Stavlengden til Eliassen og Sundby.
|
Re: Stavlengden til Eliassen og Sundby.
[Re: Petterbe]
07/02/2016 08:44
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Sundby brukte 5 cm lenger staver i Kollen i går. For å stake bedre på flatene. Bløtt i går, så litt av den ekstra lengden "forsvinner" jo der. Northug brukte jo 2,5 cm lenger staver under (iallfall) sprinten i Falun pga. de bløte forholdene. Vanskelig å si hvor stor fordel Sundby fikk av det i går, han hadde jo uansett staket fra alle. Og gått fra dem i bakkene også. Selv om bakkene var hans "pause" i går, mest melkesyre når han gikk inn i bakkene. For en mann!
|
|
|
[Re: anonym22]
07/02/2016 09:46
|
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Sundby brukte 5 cm lenger staver i Kollen i går. For å stake bedre på flatene. Sikker på at han ikke brukte lengre staver for å stake lengre opp i bakkene? Så tydelig at han staket mye lengre opp i alle bakker enn alle andre.
Redigert av perbaa; 07/02/2016 09:47.
|
|
|
[Re: perbaa]
07/02/2016 09:52
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Sundby brukte 5 cm lenger staver i Kollen i går. For å stake bedre på flatene. Sikker på at han ikke brukte lengre staver for å stake lengre opp i bakkene? Så tydelig at han staket mye lengre opp i alle bakker enn alle andre. I intervjuet etter løpet sa han ihvertfall at det var for å kunne bruke kapasiteten sin bedre på flatene
|
|
|
[Re: perbaa]
07/02/2016 10:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Sundby brukte 5 cm lenger staver i Kollen i går. For å stake bedre på flatene. Sikker på at han ikke brukte lengre staver for å stake lengre opp i bakkene? Så tydelig at han staket mye lengre opp i alle bakker enn alle andre. Som Homecast sier, så sa Sundby i intervju i går at det var pga. flatene. Til forskjell fra ekstra lengde til bakkene, som nevnt tidligere i tråden. Sundby staket lengre opp i alle bakker, staket kneiker og partier de andre gikk diagonal, det stemmer. Men det skyldes jo at han i år er langt bedre til å stake enn alle de andre i verdenscupen. Og han psyker nok ut de andre med å gjøre det, mer enn han tjener tidsmessig akkurat i de partiene. Vinneroppskriften hans er å kjøre hardt i lette partier. "Tabben" alle kapasitetsløperne har gjort i et tiår er jo å kjøre hardt i bakkene, for så å bli kjørt inn på de lette partiene. Og Sundby staket jo ikke i bakkene (bare i kneiker) i går, slik man gjør hvis man går med blanke ski. Da taper man mot de med feste i bakkene, men tjener det inn i bakker og flater. Så skal man vinne på å stake i bakker, må man ha blanke ski. Sundby har virkelig fått mye ut av den ekstra staketreningen i årets sesong, utrolig kult hvordan han har redefinert fellesstarter  . Best kapasitet og best teknikk i diagonal (og dobbeltdans), hadde han vel fra før. I fjor tapte Sundby mot rene stakere i både Holmenkollmarsjen (Pølsa) og Birken (Eliassen). Kun Sundby av eliten som gikk parallelt mot disse to i begge de løpene. Han fikk altså se og føle direkte hvordan to løpere han tidligere lekte med i verdenscupen, gjorde han sjanseløs pga. staking. Jeg tror det gjorde det tydelig for ham hvordan bedre staking også kunne løfte ham i verdenscuprenn.
|
|
|
07/02/2016 11:52
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvor lange staver gikk Sundby med i Kollen? Han er vel 1,74 høy. Under intervju med Gjerdalen etter Skiclassic i Seefeld i dag så jeg at stavene han hadde brukt var 162,5. Han er 1,82. Det gir: 162,5: 182= 0,893, altså skøytestaver i følge stavhøydeanbefalinger. Ved samme formel skal Sundby gå med 155-staver. Jada, jeg er klar over at Gjerdalen kun pigger og at Sundby gikk også diagonal. Men Martin klarer allikevel å gå med lave skuldre og "stå høyt" i diagonal, slik at han klarer å gå diagonal med ekstra høye staver.
|
|
|
07/02/2016 13:14
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Siden Sundby sa 5 cm lengre en vanlig, så betyr det ca. 25 cm kortere enn høyden hans. Avhengig av om han er 1,74 som du skriver, eller 1,72, som jeg finner på nett, så blir det vel staver på enten 150 cm eller 147,5 cm hvis han bruker standardlengde, alternativt har han kappet de. Men skøyestaver brukte han ikke, slik som Eliassen.
|
|
|
08/02/2016 08:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har följt med diskussionen om stakning en hel del år och det är klart att det är väldigt många som tror att för att kunna staka bra så ska man ha längre stavar. Så jag är övertygad om att en massa motionister kommer börja bruka längre stavar nu när eliten gör det  Jag tycker det är rart att många tror att längre stavar är bättre. Hittills har de allra flesta som stakar bra och mycket använt sig av vanlig längd och jag tycker också att vanlig längd känns bra. Längre stavar kan fungera om man sätter i stavarna lite längre bak. Möjligt att det fungerar bättre för alla eller för några men jag tycker att det långt ifrån är uppenbart att det ska vara bättre. För mig känns det som att det blir mer armar och mindre mage och rygg. Dock verkar det kanske som att fler och fler i långlopps eliten har börjar använda sig av en sådan teknik. För norska motionister som inte är riktigt duktiga ser jag inte poängen med längre stavar. Norska turrenn är oftast så pass kuperade att man behöver en rätt hög kapasitetet för att effektivt staka allt och om man ändå ska gå med feste så tror jag inte längre stavar är spesiellt bra. Då är det väl bättre att använda samma stavar för diagonal och rena stakeökter och det fungerar ju fortfarande bra med vanlig stavlängd. Som en motionist tror jag att det är bra att träna en hel del stakning. Det är mycket stakning i de flesta rennen och det är antagligen ofta bättre att staka istället för att gå diagonal om man av någon anledning har dårligt fäste på delar av löypan.
|
|
|
[Re: fredriks]
08/02/2016 09:37
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har og tenkt som deg, Fredriks. Men nå tror jeg motsatt. Altså at lengre staver er enda mer gunstig for mosjonister enn for eliten. Man er enige om dette: Lengre staver er bra ved sakte fart og bratte bakker. Vi mosjonister går sakte og synes alt er bratt. Vi liker ikke bukke for mye for da får vi vondt i ryggen, dessuten bukker vi ikke så raskt lenger, slik at frekvensen går ned. Dessuten er det veldig slitsomt å bukke så dypt hele tiden. Å stå høyt i en avslappet positur, både ved diagonal og ved staking, er det vi liker best, og da stivner vi ikke heller så raskt i store muskelgrupper. Endre fokuset fraå komme over til å henge under stavene. Som Sundby sier på sine teknikkurs: "Fram med pekken og stå høyt som om du er stolt"
Når jeg leser dette selv ser det ut som at jeg tuller, men det gjør jeg altså ikke.
|
|
|
08/02/2016 09:48
|
Loki
Besatt
|
Besatt
I fjor tapte Sundby mot rene stakere i både Holmenkollmarsjen (Pølsa) og Birken (Eliassen). Kun Sundby av eliten som gikk parallelt mot disse to i begge de løpene. Han fikk altså se og føle direkte hvordan to løpere han tidligere lekte med i verdenscupen, gjorde han sjanseløs pga. staking
Blir artig og se hvordan det går i år :-)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
08/02/2016 10:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
I fjor tapte Sundby mot rene stakere i både Holmenkollmarsjen (Pølsa) og Birken (Eliassen). Kun Sundby av eliten som gikk parallelt mot disse to i begge de løpene. Han fikk altså se og føle direkte hvordan to løpere han tidligere lekte med i verdenscupen, gjorde han sjanseløs pga. staking
Blir artig og se hvordan det går i år :-) Absolutt! Får håpe han går begge i år også. Vil tro han er litt revansjesugen  . Kl. 16. i dag blir det avgjort om Holmenkollmarsjen går i vanlig trasé, eller (en variant av) femmilsløypa. Blir det det siste og Sundby går, blir det vel ikke akkurat spennende. Vanlig trasé og Birken, tviler på at Sundby går med blanke ski - det er han neppe den beste på. Så da er spørsmålet om hans bedrede stakeegenskaper på lettere partier gir ham det lille ekstra han trenger. Jeg tror det. Men i fjor gled jo faktisk Sundby langt bedre i utforkjøringene i Birken enn Eliassen - gjør han det i år også? Det er et wild card.
|
|
|
[Re: ]
08/02/2016 10:35
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har egentlig aldri skjønt biomekanikken i å stake med vanlig lengde staver. I diagonalgang må man jo ha et kompromiss som gjør at man få satt ordentlig trykk på skia som skal bakover samtidig som man balansere med stavtrykket motsatt. Stavtrykket har altså to oppgaver, støtte og fremdrift.
På staking skal man jo stort sett bare komme seg fremover, og da skjønner jeg ikke hvorfor man skal dælje staven rett ned, vinkelrett på fartsretningen. (Som jo da betyr null kraft i fartsretningen). Jeg kunne skjønt det om man satt staven litt roligere ned og ventet med den største kraften til man hadde fått vinklet staven.
Hvorfor er det sånn? Med lengre staver vil man jo kunne vinkle staven i det man setter den ned og få hvertfall noe av startkraften i fartsretningen. Jeg har tenkt likt som deg, og bruker gjerne skøytestavene mine til staking. Disse er nok litt lange, men jeg setter stavene ned ved siden av skoene. Da får jeg litt vinkel på staven, låser armene og bruker overkroppen for å generere kraft med en gang. Jeg hadde en stake/skøyteøkt i går, og fiflet en del med forskjellige steder å sette ned staven. Å ha litt vinkel i fartsretningen fungerte definitivt best og genererte mest fart med mindre energi.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: ]
08/02/2016 11:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror att det fungerar för att man rör sig så raskt framåt att krafterna kommer i rätt rikning väldigt fort. Det blir ju också en stämkraft när man kommer över stavarna.
|
|
|
08/02/2016 11:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men är det någon som tror att längre stavar är bättre i diagonal? De flesta som går på ski i norsk terräng diagonalar ju en hel del.
I stakning kan det dock vara en fördel med längre stavar.
|
|
|
08/02/2016 14:20
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ved diagonal: Stå høyere og ha spissere vinkel i albueleddet/ hånda nærmere hodet.
|
|
|
08/02/2016 14:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men är det någon annan än du som tror att det är bättre att gå diagonal med längre stavar för någon?
Jag förstår inte heller din förklaring i dina poster över. Det är ju inga problem att stå högt i varken stakning eller diagonal med normala stavar. Om man har problem med tekniken i diagonal så tror jag inte man bör använda sig av längre stavar utan snarare kortare stavar.
|
|
|
08/02/2016 14:57
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med kortere staver kan du nok ikke ha samme vinkel på staven i fartsretninga uten å få ganske åpen vinkel på armene, noe som gjør det tyngre å låse av så du kan bruke overkroppen til å generere kraft.
Edit: Til diagonal synes jeg ikke så lange staver som skøytestaver egner seg spesielt godt.
Redigert av Hoaas; 08/02/2016 14:58.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
08/02/2016 17:11
|
Øyvindzen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tenker på stavlengde omtrent som på lengden på styreframspring (racer): Langt er rett for proffene, ikke nødvendigvis for alle andre. Sjøl har jeg kutta både skøyte- og klassiskstavene mine i vinter. Det liker skuldrene mine bedre, og jeg står i like høy posisjon. Og styreframspringet på raceren er kort og peker litt oppover. Men jeg er jo en halvgammel fjomp.
Øyv
|
|
|
15/02/2016 13:20
|
PerM
Entusiast
|
Entusiast
Men är det någon annan än du som tror att det är bättre att gå diagonal med längre stavar för någon?
Jag förstår inte heller din förklaring i dina poster över. Det är ju inga problem att stå högt i varken stakning eller diagonal med normala stavar. Om man har problem med tekniken i diagonal så tror jag inte man bör använda sig av längre stavar utan snarare kortare stavar. Lange staver fungerer dårlig for å gå diagonal. Som Petterbe skriver kan ulempen motvirkes noe ved spissere vinkel i albueleddet. Stå høyt/få frem hofta skal man uansett gjøre i diagonalteknikk - både ved lange/korte staver for å få tyngdeoverføring og trøkk ned i skia. Egen erfaring tilsier at mellomting mellom klassisk og skøytestaver funker bra for typiske turrenn - hvor det er mye mer slakt terreng enn i konkurranseløyper for aktive.
|
|
|
17/02/2016 09:57
|
trondob
Medlem
|
Medlem
Endre fokuset fra å komme over til å henge under stavene. Som Sundby sier på sine teknikkurs: "Fram med pekken og stå høyt som om du er stolt"
Når jeg leser dette selv ser det ut som at jeg tuller, men det gjør jeg altså ikke. Virkelig høyt nivå på denne tråden! Mange interessante synspunkter. Jeg er ekstremt imponert over Martin Johnsrud Sundby. Jeg kan tenke meg at han i tillegg til å være en fantastisk utøver også er en glimrende pedagog når det gjelder å lære bort tekniske detaljer. Han sier ting klart og tydelig, og har en dyp forståelse for hva som virker og hvorfor. Bilder som "fram med pekken og stå høyt som om du er stolt" er et eksempel på en forbilledlig form for teknisk formidling, genialt klart og tydelig. Har du altså hatt gleden av å delta på teknikkurs med Martin? I hvilke sammenhenger holder han kurs? For øvrig synes jeg det sies mye om staketeknikk som framstår som uklart. Eksempler er "å spenne opp" og "bruke magen". 1. Hva menes egentlig med "å spenne opp" i denne sammenheng? Betyr det å rette seg opp i hofteleddeg og gjøre kroppen strak mellom stakebevegelsene!? I få fall, hvorfor ikke si "rett deg opp i hofteleddet"? 2. På hviken måte skal man "bruke" magen? Normalt når man "bruker magen" utfører man en situpslignende bevegelse. Men jeg har inntrykk av at man nettiopp skal unngå situpsbevegelsen når man staker. Altså "stå imot". Men bruker man egentlig magen så mye når man unngår å gjøre situpsbevegelse? 3. Hva innebærer riktig beinbruk? Å "bruke" beina når man står og staker må vel bety å bøye i kneledd og hofteledd, eller hva? Det er ikke andre måter å bruke beina på. Men jeg skjønner ikke da hvordan denne magebruken kommer inn i bildet. Om man "henger" på stavene og svikter i kne og hofteledd ved isettet så bruker man vel ikke magen stort?
|
|
|
[Re: trondob]
17/02/2016 10:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Det är väl snakk om att spänna musklerna i magen just innan man sätter i stavarna. Personligen är det inget jag tänker på. 2. Om man gör en modern stakebevegelse så brukar man magen en hel del. Exakt vad som sker vet jag inte men om man håller i mot så känns det i magen. 3. Jag tror inte att man ska böja bena väldigt mycket men lite bevegelse blir det.
Det viktiga är att komma upp och fram och sen hålla imot så man får en bra bevegelse.
"Bilder som "fram med pekken og stå høyt som om du er stolt" er et eksempel på en forbilledlig form for teknisk formidling, genialt klart og tydelig."
Detta tror jag är en förklaringsmodel som folk har sagt i många år så det är nog inte sundby som kom på den.
|
|
|
17/02/2016 10:48
|
PerM
Entusiast
|
Entusiast
Nå er ikke jeg noen superekspert på staketeknikk, men har da vært skitrener for barn/ungdom noen år.
"Spenne opp" er et uttrykk jeg ikke har vært borti før, men bør vel bety å rette opp og gjøre kroppen klar til neste stakebevegelse. Helt oppreist skal man ikke være når neste staketak startes. Påbegynt fremoverbevegelse/fall med overkroppen i det stakingen igangsettes er det som funker best.
"Bruke magen". Jeg vil absolutt mene at man bruker magen ved staking og at det i praksis er en kort situp-bevegelse som utføres. Det er ikke snakk om gammeldags dyp bukking, slik man så skiløperne gjorde på 70 og 80-tallet.
"Bruke beina". Helt enig i din tolkning. Det er bøye kne- og hofteledd som gjelder. Mer bøy dess brattere/lavere fart fremover man har i stakingen. I praksis blir imidlertid beinmusklaturen belastet ganske hardt ved staking, særlig i motbakke. Spesielt lårene får kjørt seg.
|
|
|
17/02/2016 15:43
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
"Spenne opp" betyr vel i tillegg til å rette seg opp, å tighte/stramme midja rett før stakebevegelsen. Da får du mer kraft og "knekker" ikke så lett sammen.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
17/02/2016 18:45
|
trondob
Medlem
|
Medlem
"Spenne opp" betyr vel i tillegg til å rette seg opp, å tighte/stramme midja rett før stakebevegelsen. Da får du mer kraft og "knekker" ikke så lett sammen. Det er omtrent sånn jeg også har tolket det. Men det jeg sliter med å forstå er den tilsynelatende motsetningen mellom å "spenne opp" og stive av bukmusklene og det å bøye aktivt i hofteleddet, som vel må til for å få en dynamisk bevegelse. Skal man tolke det slik at det er "lov å neie" - dvs man kan bøye i hofte- og kneledd og dermed slippe rumpa ned, som er en uunngåelig konsekvens av det? Og at man ved å "spenne opp" unngår å bukke ? Altså at stakebevegelsen hovedsaklig går ut på å slippe seg ned ved å bøye hofte- og kneledd samtidig som man kaster seg forover, med avstivede bøyde albuer og strammede magemuskler. Og at man ikke skal være redd for å slippe rumpa litt bakover, så lenge man får trykket og vekta foran? Og at magearbeidet kun er en statisk form for stramming, som om å være klar til å ta imot en boksehanske?
|
|
|
17/02/2016 22:38
|
Nire
Entusiast
|
Entusiast
Var det ikke noe med at Eldar Rønning klarte å få til et veldig stort spenn i kroppen da han var på sitt beste? Jeg tolket det heller til at han klarte å øke lengden på den kraftfulle delen av stakebevegelsen.
|
|
|
[Re: Nire]
18/02/2016 09:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det Rønning gjorde var att komma väldigt högt och väldigt långt fram i stakningen, långt upp på tå och ibland till och med hoppande. En slags kängerustakning som Björn Lind nog varit mest extrem med i OL i Turino. https://www.youtube.com/watch?v=oYhjmqlKWIU"Spenne opp" tror jag fremdeles betyder att spänna kroppen så att ingen del "kollapsar". http://turrennportalen.net/langrenn-teknikk-trening/Både Aukland och Dybendal beskriver ett sådant koncept.
|
|
|
18/02/2016 11:02
|
trondob
Medlem
|
Medlem
Det er nok en riktig tolkning. Men - hvis man skal stive av albuer og spenne opp i magen - det vil vel si at man stiver av magen ogå - hva er det da som IKKE skal stives av? Det må vel da være hofte- og kneledd som skal brukes aktivt, eller hva? Men å bøye hofteleddet kan fortone seg til forveksling likt som å bruke magen i en aktiv situps-bevegelse... Det er her det er lett å bli forvirret - hvordan stive av magen samtidig som man bruker hofteleddet aktivt ...
|
|
|
18/02/2016 12:19
|
Esp123
Entusiast
|
Entusiast
[/quote] Det er nok en riktig tolkning. Men - hvis man skal stive av albuer og spenne opp i magen - det vil vel si at man stiver av magen ogå - hva er det da som IKKE skal stives av? Det må vel da være hofte- og kneledd som skal brukes aktivt, eller hva? Men å bøye hofteleddet kan fortone seg til forveksling likt som å bruke magen i en aktiv situps-bevegelse... Det er her det er lett å bli forvirret - hvordan stive av magen samtidig som man bruker hofteleddet aktivt ... [/quote]
Når man "stiver av / forspenner" mage har man fremdeles bevegelse, men man skaper en spenning i muskulaturen og får mer kraft/fremdrift. Audun Svartdal som hjelper flere av landslagsløperne med teknikk snakket mye om dette da han trente meg for noe år tilbake. Det de aller fleste sliter med i dag er at de "bryter sammen" i stakig, derfor er det viktig å forspenne mage slik at man kan skape trykk mot underlaget og skape fremdrit. Mange har også for treg takt og feil syklus på staking. Timing er veldig viktig for å få god fart, spesielt i motbakker.
Redigert av Esp123; 18/02/2016 12:20.
|
|
|
24/02/2016 22:17
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Flott tråd om "den nye" staketeknikken. 1) Jeg skal ha meg noen stivere staver og lurte på om jeg skulle gå for litt lengre staver. Jeg er 1,83 m og bruker 152,5 cm nå. Har skøytestaver på 160 cm. Jeg går bare turrenn med alle klassiske teknikker, så da virker det som om jeg burde gå for 155 cm ? 2) Hvor mye skal hælen løftes når man staker? Det er vel mer slitsomt å "hoppe" veldig opp på stavene i lengre renn? 3) Hvor bredt skal stavene settes? Noen som har gjort seg noen formening om "bred vs. smal staking" ? Dette er vel et stilstudie i staketeknikk? Se Eliassen gå bakkene før Midtfjell under Birken 2015: https://youtu.be/Z155fyqoau4?t=1h59m18s
|
|
|
25/02/2016 11:12
|
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Hei bigp85 Jeg er 183cm og har jobbet endel med stakingen siden jul. Nå kan alt stakes, men kanskje ikke 3 mil i strekk  Det jeg har erfart er at jeg ville holdt meg på min stavlengde på 152,5 om det er mye diagonalgang og evt fiskeben. I en flatere løype hadde man kanskje med fordel kunne gått opp på 155 cm. Man må huske på at det medfører skjeldenheten at løypene er helt flate og 2 km når man diskuterer stavlengde. Skal man få litt "begrenset" trøkk i stakingen ruller man litt opp på tåballene og løfter hælene 0-10mm. Men igjen så kommer det jo an på løypeprofil og lengde på rennet. å løfte hælene gir jo det lille ekstra som ikke alltid er nødvendig. Det er viktig at hælene kommer opp som et resultat av fallet i kroppen, ikke av tåhev rett opp i himmelen. Bredde på stavisettet er betont av personlige preferanser. Jeg føler jeg har mest igjen for å holde armene rimelig nærme kroppen, men man ser jo feks Northug har rimelig brede armer når han trår til, men det er spørs om han ville staket på den måten på et turløp. Flott video forresten! Ser jo for meg at Eliassen bør ha en staketeknikk som flere kan lære av.
|
|
|
25/02/2016 11:36
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Takk for svar. Var det ikke slik at det var fordel med lengre staver i bakker og kortere staver i lettere terreng?
Fin teknikkstudie fra den videoen ja. Forøvrig ikke verst den diagonalteknikken til Sundby heller!
|
|
|
|
|