Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Helhjelm i alpene?

Helhjelm i alpene? #2054051 21/01/2016 09:38
E
e-h Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hei!

Skal en tur til alpene i høst (sannsynligvis Verbier) og lurer på den vanskelige spørsmålet om jeg skal gå til innkjøp av en helhjelm eller ikke. I fjor syklet jeg Zermatt med en POC Trabec som gikk fint, men ser jo at selv om jeg ikke er den mest hardtkjørende syklisten er det mye stein og fjell der man evt skulle falle.
Så derfor mitt spørsmål: Hva anbefales?

Dersom det er av betydning vil jeg sykle på en Patrol.

Re: Helhjelm i alpene? [Re: e-h] #2054053 21/01/2016 09:51
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har vært i Verbier 5 somre på rad og har kjørt med vanlig hjelm alle gangene. I fjor var helhjelmen med nedover men ble ikke brukt.
Verbier er fantastisk for heisbasert stisykling, men du kommer til å tråkke en god del ut av heisen for å få fine opplevelser. Dvs. at du ikke gidder å drasse rundt på en helhjelm...
Jeg bruker helhjelmen kun til DH (selvsagt) og når det er ren dytting opp/sykling ned som f.eks. Fjørå.
I tillegg er mange av stiene i Verbier bratte som fy, så det går ikke så veldig fort og min vurdering er at en vanlig hjelm er helt greit. Det er stort sett det alle der nede bruker utenfor DH-løypene (som forresten er bra, men til dels styggbratte bortsett fra noen enkle saker øverst).
Har du booket deg inn med guide der nede, eller satser du på å finne fram selv?

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Helhjelm i alpene? [Re: e-h] #2054146 21/01/2016 13:45
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg synes Bell Super 2R med avtakbar hakebeskytter (eller lignende) er super til slikt bruk.

Re: Helhjelm i alpene? [Re: DesmoSkier] #2054215 21/01/2016 18:11
E
e-h Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: DesmoSkier

Vi har foreløpig ikke kommet så langt i planleggingen, men var veldig fornøyd med guiding i Zermatt og tar helt sikkert i hvert fall en dag også i Verbier. Tips mottas med takk!

I fjor var helhjelmen med nedover men ble ikke brukt.

Ser dilemmaet, men tror at jeg med litt øving her hjemme bør klare å bli nok komfortabel til at den blir brukt uansett for min del. Bruker vest med beskyttelse og overlevde selv om det ble litt varmt og klamt til tider. Hovedårsaken er at jeg mener sykler bedre når jeg ikke trenger å tenker konsekvenser så ofte (er nok en pyse ICON_SMILE ). Er jo veldig mye som går helt fint bare man tør prøve.

Sitat: Arne_And
Jeg synes Bell Super 2R med avtakbar hakebeskytter (eller lignende) er super til slikt bruk.

Det er vel Bell Super 2R og Giro Cipher jeg har sett litt på. Har faktisk prøvd Super 2R på hodet og den satt som et skudd. Føltes litt liten rundt munnen, men har ingen erfaring fra helhjelmer forøvrig.

Re: Helhjelm i alpene? [Re: e-h] #2054219 21/01/2016 18:21
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg var i alpe d'huez i sommer og syklet Megaavalance løypa 3 ganger og hadde kjøpt Bell Super 2R. Syntes det var greit med litt ekstra beskyttelse for anledningen. Jeg sykler ikke veldig hardt i slikt terreng og de få gangene jeg har vert i Hafjell har jeg brukt vanlig stihjelm, men som sakt syntes jeg det var greit med helhjelm ikke minst fordi jeg var langt hjemmefra og ville ikke ødlegge ferien med å slå ut alle tennene. Alle andre jeg så i løypa brukte uten unntak helhjelm.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Helhjelm i alpene? [Re: neistein] #2054227 21/01/2016 18:45
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: neistein
Jeg var i alpe d'huez i sommer og syklet Megaavalance løypa 3 ganger og hadde kjøpt Bell Super 2R. Syntes det var greit med litt ekstra beskyttelse for anledningen. Jeg sykler ikke veldig hardt i slikt terreng og de få gangene jeg har vert i Hafjell har jeg brukt vanlig stihjelm, men som sakt syntes jeg det var greit med helhjelm ikke minst fordi jeg var langt hjemmefra og ville ikke ødlegge ferien med å slå ut alle tennene. Alle andre jeg så i løypa brukte uten unntak helhjelm.

Her er det jo begrenset hvor mye tråkking det blir da, og mulighet for ganske god fart.... Skal man ut på utforskningsturer i "enduroløypene" i Huez, så banner man fort helhjelmen opp og ned. Men f eks en Super 2R må jo være knall til sånt bruk. napp av på vei opp/inn/bort og smell på ekstra beskyttelse når det skal kjøres ned i dalen...

Re: Helhjelm i alpene? [Re: e-h] #2054288 21/01/2016 22:12
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: e-h

Vi har foreløpig ikke kommet så langt i planleggingen, men var veldig fornøyd med guiding i Zermatt og tar helt sikkert i hvert fall en dag også i Verbier. Tips mottas med takk!
Jeg har vært hos www.mtbverbier.com alle gangene og liker de veldig godt. Vanligvis tilbyr de hele uker med overnatting/mat/guiding men du kan jo høre om de kan tilby dere guiding en enkelt dag. Men om dere først skal til Verbier anbefaler jeg flere dager og ikke minst guide. Det er mange fine stier, og de fineste ligger ikke direkte ut fra heisen...

Helge
Strava
Re: Helhjelm i alpene? [Re: e-h] #2054308 22/01/2016 06:19
E
e-h Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for tipsene! Vi tenker i utgangspunktet på å være på tur en uke. Sist hadde jeg vel 4 dager på sykkelen og dro hjem litt tidligere.
Det viktigste er vel å finne noe som gir mestringsfølelse og gode opplevelser for alle. Større hopp osv blir det nok ikke uten trening med guide så utforløypene faller kanskje bort om de er for drøye selv om vi kom oss helskinnet gjennom på sist tur.

Redigert av e-h; 22/01/2016 06:24.
Re: Helhjelm i alpene? [Re: e-h] #2054346 22/01/2016 08:34
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
DH-løypene kommer i alle former, men det er kun 1-2 av de som er egnet for en vanlig stisyklist.
Igjen - guide er lurt i Verbier. Jeg vet for så vidt om folk som har vært der uten og vært fornøyd, men jeg vet også hvor mye de gikk glipp av...
Om dere vil kjøre uten guide, si fra når det nærmer seg så kan jeg hoste opp en del GPX-filer...

Helge
Strava
Re: Helhjelm i alpene? [Re: DesmoSkier] #2054361 22/01/2016 09:14
Arne_And Offline
More than words
More than words
Støtter det DesmoSkier sier om Verbier og mtbverbier. Der ville jeg enten hatt noe a la Bell Super 2R, eller vanlig hjelm. Det er for mye oppovertråkking for helhjelm, samtidig er det typisk lange oppoveretapper og enda lengde nedoveretapper, så det er ikke noe problem å ta hakebeskytter av og på.

Re: Helhjelm i alpene? [Re: e-h] #2054413 22/01/2016 11:40
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Om dere skal reise litt rundt anbefales en dag i bikeparken Pila/Aosta også. Det er ikke langt over dit fra Verbier. Flotte løyper og hyggelig med afterbike på italiensk fortauskafe.

Helge
Strava
Re: Helhjelm i alpene? [Re: DesmoSkier] #2054608 23/01/2016 11:55
E
e-h Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Mange bra tips her. Takk for det!
Tar nok kontakt med guider for å høre. I tillegg er det veldig interessant med noen GPX-filer for å planlegge litt ICON_SMILE

Får ta meg en rundtur i nærområdet og se om jeg får prøvd meg noen av hjelmene. Antar passform spiller en stor rolle når hodet er inni en fullhjelm.

Moderator  support