Det eksempelet med Kaggestad er alt for typisk for norsk kommentering generelt. Alt for lite opptatt av det som skjer. Enten det er ski, sykkel, foppal eller hva det nå er.
Eksempel fra i går. Vi er inne i den utrolig spennende finalen av Paris-Nice. Rittet er helt åpent, og Geraint Thomas jager desperat Contador og Porte i en intens sekundstrid. Omtrent to kilometer fra mål passerer de en halvkjent bygning. Ridder Kaggestad benytter da anledningen til å fortelle en anekdote om Kong Leopold av Belgias begravelse, da han tydeligvis bodde her.
Problemet mitt er at jeg liker slike anekdoter. Men timingen og rytmen i kommenteringen blir feil. Man tar ned spenningen med slikt når det går i femogfemti i gamlebyen i Nice.
Tipper at ASO har cues på severdigheter som Lepolds villa til kommentatorene. RCS bruker jo plakater med tekst på skjermen, ref. Strade Bianche sist helg. Vet ikke om det er bedre.
Her er en klassiker: David Duffield kommenterer finalen på Sanremo i 1992. Nesten helt Lillelien.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Jeg hadde denne tråden i bakhodet når jeg så avslutningen av Paris-Nice, og jeg liker faktisk å se på TV2. De har en egen "atmosfære" på sine sendinger. Det blir mye fjas, men hva er galt med det når det blir såpass liv? Er jo underholdning. TV2 har en bredere appell og det liker jeg
(Har TV2 tilgang til mere info i form av bilder, oversikter eller lignende når de kjøper rettighetene? Eller har de i hovedsak de bildene produsenten legger opp til?)
Så for såvidt også på Peleton (fra Stavanger) i opptak. Synes TV2 fikk til et bra program der og.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Det største problemet til Katusha i P-N så ut til å være at de ble presset til å gjøre all inntauingen selv, men ikke hadde sterke nok ryttere til å kjøre inn bruddene på de siste kilometerne. Laget kunne hatt godt av noen kjøresterke tempokanoner som kan bidra til å kjøre inn bruddene.
Jeg hadde denne tråden i bakhodet når jeg så avslutningen av Paris-Nice, og jeg liker faktisk å se på TV2. De har en egen "atmosfære" på sine sendinger. Det blir mye fjas, men hva er galt med det når det blir såpass liv? Er jo underholdning. TV2 har en bredere appell og det liker jeg
(Har TV2 tilgang til mere info i form av bilder, oversikter eller lignende når de kjøper rettighetene? Eller har de i hovedsak de bildene produsenten legger opp til?)
Så for såvidt også på Peleton (fra Stavanger) i opptak. Synes TV2 fikk til et bra program der og.
Sendingene fra ASO er like til alle nasjoner, med unntak av nasjonale intervjuer etter sending. Dette klippes da inn i ASOs sending som alltid går i bakgrunnen, og vi ser ofte TV2, Eurosport, Dansk TV2 etc hoppe ut av sendingen for å intervjue sine ryttere, og så går de tilbake til ASO når det er seremoni.
Alle kanaler får ved de store rittene tilsendt bøker og materiell der alle etapper blir omtalt i detalj. Før rittstart får en også vite hva produsenten kommer til å filme og hvor i løypen, og kanalene får også tilsendt informasjon om de ulike severdighetene. De siste fem kilometer, langesoner, nøytrale soner, osv er beskrevet i detalj.
Så er det opptil de ulike kommentatorene hvor mye de vektlegger severdigheter og hvor mye de vektlegger syklingen. Produsenten, i dette tilfellet ASO, legger minimalt med føringer på kanalene. Men om kanalene gjør en dårlig jobb med å forvalte en verdifull sending, blir dette tatt med når neste kontraktsperiode skal vurderes.
Sendingene fra ASO er like til alle nasjoner, med unntak av nasjonale intervjuer etter sending. Dette klippes da inn i ASOs sending som alltid går i bakgrunnen, og vi ser ofte TV2, Eurosport, Dansk TV2 etc hoppe ut av sendingen for å intervjue sine ryttere, og så går de tilbake til ASO når det er seremoni.
Alle kanaler får ved de store rittene tilsendt bøker og materiell der alle etapper blir omtalt i detalj. Før rittstart får en også vite hva produsenten kommer til å filme og hvor i løypen, og kanalene får også tilsendt informasjon om de ulike severdighetene. De siste fem kilometer, langesoner, nøytrale soner, osv er beskrevet i detalj.
Så er det opptil de ulike kommentatorene hvor mye de vektlegger severdigheter og hvor mye de vektlegger syklingen. Produsenten, i dette tilfellet ASO, legger minimalt med føringer på kanalene. Men om kanalene gjør en dårlig jobb med å forvalte en verdifull sending, blir dette tatt med når neste kontraktsperiode skal vurderes.
Med andre ord så ser kommentatorene det samme som oss.
TV2 er vel opptatt av seertall. Så med det i hodet så skjønner jeg jo godt at de må ha en profil som appellerer til flest mulig. Synes man trekker det langt om man skal ha det til at det "ødelegger" sendingene.
Hvem skal kommentere M-S på Max?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
TvNorge og Eurosport har jo samme eiere, så tipper de sender på Max for å nå ut til flere seere. Er vel fortsatt Arild Eriksen som kommenterer tipper jeg.
Kampen på torsdag, der vi overkjørte avskummet fra Manchester, ble sendt både på MAX og Eurosport (i alle fall Eurosport Player), og da var det uten kommentator på Eurosport. Får håpe det ikke er slik med sykling også...?
Kampen på torsdag, der vi overkjørte avskummet fra Manchester, ble sendt både på MAX og Eurosport (i alle fall Eurosport Player), og da var det uten kommentator på Eurosport. Får håpe det ikke er slik med sykling også...?
Årets første monument står for døren. MSR til helga blir fantastisk, gleder meg som en unge. Mange formsterke ryttere som kan ta denne og er vel kanskje en av de mest uforutsigbare rittene i løpet av sesongen. Noe sier meg at en liten gruppe kommer samlet til mål, med folk som Cancellara, Stybar, Sagan, Kwiatkowski, GVA. Med norsk øyne får vi vel håpe EBH blir med en slik gruppe over Poggio, mens Kristoff sitter i hovedfeltet og tar spurten dersom det blir samlet felt.
Har tro på Edvald, om han tør å være like aggresiv som på sine yngre dager.
Årets første monument står for døren. MSR til helga blir fantastisk, gleder meg som en unge.
Det står på milanosanremo.it at målgang er ca 16.50-17.30. Når kan man da forvente at de passerer Poggio? Ti minutter før? Tjue? Jeg husker ikke hvordan det pleier å være.