Kort og godt, skal du ha elektriske gir på din neste sykkel eller ikke? Si gjerne kort om bakgrunnen for valget også. Har elektrisk selv og var soleklar på at jeg skulle ha det på den neste også, helt til jeg hørte på Radio Landeveis podcast.....
Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke?
[Re: Bateson]
#205282317/01/201611:53
For meg er det et kostnadsspørsmål. Prisforskjellen på Ultegra og Di2 er for meg betydelig når begge fungerer ypperlig. Jeg ville nok heller prioritert oppgradering av hjul, skivebrems og ramme over elektronisk giring, men hver til sin smak selvsagt.
Det kommer veldig an på prissjiktet du ligger på også.
På en sykkel til 20 000 hadde ikke jeg prioritert elektroniske gir. På en sykkel til 40 000 er det en helt annen sak
#205282717/01/201612:13
Kort og godt, skal du ha elektriske gir på din neste sykkel eller ikke? Si gjerne kort om bakgrunnen for valget også. Har elektrisk selv og var soleklar på at jeg skulle ha det på den neste også, helt til jeg hørte på Radio Landeveis podcast.....
Hvilken podcast?
#205283517/01/201613:03
Ny sykkel har stått i stua i en drøy mnd. nå, med elektriske gir. Valget stod mellom mekanisk DA9000 eller Ultegra Di2.
Aldri hatt det på min egen sykkel før, kun på sykler jeg har lånt/prøvd og da har jeg likt det svært godt. Så får vi se i løpet av sommeren om jeg er fornøyd med valget eller ikke, satser på at det blir bra!
Den gamle sykkelen med mekanisk Ultegra beholder jeg så da får jeg sammenlignet litt utover våren.
#205285317/01/201615:05
Jeg gikk for mekanisk fordi jeg har en mental sperre mot å kjøre med noe under Dura-Ace, og elektronisk ikke var verdt prisforskjellen på 8000. Får mye gromt for de pengene.
[Re: anonym]
#205289417/01/201618:09
Podcasten: Radio Landevei. Ligger på ITunes. Kjempebra!!
Sitat: anonymous
Sitat: Bateson
Hvilken podcast?
#205289517/01/201618:11
Jeg gikk for mekanisk fordi jeg har en mental sperre mot å kjøre med noe under Dura-Ace, og elektronisk ikke var verdt prisforskjellen på 8000. Får mye gromt for de pengene.
Samme her. Sånn bortsett fra at jeg har sperre mot å kjøre noe over Ultegra. Man får et gromt hjulsett for 8 laken og det har mye mer å si for opplevelsen enn elektroniske gir. Synes jeg:-)
Har også en sperre mot Sram, men E-tap er spennende da. Fordi det er trådløst.
#205300018/01/201608:01
"Kritikken" handlet i hovedsak om at det er et sårbart system jmfr, det tradisjonelle, og at det igjen kan føre til store vansker på utenlandsreiser med sykkelen og lignende, da det ikke er lett å finne hjelp til å fikse eventuelle skader og feil på det elektriske systemet.
#205305618/01/201610:30
Da vi testet sykler nå nettopp opplevde vi et par problemer med Di2. Flere av toppsyklene kom utstyrt med dette. På et par gikk vi tom for batteri - dette er fullt unngåelig og må sees på som brukerfeil hos oss, eller hos sykkelleverandørene som sender oss testsykkel, men ikke lader, og ikke fulle batterier. Uansett, dette med batteri er kjent. Vi opplevde også å gå på trynet med en av Di2-syklene. Noe som førte til at oppgiringsknappen på høyre-hendelen sluttet å virke. Skadene på sykkelen forøvrig var ytterst små. Men girproblemene var store nok til at det å fullføre et turritt eller et eliteritt uten reservesykkel hadde vært umulig. Eller det å fullføre en syvdagers-tur i Alpene hadde blitt veldig vanskelig.
En mekanisk girspak ville med samme skade vært upåvirket.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#205320618/01/201615:17
Nå fremstår jo SRAM eTap som veldig lekkert - digg med mindre kabler - men så lenge mekanisk giring kan funke så bra som DA9000 gjør legger jeg heller pengene i andre ting som gir mer sykkelglede.
Da vi testet sykler nå nettopp opplevde vi et par problemer med Di2. Flere av toppsyklene kom utstyrt med dette. På et par gikk vi tom for batteri - dette er fullt unngåelig og må sees på som brukerfeil hos oss, eller hos sykkelleverandørene som sender oss testsykkel, men ikke lader, og ikke fulle batterier. Uansett, dette med batteri er kjent. Vi opplevde også å gå på trynet med en av Di2-syklene. Noe som førte til at oppgiringsknappen på høyre-hendelen sluttet å virke. Skadene på sykkelen forøvrig var ytterst små. Men girproblemene var store nok til at det å fullføre et turritt eller et eliteritt uten reservesykkel hadde vært umulig. Eller det å fullføre en syvdagers-tur i Alpene hadde blitt veldig vanskelig.
En mekanisk girspak ville med samme skade vært upåvirket.
Du må gjerne sammenligne, men da bør du også sammenligne hendelse. Om girspaken på en mekanisk gir hadde brukket av, så ville årsakene og konsekvensene vært de samme.
Om oppgiringsknappen slutter å virke, men nedgiring virker på samme hendel, så er det nok brukket av inni bryteren, mens ledningen er ok. Samme ville skjedd om innerste hendel hadde forsvunnet på en mekanisk girhendel.
Selv har jeg brukt Di2 i to sesonger nå og har fått en feil. Denne feilen var at ene kabelen gikk ut av kontakten etter jeg hadde skiftet styretape. De gikk ut av festet fordi jeg ikke hadde fulgt rådene om å legge den i en "S" i hendelen før jeg satte på styreteip. Denne tingen med at kabelen trekkes ut av kontakten leser jeg om flere som gjør, så det er sikkert vanlig å tenke at jeg ikke trenger å legge kabelen i en "S" siden jeg "aldri" kommer til å trekke den ut av kontakten og den sitter ganske så godt fast... Det kommer sikkert til å bli flere som gjør det, men jeg vil nok sette det på kontoen over brukerfeil, og ikke systemfeil....
For å vite hvor mye strøm som er på batteriet, så kan man holde inn en av knappene. Følgende lysblink forteller om strømmengden.
100% remaining: Illuminates green (for 2 seconds) 50% remaining: Flashes green (5 times) 25% remaining: Illuminates red (for 2 seconds) 0% remaining: Flashes red (5 times)
Ps. leste at der kom oppdatering den 15 desember og nå gies det full automatisk giring... )har ikke peiling på hva det er, men sikkert viktig funksjon) he he http://e-tubeproject.shimano.com/
Jeg har Ultegra Di2 på sykkelen i dag, og det er uaktuelt å gå tilbake til mekaniske gir på neste sykkel. Ikke at det er aktuelt å oppgradere på et par år (i hvert fall ikke så lenge jeg ikke ødelegger sykkelen).
Neste sykkel skal også ha skivebremser, men det er vel en annen diskusjon
#205328018/01/201620:26
Neste sykkel: Sannsynligvis mekaniske, jeg liker kontrollen jeg har (og muligheten til å mekke(fikse selv) + jeg av en eller annen grunn misliker hvor klumpete girene blir når de er elektriske.
Etter å ha oppgradert fra 105 til Ultegra er jeg veldig fornøyd og er skeptisk til om det er verdt pengene (prøver fortsatt å holde et noenlunde fornuftig nivå på galskapen).
// Too many roads, too little time
#205328518/01/201620:41
Bygde ny sykkel med mekanisk Ultegra til 2015-sesongen (og skivebrems). Og det funker jo helt flott. Regner med mekanisk neste gang også - men forventer da at verden har gått fremover slik at innvendig kabelføring er enklere å sette opp. Pt er det litt mye plunder og styr på mange rammer.
Hvis ikke kan jeg faktisk tenkes å falle for trådløs elektronikk - men da måtte det være en ramme som faktisk utnyttet dette og ikke også hadde opplegg for kabling ved siden av. Tenker at det faktisk kan bli litt elegant.
Elektrisk med kabling lokker ikke, det er helt subjektivt, men det er for mye deler og greier & jeg får assosiasjoner til alle kablene som flyter rundt omkring kontorpulten min
Eller kanskje gå full retro med mekanisk og god gammeldags utvendig kabelføring igjen - nok en ting som funker og er enkelt (men fremdeles skivebrems).
[Re: Radival]
#205336519/01/201608:33
Har kjørt mekanisk DA, valget stod mellom ny sykkel med mekanisk DA, eller litt dyrere sykkel med Di2 Ultegra. Gikk for Di2 har ikke sett meg tilbake enda!
Redigert av eSkåra; 19/01/201609:45.
#205342919/01/201610:55
Di2 i tre år nå, ikke hatt et eneste problem (sett bort ifra at jeg ga blanke i å lade de første to årene). På tur med kompis nå nettopp og det var mye sluring og plunder på de mekaniske giren, noe jeg setter på ikkevedlikeholds-kontoen hans.
[Re: anonym]
#205568427/01/201608:07
Shimano has just introduced a free firmware upgrade enabling automatic gear shifting for its STEPS e-bike groupset with a Nexus 8-speed Di2 gear hub.
The STEPS (Shimano Total Electric Power System) groupset will automatically change gear based on the rider’s cadence and speed, and send a signal to the Di2 hub to shift to the relevant gear. - See more at: http://road.cc/content/tech-news/176115-...h.RucTbOgM.dpuf
#205698601/02/201610:31
Syncroshift - slik Di2 har i XTR-gruppen er på gang til Dura Ace også. Dette fikk jeg bekreftet da jeg i forrige uke var på fabrikken i Japan.
Dette innebærer altså at du kan gire kun på høyrehånden og at frontgiret girer når du har programmert det til å gjøre det. F.eks når kjedet når tredje tannhjul ovenfra på kassetten.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#205699201/02/201610:40
Syncroshift - slik Di2 har i XTR-gruppen er på gang til Dura Ace også. Dette fikk jeg bekreftet da jeg i forrige uke var på fabrikken i Japan.
Dette innebærer altså at du kan gire kun på høyrehånden og at frontgiret girer når du har programmert det til å gjøre det. F.eks når kjedet når tredje tannhjul ovenfra på kassetten.
Nå har ikke jeg prøvd Synchroshift, så hvordan fungerer dette i praksis? Jeg føler at bakgirskifting er bang bang så er det nytt gir, mens når jeg girer foran, så føler jeg ofte at jeg må gi det bittelitt mere tid før alt er på stell. Når du da (sånn halvveis) ikke vet når den girer foran, hvordan føles det? I tillegg så girer den vel et par gir lettere bak når den girer opp foran?
#205700201/02/201611:12
Jeg tror jeg bytter fra Sram Red til DA mekanisk neste gang (Har blitt litt for mye "flikking" med tanke på instilling av gir). Eneste som kan få meg fra det er hvordan man kan stille inn hendlene med tanke på avstanden til styret på Red.
Redigert av sveinaa; 01/02/201611:16.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!