016 09:30
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Jeg får prøve den første linken der, det så overkommelig ut. Hvis ikke det funker så tror jeg jeg prøver linux på den. Hehe. Den siste linken sier "So go ahead and follow the tutorial below for a quick fix on this issue", og så kommer en liste med ikke mindre enn 40 steg 
|
|
|
04/02/2016 10:04
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Disse viftene går på termostat ja. Blåskjermen du skriver om vil jeg tro er harddisken som begynner å takke for seg. Det er det vanligste på litt eldre laptoper. De fungerer stort sett normalt, til de plutselig får blåskjermer om forskjellige ting (når harddisken ikke klarer å finne det den leter etter) og så hender det at de blir skikkelig treige etter en liten stund.
Det kan være en liten linux vil kunne leve med dårlig HDD lengre en en Windows versjon så¨hvis du ikke vil bruke noe penger på den er det jo et alternativ.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
[Re: Cervin]
04/02/2016 10:25
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Disse viftene går på termostat ja. Blåskjermen du skriver om vil jeg tro er harddisken som begynner å takke for seg. Det er det vanligste på litt eldre laptoper. De fungerer stort sett normalt, til de plutselig får blåskjermer om forskjellige ting (når harddisken ikke klarer å finne det den leter etter) og så hender det at de blir skikkelig treige etter en liten stund.
Det kan være en liten linux vil kunne leve med dårlig HDD lengre en en Windows versjon så¨hvis du ikke vil bruke noe penger på den er det jo et alternativ. Er 120gb ssd på den så vet ikke om det kan være det? Kan jo evt bytte den, den er lett tilgjengelig.
|
|
|
04/02/2016 11:33
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Er 120gb ssd på den så vet ikke om det kan være det? Kan jo evt bytte den, den er lett tilgjengelig. 120 (eller kanskje 128?) Gb er ikke så veldig mye i dag. Kan det tenkes at disken er tilnærmet full? Om den er det, kan feilmeldingene ligge i kø for å plage eieren.
|
|
|
[Re: voldemort]
04/02/2016 12:13
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er 120gb ssd på den så vet ikke om det kan være det? Kan jo evt bytte den, den er lett tilgjengelig. 120 (eller kanskje 128?) Gb er ikke så veldig mye i dag. Kan det tenkes at disken er tilnærmet full? Om den er det, kan feilmeldingene ligge i kø for å plage eieren. Tja, full og full, den har alltid vært på mellom 10-20 gb ledig stortsett, ligger på ca 15gb ledig nå.
|
|
|
04/02/2016 16:46
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Tja, full og full, den har alltid vært på mellom 10-20 gb ledig stortsett, ligger på ca 15gb ledig nå. Det er ganske fullt, men bør ikke være årsak til stadig blåskjerm. Jeg tipper det er vifta som er årsaken.
|
|
|
04/02/2016 17:38
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Siden du ikke er redd for linux; om du har en usbpinne eller en cd/dvd som du kan installere et live-image av en linux-distribusjon på og kjøre det fra, f.eks. Om alt funker da er ikke dette pga hardwarefeil. Det skal mye til at ssd-disken din har tatt kvelden. Men den kan jo som du sikkert vet gjøre at vifta stort sett slutter å gå da det ikke er så mye behov for den..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
04/02/2016 18:30
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Siden du ikke er redd for linux; om du har en usbpinne eller en cd/dvd som du kan installere et live-image av en linux-distribusjon på og kjøre det fra, f.eks. Om alt funker da er ikke dette pga hardwarefeil. Det skal mye til at ssd-disken din har tatt kvelden. Men den kan jo som du sikkert vet gjøre at vifta stort sett slutter å gå da det ikke er så mye behov for den.. Det er nesten litt ironisk dette her da jeg alltid har irritert meg over at pcene mine har bråket sånn pga. viftestøy, nå har jeg virkelig fått viljen min. 
|
|
|
04/02/2016 18:45
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ser ut til at blåskjermen du får, ikke har noe med vifta å gjøre, men snarere med noen inkompatible drivere (eller noe slikt). Står litt om det her og her Nå har jeg gått igjennom den første linken, og det eneste jeg fant var en utdatert skjermdriver. Den er nå oppdatert, men kan det virkelig være løsningen? Kan det være at batteriet begynner å bli gammelt og forårsaker en varmeutvikling som ikke detekteres av en termostat? Batteriet er ikke spesielt varmt, men det er 5 år gammel og funker greit fortsatt.
Redigert av cvrokka; 04/02/2016 18:45.
|
|
|
[Re: ]
04/02/2016 19:47
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Og ja, skjermdriver kan ofte være kilde til bluescreen.
Ja, nå skal jeg ikke ta seieren på forskudd, men nå har faktisk viften begynt å gå igjen. Er jo genialt hvis det var det som skulle til. 
|
|
|
05/02/2016 10:20
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Sikker kan man aldri være, men absolutt ikke utenkelig at en feil med skjermkortdriveren kunne ha skapt blåskjermene du har hatt.
|
|
|
05/02/2016 10:40
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Dersom du mistenker at "noe" kan bli for varmt i PC'n, så finnes det flere programmer som kan vise temperaturer på ulike komponenter (litt usikker på batteriet). Søk på "cpu z" eller "Real Temp".
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
05/02/2016 11:13
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sikker kan man aldri være, men absolutt ikke utenkelig at en feil med skjermkortdriveren kunne ha skapt blåskjermene du har hatt. Det var visst ikke skjermkortdriveren, men skjermdriveren.
|
|
|
[Re: jag]
05/02/2016 11:13
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dersom du mistenker at "noe" kan bli for varmt i PC'n, så finnes det flere programmer som kan vise temperaturer på ulike komponenter (litt usikker på batteriet). Søk på "cpu z" eller "Real Temp".
/Jan Skal testes ikveld. 
|
|
|
05/02/2016 18:36
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Hvis du har en såpass ny og fin ssd, så vet jeg ikke. Problemet jeg snakker om er når snurredisker begynner å bli dårlige. Men hvis vifta har vært på og av kan jo det også skape problemer.
På min laptop nå(Den er vell 4 - 5 år gammel nå) klarer ikke maskinen å kjøre tunge spill lengre. Den klarte det før, men nå blir den for varm og begynner å regne feil (blåskjerm). Men utenom det fungere den som bare det. Selv om du holder den ren, blir det vanskeligere å holde den kald når den blir eldre.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
06/02/2016 00:25
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
/Jan Skal testes ikveld. Jeg finner bare tempen på prosessorkjernene, og de ligger på ca. 60 grader.
|
|
|
|
|