|
|
Proffsesongen 2016
|
Re: Proffsesongen 2016
[Re: sveinaa]
17/10/2016 12:19
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Som i konteksten at de som er blonde, har troverdige øyne og kommer fra bondelandet er mindre utspekulerte Hehe, nei som i den enkleste er oftest den beste (bort)forklaringen. Hanlon's razor passer vel også.
Redigert av anonymous5; 17/10/2016 12:20.
Anonym5
|
|
|
[Re: Valentino]
17/10/2016 13:43
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Så lenge DDD trenger WT-poeng kan EBHs kjøring i spurten godt forklares med lojalitet til arbeidsgiver fremfor landslag, ja. Occams razor på proffsyklingsk.
Dette er vel den mest sannsynlige konspirasjonsteorien slik jeg ser det. Om Edvald hadde kjørt et perfekt opptrekk og Kristoff hadde vunnet så hadde han fått 1/8 av 500 000 som Kristoff lovte bort. Hvilket hadde vært store penger for Korsæth, men peanuts for Edvald. Ved å kjøre for egne sjanser så øker han sjansene for at DDD beholder WT-lisensen. Hvilket betyr at han får kjøre de løpene han vil til neste år, slipper en lønnsreduksjon, og samtidig øker sjansen for at hans gode venn Cav vinner istedenfor Kristoff (som han åpenbart ikke er like god venn med). Landslag har sin sjarm, og på Junior/U23-nivå hvor de kjører en del ritt sammen så har det noe for seg. Men på seniornivå så er det åpenbart at man jobber minst like mye for laget som for landslaget sitt. Det var jo nok av ryttere på Team Sky (uten egne sjanser) som jobbet for Storbritania under OL i London, vi så en DDD-rytter først i feltet igår taue foran Storbritania (helt åpenbart for Cav) og vi husker vel alle hvordan det gikk med Valverde, Rui Costa og Purito...
Redigert av bjerkseth; 17/10/2016 13:48. Rediger grunn: skrivefeil
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
17/10/2016 14:16
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Så lenge DDD trenger WT-poeng kan EBHs kjøring i spurten godt forklares med lojalitet til arbeidsgiver fremfor landslag, ja. Occams razor på proffsyklingsk.
Dette er vel den mest sannsynlige konspirasjonsteorien slik jeg ser det. Om Edvald hadde kjørt et perfekt opptrekk og Kristoff hadde vunnet så hadde han fått 1/8 av 500 000 som Kristoff lovte bort. Hvilket hadde vært store penger for Korsæth, men peanuts for Edvald. Ved å kjøre for egne sjanser så øker han sjansene for at DDD beholder WT-lisensen. Hvilket betyr at han får kjøre de løpene han vil til neste år, slipper en lønnsreduksjon, og samtidig øker sjansen for at hans gode venn Cav vinner istedenfor Kristoff (som han åpenbart ikke er like god venn med). Landslag har sin sjarm, og på Junior/U23-nivå hvor de kjører en del ritt sammen så har det noe for seg. Men på seniornivå så er det åpenbart at man jobber minst like mye for laget som for landslaget sitt. Det var jo nok av ryttere på Team Sky (uten egne sjanser) som jobbet for Storbritania under OL i London, vi så en DDD-rytter først i feltet igår taue foran Storbritania (helt åpenbart for Cav) og vi husker vel alle hvordan det gikk med Valverde, Rui Costa og Purito... Dette anser jeg kun som en teori. Jeg velger å tro at EBH er lojal nok mot trøya si til at han ikke bevisst hjelper Cav, selv om de er lagkompiser resten av året. Han vet jo at Cav er bedre enn ham selv og Kristoff i 9 av 10 spurter. EBH har vel også vist sine kvaliteter best som nummer 3. EBH foran Renshaw og Cav i opptrekkstoget. Jeg tror rett og slett at Kristoff må trene bedre for å komme på nivå med Cav og Sagan. EBH må komme på det nivået han hadde i TDF det året Hushovd hadde VM-trøya. Da har jeg trua på gull i Bergen!
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
17/10/2016 14:21
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har akkurat bestemt meg for å "drite i" VM løpet i går, ta med meg alt det positive fra yngre ryttere (gutter og jenter) og glede meg til basketak i monumentene, Italia, Frankrike og Spania neste år... Blir Giro'n, Vuelta'n og monumentene like bra som i år ligger alt til rette for massevis av fine stunder i sofaen og enda flere på sykkelsetet selv. Har et ørlite håp om mer spenning i Frankrike også men blir sikkert skuffet (igjen)
VM i Bergen neste år skal jeg ha ca null sportslige forventninger til på herresiden men håper det blir god norgesreklame i sola.
Kommer også neste år til å veksle mellom TV2 og Eurosport og irritere meg over alt prat om borger, bomullsindustri på slutten av 1800 tallet osv men alt i alt kommer det til å bli kjempebra.
Årets sesong er definitivt over og det er fint å ha noe gøy å se frem til nå som terrengsykkel, vinter-sykkel-sko, rulle og løpesko er hentet frem og tatt i bruk...
Venter på 2017 tråden :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
17/10/2016 15:05
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Tror likevel det er safere å ha sportslige forventinger til neste års VM, enn å ha forventninger om at det kommer til å bli sol der 
Create the problem and sell the solution
|
|
|
17/10/2016 15:34
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Enig i at det var mye positivt i VM i år. Til og med gårsdagen gikk alt over all forventning frem til det gjensto 400 meter.
Kristoff fremstår som en dårlig taper og usympatisk, men etter min mening med veldig god grunn. Tror noe av grunnen til at han ikke fikk til en bedre spurt, var at han ble irritert og forbauset over valgene EBH tok på slutten.
Noen fakta som tyder på at EBH ikke prøver å kjøre opptrekk er: -Han venter 150-200 meter lengre enn avtalt på forhånd med å starte spurten -Han bryr seg ikke om Kristoffs brøling om å starte opptrekket. -Han har krefter igjen til å spurte forholdsvis bra de siste 100 metrene. (Han burde vært tom for krefter da det gjensto 150 meter.) -Han har ingen god forklaring i ettertid. "Noen ganger starter man på feil tidspunkt", holder ikke.
Tror faktisk Kristoff hadde vært lojal mot EBH, dersom rollene var motsatt i går. Men spørs om han er så gira på å hjelpe EBH i neste års VM.
Kristoff har en av de beste spurtene sammenlignet med de beste, etter lange og harde ritt som i går. Det har han bevist i OL og VM sammenheng før. Og ikke minst i Milan-San Remo og Flandern.
At EBH tenkte på WT-poeng har jeg ingen tro på...Tror heller vinnerinstinktet er litt større enn lojaliteten til Kristoff.
|
|
|
[Re: Max Power]
17/10/2016 16:07
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan hjelper det Kristoff å forbli bitter, og snakke om å bli dolket i ryggen? tv2 Hadde jeg vært EBH og ofret egne sjanser i fjor, og (la oss tro på ham) bommet på opptrekket i går, i tillegg til at han markerte bruddforsøket 5 km før mål, så hadde jeg vært sykt forbanna etter måten Kristoff uttaler seg. Det er definisjonen på utakknemlig. På den annen side - hadde jeg vært EBH hadde jeg kjørt for egne sjanser. (Hadde jeg vært EBH hadde treningsgrunnlaget vært litt for tynt for VM)
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
17/10/2016 16:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag undrar fortfarande varför de inte kan visa spurten live med bilder från helikoptern?
Det blir ju ett antiklimax när man först nestan inte förstår något alls av vad som händer i spurten på grund av kamera vinkeln och sen måste vänta på några bilder från mål, några reklam inslag och två intervjuer innan man kan se vad som faktiskt hände på slutet (och när man ser det vet man ju redan hur det går...)
|
|
|
[Re: murstein]
17/10/2016 17:17
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Hvordan hjelper det Kristoff å forbli bitter, og snakke om å bli dolket i ryggen? tv2 Hadde jeg vært EBH og ofret egne sjanser i fjor, og (la oss tro på ham) bommet på opptrekket i går, i tillegg til at han markerte bruddforsøket 5 km før mål, så hadde jeg vært sykt forbanna etter måten Kristoff uttaler seg. Det er definisjonen på utakknemlig. På den annen side - hadde jeg vært EBH hadde jeg kjørt for egne sjanser. (Hadde jeg vært EBH hadde treningsgrunnlaget vært litt for tynt for VM) Det hjelper selvsagt ikke Kristoff eller noen andre å være bitre etter i går. Men han er tross alt ærlig og sier det som det er, selv om han risikerer å bli utelatt fra VM på hjemmebane til neste år. Synest EBH bør være ærlig å si at han gikk for egne sjanser i spurten og beklaget det ovenfor Kristoff. Det hadde nok Kristoff respektert mer enn de forklaringene EBH gav.
|
|
|
[Re: Max Power]
17/10/2016 18:08
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan hjelper det Kristoff å forbli bitter, og snakke om å bli dolket i ryggen? tv2 Hadde jeg vært EBH og ofret egne sjanser i fjor, og (la oss tro på ham) bommet på opptrekket i går, i tillegg til at han markerte bruddforsøket 5 km før mål, så hadde jeg vært sykt forbanna etter måten Kristoff uttaler seg. Det er definisjonen på utakknemlig. På den annen side - hadde jeg vært EBH hadde jeg kjørt for egne sjanser. (Hadde jeg vært EBH hadde treningsgrunnlaget vært litt for tynt for VM) Det hjelper selvsagt ikke Kristoff eller noen andre å være bitre etter i går. Men han er tross alt ærlig og sier det som det er, selv om han risikerer å bli utelatt fra VM på hjemmebane til neste år. Synest EBH bør være ærlig å si at han gikk for egne sjanser i spurten og beklaget det ovenfor Kristoff. Det hadde nok Kristoff respektert mer enn de forklaringene EBH gav. Skjønner hva du mener, men hva om EBH er ærlig når han sier han dreit på opptrekks-draget? Da er det EBH som har grunn til å føle seg rygg-dolket.
|
|
|
17/10/2016 18:34
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg tror Kristoff er ekstra furten fordi dette kanskje var hans siste sjanse til VM-gull. Tror ikke han gidder å sykle VM i Bergen engang. Blir fett å se hvordan EBH og OKE klarer seg, men frykter at EBH er for tung, og OKE litt for ung.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
17/10/2016 19:15
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
VM på hjemmebane er såpass stort at jeg tipper noen av de vurderer å legge om treningen til det. Edvald har jo vist at han kan være noen kilo lettere på bekostning av eksplosivitet (og overskudd?). Bakken er vel sånn helt i grenseland for hva han kan henge med på? Kan for øvrig ikke se for meg at noen egentlig er "kompis med Cav", Kristoff sin syting er jo som ros å regne i forhold til det narsisstiske våset Cav lirer av seg når det ikke går hans vei. Ordren til Edvald resten av karrieren bør være : "gjør akkurat som du vil, fri rolle"  Orker ikke å se på enda en VM-avslutning gå i vasken pga. "taktikk".
Redigert av DuffMcShank; 17/10/2016 19:31.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
17/10/2016 19:47
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/10/2016 20:25
|
MaximoBongo
Entusiast
|
Entusiast
Synes Kristoff gjør en svært dårlig figur i etterkant av rittet. En del av det å være kaptein er å opptre slik at laget ditt er motivert for å jobbe for deg. Dette lykkes han dårlig med på alle lag han er del av, og etter at han ble hotshot nok til få dedikerte hjelperyttere har resultatene bare dalt. På tide å jobbe litt med egne holdninger og lederskap?
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
17/10/2016 20:40
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Kan for øvrig ikke se for meg at noen egentlig er "kompis med Cav", Kristoff sin syting er jo som ros å regne i forhold til det narsisstiske våset Cav lirer av seg når det ikke går hans vei
Likevel, Cav har en viss sjarm. Enkelte andre mangler til og med det...
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
17/10/2016 21:29
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Kan for øvrig ikke se for meg at noen egentlig er "kompis med Cav", Kristoff sin syting er jo som ros å regne i forhold til det narsisstiske våset Cav lirer av seg når det ikke går hans vei.
http://www.tv2.no/v/985586/?ref=969778&wf=latestCav har sine sider, men det virker som om han og Edvald går ganske godt overens. Edvald og Kristoff minner meg mere om Gilbert og GvA som hvertfall tidligere i karrieren var ganske store rivaler på samme lag.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
17/10/2016 21:36
|
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
De oppførte seg iallefall som et lag i går, Belgierne. Det tok meg ganske lang tid før jeg skjønte at de faktisk var ute etter en spurt. GvA som ren hjelperytter for Tommeke. Whowouldathunk?
|
|
|
17/10/2016 21:51
|
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
18/10/2016 04:35
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De oppførte seg iallefall som et lag i går, Belgierne. Det tok meg ganske lang tid før jeg skjønte at de faktisk var ute etter en spurt. GvA som ren hjelperytter for Tommeke. Whowouldathunk? Ja det var litt overraskende. Lurer på om det var planen fra start eller om GvA var sliten etter en meget lang sesong og brant kruttet i sidevinden. Boonen var jo plan A uansett men Belgia har alltid mange andre planer i bakhånd. Det virker hvertfall som de har fått orden på indre stridigheter. Og jeg skjønner frustrasjonen til Degenkolb, Belgia var i overkant ivrige på saboteringen og vannspruting var en fin gest. Når det gjelder norske spurtere og opptrekk så har jo aldri det fungert noe særlig bra. Jeg tror Kristoff er tjent med å klare seg litt mer på egenhånd. Og med en friere taktikk på landslaget så hadde vi fort tatt medalje både i fjor og i år. (11/12)
|
|
|
18/10/2016 06:25
|
gare
More than words
|
More than words
De oppførte seg iallefall som et lag i går, Belgierne. Det tok meg ganske lang tid før jeg skjønte at de faktisk var ute etter en spurt. GvA som ren hjelperytter for Tommeke. Whowouldathunk? Overrasket over det, satt bare og ventet på at GVA skulle prøve seg(og for så vidt også EBH), uansett tok alle(inkludert meg selv)som trodde på et kjedelig VM ganske feil. Sutringen etterpå er forståelig, og det gjør jo at morsomme konspirasjonsteorier får blomstre  Peter Sagan imponerer ennå dypere, i den grad det er mulig og det er jo litt festlig at tre tidligere verdensmestere står på podiet samtidig. 10/12 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
18/10/2016 07:02
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er enig med Fredagsvik: Er Boasson Hagen illojal? (9/12)?
|
|
|
[Re: murstein]
18/10/2016 07:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Leste den kommentaren og ble ikke helt klok på hva Fredagsvik egentlig mener. På den ene siden trekker han frem ved minst et par anledninger at EBH har fått smekk på lanken for måten han har kjørt på. "Lojalt" i Richmond kalles "bondenaivt" og det tolkes som at EBH nærmest på trass var i overkant lojal mot stallordren. Smekk på labben også i 2010 etter å ikke ha fulgt instruksene til Hushovd. Fredagsvik skriver videre at det ikke ligger i EBHs natur å sabotere og ødelegge for en lagkamerat, og at han prøver å gjøre alle til lags. Men at han altså har fått smekk på fingrene "ved minst et par anledninger". Så om han ikke er illojal så er det i hvert fall "noe" ved ham som gjør at det blir som nå. Om det er EBH og Alex sammen som ikke funker vet jeg ikke, men det ble jo som nevnt krangling etter VM i 2010 også. Og ingen bonus på EBH.
Redigert av Øyvind V; 18/10/2016 07:36.
|
|
|
18/10/2016 07:23
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Med den akselerasjonen Cav og Sagan viste på de siste 100-150 m, sammenlignet med mangel på akselerasjon hos Alex, synes jeg folk rundt laget og Alex kan være ærlige nok til å si at han ikke kunne ha vunnet dette, skulder mot skulder, denne dagen - uansett om han hadde hatt et aldri så perfekt opptrekkstog. Med det faktum synes jeg det er helt unødvendig å opptre som dårlig taper, henge ut folk og dermed skape fremtidige fiender, og skape generelt dårlig stemning etter et VM som i sum må sies å ha gått over all forventning (i de andre øvelsene).
For the record; om en ser på EBHs sporvalg på de siste 2-300m, så er dette ikke forenelig med en intensjon om å gå for egne sjanser - i så fall et det en enda dårligere spurt enn opptrekk. At opptrekket var dårlig er det ingen tvil om, men det tror jeg skyldes at det rett og slett ikke var mer krutt tilgjengelig på akkurat det tidspunktet.
|
|
|
[Re: stosu]
18/10/2016 07:24
|
aof
Fersking
|
Fersking
Er det virkelig slik at lagene får WT-poeng i VM? Iflg UCI sine sider er rankingen oppdatert for nasjoner og individuelt etter VM, men ikke WT lag-rankingen. http://uci.ch/road/ranking/
|
|
|
18/10/2016 07:32
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
10/12, bommet på EBH faktisk (trodde han kjørte større ramme enn Cav)
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: thamg]
18/10/2016 07:54
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Med den akselerasjonen Cav og Sagan viste på de siste 100-150 m, sammenlignet med mangel på akselerasjon hos Alex, synes jeg folk rundt laget og Alex kan være ærlige nok til å si at han ikke kunne ha vunnet dette, skulder mot skulder, denne dagen - uansett om han hadde hatt et aldri så perfekt opptrekkstog. Med det faktum synes jeg det er helt unødvendig å opptre som dårlig taper, henge ut folk og dermed skape fremtidige fiender, og skape generelt dårlig stemning etter et VM som i sum må sies å ha gått over all forventning (i de andre øvelsene). Den eneste måten Kristoff kunne vunnet dette på, er hvis EBH hadde lagt seg BAK han fra 400 m og dytta han i ræva.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/10/2016 07:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Leste den kommentaren og ble ikke helt klok på hva Fredagsvik egentlig mener. På den ene siden trekker han frem ved minst et par anledninger at EBH har fått smekk på lanken for måten han har kjørt på. "Lojalt" i Richmond kalles "bondenaivt" og det tolkes som at EBH nærmest på trass var i overkant lojal mot stallordren. Smekk på labben også i 2010 etter å ikke ha fulgt instruksene til Hushovd. Fredagsvik skriver videre at det ikke ligger i EBHs natur å sabotere og ødelegge for en lagkamerat, og at han prøver å gjøre alle til lags. Men at han altså har fått smekk på fingrene "ved minst et par anledninger". Så om han ikke er illojal så er det i hvert fall "noe" ved ham som gjør at det blir som nå. Om det er EBH og Alex sammen som ikke funker vet jeg ikke, men det ble jo som nevnt krangling etter VM i 2010 også. Og ingen bonus på EBH. Et resultat av at sykkel ikke er like innarbeidet som lagsport i Norge. Dette skyldes like mye pressen og deres fokus på personen som vinner og ikke laget. Problemet til Norge i den spurten var jo de andre som satt med. I tillegg var sikkert løpet hardt, men når Cav sitter med så var det ikke klassiker hardt. Så egentlig unaturlig at Alex skulle vinne om man legger til grunn prestasjonen i sesongen. Dette begynner nesten å bli litt pinlig. Har ikke Alex og Ørn sett spurten i etterkant? Tror det hadde vært lurt å moderere seg noe når man ser farten til Sagan og Cav.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
18/10/2016 08:22
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jo mer jeg tenker på det, jo mer heller jeg til å tro på EBH. Gutten (er han fortsatt det?) har tidligere vist seg ekstremt dårlig til å time både egne spurter og opptrekk. Det er merkelig å se noen hevde han er en av de beste opptrekkerne, samtidig som Cav aldri bruker han på laget. Det han er god på er å gå etter brudd de siste kilometerne (slik han gjorde) og evt kjøre et langt drag fra 3 til 1 km. Hovedgrunnen til at jeg tror han er det bildet jeg postet i går: Selv ikke EBH er dårlig nok taktisk til å tenke at dette er et godt sporvalg dersom han skal spurte for egne sjanser. Det er derimot bra for mannen som ligger på hjul. Det EBH skal ha rettmessig kritikk for er at han ikke gjør det 100 meter tidligere. At han har krefter til å spurte i mål viser jo at han har feilet som opptrekker. Samtidig viser det vel egentlig også at Kristoff som kaptein var feil valg. Han må også klare å se mållinja, og enten gidder han ikke spurte for 5. plass, eller han har ikke bein til å gå forbi EBH som har ligget i vinden.
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/10/2016 08:27
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
. I tillegg var sikkert løpet hardt, men når Cav sitter med så var det ikke klassiker hardt. Så egentlig unaturlig at Alex skulle vinne om man legger til grunn prestasjonen i sesongen.
Dette begynner nesten å bli litt pinlig. Har ikke Alex og Ørn sett spurten i etterkant? Tror det hadde vært lurt å moderere seg noe når man ser farten til Sagan og Cav.
Trur ikke du skal undervurdere Cav i en flat løype med mye sidevind. Der er han ekstrem god til å time og bli med i rett gruppe. Trur nok også Kristoff og co har sett spurten opptil flere ganger. Ved 400 meter, hvor EBH skulle gi bånn gass, ligger Cav og Sagan på hjulet til Kristoff. hadde EBH gjort det han skulle, (hvis han hadde bein til det) så hadde Kristoff vært i front ved 200 meter og EBH helt ferdig. Med større utgangs-fart kunne han startet spurten og da er han vond å slå. Nå måtte han akselere, og der er Cav og Sagan mye bedre. At EBH klarer å spurte helt inn viser at han missa grovt. Han trakk ikke opp, men spurtet selv. Hadde de fulgt planen trur jeg vi hadde hatt en på pallen, og alt hadde vært fryd og gammen.
Knut
|
|
|
|
|