|
|
Drivstoffalternativer bil, hva er fremtiden?..
|
Re: Drivstoffalternativer bil, hva er fremtiden?..
[Re: tparsli]
27/01/2016 14:25
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Ingen bil dekker alle behov, men de fleste bilene står stille rundt 90% av tiden og kjøres typisk rundt 20km.
Snittet er faktisk så lavt som 13,6km og 25% av reisene forgår mellom 1 og 3 km (i følge TØI). Småturer som passer perfekt med en mellomstor elbil (Leaf, eGolf) og er idiotisk med en fossilbil (slitasje og forbruk/utslipp).
Jeg møter stadig mennesker som må kunne kjøre lenger enn 450km uten stopp, eller må kunne trekke henger til hytta hver helg. Disse kan vi leve med at kjører fossilbil, så får de heller betale for griseriet. On point!
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Tgabriel]
27/01/2016 14:40
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Eller sånne som naboen, som starter motoren når han henter morgenavisa og setter seg i en varm og god bil en halvtime etterpå. Slike naboer har jeg hørt om, fellestrekket er de ikke gidder å skrape ruta for is. Men, med de rette vindforholdene kan bålbrenning med bildekk være et effektivt mottiltak
|
|
|
[Re: J_A_H]
27/01/2016 15:18
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Min late nabo kjører Tesla. Han orker ikke måke snø. Så etter snøfall bruker han Tesla'en som brøytebil og rygger i stor fart flere ganger ut av garasjen. Når han så setter seg fast. gir han full gass (eller hva det heter på en el-bil) til det lukter svidd i hele nabolaget. Så spør han om jeg kan hjelpe og dytte. Å dytte en Tesla føles som å dytte på en granittblokk. Den er tung.
|
|
|
[Re: Tex]
27/01/2016 22:34
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min late nabo kjører Tesla. Han orker ikke måke snø. Så etter snøfall bruker han Tesla'en som brøytebil og rygger i stor fart flere ganger ut av garasjen. Når han så setter seg fast. gir han full gass (eller hva det heter på en el-bil) til det lukter svidd i hele nabolaget. Så spør han om jeg kan hjelpe og dytte. Å dytte en Tesla føles som å dytte på en granittblokk. Den er tung. What?? Haha...
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: simenf]
02/02/2016 08:30
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Teorien er god for optimal bruk av forbrenningsmotoren, men det er noen hår i suppa: For det første, ved jevn hastighet er det lite effektivt å først brenne drivstoff i en forbrenningsmotor for å konvertere til elektrisitet i et batteri, så igjen til bevegelse i en elektrisk motor. Dette medfører tap i hvert konverteringsledd. Da er det mer effektivt å la forbrenningsmotoren drive hjulene direkte, gjerne med bistand fra elmotoren ved behov i bakker og ved akselerasjon. Regenrativ lading er en selvfølge. Jevn belastning = ingenting å hente på konvertering.
Det du sier her er slett ikke sant. Ta en titt offshore så vil du finne ut at du er et godt stykke ute på jordet. Svært mange supplybåter etc er dieselelektriske med batteri back-up, altså de lar en diger motor effektiv (opptil 50%) generer strøm til elmotorer som besørger fremdrift. Det er flere grunner til det, men en av grunnene er mindre utslipp, bedre drivstofføkonomi, og kanskje vel så viktig. En elmotor er raskere og enklere å regulere. Fordelen med f.eks i3 REX er at motor og drivstoff kan komprimeres til et minimum, og konstrueres utelukkende for å operer på en gitt frekvens/omdreining. Men gud forby, jeg setter pengene mine på ren elbil uten mellomledd. Det er mest effektivt. For det andre, en "rekkeviddeforlenger" forutsetter en betydelig ren elektrisk rekkevidde, og dette krever batterier, som igjen er tungt. Eller omvent, en elbil med en tung forbrenningsmotor og plasskrevende drivstofftank i tillegg. Hvorfor finnes det så få biler med ren rekkeviddeforlenger (ref BMW i3-modellen som kan kjøpes bl.a. i Tyskland)? Jo, fordi det er ikke egentlig er noen god ide i praksis i forhold til ren elbil (eller forbrenningsmotor). Mulig at miniturbiner eller sterlingmotorer kan utvikles til å bli effektive, lette og små generatorer, men med dagens teknologi er dette ikke lett å løse. For enkel forklaring. La oss vri på det. Hvorfor finnes plug-in hybrider med bare små tullebatterier som begrenser ren eldrift til noen få mil, og vinterstid nylig avslørt med ingen eldrifgt under -10? Se NEDC testen for utregning av snittforbruk. Der har du svaret du leter etter. Og hydrogen? Det eneste argumentet Elon Musk ikke nevnte er at man kan fylle hydrogen omtrent like raskt som andre fossile drivstoff, dvs full tank på få minutter istedenfor en time eller mer. Hydrogen som energilagring kan, selv om det ikke er energieffektivt i utgangspunktet, være en god løsning for lagring av overskuddselektrisitet fra energikilder som elvekraft, vind, sol og bio der man ellers ikke har så mange alternativer. Energilagring i stor skala er ett av de hotteste forskningsområdene om dagen, spesielt i EU. Derfor er hydrogen en aktuell løsning for transport, spesielt for Norge der vi har mer vannkraft enn vi kan bruke opp eller eksportere.
Det der vil aldri være regningssvarende. Bygge en hydrogenfabrikk som kun skal operere når det blåser ekstra friskt. Det er forøvrig betydelig mer effektivt å pumpe overskuddsvannet opp i magasinet igjen enn å sløse energien bort på produksjon av hydrogen. Jeg skal gi deg rett i at om du kjører over 400km daglig er det pr. nå ingen elbiler som egner seg veldig godt. Du vil måtte lade en del med slike kjørelengeder, men jeg må samtidig få minne om at å lade elbil for å kjøre 600km i dag ikke trenger å ta såærlig mer enn 30min, ref. Tesla, og på 600km bør du ta en pause.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
[Re: prøver]
02/02/2016 08:59
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Teorien er god for optimal bruk av forbrenningsmotoren, men det er noen hår i suppa: For det første, ved jevn hastighet er det lite effektivt å først brenne drivstoff i en forbrenningsmotor for å konvertere til elektrisitet i et batteri, så igjen til bevegelse i en elektrisk motor. Dette medfører tap i hvert konverteringsledd. Da er det mer effektivt å la forbrenningsmotoren drive hjulene direkte, gjerne med bistand fra elmotoren ved behov i bakker og ved akselerasjon. Regenrativ lading er en selvfølge. Jevn belastning = ingenting å hente på konvertering.
Det du sier her er slett ikke sant. Ta en titt offshore så vil du finne ut at du er et godt stykke ute på jordet. Svært mange supplybåter etc er dieselelektriske med batteri back-up, altså de lar en diger motor effektiv (opptil 50%) generer strøm til elmotorer som besørger fremdrift. Det er flere grunner til det, men en av grunnene er mindre utslipp, bedre drivstofføkonomi, og kanskje vel så viktig. En elmotor er raskere og enklere å regulere. Hva er det du mener er usant? At det er tap i hvert konverteringsledd? At det ikke lønner jeg seg med konvertering mellom energiformer ved jevn belastning? Supplybåter er vel ikke et godt eksempel på det motsatte siden de er har stort potensiale for energisparing, vel bukserer mye (ujevn belstning), og at det er der fordelene med elektrisk drift kommer frem? For det andre, en "rekkeviddeforlenger" forutsetter en betydelig ren elektrisk rekkevidde, og dette krever batterier, som igjen er tungt. Eller omvent, en elbil med en tung forbrenningsmotor og plasskrevende drivstofftank i tillegg. Hvorfor finnes det så få biler med ren rekkeviddeforlenger (ref BMW i3-modellen som kan kjøpes bl.a. i Tyskland)? Jo, fordi det er ikke egentlig er noen god ide i praksis i forhold til ren elbil (eller forbrenningsmotor). Mulig at miniturbiner eller sterlingmotorer kan utvikles til å bli effektive, lette og små generatorer, men med dagens teknologi er dette ikke lett å løse. For enkel forklaring. La oss vri på det. Hvorfor finnes plug-in hybrider med bare små tullebatterier som begrenser ren eldrift til noen få mil, og vinterstid nylig avslørt med ingen eldrifgt under -10? Se NEDC testen for utregning av snittforbruk. Der har du svaret du leter etter. At mange plug-in hybrider har små batterier bestrider ikke prinsippet med at plug-in kan være en god ide? Teknologien er ikke veletablert, og mesteparten av markedene er ikke i vår klimasone, ref prioriteringen av bruk av forbrenningsmotor for oppvarming og/eller fremdrift når det er kaldt. Ikke en god nok løsning, men en forklaring. Hvor er argumentene for hvorfor rekkeviddeforlenger ikke er mer populært..? Og hydrogen? Det eneste argumentet Elon Musk ikke nevnte er at man kan fylle hydrogen omtrent like raskt som andre fossile drivstoff, dvs full tank på få minutter istedenfor en time eller mer. Hydrogen som energilagring kan, selv om det ikke er energieffektivt i utgangspunktet, være en god løsning for lagring av overskuddselektrisitet fra energikilder som elvekraft, vind, sol og bio der man ellers ikke har så mange alternativer. Energilagring i stor skala er ett av de hotteste forskningsområdene om dagen, spesielt i EU. Derfor er hydrogen en aktuell løsning for transport, spesielt for Norge der vi har mer vannkraft enn vi kan bruke opp eller eksportere.
Det der vil aldri være regningssvarende. Bygge en hydrogenfabrikk som kun skal operere når det blåser ekstra friskt. Det er forøvrig betydelig mer effektivt å pumpe overskuddsvannet opp i magasinet igjen enn å sløse energien bort på produksjon av hydrogen. Som nevnt, dette er også utenfor Norge der man ikke nødvendigvis har vannkraft tilgjengelig, men energi i flytende form er det jo likevel behov for. En "hydrogenfabrikk" er ganske små og enkle saker, ref. hydrogenstasjonene som utfører produksjon på stedet. Hydrogen er ETT av flere alternativer til energilagring som blir undersøkt. Jeg skal gi deg rett i at om du kjører over 400km daglig er det pr. nå ingen elbiler som egner seg veldig godt. Du vil måtte lade en del med slike kjørelengeder, men jeg må samtidig få minne om at å lade elbil for å kjøre 600km i dag ikke trenger å ta såærlig mer enn 30min, ref. Tesla, og på 600km bør du ta en pause.
Redigert av simenf; 02/02/2016 15:18.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
11/03/2016 07:25
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
11/03/2016 07:29
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Biler skal gå på bensin og helst bruke mye, diesel er for traktorer og lastebiler og batterier er for duppeditter.. 
|
|
|
[Re: Dan]
11/03/2016 07:44
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En Volvo XC90 veier 2130 kg, mens en Volvo 145, som jeg tipper har minst like god plass til unger og bagasje veier 1300 kg. Vektforskjellen kommer av komfortdetaljer, aktiv sikkerhet (4WD mm) og passiv sikkerhet (forsterkninger, airbags mm). Over 2300 kg hybriden mener jeg og da har du ikke mellomaksling en gang.. At hybridene får de utslippstalla de får er en vits.. Ikke en eneste en av disse traktorene kommer noen gang til å komme ned i nærheten av det utslippstallet den har oppgitt, med mindre den står i garasjen..
|
|
|
11/03/2016 08:11
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Høy vekt er den største utfordringen for hybrider i dag. Noe av årsaken er at det er premiumbilene som er nedlesset med utstyr som blir tilbudt med hybrid. Det har heller ikke vært noe særlig fokus på vektreduksjon så langt.
På litt lenger sikt vil hybrid bli mer eller mindre standard konfigurasjon på alle biler som skal kjøre i nærheten av byer. Tror nok at det vil ta tid å komme ned i vekt, men at vi nok på sikt også vil akseptere høyere el-forbruk enn fossilt forbruk.
Ingen vil ha en ny bil tilsvarende en Volvo 145 - det blir en meningsløs sammenlikning - spesielt med tanke på sikkerhet og standardutstyr. At den er mye lettere enn en XC60 betyr ikke automatisk at den er så mye mer miljøvennlig.
BTW - det er nye utslippsnormer på vei som blant annet tar med akselerasjon og bakker.
Redigert av simenf; 11/03/2016 08:25. Rediger grunn: utslippsnormer
|
|
|
11/03/2016 08:32
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Ingen vil ha en ny bil tilsvarende en Volvo 145 - det blir en meningsløs sammenlikning - spesielt med tanke på sikkerhet og standardutstyr.
Nei, den var kanskje litt spissformulert. Men jeg må si jeg ble overrasket over hvor mye vekt "unødvendig" ekstrautstyr utgjør på moderne biler. Vi endte av ulike grunner opp med en tilnærmet ribbet basismodell når vi kjøpte bil for et halvt år siden og den var ca. 200 kg lettere enn en premiumutgave. Det vil jeg tro utgjør en signifikant forskjell også på forbruk.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
11/03/2016 08:41
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
BTW - det er nye utslippsnormer på vei som blant annet tar med akselerasjon og bakker.
På vei ja vet jeg, tar vel noen år.. XC90 hybrid har minus 42000 i co2 avgift den, det er vel besluttet at resten av effektavgifta skal bort også så da blir det bare vektavgift minus 42000 i avgift på denne.. Det er heeeeelt på trynet! En traktor på 2.3 tonn skal liksom spare miljøet og få minus i co2 belastning.. Hallo liksom! Man kan jo alltids tro at man kjører rundt på 2,3 tonn på den batterimotoren på 90 hk og lar de 310 bensinhestene hvile seg, men det skjer ikke.. Selv om det nok er slik det må være slik for å få til utslippstallet..
|
|
|
11/03/2016 08:44
|
knut77
Besatt
|
Besatt
I følge Ola Borten Moe er ikke elektrisitet fremtidens drivstoff og fordelene må fjernes http://www.nrk.no/nyheter/borten-moe-vil-fjerne-elbilfordeler-1.12845637Fremtiden er visst å fortsette med lokale utslipp, i form av biodrivstoff. Han sier ikke noe om fremtiden er biodrivstoff basert på rapsolje ol. eller palmeolje. Men rapsolje har vel et bedre rykte akkurat nå, og det kan vi dyrke i Norge, det passer jo SP sin profil. Celleskade. Det er rapportert i cellekultursystemer at biodieseleksos (B100 fra rapsolje) ga mer celledød enn fossil diesel (Bunger et al., 2000), mens en nylig finsk studie viste liten forskjell mellom biodiesel (B100) og fossil diesel (Jalava et al., 2010).
Betennelsesresponser. Det er funnet at biodiesel (B50 og B100 fra rapsolje) kan gi økt (Swanson et al., 2009, Gerlofs-Niland et al., 2010), men også redusert (Jalava et al., 2010) frigjøring av betennelsesstoffer sammenlignet med fossil diesel. En forklaring kan være at ulike cellekultursystemer er brukt.
Samlet sett synes ikke de foreliggende studiene å tyde på store forskjeller mellom diesel og biodiesel på helserelaterte effekter. Det er imidlertid foretatt et begrenset antall studier, og få brede studier hvor en sammenligner ulike typer biodiesel og fossil diesel, og særlig blandinger av disse under ulike kjøretekniske forhold Nå er det på tide å gi opp diesel-/bensinmotoren! Det har vært utallige forsøk og for hvert problem de løser lages det et nytt.
|
|
|
11/03/2016 09:39
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Hva tidligere oljeminister, nå oljeinvestor (Okea ) Ola Borten Moe mener om elektrisitet synes jeg er totalt uinteressant.
Forrige gang vi fikk dette fjaset, var det Øystein Stray Spetalen som ønsket å hause hydrogen etter å ha satset over 300mill på NEL.
Thomas
|
|
|
11/03/2016 09:45
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
|
|
|
[Re: tparsli]
11/03/2016 09:49
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva tidligere oljeminister, nå oljeinvestor (Okea ) Ola Borten Moe mener om elektrisitet synes jeg er totalt uinteressant.
Forrige gang vi fikk dette fjaset, var det Øystein Stray Spetalen som ønsket å hause hydrogen etter å ha satset over 300mill på NEL. Kompiser vettu.. Men det hjalp ikke på NEL som fortsatt er på 2 tallet så var bortkastet tjeneste denne gangen..
|
|
|
[Re: Kriss]
11/03/2016 10:25
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Forrige gang vi fikk dette fjaset, var det Øystein Stray Spetalen som ønsket å hause hydrogen etter å ha satset over 300mill på NEL. Kompiser vettu.. Men det hjalp ikke på NEL som fortsatt er på 2 tallet så var bortkastet tjeneste denne gangen.. De burde faktisk skamme seg, utrolig at mediene lar dem slippe unna med det.
|
|
|
11/03/2016 10:34
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Moe prøver og dra med seg SP på en hydrogenhype som Spetalen tjener på. Spetalen investerer sikkert i Moe´s oljemygg ved neste korsvei..
|
|
|
11/03/2016 12:59
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Høy vekt er den største utfordringen for hybrider i dag. Her er eit forsøk frå Kina på å lage hybrid med mikroturbin. Kor bra det vert i praksis vert spanande å sjå, men mikrotrubinen er ei spanande løysing på vektreduksjon i på hybridbil. Samstundes så gir elektrisk framdrift ei god løysing på dei problema som stoppa utviklinga av bilar med turbinmotor på 50- og 60-talet.
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: Kriss]
11/03/2016 13:27
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
På vei ja vet jeg, tar vel noen år.. XC90 hybrid har minus 42000 i co2 avgift den, det er vel besluttet at resten av effektavgifta skal bort også så da blir det bare vektavgift minus 42000 i avgift på denne.. Det er heeeeelt på trynet! En traktor på 2.3 tonn skal liksom spare miljøet og få minus i co2 belastning.. Hallo liksom! Man kan jo alltids tro at man kjører rundt på 2,3 tonn på den batterimotoren på 90 hk og lar de 310 bensinhestene hvile seg, men det skjer ikke.. Selv om det nok er slik det må være slik for å få til utslippstallet.. Utslippstallene på XC90 kan vel være helt på trynet, men det er jo veldig vanskelig å angi dette riktig for alle bruksmønstre. Naboen min har for eksempel en Passat GTE som han kjører til jobb i ren batteridrift, lader på jobb og kjører hjem på ren batteridrift. Hver arbeidsdag går denne bilen 6-7 mil på batteri og har sånn sett lavere utslipp enn det som er lagt til grunn ved beregningen av avgiften...
|
|
|
[Re: kjasmas]
11/03/2016 15:00
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Snittutslipp på bruken av disse er det interessante, ikke hva naboen din gjør.. Da er 37 for passaten og 53 for Volvon totalt urealistiske utslippstall!
|
|
|
12/03/2016 07:23
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå viser det seg jo at folk faktisk også bruker plug-in-hybrider til å kjøre helelektrisk i nærområdet, og det vil påvirke utslippene der de betyr mest. Det er jo for denne brukergruppen som plug-in er best egnet, mens en vanlig hybrid passer bedre for de som kjører lengre til vanlig.
|
|
|
|
|