Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Dude eller Fat Caad 1?

Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: vehe] #2057531 02/02/2016 18:11
Lunvik Offline
Entusiast
Entusiast
Smaken er som baken........ Heldigvis

Og til trådstarter... Velg den sykkelen du liker best og tråkk i vei.
Det er mange muligheter til å tilpasse sykkelen underveis når du liker utgangspunktet.

MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: rørleggern] #2057576 02/02/2016 21:22
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: rørleggern
Som helårssykkel er det ingenting som kan måle seg med fb.

Si du hadde et ritt på 2 km asfalt, 2 km flytsti, 2 km med gjørme sti og avsluttet med 2 km sti med 10-15 cm puddersnø.
Hva hadde kommet gjennom løypen fortest? --- fb hadde vunnet med mange minutter.---- tror jeg.

Jeg skjønner jo at det man digger mest å sykle på. Vil man ha som helårssykkel. Om det einer seg best til det er en helt annen sak.

Jeg har flere sykler jeg bruker. 4 stk. Fra høst til vår blir en sykkel brukt. Og det er ikke racern for å si det slik.

En helårssykkel med flere hjulsett. Da snakker vi.

Si ifra når du finner det rittet der så kommer jeg;-)

Derimot så hadde jeg hatt det mer moro på en plussykkel enn en fatbike på 3 av 4 forhold du beskriver. Det er nok for meg;-) For all del fatbike er helt konge det på vinteren. Har hatt 10-13 timer fatbike i uka siden jeg fikk meg fatbike nå. :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: vehe] #2057611 03/02/2016 04:26
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Rittet er dessverre umulig å få til ICON_SMILE Og akkurat som jeg skrev, folk liker forskjellige sykler. Og ville brukt det som helårssykkel. Og det er vel en grunn til at vi fleste har flere sykler.

Sorry for avsporing til trådstarter. Jeg ville valgt dude. Carbon og lettere
Lett å sette opp slangeløst også. Husker ikke om den andre er det også.

Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: Kjartandaddy] #2057970 04/02/2016 08:00
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: Kjartandaddy
Hadde jeg måtte klart meg med en sykkel, ville jeg heller valgt å droppe vintersykling og sykla med FS 29' resten av året, enn å måtte sykle hele året med fatbike. SÅÅ moro er det faktisk ikke. En fulldempet tynn ordentlig stisykkel gir mest mening for meg.

Jeg sier ikke at fatbike IKKE er morsomt, til sitt bruk. Men folk har forskjellige preferanser.

Word. Hvertfall når jeg ser folk hylla helstive fatbikes som helårsdoninger som funker fantastisk på sommerstid.

Det er bare så utrolig mye fetere (badaboom-tsssh) å kjøre med en fulldempa sykkel med smalere dekk når forholda ligger til rette for det.

Per B.
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: perbl] #2058119 04/02/2016 15:46
Lunvik Offline
Entusiast
Entusiast
Kan jo være det at ikke alle har mulighet for en sykkel til hver kategori...

Langtransport, hurtigtransport, osv......

Men...........ikke uenig i at det er komfortabelt når en har mulighet til å velge redskap......

MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: vehe] #2058239 05/02/2016 06:11
Apus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Etter at jeg fikk meg fatbike i 2013, har vel fulldemp'an blitt brukt muligens 5 ganger. Jeg kjører de samme stiene + mange nye, både opp og ned. Og jeg personlig har mer moro nå, på fatbike. Om jeg kommer litt seinere ned bakken, så er jo bakken blitt litt "lenger"

Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: Apus] #2058388 05/02/2016 18:18
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Apus
Etter at jeg fikk meg fatbike i 2013, har vel fulldemp'an blitt brukt muligens 5 ganger. Jeg kjører de samme stiene + mange nye, både opp og ned. Og jeg personlig har mer moro nå, på fatbike. Om jeg kommer litt seinere ned bakken, så er jo bakken blitt litt "lenger"

Samme her. Jeg solgte Commencal Meta'en min etter at den hadde stått i ro mesteparten av sesongen, etter at jeg fikk Pugsley. Smale og harde dekk føles veldig sketchy ut sammenlignet med brede og myke dekk som former seg etter terrenget. Inntrykket er at man må sikte veldig mye mer nøyaktig på linjene over vanskelig terreng. Uten demping er maksfarten veldig mye lavere, og etter et år på fulldempa tjukkas vil jeg nok ikke tilbake til helstiv sykkel på sti, uavhengig av hjulene. Ei heller trenger man de største hjul- og dekkombinasjonene, så jeg vil tro at 27.5+ gir mye av fordelene jeg regner som positive med full tjukkas.

Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: Lunvik] #2058556 06/02/2016 19:33
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: Lunvik
Kan jo være det at ikke alle har mulighet for en sykkel til hver kategori...

Langtransport, hurtigtransport, osv......

Men...........ikke uenig i at det er komfortabelt når en har mulighet til å velge redskap......

Og det var jo hele poenget og. Jeg hadde glatt kvitta meg med både tjukksykkel og racer til fordel for fulldempa smalsykkel om jeg skulle klart meg med én.

Per B.
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: vehe] #2058691 07/02/2016 17:35
Espen Offline
More than words
More than words
...og så bare kutta ut sykling om vintern?

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: Espen] #2058695 07/02/2016 18:10
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen

e

Man syklet om vinteren før fatbike kom også? Eller er det noe folk bare har drevet med i 3 år ;-)

Ambassadør for Scott.
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: vehe] #2058698 07/02/2016 18:15
Espen Offline
More than words
More than words
Fatbike åpner for helt ny type, og mye mer sykling i skogen om vinteren.

e

post@espenwettre.no
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: Espen] #2058702 07/02/2016 18:30
olechr Offline
More than words
More than words
Fatbike åpner for helt ny type, og mye mer sykling i skogen om vinteren.

e

Ikke uenig det, men for min del så er ikke det verdt at jeg da måtte ha syklet fatbike året rundt. Derfor mener jeg plus er kanskje det om er mest allround, da får man det beste fra begge verdener. Smaken er som baken. Heldigvis har jeg mulighet til å ha flere enn 1 sykkel så da blir det mye fatbike om vinter og andre sykler resten av året:-)

Ambassadør for Scott.
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: vehe] #2058718 07/02/2016 19:10
Espen Offline
More than words
More than words
Lett fatbike med et 650+ hjulsett til sommerbruk er jo en mulighet.

e

post@espenwettre.no
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: Espen] #2058884 08/02/2016 11:27
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

e

Jeg sykla på vinteren før også, enten på hardtråkka stier, eller når det er is. Sykling i løs snø eller i skitraseer er langt fra så morsomt som alternativet mitt er de dagene med mye nysnø, offpistkjøring på ski.

Så jeg hadde lett kutta ut sykling på vinteren ja for å kunne sykla fulldempet resten av året.

Big wheels keep on turning
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: olechr] #2058968 08/02/2016 15:05
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg har egentlig tenkt en stund at jeg godt kunne klart meg med fatbike og cx som eneste sykler. (Cx er utrooolig greit som jobbsykkel, særlig med skjermer og bagasjebrett.) Så kom mildværet og hålke, og jeg tok fram fulldemper med piggdekk. Så er man plutselig ikke så sikker lenger, da. Etter et halvår på tung Surly med Bud og Lou, føles det som å fly når man kan frese over islagte grusveier og stier, med lette piggdekk på smale felger.

Så det blir nok både fatbike og stisykkel på meg også, i alle fall i en god del år til. Og vintersykling har jeg holdt på med siden midten av 90-tallet, så selv om det er utrolig fint å sykle fat om vinteren, går det fint an å få seg noen turer på terrengsykkel eller cx, også. Egentlig er det mest på høsten, når alt er søkke vått og det er for mørkt og sleipt til at jeg orker tanken på landeveissykling, at fatbiken virkelig er redningen. Jeg har fått ganske mange stiturer på dager da jeg ellers ville ha gått hjemme og sparka i grusen. Fatbiken setter ikke stygge merker i blaute stier, i alle fall ikke på de stiene jeg bruker, og den tar seg fram om det er aldri så vått.

Redigert av lektorHaugen; 08/02/2016 15:07.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: vehe] #2059066 08/02/2016 22:25
S
SalsaBeargrease Offline
Medlem
Medlem
S
Her er det like mange meninger som det er folk. Tillater meg å spore dette helt av med å kaste inn min "favoritt". Jeg har syklet på fulldempa fatbike 3/4 år. Det er en Foes Mutz med 140mm vandring bak og med Wren gaffel m/ 150mm vandring foran ( 150mm front nav). Bruker 90mm hjulsett på den nå om vinteren og får god plass til Dillinger 5 eller tilsvarende bredde bak, kan til og med skvise inn noen av 4,8 dekken bak, men er i grenseland. Klinker til med 27.5 + hjulsett til våren og satser på at man får tak i noen gode dekk 3" ala Trailstar fra Schwalbe, har på følelsen at det da blir en kanonbra langbeint AM stisykkel, selv om jeg har hatt det veldig gøy med 4,5" fatbike dekk på barmark. Trodde jeg forresten kom til å jobbe meg i hjel med fulldempa fatbike på snø, men har aldri hatt det morsommere og bonusen er jo å kjøre knallhardt på tråkka sti utfor om vinteren. Det som overrasker meg mest er faktisk hvor mye lettere det er å tråkke på til ujevnt hardtråkkede løyper/stier når du har bakdemping. Har ved flere tilfeller slått av Climb funksjonen på bakdemperen og blitt sjokkert over hvor mye lettere det er med bakdemperen i åpen eller halvåpen stilling.....Når "autostrada" skiløypene skal til pers påska, har jeg likevel et ess i erme, med fantastisk god "låsing" på gaffelen (noe av det råeste lockouten jeg har hatt på noen gaffel) og Climb funksjon på bakdemperen. Om sykkelen min veier 16kg så gir jeg blaffen i de 2 kiloene du kan spare på en karbon fatbike. For meg holder dette som den eneste sykkel året rundt, rett og slett den ultimate helårssykkel. Vel vel dette er mine tanker om den beste sykkelen da ;-) PS! Enda en fin løsning på sykkelen er at jeg kan endre vandringen bak til 130mm og foran til 130mm (DVS endre AC på gaffelen til 130). Dette tar ca 2 minutt bak, og 20-25 min foran.

Redigert av SalsaBeargrease; 09/02/2016 13:58.
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: Espen] #2060046 11/02/2016 09:14
perbl Online
More than words
More than words

e

Hvis dette var til meg, så hadde jeg heller kutta ut sykling på vinteren ja.

Ski er uansett mer morsomt på snø for meg personlig ICON_SMILE

Per B.
Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: SalsaBeargrease] #2060274 11/02/2016 17:10
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: SalsaBeargrease
Her er det like mange meninger som det er folk. Tillater meg å spore dette helt av med å kaste inn min "favoritt". Jeg har syklet på fulldempa fatbike 3/4 år. Det er en Foes Mutz med 140mm vandring bak og med Wren gaffel m/ 150mm vandring foran ( 150mm front nav). Bruker 90mm hjulsett på den nå om vinteren og får god plass til Dillinger 5 eller tilsvarende bredde bak, kan til og med skvise inn noen av 4,8 dekken bak, men er i grenseland. Klinker til med 27.5 + hjulsett til våren og satser på at man får tak i noen gode dekk 3" ala Trailstar fra Schwalbe, har på følelsen at det da blir en kanonbra langbeint AM stisykkel, selv om jeg har hatt det veldig gøy med 4,5" fatbike dekk på barmark. Trodde jeg forresten kom til å jobbe meg i hjel med fulldempa fatbike på snø, men har aldri hatt det morsommere og bonusen er jo å kjøre knallhardt på tråkka sti utfor om vinteren. Det som overrasker meg mest er faktisk hvor mye lettere det er å tråkke på til ujevnt hardtråkkede løyper/stier når du har bakdemping. Har ved flere tilfeller slått av Climb funksjonen på bakdemperen og blitt sjokkert over hvor mye lettere det er med bakdemperen i åpen eller halvåpen stilling.....Når "autostrada" skiløypene skal til pers påska, har jeg likevel et ess i erme, med fantastisk god "låsing" på gaffelen (noe av det råeste lockouten jeg har hatt på noen gaffel) og Climb funksjon på bakdemperen. Om sykkelen min veier 16kg så gir jeg blaffen i de 2 kiloene du kan spare på en karbon fatbike. For meg holder dette som den eneste sykkel året rundt, rett og slett den ultimate helårssykkel. Vel vel dette er mine tanker om den beste sykkelen da ;-) PS! Enda en fin løsning på sykkelen er at jeg kan endre vandringen bak til 130mm og foran til 130mm (DVS endre AC på gaffelen til 130). Dette tar ca 2 minutt bak, og 20-25 min foran.

Når det først er sporet helt av. Bildet av doningen?

Re: Dude eller Fat Caad 1? [Re: rørleggern] #2060351 11/02/2016 21:17
S
SalsaBeargrease Offline
Medlem
Medlem
S
Her kommer et bilde med Cane Creek DB Air. Men akkurat nå kjører jeg en 2016 Fox Float DPS Extra Volume, som jeg er utrolig fornøyd med. Har ikke opplevd en Fox bakdemper så bra som denne.

Redigert av SalsaBeargrease; 11/02/2016 21:30.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support