Robotene kommer, delingsøkonomien tar over og alt digitaliseres. Den fjerde industrielle revolusjon er kommet. Visstnok. Er dette tilfelle tro? Eller er det bare store ord og snakk om en evolusjon?
Re: Den fjerde industrielle revolusjon
[Re: turbo]
#205387320/01/201617:30
En liten stund siden jeg så det selv, men husker dette innlegget fra Øredev som relativt lettbent og underholdende, men samtidig interessant tankeføde:
Robotene kommer, delingsøkonomien tar over og alt digitaliseres. Den fjerde industrielle revolusjon er kommet. Visstnok. Er dette tilfelle tro? Eller er det bare store ord og snakk om en evolusjon?
satt for en ukes tid tilbake og spekulerte på om jeg skulle starte en tråd om litt av det samme , henger meg i stedet på her, men da mer spesifikt ift - Oculus Rift. Min refleksjon går på hvor lite motforestillinger man ser ift introduksjonen av denne nye VR- teknologien vil kunne ha på "utsatte sjeler" ( fysisk passivitet, bortkopling av virkelige sosiale kontaktflater , folkehelseperspektiv etc etc) Klart, det kan ligge mange fine muligheter her, MEN jeg er altså betenkt over hvor kritikkløst / perspektivløst man lar denne teknologien flomme inn over seg.
Jeg har ikke problem med å forstå at jobber kan digitaliseres, men en revolusjon har jeg litt vanskelig for å tro på. Men si at det skjer en revolusjon hvor jobber automatiseres, bør vi være redd for økt arbeidsledighet? Eller vil nye jobbe komme til som ved tidligere revolusjoner?
[Re: progres]
#205393020/01/201621:17
satt for en ukes tid tilbake og spekulerte på om jeg skulle starte en tråd om litt av det samme , henger meg i stedet på her, men da mer spesifikt ift - Oculus Rift. Min refleksjon går på hvor lite motforestillinger man ser ift introduksjonen av denne nye VR- teknologien vil kunne ha på "utsatte sjeler" ( fysisk passivitet, bortkopling av virkelige sosiale kontaktflater , folkehelseperspektiv etc etc) Klart, det kan ligge mange fine muligheter her, MEN jeg er altså betenkt over hvor kritikkløst / perspektivløst man lar denne teknologien flomme inn over seg.
Jeg har sett videoer av VR-sett koblet til en slags 360-graders tredemølle. Så teknologien kan vel brukes til noe fornuftig og, sett fra et helseperspektiv. Men, ser bekymringen din for at det lett kan føre til passivitet ja. Ser bare for meg en fredagskveld i framtiden hvor alle i familien sitter med hvert sitt VR-sett på rekke i sofaen uten å si et knyst til hverandre ><
[Re: Tex]
#205393320/01/201621:24
Systemforskaling i kassetter med elektromagnetiske koblinger. Pusles på plass av en forskalingsnekkerrobot.
Ser for meg robotene kollidere i stillas når de skal opp i høyden for å pusse eller trekke av betongen Og alt sølet som blir når en elektromagnetisk kobling ryker, og all betongen renner ut
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
[Re: turbo]
#205416221/01/201614:43