Har målt ved hjelp av en bok i skritter hvor lange ben jeg har, og ganger med 109%. man får da lengden fra topp av setet ned til senter av pedal, når krankarmen er i linje med seterør/pinne vel og merke

Husk å legge til hvor tykk pedalen din er, og hvor mye cleatsen bygger.
Jeg setter setet der det ser ca rett ut frem/bak. Fremsiden på kneet skal være rett over pedalakslingen når krankarmene står horisontalt. Dette er noe jeg kjenner på når jeg sykler, og har kun målt ut med "lodd" på landeveisykkel, terrengsykkel betyr det ikke så mye for meg ettersom jeg skjeldent sykler lenge i en posisjon. Har også fått tips at setetuppen skal være ca 5-8cm fremfor krankhuset.. Når jeg justerer på følelse kommer jeg innen for dette. Dersom du klatrer mye kan det være greit å ha setet noe lenger frem for å kompensere.
Vinkel justeres også på følelse. Jeg starter ut med vater og har setet helt flatt. Om det presser i skrittet, vipper jeg setetuppen ned, om det presser på rompe vipper jeg tuppen opp. Tester alltid dette uten padding, da det er vansklig å kjenne dette for meg med sykkelbukse.
Igjen, klatrer du mye bør du vippe setetuppen ned for å kompensere for dette.
EDIT: Jeg googla setet ditt, forferdelig bredt da, 144mm! Du kan måle hvor bredt setet ditt skal være, ved å sette deg på en pappbit, og se hvor halebeinene dine lager intrykk. Husker ikke helt hvordan man regnet på dette..men man er ofte ikke så tykk over rompa som man skulle tro, jeg trives godt på rundt 130-135mm brede seter.