Er Årnes et bra sted å bo - sykkelmessig?
|
Er Årnes et bra sted å bo - sykkelmessig?
24/01/2016 18:30
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Morn!
Jeg skal på visning på Årnes til uken. Litt av motivasjonen for å flytte (ut av Oslo), er å få bedre sykkelforhold. Jeg trives best når jeg kommer utenfor bygrensa.
Er det bra med sykkelruter i Årnes og omegn? Primært landeveissykling, men en sporadisk terrengtur i ny og ne.
Hva med skiløyper? Byr stedet på det og?
På forhånd tængs!
|
|
|
Re: Er Årnes et bra sted å bo - sykkelmessig?
[Re: Don Eikemo]
24/01/2016 18:58
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Morn!
Jeg skal på visning på Årnes til uken. Litt av motivasjonen for å flytte (ut av Oslo), er å få bedre sykkelforhold. Jeg trives best når jeg kommer utenfor bygrensa.
Er det bra med sykkelruter i Årnes og omegn? Primært landeveissykling, men en sporadisk terrengtur i ny og ne.
Hva med skiløyper? Byr stedet på det og?
På forhånd tængs!
Eldorado for sykkel i alle former i Årnes og nærliggende kommuner. Bra skimuligheter på feks Skianlegg
iq
|
|
|
24/01/2016 19:03
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Hei
Bra sykkelmiljø på Årnes. Jeg sykler selv i Fjellfoten Sykkelklubb, som har to-tre fellestreninger i uken. Det er lagt opp til flere grupper basert på ferdighetsnivå. De vintrene det er gode snøforhold er det veldig gode langrennsforhold i hele kommunen. Nes Skianlegg er i tillegg et av øslandets mest snøsikre anlegg med kunstsnøanlegg og flotte traseer. Dersom du skal pendle til Oslo, som jeg selv gjør, er det gunstig at Kongsvingerbanen har veldig bra regularitet. Nesten aldri forsinkelser.
Du er velkommen til Nes på Romerike :-)
Mvh Harald D
|
|
|
24/01/2016 19:41
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Høres bra ut! På prospektet står det "Det er etablert lysløype rett over veien fra boligen, denne fortsetter inn i skogen etter ca. 1 km og videre til Dragsjøhytta. ". Er dette kun en t/r-trasé, eller er den løypa tilknyttet et større løypenett? Det hadde jo vært stas å ta på seg skiene utenfor døra, og slippe å kjøre.
Jeg antar man bør styre unna E16, men at det da er flust med andre veier å sykle på hvis man vil ut på en 10-milstur.
Jeg går også litt på inlineskøyter (rulleskøyter). Er det kurante forhold for den slags også? Enten en god gang- og sykkelvei over en lengre strekke, eller en landevei med god asfalt og lite trafikk.
Har dere forresten erfaring med nattbussenromerike.no? Greit å ha i bakhånd hvis man vil rangle litt etter midnatt i Oslo...
|
|
|
25/01/2016 07:37
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Nå bor ikke jeg på Årnes men er tilflytter til Romerike. Mange av mine og klubbens langturer går i området mellom årenes og Lillestrøm. Et mekka for landevei. Masse landsens veier med lite/ingen trafikk
Redigert av åneidu; 25/01/2016 07:38.
|
|
|
25/01/2016 08:29
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt sikkert ikke noe galt med Årnes... Men var sykkelmiljø hovedkriteriet ? Supert for syklister i hele Follo også ! ! !
Ceres rittet blir vel "hjemmebane" i såfall..
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
25/01/2016 18:19
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Høres bra ut! På prospektet står det "Det er etablert lysløype rett over veien fra boligen, denne fortsetter inn i skogen etter ca. 1 km og videre til Dragsjøhytta. ". Er dette kun en t/r-trasé, eller er den løypa tilknyttet et større løypenett? Det hadde jo vært stas å ta på seg skiene utenfor døra, og slippe å kjøre.
Jeg antar man bør styre unna E16, men at det da er flust med andre veier å sykle på hvis man vil ut på en 10-milstur.
Jeg går også litt på inlineskøyter (rulleskøyter). Er det kurante forhold for den slags også? Enten en god gang- og sykkelvei over en lengre strekke, eller en landevei med god asfalt og lite trafikk.
Har dere forresten erfaring med nattbussenromerike.no? Greit å ha i bakhånd hvis man vil rangle litt etter midnatt i Oslo...
Hei igjen Lysløypa til Dragsjøhytta er en tur-retur lysløype: Det kjøres imidlertid milevis med løyper fra Dragsjøhytta som kan brukes på dagtid, eller med hodelykt :-) (Når det er nok snø  Området hvor Nes Skianlegg ligger (Fenstad) er imidlertid et av de mest snøsikre steden i Akershus, med traseer som kjøres med løypemaskin langt inn i Eidsvoll og Sør-Odal. Veien på Øst-siden av Glomma mot Skarnes og Kongsvinger er lite trafikert og egner seg godt for rulleski/skøyter. Også fint å sykle her med landeissykkel til f.eks Kongsvinger. Du kan i prinsippet sykle i alle himmelretninger på lite trafikerte veier. Kjempefint innover "skogen" for grussykling, som jeg driver mest med. Nattbusseromerike brukte jeg en del for noen år siden, og det funket veldig bra Er det "Årnesbyen" du skal på visning på? Harald D
|
|
|
25/01/2016 20:36
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for tilbakemeldinger.
Harald_D: Ikke Årnesbyen, men 3,6 steinkast lengre øst. EmilZipp: Jeg har flere kriterier, men Follo er notert :-)
|
|
|
27/01/2016 19:49
|
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tilbringer endel tid i dette området siden kona kommer fra en gård rett ved Auli kirke. For landevei er det som flere sier flotte forhold med mange lavtrafikkerte veier i alle retninger. For langrenn er det OK løypenett, men de fleste løypene går i skogsterreng som krever endel snø. Løypene kjøres også relativt sjelden for en som er vant til standarden i Oslo. Skimulighetene (lengde på sesong, preppestandard og løypenett) kan derfor ikke sammenlignes med Oslo. Det er flere fine stier og grusrunder hvis du vil bort fra asfalten. Særlig grusrundene er flotte. Stiene brukes lite sammenlignet med Oslo, og gror delvis igjen. Men de som er nærmest bebyggelsen er stort sett fine. Og det jobbes i Sørumsand: http://terrengsykkel.no/Telex/Ny-terrengpark-i-2016Vi har hatt en prosess på om vi ønsker å flytte dit, men foreløpig holder vi oss i Oslo. Nærhet til jobb i Oslo er en viktig faktor for oss.
|
|
|
07/02/2016 21:47
|
Pinello
Entusiast
|
Entusiast
Det er én bra ting med Årnes. Det er nær Odal'n.. Sykkel rundt Storsjøen, ski på Trondsbu osv.
|
|
|
[Re: Pinello]
08/02/2016 13:18
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Det er én bra ting med Årnes. Det er nær Odal'n.. Mooaahhaaaahahaa, DEN var god!
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
08/02/2016 17:01
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Ingen ting er nære odal'n. Det er hele greia med den plassen, å være uti ikke no 
|
|
|
[Re: Pinello]
09/02/2016 09:50
|
JimmyJubalong
Medlem
|
Medlem
Tommel opp!! Det er én bra ting med Årnes. Det er nær Odal'n.. Sykkel rundt Storsjøen, ski på Trondsbu osv.
Redigert av JimmyJubalong; 09/02/2016 09:51.
|
|
|
15/02/2016 16:29
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Hei og velkommen til kommunen!
Nå bor ikke jeg på selve Årnes men på kommunens største boligfelt Auli. Så om visningen din går skeis kan jeg anbefale Auli på det varmeste. Ligger midt mellom Årnes og Sørumsand med egen jernbanestasjon, skole, butikksenter og ligger langs ruta til nattbussenromerike (som jeg har veldig god erfaring med).
Som Harald og gammelen allerede nevnt så flytter du til et sykkeleldorado om du flytter hit. Var tidligere medlem i Fjellfoten sykkelklubb og opplevde dette som en veldig sosial klubb for alle nivåer og hvor landeveissykling står i fokus. Fellesturer og treninger ukentlig på veiene i området slik at du fort blir kjent med mulighetene. Selv er jeg mer terrengsyklist enn landeveissyklist slik at jeg skiftet til Bingsfoss sykkelklubb ifjor. Mye bedre egnet klubb for de som har terrengsykling som primærfokus.
I området Årnes synes jeg ikke terrengsykkelmulighetene er så bra som de er nærmere Sørum. Men dette er nok fordi jeg er litt lite kjent innover Dragsjøveien. Jeg er en av de som mener grus er det samme som asfalt og velger derfor knotesti 9 av 10 ganger når jeg skal ut og sykle. Men du er nok ikke av samme oppfatning som meg.
Gang og sykkelveier er det dessverre lite av i kommunen. Du har en gangvei mellom Fjellfoten og Årnes men dette er ikke mange kilometerne. Øvre og nedre Hagavei er imidlertid såpass lite trafikkert at jeg ville ikke nølt og gått den runden på inline skøyter. Om du har litt erfaring og er vant til Oslotrafikken så tror jeg heller ikke du vil gjøre det.
Uansett tror jeg du velger rett om du flytter til Årnes, Fjellfoten eller Auli. Mye hus for penga, nært det meste, gode kollektivmuligheter inn til byen og milevis med forholdsvis lite trafikkerte veier i alle retninger.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
|
|