Elektronikkbransjens sanne ansikt?
|
Elektronikkbransjens sanne ansikt?
#2053130
18/01/2016 13:09
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 886
Kanondal
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 886 |
Vår svært trofaste AEG tørketrommel tok kvelden for et par dager siden.
I helgen ble nettet ‘’trålet’’ og jeg fant en ganske tilsvarende maskin fra AEG. Denne hadde de tilfeldigvis kampanje på hos Lefdal. Nedsatt fra 6995,- til 4995,-.
Jeg oppsøkte Lefdal Alna i lunchen i dag og fikk hjelp av en yngre konsulent. Han var umiddelbart motvillig mot den annonserte maskinen. Han hadde flere argumenter for at jeg ikke skulle kjøpe den, men heller en annen mye dyrere. Faktisk dobbelt så dyr! Da han sa at den annonserte maskinen ikke hadde fuktsensorer, men kun gikk på faste programmer ble jeg veldig i tvil og dro slukøret tilbake til jobb.
Der hentet jeg opp informasjon om maskinen som selvfølgelig har det siste innenfor sensorer!! Vel, tilbake til Lefdal. Traff en ikke fullt så ung konsulent og han hadde oversikt over teknikk etc. Så var det lagersituasjon da……… De hadde kanskje en maskin på Storo, men det var veldig usikkert. Det var også usikkert når de kom til å få maskinen inn.
‘’Maskinen din har gått i stykker sier du? Da haster det vel med en ny!’’ Da har vi mange andre på lager. Disse er det imidlertid ikke kampanje på!! For dobbel pris kunne jeg få en finfin tørketrommel med meg i dag!!
Enden på visa; Jeg har bestilt identisk maskin fra Komplett.no. Blir levert hjem gratis i løpet av uken. Endatil kr. 400,- rimeligere enn maskinen på Lefdal.
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053152
18/01/2016 13:42
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169 |
Dette er vel en erfaring som svært mange av oss har gjort. Konsulentene er drillet på å lede kundene i retning av produkter som de tjener mer penger på. I tillegg skal de gjerne selge en masse tilleggsstæsj og forsikringer.
Stol på din egen evne til å orientere deg i markedet for de produkter du er ute etter. Les deg opp på tester og pris-sammenligninger. Så har du et godt utgangspunkt for å velge rett produkt til ditt bruk.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053156
18/01/2016 13:44
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 310
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 310 |
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053170
18/01/2016 14:03
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493 |
Jeg tror fysiske butikker, av alle slag, kommer til å slite fremover dersom:
1) Ekspeditøren ikke tilfører noe merverdi i form av produktkunnskap og forståelse for kundens behov
2) De forsøker på alle mulige måter å loppe kunden for mer penger enn nødvendig for å dekke behovet
3) De sjelden har varen du trenger på lager, og må bestille (da kan man vel like gjerne bestille selv på internett...?)
Min ferskeste erfaring i så måte er faktisk med byggevarer. Jeg skulle ha forskjellige Elfa-deler for å bygge hyller to steder i huset. Jeg hadde på forhånd funnet ut hvilke deler jeg trengte, inkludert varenumre. 2 ulike byggevarebutikker hadde ikke alle delene inne, til tross for at dette burde være ganske standard greier.
Jeg gikk da inn på bygghjemme.no og fant alt jeg trengte. Samme leveringstid som bestillingsvarene fra byggevarebutikkene, og jeg sparte 40% (!) på hele ordren i forhold til butikkpris. Riktignok et tidsbegrenset tilbud, men standardprisen deres var også et godt stykke under.
Redigert av HCO; 18/01/2016 14:26. Rediger grunn: Lagt til 3)
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053175
18/01/2016 14:09
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331 |
Min erfaring er at elektronikkbransjen er sleipe, og kanskje Elkjøp og Lefdal er verst. Kjøpte nylig ny oppvaskmaskin.
Sjekket internett og prisjakt en stud før jeg bestemte meg. Valgte da kjøp på nettet, hent i butikk, noe som fungerte fint. Anbefaler denne metoden.
Modellen jeg kjøpte, som jeg tror var annonsert på nett til en god pris var ikke på utstiling. En annen maskin av samme merke som kostet 5.000 kroner mer var utstilt. For meg så denne maskinen helt identisk ut. Hadde jeg dratt uten å sjekke prisjakt eller bestille hadde jeg nok endt opp med å betale en del tusenlapper mer for en oppvaskmaskin med stålfront.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053177
18/01/2016 14:11
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Jeg jobbet på Elkjøp i to år i studietiden, og det var regelrett flaut til tider å argumentere mot de en selv sa i perioder.
Særlig alle de gangene en hadde jobbet med en kunde i to uker for å få han til å kjøpe en tv til fullpris, får så å fraråde samme tv når den kom på salg.
De anbefaler de produktene de tjener mest penger på, som samtidig også kan passe til kundens behov. Men det som var bra forrige uke er ikke nødvendigvis bra nå.
Jeg handler IKKE der nå lenger.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Alpers]
#2053216
18/01/2016 15:44
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Jeg har også to år på Lefdal på CV-en, og handler gjerne der nå siden jeg kjenner arbeidsmetodene og systemet veldig godt. Går dog ikke inn dit og spør om hjelp til å finne rett maskin for mitt behov...
Det skal nevnes at jeg trengte en blekkprinter til jobb for noen måneder siden, og da anbefalte de meg faktisk en modell som var på tilbud til halv pris. Kan være de skulle fase ut den modellen eller noe, men jeg var uansett overrasket over at anbefalingen fant på en annonsert modell. Kjøpte den og var storfornøyd kunde.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053218
18/01/2016 15:52
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 1,340
Josruu
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 1,340 |
Elkjøp osv unngås så langt det lar seg gjøre, null innsikt i hva de selger og det skal prakkes på noe dyrere. Måtte krype til korset og handle en media pc hos expert i dag og prøvde å ringe de for å reservere den til i morgen men totalt umulig å få noen til å svare der. Ringte til slutt sentral bordet og forklarte at jeg har prøvd i 1 time å komme igjennom uten svar. Da ble jeg satt over med internnummer og da fikk jeg svar med en gang... Selger ble ganske rar da jeg lurte på hvordan det kunne ha seg...
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053220
18/01/2016 15:55
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956 |
Men hvorfor tror vi at ekspeditører, konsulenter, meglere, eller hva de nå kaller seg er våre venner? De har en jobb å gjøre, og det er å selge. Om man ender opp med å bruke dobbelt så mye som man hadde tenkt på f.eks en tørketrommel er jo butikken strålende fornøyd. Og jeg vil tørre å påstå et risikoen for å miste fremtidige salg egentlig er rimelig mikroskopisk. Selvfølgelig finnes det noen veldig prinsippfaste personer, men de aller fleste er ikke det når det kommer til stykket.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053227
18/01/2016 16:14
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Jeg tror dessverre at vi kunder har mest å tjene på å bli bedre på å prute på produktene, når vi er i butikken.... Jeg skriver dessverre, fordi det ligger ikke i vår kultur å prute...
Redigert av anonym; 18/01/2016 16:15.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053236
18/01/2016 16:57
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 2,419
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 2,419 |
Prisgrafen på prisguide er avgjørende for meg når jeg skulle ha ny tørketrommel selv. Tipper vi har kjøpt samme AEGmaskin, bare at vi fikk den for 3890.
Ble forøvrig rilbytt forsikring når på panelovnen jeg kjøpte på lørdag... Det trenger jeg ikke så jeg. "Hvorfor ikke?" lurte selgeren.
For ikke snakke om mobilpriser! Det er sirkus det!
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053240
18/01/2016 17:41
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
‘’Maskinen din har gått i stykker sier du? Da haster det vel med en ny!’’ Da har vi mange andre på lager. Disse er det imidlertid ikke kampanje på!! For dobbel pris kunne jeg få en finfin tørketrommel med meg i dag!!
Med mindre det står spesifikt i kampanjen at det er få av varen, så må de kunne levere den eller tilsvarende. Selv om tilsvarende koster mer.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: DeepFu]
#2053242
18/01/2016 17:58
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
Men hvorfor tror vi at ekspeditører, konsulenter, meglere, eller hva de nå kaller seg er våre venner? De har en jobb å gjøre, og det er å selge. Det er for så vidt et poeng. Men, nå befinner vi oss engang i 2016, og internett er etter hvert blitt ganske utbredt. Det er åpenbart dyrere å drive en fysisk butikk enn et rent lager som nettbutikkene klarer seg med. Hadde det ikke da vært en ide om det oppleves som en merverdi å gå inn i en fysisk butikk og snakke med en ekspeditør? Sånn det er i dag, er det at jeg slipper å forholde meg til personene i butikken, enda en grunn til å foretrekke nettbutikken. Fysisk butikk velger jeg stort sett bare hvis jeg absolutt må ha varen med en gang, eller hvis jeg ikke vil kjøpe varen uten å ha tafset på den først.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: anonym22]
#2053248
18/01/2016 18:13
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
‘’Maskinen din har gått i stykker sier du? Da haster det vel med en ny!’’ Da har vi mange andre på lager. Disse er det imidlertid ikke kampanje på!! For dobbel pris kunne jeg få en finfin tørketrommel med meg i dag!!
Med mindre det står spesifikt i kampanjen at det er få av varen, så må de kunne levere den eller tilsvarende. Selv om tilsvarende koster mer. Lefdal bryr seg ikke med sånt. Kjøpte en laptop der for noen år siden. Bestilte på nett med henting i butikk. Betalte i kassa og gikk til hentebua for å få laptopen. Da viste det seg at lagerstatusen nettbutikken hadde vist for denne butikken var feil, og de hadde ikke flere igjen. Det var flere igjen på sentrallageret, men de nektet å bestille opp en til meg, for denne ville koste dem mer enn de PCene de hadde fått inn til kampanjen. Å tilby en annen PC med tilsvarende specs var heller ikke aktuelt, men jeg kunne få en dårligere en som kostet det samme. Det eneste de tilbød, var å gi meg tilbake penga. Eller "heve kjøpet", som det gjerne kalles. At selger ikke har lov til å heve kjøpet etter at kjøper har oppfylt sine plikter, tok de ikke så tungt. Etter å ha kranglet vel og lenge, fant jeg ut at ettersom frakten fra nettbutikken ikke kom på mer enn en hundrings, så var det ikke verdt å bruke mer tid på å få butikken til å oppfylle pliktene sine. Så lenge de lot meg bruke en av maskinene i butikken til å bestille fra nettbutikken (ville ikke risikere å komme hjem og så oppdage at nettbutikken også var utsolgt), så gikk jeg med på å la de heve kjøpet.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: trondmm]
#2053249
18/01/2016 18:19
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Men hvorfor tror vi at ekspeditører, konsulenter, meglere, eller hva de nå kaller seg er våre venner? De har en jobb å gjøre, og det er å selge. Det er for så vidt et poeng. Men, nå befinner vi oss engang i 2016, og internett er etter hvert blitt ganske utbredt. Det er åpenbart dyrere å drive en fysisk butikk enn et rent lager som nettbutikkene klarer seg med. Hadde det ikke da vært en ide om det oppleves som en merverdi å gå inn i en fysisk butikk og snakke med en ekspeditør? Både Lefdal og Elkjøp har en velfungerende nettside. De kundene som ikke liker jattinga til en selger kan bare gå inn på nettsiden og bestille det de ønsker. Og du ser med en gang om de har det på lageret. Sånn det er i dag, er det at jeg slipper å forholde meg til personene i butikken, enda en grunn til å foretrekke nettbutikken. Fysisk butikk velger jeg stort sett bare hvis jeg absolutt må ha varen med en gang, eller hvis jeg ikke vil kjøpe varen uten å ha tafset på den først. Og kanhende de har en mulighet til å sjekke hva som er på lageret i hvilken butikk, eller kanskje en eller annen form for klikk-og-hent. Tafse på en tørketrommel, kanskje, men det er uansett ikke noe man ikke (burde kunne) kan klare seg uten i noen dager.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: trondmm]
#2053255
18/01/2016 18:34
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956 |
Men hvorfor tror vi at ekspeditører, konsulenter, meglere, eller hva de nå kaller seg er våre venner? De har en jobb å gjøre, og det er å selge. Det er for så vidt et poeng. Men, nå befinner vi oss engang i 2016, og internett er etter hvert blitt ganske utbredt. Det er åpenbart dyrere å drive en fysisk butikk enn et rent lager som nettbutikkene klarer seg med. Hadde det ikke da vært en ide om det oppleves som en merverdi å gå inn i en fysisk butikk og snakke med en ekspeditør? Sånn det er i dag, er det at jeg slipper å forholde meg til personene i butikken, enda en grunn til å foretrekke nettbutikken. Fysisk butikk velger jeg stort sett bare hvis jeg absolutt må ha varen med en gang, eller hvis jeg ikke vil kjøpe varen uten å ha tafset på den først. Jeg tror folk er villige til å betale endel både for å få snakke med en ekspeditør (som de virkelig tror innehar fagkunnskap), og fordi de mener det er tryggere ift reklamasjoner. Spesielt når det gjelder større ting. Jeg tror vi overdriver i hvor stor grad folk flest virkelig bruker Internett aktivt ved innkjøp av varer.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053267
18/01/2016 19:17
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Jeg har som regel gjort en del research i forkant av alle handler, så jeg vet hva jeg skal ha, og takker pent nei til alt annet enn det jeg har bestemt meg for, inkludert trygghetsforsikringer og hele pakka. Sikkert skrekkunde.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053323
18/01/2016 23:06
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 156
hjohanj
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2012
Innlegg: 156 |
Selgerne på elkjøp får jo 15%? provisjon av butikkens fortjeneste ved salg, men denne gjelder i begge retninger. Så taper butikken penger på en tilbudsvare, taper også selgerne. Dette "tvinger" dem til å prøve å overtale kundene til å kjøpe et annet produkt.
Ifølge inside informasjon fra en ansatt, eksisterer lefdal bare for at elkjøp/lefdal skal kunne få monopol. De prøver konsekvent å kjøre expert og euronics i grøfta med konstant priskrig.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053328
18/01/2016 23:46
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048 |
@hjohanj Sikker på at det med 15% stemmer? Har en nær venn og et par andre som jobber i nevnte kjede, å jeg har aldri hørte noe om 15% avanse ved salg! Hender seg at de har konkuranser, med feks en Ipad til selgeren med flest trygghetsforsikringer ol. Nå er vel jobben til de aller fleste selgere å tjener penger for bedriften, og møte kundens behov. Mitt inntrykk er at de fleste jeg snakker med i forskjellige butikker behersker begge deler 
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: trondmm]
#2053360
19/01/2016 08:22
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,454
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,454 |
Jeg bestilte en panelovn på click and collect hos Elkjøp i fjor. Da jeg skulle hente, hadde de den ikke, men jeg fikk en modell over for samme pris, uten problemer. Så det er ikke alltid de er uvillige til å løse slike saker greit.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: hjohanj]
#2053378
19/01/2016 09:04
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Selgerne på elkjøp får jo 15%? provisjon av butikkens fortjeneste ved salg, Det høres veldig merkelig ut med de lave marginene som eksisterer i denne bransjen. Hvor har du tallet 15% fra?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: GeirK]
#2053389
19/01/2016 09:24
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 412
Den glade amatør
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 412 |
En prosentvis andel av -avansen- sier jo ingenting om marginene i bransjen, eller?
Redigert av Den glade amatør; 19/01/2016 09:25.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Den glade amatør]
#2053414
19/01/2016 10:03
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
En prosentvis andel av -avansen- sier jo ingenting om marginene i bransjen, eller?
Ahh - der leste jeg feil. "Av avansen" var nøkkelen her. My bad.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053499
19/01/2016 13:30
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 156
hjohanj
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2012
Innlegg: 156 |
Trur det var 15%, men kan være noe annet. Dette er som sagt av butikkens fortjeneste. Hvitevarer kan ha kost-pris på 5k og selges til 11, mens ipad taper butikken penger på. Dette dekkes inn ved å selge forsikringer, deksel og annet tilbehør.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: hjohanj]
#2053538
19/01/2016 15:07
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Selgerne på elkjøp får jo 15%? provisjon av butikkens fortjeneste ved salg, men denne gjelder i begge retninger. Så taper butikken penger på en tilbudsvare, taper også selgerne. Dette "tvinger" dem til å prøve å overtale kundene til å kjøpe et annet produkt.
Mener du at de får trekk i lønn når de selger tilbudsprodukter med negativ margin? Eller matcher pris? [quote=hjohanj] Ifølge inside informasjon fra en ansatt, eksisterer lefdal bare for at elkjøp/lefdal skal kunne få monopol. De prøver konsekvent å kjøre expert og euronics i grøfta med konstant priskrig. Det rimer også med "spesialmodellene" disse selger en del av, spesielt på hvitevarer. Noen ekstra bokstaver eller tall gjør det til et annet produkt, så forbruker ikke klarer å sammenligne priser -og prisløfter ol. blir umulig å bruke.
Thomas
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053540
19/01/2016 15:14
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627 |
Jeg husker en bekjent som jobba på Elkjøp for vel 10 år siden fortalte at de hadde "stallordre" om å kutte prisen med 10% dersom kunden var nølende.
Handler for øvrig sjelden/aldri i de sjappene der....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Kanondal]
#2053547
19/01/2016 16:12
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928 |
Disse butikkene er et sted man går utelukkende for å kjøpe noe man har bestemt seg for på forhånd. Å gå dit for å få hjelp er et tapsprosjekt.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Jacobsen]
#2053548
19/01/2016 16:23
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,010
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,010 |
Disse butikkene er et sted man går utelukkende for å kjøpe noe man har bestemt seg for på forhånd. Å gå dit for å få hjelp er et tapsprosjekt. +1
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: tparsli]
#2053586
19/01/2016 20:16
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
[quote=hjohanj]Selgerne på elkjøp får jo 15%? provisjon av butikkens fortjeneste ved salg, men denne gjelder i begge retninger. Så taper butikken penger på en tilbudsvare, taper også selgerne. Dette "tvinger" dem til å prøve å overtale kundene til å kjøpe et annet produkt.
Mener du at de får trekk i lønn når de selger tilbudsprodukter med negativ margin? Eller matcher pris? Ifølge inside informasjon fra en ansatt, eksisterer lefdal bare for at elkjøp/lefdal skal kunne få monopol. De prøver konsekvent å kjøre expert og euronics i grøfta med konstant priskrig.
Det rimer også med "spesialmodellene" disse selger en del av, spesielt på hvitevarer. Noen ekstra bokstaver eller tall gjør det til et annet produkt, så forbruker ikke klarer å sammenligne priser -og prisløfter ol. blir umulig å bruke.
Da jeg jobbet der fikk vi ikke trekk i grunnlønnen for å selge noe med tap. Men den ekstra bonusen (på toppen av grunnlønnen) sank jo selvsagt når vi solgte noe med tap, slik at en ville unngå det for enhver pris. Bonusen vi fikk utbetalt var individuell, men betinget at hele avdelingen hadde solg til et gitt budsjett. Det ble raskt konsensus i gruppen at en måtte selge utelukkende de produktene en tjente gode penger, eller hadde høy bruttofortjeneste på. Pro tip: Elkjøp bruker samme database i dag som da jeg jobbet der. Når en selger taster inn et produkt, står bruttofortjenesten på produktet i prosent øverst i høyre hjørne.
|
|
|
Re: Elektronikkbransjens sanne ansikt?
[Re: Alpers]
#2053594
19/01/2016 20:49
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Pro tip: Elkjøp bruker samme database i dag som da jeg jobbet der. .... Dette er forretningshemmeligheter fra din gamle arbeidsgiver. Skal vi fjerne det fra internett?
|
|
|
|
|