Noen som har erfaring med vinterpendling og bruk av CX? Jeg vurder å gå til innkjøp av enten "Cannondale 2016 CaadX Disc 105" eller "white cx pro 16" for bruk til jobbpendlingen. Trives ikke på sti, så har ikke bruk for en HT til noe annet enn eventuell pendling. Ønsker derfor å heller kjøpe en OK+ CX, så slipper jeg å slite ut racern på sommerpendling til jobb.
Det jeg er bekymret for er følgende:
Får man nok grep fra 700*35c på is til at man føler seg 100% trygg? Tenker da å sette på Schwalbe Marathon Winter, som vel er noe av det bedre der ute til CX/hybrid?
Er 700*35c dekka breie nok til å kunne brukes i den typiske Oslo sørpa som ofte kommer når det blir litt varmere i været? Eller synker man igjennom eller mister all kontroll i litt dypere partier?
Er hydrauliske bremser ett must i forhold til is og snø som pakker seg? I så fall så er det vel "white cx pro 16" som er det riktige alternativet for meg.
Jeg sykler primært mellom Skedsmokorset og Nydalen (ca 20km hver vei). Holder meg som regel til Gjelleråsen og Trondheimsveien innover. Kvaliteten på måkingen er til tider veldig varierende. Ved mye nysnø så blir nok sykkelen stående til fordel for bil.
Kjenner opptil flere som pendler på kryss og tvers i Oslo med CX og 35mm dekk med 240 pigger. Snakket med en kar i går som faktisk ville bytte ned til 30mm og 120 pigger.
Hydrauliske bremser er best, men det bremser med mekaniske også.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Den sporete sørpa vi hadde i sentrum i forrige uka var utfordrende for terrengsykkel med Ice Spiker Pro i hvert fall, snøen bare pakket seg og dekket ble en "snøball" som ikke fikk noe tak. Kan ikke tenke meg at det var noe lettere med CX?
Jeg pendler på CX vinteren gjennom. I år på en eldre, brukt modell med mekaniske skivebremser og piggdekk 45nrth Xerxes, som er det letteste og raskeste piggdekket på markedet med sine 30mm, 140 pigger på sidene og rundt 450 gram. Dekket er en fryd.
Men - det er en del forhold du bør være oppmerksom på. Beklager at dette blir langt:
Valg av sykkeltype: Vær oppmerksom på at i tillegg til cx finnes det stadig flere såkalte grusracere, altså sykler med bukkestyre og plass til bredere dekk/piggdekk. Mange aktuelle modeller, som Specialized Diverge, Niner RLT, GT Grade og andre. Se f.eks. her. Flere tråder på landeveis- og sykkelkrossdelen av forumet hvor fordeler og ulemper med cx vs grussykler diskuteres.
Kontroll og trygghetsfølelse: Om du er trygg og har god teknikk på landeveissykkel, kan CX være rette valget på vinterstid. Om man derimot i utgangspunktet ikke er bekvem med bukkestyre på rufsete og ujevnt føre, vil mange føle større trygghet på MTB med flatt og bredt styre.
Bremser: Bremser er åpenbart bare en av mange faktorer man vurderer når man kjøper en sykkel, men om du skal investere i ny sykkel, vil jeg absolutt anbefale hydrauliske skivebremser. Har erfaring med både hydrauliske og mekaniske skivebremser på cx, og hydrauliske er klart å foretrekke på grunn av bedre modulasjon, bedre følelse i hendlene og generelt færre problemer på vinterstid (ingen wire som kan fryse fast, ikke behov for manuelt å regulere bremseklosser etterhvert som de slites ned). En sykkel med hydrauliske bremser vil også holde seg bedre i verdi, ettersom det er i ferd med å bli den nye standarden også på cx og trolig etterhvert også på landeveissykler. (Hvem kjøper i dag en terrengsykkel med mekaniske bremser? Det samme vil skje her.)
Utveksling: Tradisjonelt oppsett på cx er krank 36/46 og kassett 11-28. Det fungerer veldig bra til cyclocross, men på landeveien kan man savne tyngre gir og på tur i bratte strøk lettere gir. Både en del cx'er og grussyklene kommer med annen utveksling, f.eks. kompaktkrank 34/50.
Og så det aller viktigste - valg av dekk: Dette avhenger selvsagt av rute, lokale forhold, føre, vær og egne preferanser. Jeg har syklet daglig flere vintre og kommet frem til at det ikke finnes ett dekk som er ideelt under alle forhold. For min del har løsningen blitt å kose meg på Xerxes så lenge forholdene tillater det og ha en 29er klar med Ice Spiker Pro når forholdene er mest krevende. Om du skal bruke en og samme sykkel vinteren gjennom står valget mellom flere dekk, evt, hjulsett, eller et kompromissdekk som fungerer tilstrekkelig godt under alle forhold.
Her er mine subjektive erfaringer med noen aktuelle cx-dekk:
45nrth Xerxes: Eneste dekk som har gitt meg landeveisfølelsen på vinteren. Raskt og lett. Med høyt lufftrykk griper piggene kun i svinger. Med lavt lufttrykk griper piggene hele tiden. Fungerer utmerket når det er tørt og kaldt, bart eller nedtråkket snø, evt. myk snø eller søle på svart asfalt. Tynne dekk skjærer som kjent gjennom snøen fremfor å flyte på den. Beste dekk for å sykle i veibane. Fungerer mindre bra i dypere snø, våt snø som pakker seg rundt dekket eller våt snø og søle over is. Ikke ideelt på holke, der man må ta det rolig og være påpasselig med lufttrykk.
Schwalbe Marathon Winter: Mange sverger til dette dekket. Jeg er selv veldig glad i Schwalbe-dekk, men akkurat dette dekket er jeg ikke så begeistret for. Har syklet en vinter på 35mm-versjonen og opplevde at dekket er altfor tungt til å gi landeveisfølelse, selv om det ruller bra. Samtidig er mønsteret for lavt til å gi godt grep under vanskelige forhold. Jeg opplever at det har en tendens til å pakke seg når det er våt snø over is og dermed miste grepet. På holke skal man treffe godt med lufttrykk for å få grep, se f.eks. tråden Schwalbe Marathon Winter er jo livsfarlig på is!! Men vet at mange vil være uenige med meg - dekket er populært.
Suomi Hakka W240: Dette er piggdekket jeg liker best på cx under røffe forhold. Det grove mønsteret gir godt grep og trygghet. Til gjengjeld ruller ikke dekket så lett som de to andre.
Finnes mange andre alternativer, men jeg har kun erfaring med de ovennevnte - i tillegg til bredere MTB-dekk.
Tror du må prøve deg frem og finne ut hva du liker best. Smart å kjøpe noen pent brukte dekk og finne ut hva du foretrekker.
Vær også oppmerksom på at vintersykling kan slite hardt på sykkelen. Om du investerer i en kostbar helårssykkel må du være beredt til å se sykkelen bli preget av en vinter. En rimelig sykkel, evt. brukt, kan være et alternativ.
Nei, nå må jeg slutte. Men ja - cx fungerer utmerket!
Absolutt en fordel, selv om det finnes diverse andre løsninger som fungerer, om ikke så bra. En minimumsløsning er Neoguard foran og Ass Savers bak. Så har man diverse løsninger oppover mot heldekkende. Men det jeg ville si var at trådstarter bør være oppmerksom på at White CX Pro 16, med utmerkede hydrauliske bremser til en rimelig pris, dessverre ikke har feste for heldekkende skjermer i gaffelen.
Har kjøpt meg schwalbe winter i 30mm nå iår fordi jeg syns xerxes var altfor dyrt.Det triller ganske bra. Er positivt overrasket, syns man får bedre feste enn med marathon winter i 35mm. Det smalere dekket virker å trenge igjennom sørpe og snø bedre. Men må være oppmerksom på langsgående iskanter.
Har sykler en del (~400km) på Marathon Winter 35mm og synes det funker utmerket -bortsett fra i slush eller sporete is. Forutsetningen er jo relativt effektiv snørydding, hvis ikke må man kraftig opp i bredde.
Når det gjelder skjermer kan jeg ikke lovprise SKS Longboard nok. Med kortere skjermer blir man våt og får sølesprut i ansiktet, jeg har prøvd...
Det er jo betryggende å høre at det er flere som har god erfaring med bruk av CX på vinterføre. Er føre av den karakter at det er veldig mye "slush" eller nysnø, slik at man helst burde ha brukt en HT, så tar jeg nok bilen.
Jeg har faktisk bestilt en Trek 720 (http://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/road/adventure/720/c/B252) i dag. Det ser ut som den perfekte sykkel for jobbpendling, som også kan brukes til turer som går over noen dager. Jeg har mulighet til å vaske sykkelen på jobb, og lagrer sykkelen innendørs både på jobb og hjemme. Så med godt vedlikehold, så holder vel forhåpentligvis sykkelen i en god stund.
Når det gjelder dekk, så var Trek usikre på om 700*35c faktisk ville passe, men i verste fall så får man teste med 700*30c. Om det skulle føles utrygt, så får man heller kjøpe seg en brukt HT til å pendle med om vinteren. Jeg ser at sepeda kom med en hel del gode forslag til dekk og sine egne erfaringer. Jeg lurte litt på å kjøpe inn både Suomi Tyres Hakka (28 x 1.30) som vel burde bli 700*33c(?) og dermed passe godt til føre hvor det er en del is, også får man heller sykle på Schwalbe Winter når det er rimelig bart/snødekke. Høres det ut som en god plan?
Jeg er forresten helt enig i at "SKS Longboard" er fantastiske! Jeg har ett par stående på en Cervelo r3 (Jada, bare å arrestere meg, kjære stilpoliti :)) og de var glimrende på høsten som var.
Gratulerer med ny, flott sykkel! Denne vil sikkert fungere utmerket både for pendling og tur. Og tjene som motivasjon for et skikkelig eventyr av en langtur. Sitter selv på en flyplass og tenker på hvor mye morsommere det er å sykle langt enn å fly langt
Håper du også blir fornøyd med bremsene, semi-hydrauliske TRP HY/RD. Disse har altså wire ned til kalipen, som er hydraulisk. Skal fungere bra.
Sitat: treinha
Når det gjelder dekk, så var Trek usikre på om 700*35c faktisk ville passe, men i verste fall så får man teste med 700*30c.
Ser fra bilder i test i Bicycle Times at det er god klaring i gaffelen. Det er trolig rammen som vil sette begrensninger - ser ut som det kan være litt trangt nede bak. Tykkere dekk foran og smalere bak fungerer som kjent godt, selv om det er en noe fremmed tanke for landeveissyklister.
Jeg lurte litt på å kjøpe inn både Suomi Tyres Hakka (28 x 1.30) som vel burde bli 700*33c(?) og dermed passe godt til føre hvor det er en del is, også får man heller sykle på Schwalbe Winter når det er rimelig bart/snødekke. Høres det ut som en god plan?
Høres ut som en god plan for meg, men i ditt sted ville jeg begynt med Schwalbe og sett om det virkelig er behov for ytterligere et dekk. Slikt koker som oftest ned til personlige preferanser. Om du kommer over et par Xerxes pent brukt eller på tilbud, så slå til
1.30" tilsvarer forresten 32mm - det er dette dekket. Så vidt jeg vet finnes det ikke smalere Hakka.
Schwalbe Marathon Winter med 240 pigger finnes som kjent i 35 og 40mm, mens Schwalbe Winter med 120 pigger finnes i 30, 35 og 40mm. Merk at sistnevnte Winter har pigger i kjørebanen, ikke på sidene, mens med Xerxes er det motsatt. Det gir noe forskjellige egenskaper og egner seg for forskjellige kjørestiler.
Jeg er forresten helt enig i at "SKS Longboard" er fantastiske! Jeg har ett par stående på en Cervelo r3 (Jada, bare å arrestere meg, kjære stilpoliti :))
Du er herved arrestert. Men nå som du får en dedikert hverdags/helårs/uværs/pendling/tursykkel er gjerne slik helligbrøde unødvendig?
Her er forresten en kar som koser seg verre på Trek 720:
Tenkte det kunne være greit å gi en liten tilbakemelding på hvordan syklingen har gått, sånn om noen skulle være interessert i det!
Fikk levert sykkelen på onsdag, og da stod det til min store overraskelse 40-622 Hakka dekk på den! Med tanke på at Trek mente at 33-622 var det største man kunne få plass til, så var det en glede å se at 40-622 fikk plass! Dog, det er bare å glemme heldekkende skjermer, men da får man heller kle på seg litt ordentlig de dagene det er bløtt.
Har nå hatt 2 turer på sykkelen og må si meg meget fornøyd! På onsdag så ble det ca 90 minutter sykling på en blanding av is og asfalt og jeg er meget imponert over haka dekkene! Det sitter jo fantastisk bra! Det tok ikke lange stunden før man fikk selvtillit til å faktisk holde relativt OK tempo for vinteren å være.
I går så var jeg ute i litt over 2 timer, på en treningstur. Turen begynte med ganske greit snøvær før det gikk over til regn på slutten. Hadde 2 nesten uhell hvor begge beina ble plantet godt i bakken og sykkelen lå rimelig skrått, men heldigvis gikk det bra 5-10 CM nysnø oppå ren is var skummelt, fant jeg ut. Dog, når teknikken kom seg etter en liten stund så gikk det helt fint. Men jeg tviler på at sykkelen kommer til å bli brukt om det er noe særlig mer enn 10 CM nysnø på bakken, da må man vel over på en MTB.
Det som er ganske tydelig er at hakka dekkene ruller ganske så dårlig på ren asfalt. Det å holde noe over 30km/t var blytungt. Så det spørs om det ikke blir ett hjulsett til, med dekk som ruller litt bedre og som kan brukes når det er rimelig bart ute, men med fare for is enkelte steder.
Ellers, Trek 720 er en fantastisk sykkel. Den er stiv nok, og geometrien tilsier at man kan sykle ett utall av timer på den, uten å måtte lide av noen særlig grad. De semi-hydrauliske bremsene fungerer særs godt. Kanskje ikke så rart når man er vandt med V-Bremser? Jeg er også overrasket over hvor presis 105 serien har blitt. Det er noen generasjoner siden forrige gang jeg syklet med 105 serien. Dog, jeg savnet helt klart DI2 når fingrene var gjennomvåte og kalde i går. Ellers så lignet jeg veldig på Matt Stephens (GCN, for de som kjenner til dem) når jeg skulle klikke inn i SPD pedalene. Men det går seg nok til rimelig kjapt.
Igjen, takk for alle tipsene som kom i denne tråden! Nå skal rulla parkeres for sesongen, og Trek'en skal få overta frem til det er klart for bare bakker og racern
Dette høres lovende ut. Håper du finner ut av hva du trives med av dekk og bekledning. Mange nyttige tråder under "Sykkelkross" og "Tjukk- og vintersykling" her på forumet.
Om du ikke får plass til heldekkende skjermer, vil jeg anbefale på det varmeste Neoguard Rigid som effektivt fjerner all spruting i ansiktet fra fordekket. Litt tilfeldig hvor man finner den til salgs i butikker.
Om du savner den bredere platen på landeveispedaler, men har vintersko for SPD, kan jeg anbefale Shimano SPD 315. Fungerer veldig greit om du i utgangspunktet trives best på landeveispedaler.
Gratulerer med fin sykkel. Har kikka litt på den der, men fant ut at jeg fikk vente til cx-en er utslitt, eventuelt. Et ganske rimelig piggdekk som faktisk er ganske smalt, er Suomi W106. Det gir lite (!) feste i svingene på glatt føre, men når det er flekkvis glatt, kan det fungere forbausende fint. Jeg brukte det til pendling for noen år siden, og hadde ingen uhell. På snøføre er det svært så bra. Det triller lettere enn dekkene du har, og er en god del smalere.