Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva?

Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? #2055576 26/01/2016 19:28
Gatecrasher Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nesten litt flaut, er 35år og er først nå jeg kjøper meg bil ICON_WINK
Har alltid bodd sentralt og jobbet sentralt, og når jeg har trengt bil har jeg lånt av far eller bror.
Men har nå altså planer om å kjøpe sammen med samboeren.
Tenkte nyere brukt bil i 250k klassen.
Et par ting jeg lurer på i den anledning.

1.) Kan det lønne seg å legge noe av lånet i leilighets lånet, grunnet bedre renter?
Eller bør man holde seg til rent billån? Har nok EK til 80% billån, og event. økning av huslån vil ikke forandre lånevilkårene.

2.) Hvilken bank? Noen som skiller seg ut, i det bedre?

3.) Mange år nedbetalingstid? Er vel kanskje bare smak og behag?

4.) Hvilket Forsikringsfirma er bra og rimelig?

5.) Har ikke opparbeidet noen % hos noen forsikringsfirma, er det noen som gir bedre start enn andre? begge sjåfører er over 30.

Takk for alle svar/råd/erfaringer.

Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2055628 26/01/2016 21:48
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
1 nei
2 spiller ingen rolle, ta den med best rente
3 så fort som mulig, 3-5 år
4 lønner seg sikkert å ta det sammen med alle de andre forsikringene du har og få en pakkeavtale
5 det er mulig, ring rundt og sjekk. Dette kan utgjøre en del kr

Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2055651 27/01/2016 00:00
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Gatecrasher

*highfive*

Quote:

Så dyr som førstebil? Er det lurt? Helkasko uten bonus er ikke billig.

Quote:

1.) Kan det lønne seg å legge noe av lånet i leilighets lånet, grunnet bedre renter?

Ideelt sett uten billån (billigst slik :)), men hvis du først må og du får bedre ramme- enn billån, gå for det billigste lånet.

Quote:

In re "rimelig" finansportalen.

Quote:

5.) Har ikke opparbeidet noen % hos noen forsikringsfirma, er det noen som gir bedre start enn andre? begge sjåfører er over 30.

Kan prøve en ringerunde. Ringer A, forteller hva du har fra B, ser om de matcher.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2055688 27/01/2016 08:09
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Hvis du fortsatt bor i Oslo sentrum kan et bilkollektiv være en god løsning. Forutsatt at du ikke skal kjøre daglig eller mange ganger i uken.

Bil er dyrere enn man tror -og det blir nok ikke enklere/billigere å kjøre bil i Oslo sentrum årene fremover.

Prøv disse kalkulatorene for å få en ide om kostnadene:

* https://www.if.no/web/no/privat/radogtips/kjop-selg-bil/pages/bilokonomi.aspx
* http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/105-kalkulator/872-beregn-arlige-bilkostnader

Alternativene (bilkollektiv/leiebil/kollektivt/taxi/tog/fly) er kanskje billigere og lang mer behagelige.

Og hvis parkeringsmulighetene er dårlige der du bor, er ikke 10min. kollektivt til bilkollektivet et dårlig alternativ. Når vi bodde på Frogner brukte vi ofte en halvtime på å finne parkeringsplass om kvelden...

Thomas
Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2055698 27/01/2016 08:19
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg tror du kommer til å få bakoversveis når du finner ut hvor dyr kaskoforsikringen er. Og når du låner med sikkerhet i bilen må du ha kasko.
Før du kjøper bil må du i hvert fall sjekke forsikringen for den aktuelle modellen.
Om du kjøper en rimeligere bil uten å måtte låne og kun har ansvarsforsikring sparer du en god del de nærmeste årene, samtidig som du opparbeider deg bonus.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2055705 27/01/2016 08:29
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D
Sitat: Gatecrasher
Har alltid bodd sentralt og jobbet sentralt, og når jeg har trengt bil har jeg lånt av far eller bror.
Men har nå altså planer om å kjøpe sammen med samboeren.
Et par ting jeg lurer på i den anledning.

Eller bør man holde seg til rent billån? Har nok EK til 80% billån, og event. økning av huslån vil ikke forandre lånevilkårene.

3.) Mange år nedbetalingstid? Er vel kanskje bare smak og behag?

Takk for alle svar/råd/erfaringer.

1) Dette er kun lønnsomt dersom du betaler ned tilsvarende på huslånet som du ville betalt ned på et separat billån. "Rentegevinsten" ved å kjøre dette inn i huslånet fkan fort forsvinne dersom du ikke også øker innbetalingen på huslånet.. 200 000 kr over f.eks 20 år til 2,3% vs. 200 000 over 5 år til 5%... (Skandiabanken har 80% billån til 5% rente nå).

2) Skandiabanken er ganske gode på billån. Men vet ikke om de skiller seg ut.

3) Smak og behag. Fortest mulig har vært min filosofi.

4) Kommer helt an på hvilken avtale du får. Ring rundt og spør:)

5) Vet ikke.

Men du bør også sjekke forsikring osv -før- du kjøper. Det er store variasjoner mellom bilmerkene. En bil som er billig i innkjøp kan være et helvete å forsikre, og omvendt.

Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: DesmoSkier] #2055715 27/01/2016 08:46
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier
Jeg tror du kommer til å få bakoversveis når du finner ut hvor dyr kaskoforsikringen er. Og når du låner med sikkerhet i bilen må du ha kasko.
Før du kjøper bil må du i hvert fall sjekke forsikringen for den aktuelle modellen.
Om du kjøper en rimeligere bil uten å måtte låne og kun har ansvarsforsikring sparer du en god del de nærmeste årene, samtidig som du opparbeider deg bonus.

Når de ser på bil til ca. 250k så kommer man vel ikke utenom full kasko. Ellers blir risikoen i overkant stor.
Uansett, forsikring er dyrt, ihvertfall før de begynner å få opparbeidet seg god bonus. Sånn er det bare.
En kompis som også kjøpte sin første bil i voksen alder fikk arbeidsgiver til å skrive en 'attest' på at han hadde kjørt en tjenestebil de hadde stående på kontoret en god del i arbeidets embed. Da fikk han starte på 40% bonus eller noe sånt, ihvertfall ikke på scratch (scratch er vel 20%, mener det er der alle starter).

Ellers, veldig godt tips fra Desmo angående å sjekke forsikringspris på bilmodeller før dere bestemmer dere. F.eks. Gjensidige har en god forsikringskalkulator på nettsidene.
Det kan være store variasjoner på pris mellom en modell og en annen uten at det nødvendigvis er så innlysende hvorfor.

Når det gjelder billån eller boliglån så går det an å få lånet som en del av boliglånet, men skilt ut som en egen post i nettbanken. Da får dere boliglånsrente som er (var ihvertfall?) lavere. Så må dere selv passe på å betale ned bilen på f.eks. 5 år. I det minste like raskt som den taper seg i verdi.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2055767 27/01/2016 11:05
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
var nylig i samme situasjon. Skulle kjøpe bil uten spesielt mye bonus. Nå er jeg endel yngre og kjøpte også billigere bil, men når det gjelder forsikringspriser er det stor forskjell!! Det alternativet jeg endte på lå ca. 5000-6000 under alle andre tilbud. Så sjekk nøye. Eika kan være et godt tips. Hvis ikke er det slik du i den prisklassen du er, kan kjøpe gjennom forhandler og da er det ofte mulighet for å kjøpe forsikring og lån gjennom disse og forsikringstilbudene er gjerne svært gode, så sjekk ut det også.

Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2055843 27/01/2016 15:29
Flex Offline
Veteran
Veteran
Enig med Schnappi (og andre). Bil til 250k som førstebil blir DYRT. En bil til 250k er dyrt uansett, og i tillegg får du sannsynligvis en svindyr forsikring på toppen. Absolutt ikke verdt det, spør du meg...

Ellers er det alltid lønnsomt å spare renter. Å betale 5% renter på et billån er over dobbelt så dyrt som å betale f.eks 2,25% på et boliglån, samme hvordan man snur og vender på det. Og så lenge man ikke har fastrente på boliglånet, er det aldri noe problem å betale ned ekstra tilsvarende det man ville betalt på et billån.

Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2055872 27/01/2016 18:27
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hva med å få noen andre til å forsikre bilen din? Min bil er registrert på meg og arbeidsgiver tar seg av forsikringen mens konebilen er registrert på min samboer som ikke har opptjent bonus og forsikret på meg med 75% bonus.

Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2055880 27/01/2016 19:19
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
If gir deg 40% på første bil. Da er du nede i omtrent 1200 pr mnd. Det er vel null stress om du har råd til en såpass dyr bil?

Redigert av engekri; 27/01/2016 19:19.
Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: engekri] #2055884 27/01/2016 19:25
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: engekri
If gir deg 40% på første bil. Da er du nede i omtrent 1200 pr mnd. Det er vel null stress om du har råd til en såpass dyr bil?

Dvs. Jeg havner på omtrent den prisen. Statistisk sett er du mer fornuftig enn mer og krasjer mindre. Derfor burde det bli litt billigere for deg.

Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: engekri] #2056204 28/01/2016 21:49
G
goskydive Offline
Fersking
Fersking
G
Pk4- ble noe langt, men litt frustrasjon over gjensidige måtte ut.
Ved valg av forsikring kan månedspris være den laveste, men det som bør
settes høyt er hvordan de ulike selskapene håndterer forsikringssaker som
oppstår pga skade, tyveri osv.

De er gjerne veldig hyggelige når de skal verve deg som kunde,
men når skal betale ut penger er gjerne tonen en annen desverre.

Når min MC ble stjålet og funnet igjen. Var det et såre slit å få
Gjensidige til å dekke skadene. Tok 8-9 mnd før alt var i orden igjen,og
på et tidspunkt ble deler kravet stengt uten å bli behandlet. Takstmannen
hadde heller ikke sjekket bremskivene forran skikkelig. Fant dette først ut senere
etter å kjørt noen drøy drag.

Min oppfordring er å vurdere dette, det er her forskjell i pris egentlig ligger.

Et tips, meld deg inn i NAF de har egne advokater som jobber med sånt.
NAF har også bilforsikring, vet ikke om de er billige.
Ei på jobb hadde krasjet bilen sin og fikk igjen mer enn hva bilen var verdt.
Hun brukt Eika.

2015 Canyon Spectral CF 9 EX
2009 Specialized Stumpjumper Comp 29er
Da Bomb Moab DH
Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2056282 29/01/2016 09:32
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ta det for det det er verdt som anekdotisk erfaring. Jeg har hatt Gjensidige de siste åra. (Tidligere hadde jeg IF.) Det er KUN fordi jeg har en bil med mye gamp som er svindyr å forsikre andre steder. Servicen syns jeg er helt ræva, har hatt skadesaker og reiseforsikring hos Gjensidige tidligere og var misfornøyd. Ved siste skadesak på bilen ble det ikke mye bedre. Saksbehandler som var treig, fulgte ikke opp det han lovet på telefon, ga motstridende beskjeder o.l. Jeg hadde byttet umiddelbart hadde det ikke vært for de gode avtalene.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2056386 29/01/2016 14:04
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
[realitetsorientering]
Du har 20% EK til bil? Ikke opparbeidet bonus? nyere brukt til 250k?

Luksusfellen ass.

Kjøp brukt bil, om du absolutt har lyst på, kjør ansvarsforsikring(fordi du har råd til å vrake bilen - hvis ikke, spar videre).

Drit i status, selv om omverdenen forventer mer av deg og bilen din når du er 35år. Drit i det. Vær voksen.
[/realitetsorientering]

Ut på tur!

Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Supermann] #2056467 29/01/2016 20:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Supermann
[realitetsorientering]
Du har 20% EK til bil? Ikke opparbeidet bonus? nyere brukt til 250k?

Luksusfellen ass.

Kjøp brukt bil, om du absolutt har lyst på, kjør ansvarsforsikring(fordi du har råd til å vrake bilen - hvis ikke, spar videre).

Drit i status, selv om omverdenen forventer mer av deg og bilen din når du er 35år. Drit i det. Vær voksen.
[/realitetsorientering]

Nettopp, og kan legge til at bil ikke bør koste mer enn to månedsinntekter. Så med mindre du har 125.000 i måneden er det bare å se rundt i en annen prisklasse.

Re: Billån + forsikring - Hvilket, hvordan og hva? [Re: Gatecrasher] #2056821 31/01/2016 17:50
M
mb84 Offline
Fersking
Fersking
M
Kan være en ide å melde seg inn i en organiasjon som har avtale om bedre forsikringsvilkår. NITO har for eksempel svært gode betingelser hos Gjensidige som har gjort at jeg har spart masse tusenlapper på forsikring i mange år. Finnes masse organiasjoner som har rabattavtaler hos Gjensidige så det er bare å lete og regne på det. Jeg har kommet bra ut i mange år med NITO.

Gjensidige virker værtfall billigst på alt av motorsterke biler. Har aldri hatt noen skade de siste 15 årene så vet ikke hvordan dem er hvis det før skjer noe..

Moderator  support