Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Dynafit Radical eller Marker Kingpin?

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2055541 26/01/2016 16:09
Arne_And Offline
More than words
More than words
Et av problemene med eldre tech.bindinger er manglende elastisitet, i forhold til alpinbindinger. Alpinbndinger kan ta opp større slag uten å løse ut, mens eldre tech-bindinger har liten/ingen elastisitet og løser da lettere ut i slike situasjoner (gitt samme evne til å løse ut i situasjoner der de skal løse ut). Dette er en av de tingene som er forbedret med Kingpin. Om dette er bedre i Radical 2.0 vet jeg ikke. Neste gang jeg kjøper binding skal jeg ha en tech-type binding med god elastisitet og TÜV-godkjenning.

Forøvrig interessant bindingsdiskusjon nede i kommentarfeltet her:
https://www.wildsnow.com/18358/dynafit-radical-2-marker-kingpin-comparo/

Og en interessant artikkel her:
https://www.wildsnow.com/15123/tech-binding-release-testing-acl-broken-leg/

Redigert av Arne_And; 26/01/2016 18:51.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2055542 26/01/2016 16:11
H
hjohanj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Om du skal ha et lett par ski til toppturer kan du se på Speed Radical. Akkurat samme tå og hæl som Radical ST og FT, men mye lettere. 350g per binding mot 600g. Jeg har duke og Speed radical på samme ski med quiver killers, så jeg bytter binding etter om jeg skal kjøre heisbasert eller gå tur. Jeg stoler MER på Speed Radical bindingene enn jeg stolte på Tour F12 som jeg hadde før. Prereleaset i hytt og pine med F12 med DIN på maks, mens jeg har bare hatt et tilfelle med prerelease på Speed hvor jeg provoserte fram en prerelease med å sladde så hardt jeg kunne i fart i en preparert bakke.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: Goldrush] #2055553 26/01/2016 17:19
Holyman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Goldrush
Sitat: Holyman
Merk at det er enormt stor forskjell på Radical FT og Radical FT 2.
2ern har roterende framhus som tar opp mye mer sideveis krefter og eliminerer (imo) problemet med ufrivillig utløsning når man kjører på slagete føre.

Ifølge beskrivelsen av hos Sportslageret skal ikke ufrivillig utløsning heller ikke være noe problem på FT. Du mener at dette ikke stemmer?

https://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-tlt-radical-ft-randonn%C3%A9ebinding-26930.aspx

Jepp, Side Towers har nok en liten funksjon sammenlignet med de gamle Vertical-bindingene, men til syvende å sist er det fjærene i tåbindingen som er utslagsgivende når tåa ikke kan rotere. Her er f.eks. G3 Ion bedre enn gamle Radical, da Ion-fjærene er mye kraftigere.

As for diskusjon om sko synes jeg komboen Dynafit Vulcan (og Mercury som jeg hadde før) med Sidas PU Conformable-innerstøvler (sånne som man fyller med skum etter foten) er godt på linje med mine Dalbello Krypton Pro 2 hva gjelder kjøreegenskaper.
Disse innerstøvlene er ikke noe å gå på tur med, da de er tunge og stive (ingen gåkile), men helt uovertruffne for heis. De selges ut billig på flere butikker for tiden da de i utgangspunktet var alt for dyre for de fleste og de fleste er godt fornøyd med typ intuition-liners som er med på de fleste sko i dag. Anbefaler Sidas-liners på det aller sterkeste for å gjøre de lette tech-skoa dine helt killer i heis. Booster-straps er selvsagt også et must på de aller fleste sko for å gjøre de fullt funksjonelle.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2055564 26/01/2016 18:17
SindreAH Offline
Fersking
Fersking
Eventuelt så kan du kjøpe casttouring. Tech-binding på vei opp, og hvilken som helst alpinbinding på vei ned. Beste fra begge verdener.

http://casttouring.com/

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: SindreAH] #2055701 27/01/2016 08:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Dette er sikkert gammelt nytt for dere ski-entusiaster, men "bindingenes svar på Optimus Prime" høres i hvert fall ganske tøft ut for en novise som meg (tech på vei opp, alpinbinding på vei ned): Pindung.

Med det samme: Om man har et par carvingski med ganske gode (de var i hvert fall det for 8 år siden...) bindinger, kan disse bindingene brukes på moderne storfjellsski eller blir det bare sååå feil? Tenker kun nedoverbruk.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: Øyvind V] #2055704 27/01/2016 08:26
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Øyvind V

Med det samme: Om man har et par carvingski med ganske gode (de var i hvert fall det for 8 år siden...) bindinger, kan disse bindingene brukes på moderne storfjellsski eller blir det bare sååå feil? Tenker kun nedoverbruk.

Du trenger uansett bredere skistoppere. Får du tak i det?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: Øyvind V] #2055706 27/01/2016 08:32
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V

Sannsynligvis ja.
Men sjekk følgende:
* Stopperne lar seg bøye ut pga bredere ski (eller at du kan kjøpe bredere stoppere)
* At bindingene ikke er en del av en systemløsning som gjør det vanskelig å skru de direkte i skia(mange carvingski kommer med spesialinnfesting for bindinger ferdig integrert i skia)
* Flere moderne frikjøringsbindinger har større avstand mellom skruehullene for å stå i mot momentet de skal ta opp når du legger en bred ski på kant. Ikke nødvendigvis noe stort problem på moderat skibredde, men går du opp til over 120mm midtbredde ville jeg tenkt meg litt om.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: DesmoSkier] #2055717 27/01/2016 08:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Her var det et par ting jeg ikke hadde tenkt på ja... Skistopperne vet jeg ikke om jeg kan bytte eller om de kan bøyes ut, men showstopperen er at bindingen er en del av et system med en metallplate integrert i skia. Ser ikke ut til at bindingene er skrudd "flatt" i skia, men festet på annet vis i denne plata (er et par Salomon Crossmax 10 det er snakk om).

Da slår jeg fra meg den idéen, og får heller spare litt penger og kjøpe ski+binding til neste vinter. Da er kanskje kiden blitt hekta også, så da blir det forhåpentligvis litt mer kjøring nedover.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: hjohanj] #2061743 17/02/2016 10:06
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: hjohanj
Om du skal ha et lett par ski til toppturer kan du se på Speed Radical. Akkurat samme tå og hæl som Radical ST og FT, men mye lettere. 350g per binding mot 600g.

Og det var et veldig bra tips - som alt annet i denne tråden (takk alle!) og da er jeg i mål med en randorigg som skal gi meg mye glede fremover. Disse ble innviet i nestenpudder i Vassfjellet sent i går kveld og fungerte utrolig bra både oppover og nedover. Deilig å rigge om på toppen uten å ta av skia!

- Robert Green Ingersoll
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2061807 17/02/2016 12:25
peprepupp Offline
Entusiast
Entusiast
Godt valg!

Min erfaringer med Dynafit er motsatt av mange andres her. Jeg har kjørt slagete føre; bratte, is-i, renner og vårsløsj i Stryn uten problemer, alltid.

Men jeg er ikke slalåmkjører fra barnsben av. Kanskje kjører de som kan det mye hardere?

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: peprepupp] #2061810 17/02/2016 12:29
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: peprepupp
Godt valg!

Min erfaringer med Dynafit er motsatt av mange andres her. Jeg har kjørt slagete føre; bratte, is-i, renner og vårsløsj i Stryn uten problemer, alltid.

Men jeg er ikke slalåmkjører fra barnsben av. Kanskje kjører de som kan det mye hardere?

Det er ikke jeg heller. Jeg hadde alpinski på beina første gang som 40-åring for ni år siden ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2061850 17/02/2016 14:02
H
hjohanj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Gratulerer, ser ut som et fornuftig valg det der!

Jeg låser tådelen et eller to klikk om jeg er i en "no-fall-zone" eller i preppet løype, ellers har jeg den åpen. Er utrolig imponert over hva de bindingene tåler, har herja i alpinanlegg med dem i 2 år og de er fortsatt hele og fine! Har nå montert mine på et hjemmelaget storfjells-par:

1750g per ski pluss 350g per binding, samt vulcan støvler. Morsomt både opp og ned!

Redigert av hjohanj; 17/02/2016 14:08.
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: hjohanj] #2061867 17/02/2016 15:28
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Bindingene ser enda sykere ut på et par skikkelige planker. Hva slags fangreimer har du? De som fulgte med ser ut som de kan rive i stykker både det ene og det andre - inkludert mykt vev hvis en virkelig hekter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2061870 17/02/2016 15:43
H
hjohanj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg har slitt i stykker begge fangreimene ved at skiene har tatt en egen tur på feil side av trær. De slites raskt om skia huker seg fast i noe. Jeg har bytta til slike fra biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Laser-og-tyverisikring/Laspaminner-2000020751/

Disse er mye lengre en originalene, så jeg synes de fungerer bedre. Jeg fester ene enden til bindingen og andre til powerstrap-en på støvelen. Da vil borrelåsen slippe om jeg virkelig setter skia fast i noe.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: hjohanj] #2061871 17/02/2016 15:47
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Godt å høre at de originale er slitbare - så da bruker jeg de hvis jeg får lyst å kjøre litt smalere ski i Åre i vinterferien. Det ligger liksom ikke an til å bli pudderfest etter værmeldingen. Så kan jeg bytte dem etter hvert. DIY-varianten fra Biltema er kreativ!

- Robert Green Ingersoll
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2066490 04/03/2016 09:40
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Da har jeg fått bekreftet at Dynafit Speed Radical løser ut når de skal - begge to. Jeg kjente bitte litt i det ene kneet, men ikke noe å snakke om.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2066582 04/03/2016 13:21
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Bra at skiene og bindingene lever opp til forventningene.

Jeg er litt nysgjerrig på fangreimer på bindinger uten stoppere. Observerte et par stykker som brukte det da jeg var på en guidet tur for to uker siden. Er det noe stort poeng å bruke fangreimer på topptur? Det må jo være helt grusomt å ha et par løse ski hengende fast i seg om man går skikkelig på trynet med fangreimer. Og, jeg ser at de ofte festes i relativt spinkle bøyler på skoene, da risikerer man vel å ødelegge skoene i samme slengen?

Jeg ser helt klart bruken for det i en alpinbakke der et par løse ski kan være livsfarlige for andre i løypa, men på fjellet så er jo ikke det et problem. Om du er maks uheldig og mister skiene der det er knallhardt kan de jo finne på å skli noen hundre meter, men om det er litt løst så ligger jo trolig skia igjen der man løste ut uansett.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: oyvinsr] #2066590 04/03/2016 13:44
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: oyvinsr

Jeg er litt nysgjerrig på fangreimer på bindinger uten stoppere. Observerte et par stykker som brukte det da jeg var på en guidet tur for to uker siden. Er det noe stort poeng å bruke fangreimer på topptur? Det må jo være helt grusomt å ha et par løse ski hengende fast i seg om man går skikkelig på trynet med fangreimer. Og, jeg ser at de ofte festes i relativt spinkle bøyler på skoene, da risikerer man vel å ødelegge skoene i samme slengen?

Jeg ser helt klart bruken for det i en alpinbakke der et par løse ski kan være livsfarlige for andre i løypa, men på fjellet så er jo ikke det et problem. Om du er maks uheldig og mister skiene der det er knallhardt kan de jo finne på å skli noen hundre meter, men om det er litt løst så ligger jo trolig skia igjen der man løste ut uansett.

Bingo. Jeg er heller ikke noe lysten på å gå kast-i-kast nedover en fjellside med to 185cm lange dobbelteggede kniver festet til føttene. Jeg har aldri opplevd å miste ski i terreng der de ikke stopper av seg selv ganske fort, så jeg tar sjansen. Den dagen jeg må gå ned eller ake ned på rumpa for å hente ei ski som har stukket av, så gjør jeg bare det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2066601 04/03/2016 14:33
Arne_And Offline
More than words
More than words
Om du er maks uheldig så kan skiene forsvinne helt eller ødelegges (hvis de f.eks. forsinner ut en høy skrent), og så må du gå hele veien ned uten ski. Det kan vel skje selv om man har stoppere også, men sannsynligheten er mindre.

Quote:
Jeg ser helt klart bruken for det i en alpinbakke der et par løse ski kan være livsfarlige for andre i løypa, men på fjellet så er jo ikke det et problem

Det spørs hvor du går topptur, går du f.eks. Dronningkrona en finværsdag så kan det være ganske folksomt opp 800-metersbakken. Er det hardt føre så kan ski på avveie gjøre stor skade der også.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2066602 04/03/2016 14:35
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Da har jeg fått bekreftet at Dynafit Speed Radical løser ut når de skal - begge to.

Strengt tatt har du vel bare fått bekreftet at det gikk bra denne gangen. ICON_SMILE
Det er kombinasjonskrefter (trykk og vri mener jeg å huske) som er det største problemet, så det å finne den verste kombinasjonen kan ta lang tid.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: Arne_And] #2066612 04/03/2016 15:08
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Selvfølgelig er det en anektotisk observasjon, men jeg mener det er trykk og vri som skjer her. Høyreskia hekter mens den er på skjær og tverrer mens kroppen fortsetter rett frem og dermed drar jeg ut hælen på venstreskia litt etterpå. Frembindingen på høyreskia hadde åpnet seg, men ikke på venstresiden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2066639 04/03/2016 17:46
Arne_And Offline
More than words
More than words
Høres ut som den fungerte bra da.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: peprepupp] #2066649 04/03/2016 18:54
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: peprepupp
Godt valg!

Alpin racing går veldig mye på å genrere kraft ned i skiene. Trenger ikke nødvendigvis bety at man kjører hardere - hva nå det skal bety. Jeg kjørte med løsere bindinger da jeg kjørt aktivt enn det jeg gjør nå- mest fordi teknikken var veldig mye bedre da...nå kompenserer jeg mye mer, og kommer mye oftere ut av idealspor.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2066655 04/03/2016 19:02
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: oyvinsr

Bingo. Jeg er heller ikke noe lysten på å gå kast-i-kast nedover en fjellside med to 185cm lange dobbelteggede kniver festet til føttene. Jeg har aldri opplevd å miste ski i terreng der de ikke stopper av seg selv ganske fort, så jeg tar sjansen. Den dagen jeg må gå ned eller ake ned på rumpa for å hente ei ski som har stukket av, så gjør jeg bare det.

Ohhhh..... ikke ta munnen din for full. Mistet en ski uten stopper på toppen av et fjell en gang, det var skredfarlig og skien lå 400 meter midt i bakken jeg absolutt ikke ville gå i.
Faller svært sjelden, men men har kun valgt fangremmer fremfor stoppere på det lette parret på 171...det er liksom ikke toppturski på 171 man pusher grenser med.

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: hilmer] #2066659 04/03/2016 19:06
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: hilmer

Ohhhh..... ikke ta munnen din for full. Mistet en ski uten stopper på toppen av et fjell en gang, det var skredfarlig og skien lå 400 meter midt i bakken jeg absolutt ikke ville gå i.

Det var et scenarie jeg ikke hadde sett for meg, men med tech-bindinger tar jeg vanligvis ikke av meg skia for å rigge om på toppen. Skal en gå seg en tur for å se på utsikten eller sette seg å spise, hjelper jo ikke fangreimer uansett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2066773 05/03/2016 17:56
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H

Det var et scenarie jeg ikke hadde sett for meg, men med tech-bindinger tar jeg vanligvis ikke av meg skia for å rigge om på toppen. Skal en gå seg en tur for å se på utsikten eller sette seg å spise, hjelper jo ikke fangreimer uansett.

Jeg mistet faktisk skiene da jeg fiklet med fangremmer....
Bruker stort sett stoppere selv etter denne episoden.
Kan se for meg scenarioer der fangremmer er bra, og der det er en ulempe:
+ breer
+ skifte fra ski til stegjern på hardt føre (oppover)
+ ikke fare for de nedenfor
+ mister ikke ski
- når man kjører fortere enn man har evner for (ukontrollerte fall)
- skred

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: hjohanj] #2066985 06/03/2016 20:31
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: hjohanj
Gratulerer, ser ut som et fornuftig valg det der!

Jeg låser tådelen et eller to klikk om jeg er i en "no-fall-zone" eller i preppet løype, ellers har jeg den åpen. Er utrolig imponert over hva de bindingene tåler, har herja i alpinanlegg med dem i 2 år og de er fortsatt hele og fine! Har nå montert mine på et hjemmelaget storfjells-par:

1750g per ski pluss 350g per binding, samt vulcan støvler. Morsomt både opp og ned!

Hvor brede er skiene? Vurdere de samme bindingene på Vølkl 194 cm, 120-106-130. Hjemmelagde ski? Imponert :-)

Redigert av Goldrush; 06/03/2016 20:33.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: GeirK] #2066992 06/03/2016 20:49
H
hjohanj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Skiene er 190cm og har dimmensjonene 130/110/120.

Holder på å bygge et nytt par til brodern, og han kjøpte inn G3 Ion LT 12 fra sportconrad. De koster bare 30 euro mer, har flytende hæl med forward pressure og DIN 12, så det valget var lett. SC har også et par bindinger til salgs som heter Fisher Tour 90, som er samme binding som Radical ST2. Denne har jo som kjent også roterende tådel, og koster samme som speed radical.

Jeg har ikke fått prøvd noen bindinger med disse nye fuksjonene enda så vet ikke hvor mye bedre de egentlig er, men tester sålangt tyder jo på at de virkelig fungerer. Håper Dynafit kommer med en billig Speed Radical 2 snart...

Re: Dynafit Radical eller Marker Kingpin? [Re: hilmer] #2067748 09/03/2016 09:09
Laban Offline
Veteran
Veteran

- skred

Dette er kanskje mitt viktigste ankepunkt for bruk/ikke bruk av fangreimer. Sammen med stopper på stavene.

Redigert av Laban; 09/03/2016 09:10.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support