Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Selle smp sadel hjelp

Selle smp sadel hjelp #2055569 26/01/2016 18:51
H
Hugomidt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Har en smp selle trk hell på hardtailen og vanlig trk på ergometersykkeln.
Eg slitter med å finne rett innstilling på setene .
Har lest artikler ifra Steve cogg og andre, men blir ikke hørt klok.
Har prøvd å justere hit og dit uten å finne lykken.

Ka har du gjort for å finne "sweetspot"
Ka vinkel har du , korleis måler du deg fram til vinkelen,
Kor masse justerte du sete fram el tilbake , endra du på sete høgda?.
Osv .

Vi har forskjellig anatomi og det er en påvirkandes faktor for at vi har forskjellige innstillinger på sete . Men det du gjorde for å finne den
Rette posisjonen kan hjelpe meg i rett retning.

kvart eit lite tips takkast imot med stor takk .

Re: Selle smp sadel hjelp [Re: Hugomidt] #2055581 26/01/2016 19:40
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Har målt ved hjelp av en bok i skritter hvor lange ben jeg har, og ganger med 109%. man får da lengden fra topp av setet ned til senter av pedal, når krankarmen er i linje med seterør/pinne vel og merke ICON_SMILE Husk å legge til hvor tykk pedalen din er, og hvor mye cleatsen bygger.

Jeg setter setet der det ser ca rett ut frem/bak. Fremsiden på kneet skal være rett over pedalakslingen når krankarmene står horisontalt. Dette er noe jeg kjenner på når jeg sykler, og har kun målt ut med "lodd" på landeveisykkel, terrengsykkel betyr det ikke så mye for meg ettersom jeg skjeldent sykler lenge i en posisjon. Har også fått tips at setetuppen skal være ca 5-8cm fremfor krankhuset.. Når jeg justerer på følelse kommer jeg innen for dette. Dersom du klatrer mye kan det være greit å ha setet noe lenger frem for å kompensere.

Vinkel justeres også på følelse. Jeg starter ut med vater og har setet helt flatt. Om det presser i skrittet, vipper jeg setetuppen ned, om det presser på rompe vipper jeg tuppen opp. Tester alltid dette uten padding, da det er vansklig å kjenne dette for meg med sykkelbukse.
Igjen, klatrer du mye bør du vippe setetuppen ned for å kompensere for dette.

EDIT: Jeg googla setet ditt, forferdelig bredt da, 144mm! Du kan måle hvor bredt setet ditt skal være, ved å sette deg på en pappbit, og se hvor halebeinene dine lager intrykk. Husker ikke helt hvordan man regnet på dette..men man er ofte ikke så tykk over rompa som man skulle tro, jeg trives godt på rundt 130-135mm brede seter.

Redigert av Skorp; 26/01/2016 19:50.
Re: Selle smp sadel hjelp [Re: Hugomidt] #2055905 27/01/2016 20:24
H
Hugomidt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
takk for tips.

har breie hofter og relativt stor avstand mellom "siteknutane"
setet som sto på min scott hard tail var av merkeet syncros (flat og smalt (for meg) , der var siteknutane helt på kanten og det var fort det blei vondt i motbakker.

Moderator  support