Overrør vs reach
|
Overrør vs reach
#2056827
31/01/2016 18:29
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
turbo
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392 |
Når man skal kjøpe sykkel, hva er mest relevant å se på: effektiv lengde overrør eller reach? Sitter og ser på Canyon geometri opp mot dagens sykkel.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2056873
31/01/2016 21:38
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647 |
Glem overrørslengde, og se på stack/reach. Hvis det er i nærheten vil du kunne gjenskape sittestillingen din.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: helomoto]
#2056989
01/02/2016 10:35
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,229
bjrgu
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,229 |
Glem overrørslengde, og se på stack/reach. Hvis det er i nærheten vil du kunne gjenskape sittestillingen din. +1
Rune G
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: helomoto]
#2057259
01/02/2016 20:41
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
turbo
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392 |
Glem overrørslengde, og se på stack/reach. Hvis det er i nærheten vil du kunne gjenskape sittestillingen din. Sikker på at det blir riktig? Kjøper jeg en sykkel med 3 % lenger stack og reach sitter jeg igjen med samme forholdstall. Godt mulig jeg tenker feil her.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2057277
01/02/2016 21:38
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Forholdet mellom stack og reach sier hvor aggressiv ramma er. Jo høyere tall jo mer oppreist sittestilling, komfortsyklene ligger vel rundt 1,5 i forholdet stack/reach. Reach sier hvor lang ramma er, stack hvor høy/lav fronten er.
Effektiv overrørslengde vil bare si hvor "lang" sykkelen er, om du vil holde deg til dette målet må du se på lengden på styrerøret i tillegg og håpe at begge produsenter oppgir målene senter til senter. Seterørsvinkel påvirker også effektiv overrørslengde i en viss grad.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2384311
19/02/2017 13:02
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50
Kitz
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50 |
Fortsetter på denne, jeg.
Sitter på gjerdet og vurdere en Canyon Ultimate, men er litt usikker på målene. Selv er jeg 180 høy, med ca 85 cm lange bein og 64 cm lange armer. Har tidligere kjørt på en Supersix Evo Hi Mod str 54 som passet bra. Målene på Supersix str 54: Top tube: 54.7 Head tube angle: 72.9° Seat tube angle: 73.8° Stack: 55.1 Reach: 38.7
Målene på Ultimate str M Top tube: 55.6 Head tube angle: 73.25° Seat tube angle: 73.5° Stack: 56.7 Reach: 39.1
Spørsmålet mitt er: Blir Ultimaten med 9mm lengre overrør og 4mm lengre reach, selv med 1.6 cm høyere stack, "lenger" en Supersix'en? Altså, blir jeg mer strukket ut på Ultimaten kontra Supersix'en? Er jo en ørliten forskjell på seterør vinkelen også.
Jeg beklager hvis dette er et dumt spørsmål, men jeg sliter litt med å forstå all denne geometrien...
Setter pris på alle svar!
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2384319
19/02/2017 14:31
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Leser heller ikke geometri flytende og har ikke studert de to rammene, men forholdstallet mellom stack og reach som du oppgir, indikerer at Supersix (55,1 : 38,7 = 1,42) er hakket mer aggressiv enn Ultimate (56,7 : 39,1 = 1,45). Vinkel på seterøret på Supersix'n er også hakket større, noe som også indikerer at den er hakket mer aggressiv. På papiret burde du derfor alt i alt bli mer "strukket ut", som du skriver, på en Supersix-ramme. Hvordan disse beskjedne forskjellene oppleves i praksis, med korrekt individuell tilpasning, er et annet spørsmål. Jeg linker ofte til denne nyttige fremstillingen.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2384324
19/02/2017 14:50
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
@kitz: Vi setter rompa på samme sted på begge syklene (vi ser bort fra en så liten forskjell på seterørsvinkelen, for setet har skinner). Da er Ultimate ca. halvannen cm høyere i fronten og ca. en halv cm lenger enn Supersixen, dersom framspring og styre er likt, men det er de neppe. I utgangspunktet er altså Ultimaten mer avslappet en Supersixen selv om den er lenger, men slikt trimmer man jo til med framspringlengde og avstandsringer uansett.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2384326
19/02/2017 15:24
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50
Kitz
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50 |
Tusen takk for svar, Sepeda og Valentino! Som sagt er jeg redd for at jeg blir for strukket ut på Ultimate, men da er det kanskje motsatt? Og da kan jeg være nogenlunde sikker på at disse to er tilnærmet lik i størrelse? Fremspring er det samme på begge to - 100mm Ser ut til at reach på styret er 2mm kortere på Ultimate kontra Cannondale C1, mens droppen er 5mm "dypere" på Ultimate.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2384331
19/02/2017 15:49
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Valentino er eksperten her, men så vidt jeg kan forstå blir forskjellen i sittestilling mellom de to syklene beskjeden/ubetydelig forutsatt alminnelig individuell tilpasning.
I utgangspunktet er som nevnt Supersix noe mer aggressiv, både med tanke på ramme og det du skriver om reach på styret.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2384389
19/02/2017 22:26
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50
Kitz
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50 |
Takk!
En siste ting som jeg er usikker på når det gjelder stack; på geometrien hos Canyon så står det "27.5 cm spacere, Ikke inkludert styrelagerhøyde (16 mm)" Det står ingenting om spacere hos Cannondale, men når man måler stack så regner man ikke med spacere, ikke sant?
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: Kitz]
#2384391
19/02/2017 22:40
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Takk!
En siste ting som jeg er usikker på når det gjelder stack; på geometrien hos Canyon så står det "27.5 cm spacere, Ikke inkludert styrelagerhøyde (16 mm)" Det står ingenting om spacere hos Cannondale, men når man måler stack så regner man ikke med spacere, ikke sant? Nope. Når du da legger på avstandsringer så blir stacken (som grovt oversatt betyr stabel) høyere, som igjen påvirker kjøreegenskapene.
Redigert av Alpers; 19/02/2017 22:42.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2384906
23/02/2017 10:22
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
stack kan vi oversette som rammehøyde - er altså målet fra kranken senter til toppen av styrerøret - ikke langs underrøret, men i en loddrett linje fra krank.
Tilsvarende er reach rammelengde og måles fra senter krank til senter styrerør i en vannrett linje.
Hvorfor disse målene er bedre enn overrørslengde og styrerørslengde/høyde er at sykler har kranken plassert noe forskjellig i forhold til hjulakslingene, samt at styre- og seterørsvinkler vil påvirke lengde og høyde uavhengig av overrørslengde.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2386209
01/03/2017 21:15
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50
Kitz
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50 |
Beklager uvitenheten, men jeg er nødt til å spørre et siste spm: Siden reach måles uten spacere, vil man da korte ned på reachen om man legger på spacere?
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: Kitz]
#2386215
01/03/2017 21:44
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Ja, fordi styrerøret er 73 grader omtrent, og ikke 90.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2386221
01/03/2017 21:59
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50
Kitz
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 50 |
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: Valentino]
#2386377
02/03/2017 16:18
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Ja, men svært lite, du øker mer stack med spacer.
Økning av reach av 10 mm spacer = 10 mm * cos (73) = 2,9 mm Økning av stack av 10 mm spacer = 10 mm * sin (73) = 9,6 mm (Skjønner endelig hvorfor mattelæreren lærte oss pytagoras, var jo for å finne riktig sykkelramme!)
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: yolo]
#2386379
02/03/2017 16:29
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
(Skjønner endelig hvorfor mattelæreren lærte oss pytagoras, var jo for å finne riktig sykkelramme!) Nemlig! Reach minker når stack økes med avstandsringer, men det var sikkert det du mente å skrive.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: Valentino]
#2386447
03/03/2017 07:04
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Ja, minker ja. Gikk litt i surr blant kateter og hypotenus... Takk for korrektur 
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2386460
03/03/2017 08:15
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511 |
Det er kalkulator her som man kan bruke: http://bb2stem.blogspot.noDen lar deg regne stack og reach med spacere og stem For å komplisere det ytterligere, så har jo styrer forskjellig reach også
Redigert av Radival; 03/03/2017 08:17.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: Radival]
#2386470
03/03/2017 08:35
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
For å komplisere det ytterligere, så har jo styrer forskjellig reach også
Samt at plassering av hendler også påvirker reell reach i den posisjonen man sitter mest. Jeg har en Cannondale Supersix EVO som vanlig landeveissykkel, og en Caad10 banesykkel. Tanken var at disse skulle settes opp likt og at dette ville være grei skuring med lik geometri. Etter en del banesykling viste det seg likevel at noen forskjellige hensyn må taes. Så nå har jeg 130mm stem på banesykkelen og 120 på landeveissykkelen. Hovedsakelig fordi jeg jo ikke har hendler på banesykkelen, samt tilbringer det aller meste av tiden i bukken på det grunne styret som den sykkelen kom med. Banesykkelen har også kortere krank - 170 vs 175mm noe som gjør at jeg kan sitte lavere med bryst og mage uten å slå knærne oppi. Komfort er også mindre viktig på en banesykkel, som ytterst sjelden sykles på mer enn to timer om gangen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2386472
03/03/2017 08:44
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Apropos kompleksitet:
Styreframspring er typisk -8 grader (Deda) eller -6 grader (FSA og andre) Det gir en forskjell i totalstack det også. Og ikke alle 11 cm framspring måler 11 cm heller.
Reach til der hvor man har hendene mest (og det er ikke på toppen av styrerøret.) påvirkes også av typen kontrollhendler. Campa er korte, mens de nye hydrauliske Shimano 105 er leeeengre enn leengst.
|
|
|
Re: Overrør vs reach
[Re: turbo]
#2386490
03/03/2017 10:50
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511 |
Kalkulatoren jeg la inn link til over tar hensyn til vinkler på stem (og byggehøyden på styrelageret)
Og hvis vi skal få med mest mulig kompleksitet, så er det vel egentlig heller ikke noen standard for hvordan måle reach på et styre.
|
|
|
|
|