Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Foringer / Bushings trenger hjelp fra forumet

Foringer / Bushings trenger hjelp fra forumet #2052659 16/01/2016 15:44
Nibbler Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Heisann forum.

Jeg søker dere lærde som kan guide meg gjennom jungelen av informasjon vedrørende foringer og montering av demper. Skyt meg gjerne om jeg anvender feil terminologi her, jeg er ganske grønn på dette området.

Saken er at jeg bestemte meg for å oppgradere min Fox CTD demper på min Devinci Troy RR 2014, og klinte til med en Cane Creek DBInline. Så jeg skrudde av Fox demperen og satte CC demperen på plass, noe som selvfølgelig ikke gikk. Den hadde allerede foringer fra forrige eier, og disse var for brede i bunnen og for smale i toppen. Etter mye strevsom googling kom jeg frem til at CC bruker samme indre diameter på Fox på Inline demperen (Avkreft/bekreft gjerne dette om noen har svar). Og min tanke er da at det bare skal være å få slått ut foringene på Fox demperen og slå de inn i CC demperen, så skal det være i boks, eller er det noe jeg har misforstått her? Vil jeg klare dette selv med rett verktøy, eller bør noen fagkyndige ta sev av dette. Eller bør jeg investere i nye foringer? Hvor får man i så fall tak i slikt...

Legger ved infoen jeg får når jeg plotter inn dette i CC sine fit finder.

Krysser fingrene for at noen kan guide meg gjennom dette. På forhånd takk.

Vedlegg
Skjermbilde 2016-01-16 kl. 16.41.03.png (161.92 KB, 384 nedlastinger)
Redigert av Nibbler; 16/01/2016 15:44.

Lady Nancy Astor: Winston, if you were my husband, I'd poison your tea.
Churchill: Nancy, if I were your husband, I'd drink it.
Re: Foringer / Bushings trenger hjelp fra forumet [Re: Nibbler] #2052676 16/01/2016 17:02
E
Erling82 Offline
Avhengig
Avhengig
E
Jeg har egentlig ikke peiling, så ta mitt svar med en STOR klype salt. Men jeg har fått nye foringer til min Fox demper, ettersom jeg ble forklart at jeg ikke burde igjenbruke de gamle når jeg flyttet demperen over på en ny ramme.

Cyklon selger Fox foringer:
http://cyklon.no/butikk/fox-racing-shox/reservedeler

edit: litt feil svar ang anbefaling av at en måtte bytte foringene.... det var ikke på selve demperen, men foringene på demperopphenget på rammen som ikke kunne igjenbrukes...

Redigert av Erling82; 16/01/2016 17:15.

Cube Stereo HPC 160 Race 27.5
Re: Foringer / Bushings trenger hjelp fra forumet [Re: Nibbler] #2052694 16/01/2016 17:46
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Foringene du snakker om, heter "hardware" på godt norsk ICON_SMILE ( Har ikke noe godt ord på de desverre) Bushings er foringen som er presset i øyet på demperen din, slik at demperen ikke skal slites/få skade om det blir slakke i hardwaren din.

Hardwaren er bare å banke ut på begge demperene.
Bruker selv å legge demperen mot noe treplank for å ikke få noen skader.
Deretter er det bare å se om disse passer i inlinen. Mener at de passer med litt vold, men ikke noe å annbefale. Gummi belegget på foringen kan ta skade, og du får slarke etter en sykkeltur. Dette ser du kjapt, om det er unaturlig tight.. Jeg bestilte feil hardware, og måtte bruke Fox hardwaren for å kunne sykle, foringen på min demper var derfor helt ny. Kan hende det er annerledes når alt er brukt som i ditt tildelle ICON_SMILE

Fox har oppdatert foringene sine, slik at disse er litt breiere. Hardwaren bruker da spacere (de som forhindrer sidelengs bevegelse i demperen) som er litt smalere i forhold til det du trenger på Inlinen. Du kan prøve å mikse spacere mellom foxen og inlinen for å se om du finner en kombinasjon som funker.

Det er bare å prøve å se, ikke noe du kan ødelegge hvis du bruker noe sunn fornuft. Jeg har handlet mine canecreek deler på extremebikes.com og VPG.no.

Redigert av Skorp; 16/01/2016 17:52.

Moderator  support