Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Salting og brøyting i Trondheim 2016

Salting og brøyting i Trondheim 2016 #2054749 24/01/2016 09:27
B
Brafja Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Det har vært diskutert her inne på forumet før hva syklister ønsker av brøyting og salting av sykkelveier. I vinter ser det ut til at Tr.heim kommune har som mål å ha svart asfalt på sykkelveiene fra Stavne og innover. Også strekninger som Bjørdalsruta saltes for å hindre at isen setter seg. Selv erfarer jeg at strekninger som saltes må brøytes og kostes oftere for å unngå det fryktede snø-skummet som er uforutsigbart å sykle på. Jeg foretrekker å sykle på usaltede sykkelveier og opplever gammeldags vinterføre som mer fremkommelig og forutsigbart enn salt-skum.
Flere steder i Tr.heim er det gang og sykkelvei med nivå-deling, men på vinteren brøytes det ikke i to nivå, men på skrå over begge nivå.

Hva ønsker Tr.heims vintersykklister av tiltak på sykkelveiene? Kjør debatt!

Re: Salting og brøyting i Trondheim 2016 [Re: Brafja] #2055152 25/01/2016 16:33
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg bor ikke i Trøndelag lenger, men må innrømme at jeg nå synes at brøyting, kosting og salting fungerer best for framkommeligheten. Sykler ofte til og fra jobb Oslo-Drammen med CX, og det hadde tatt mye lenger tid på hardpakket snø eller potetmel/slaps. Men saltet sliter selvfølgelig vanvittig på sykkelen. Til bysykling er det uansett uunngåelig å holde sykkelen unna saltet fra veiene.

Re: Salting og brøyting i Trondheim 2016 [Re: Brafja] #2056215 28/01/2016 22:31
Kaptein Kake Offline
Fersking
Fersking
Helt enig med deg her Brafja, sykler Bjørndalsruta selv, og synes det er triste saker med ekstremsaltinga.

+1 for usaltede veier og gammeldags vinterføre. Man har da meget ålreite piggdekk.

Re: Salting og brøyting i Trondheim 2016 [Re: Brafja] #2056596 30/01/2016 15:18
T
TorkilS Offline
Medlem
Medlem
T
Saltinga blir forhåpentligvis bedre etterhvert som entreprenørene får bedreutstyr. Men saltinga er nødvendig, hvis man prøver å koste bort snøen uten salt, vil det bare lage en "polert"-snøoverflate. Men det forskes og jobbes mye med dette om dagen, og det er fler som sykler om vinteren (og hele året) enn noen gang før - så det er mye positivt som har skjedd, og det er lov å håpe på nyvinninger som gjør saltet overflødig:-)

Re: Salting og brøyting i Trondheim 2016 [Re: Brafja] #2056599 30/01/2016 15:43
B
Brafja Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Selv har jeg delte meninger om saltet. I mildværsperioder hvor det ellers ville blitt rufsete holke er fremkommeligheten desidert best med salt, men i perioder med snø er fremkommeligheten best uten pga snøskummet som dannes mår snø og salt blandes. Hva man pendler med har sikkert og betydning for hva man foretrekker. Jeg pendler med en halvgrov ht med isp så jeg kommer frem.uansett, men ser for meg at cx ville cært utfordrende enkelt dager.

Re: Salting og brøyting i Trondheim 2016 [Re: Brafja] #2056602 30/01/2016 16:09
T
TorkilS Offline
Medlem
Medlem
T
Ja, det er vel pga at bar vei er målet. Det kan man jo som erfaren vintersyklist diskutere om er det beste eller ikke, men det er vel bar vei som gjør at det blir attraktivt for flest mulig å sykle, ikke bare oss entusiaster!

Det i hvert fall mange hensyn de som planlegger og bestemmer må ta, både til forskjellige type syklister, forskjellige standarder på sykkelveier, forskjellig utstyr hos entrepenører osv. Hadde vinterdrift vært så enkelt som noen syklister virker å tro, så hadde garantert kommunen fiksa biffen uten problemer!

Re: Salting og brøyting i Trondheim 2016 [Re: TorkilS] #2056611 30/01/2016 17:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag är osäker på vad jag tycker om saltingen men har helt klart blivit mer skeptiskt efter att de har saltat ett par månader.

Kan man inte istället för att ha ett mål med svart asfalt att ha som mål att underlaget ska vara bra för sykling? Det föles så onödigt med salt blöta sykkelveier när det under lång tid har varit stabilt kallt och det inte är mycket snö eller is på sykkelvegen eller saltslaps när vanlig bröyting hade resulterat i bra framkomlighet.

Att försöka bli av med den ojämna is holken som det ofta blir här på vintern tror jag är bra men måste man verkligen salta kontinuerligt för att få till det?

Det fungerade ju faktiskt också helt ok att sykla tidligare om man hade ett par ok pigg däck och de riktigt dårliga dagarna hade kunnat bli bättre om man bröytat bättre.

Förra året var ett bra exempel på det. Första arbetsdagen i januari kom det snö. Backen upp från sluppen bru bröytades dårligt denna dagen och det var krävande sykling i den backen på grund av ojämn is i flera veckor efter.

Moderator  support