Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

asfalt dekk til MTB?

asfalt dekk til MTB? #2048555 13/01/2016 13:53
S
stClem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
På tide å begynne å tenke på sykkelsesongen ICON_SMILE.

Vil jeg tjene noe på å bytte til andre dekk når jeg sykler mye på asfalt i løpet av sommeren.
Regner med at treningsmessig så tjener jeg ikke noe, men følelsen av å å få en lengre tur med samme mengde bruk av krefter, samt at det kanskje er mer behagelig, er veldig verdt det. Eller?

Passer f.eks. disse på sykkelen min? Og er det noe poeng?
http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/De...1TG-p0000060938

Sykkel: Cannondale Alloy F29-5
Dekk: Schwalbe Racing Ralph Performance, 29 x 2.1

Mer info:
http://www.rei.com/product/877675/cannondale-f29-alloy-5-bike-2015

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2048564 13/01/2016 14:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ja, det er absolutt et poeng med lettrullende dekk på 29er. Kjenner ikke dekket du linker til, men er skeptisk til det både p.g.a. høy vekt og stiv gummiblanding. Tror ikke det er optimalt.

For å sitere meg selv fra tråden Commuters unite:

Har skrytt uhemmet her på forumet av Schwalbe Super Moto som er et bredt og ekstremt lettrullende dekk. Helt konge både i by og på landevei.

Nå rakk jeg noen uker på Super Motos arvtager Big One før vinteren. 2,35" og 440 gram - hele 230 gram lettere enn Super Moto (og 280 gram lettere enn det mye smalere Vittoria Roadster). Ifølge Schwalbe er Big One det mest lettrullende dekk de har produsert noen gang, inkludert landeveisdekkene. Fantastisk moro. Flyr avsted og får i forbifarten forskrekkede blikk fra gutta på landeveissykler eller CX.

Husk at bredt er fett og ruller bedre enn tynt ICON_WINK

Big One kommer også i slangeløs versjon og med snakeskin for bedre punkteringsbeskyttelse.

Hele Schwalbes slangeløse One-serie ser forresten meget lovende ut.

Big One: http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/schwalbe-big-one.html

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2048575 13/01/2016 14:33
S
stClem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for et fantastisk bra svar.

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2048582 13/01/2016 14:40
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
MIn favoritt har lenge vært Furious Fred, men dersom dekket ikke skal forlate asfalt virker Big One å være et klart bedre alternativ. Den ekstra bredden er også gull hvis du bor en i by hvor gatene ikke vedlikeholdes skikkelig.
@Sepeda, noen erfaring med dekket på grusvei, type Nordmarka?

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: Thomas-] #2048585 13/01/2016 14:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Thomas-
Sepeda, noen erfaring med dekket på grusvei, type Nordmarka?

Nei, har kun brukt Big One et par uker på asfalt. Har heller ikke brukt Super Moto på grus. Sistnevnte har rimelig god punkteringsbeskyttelse, men trolig null grep på svinger på grus i fart. Ville ikke satt utfor en grusbakke med helt glatte dekk.

For grus - eller kombinasjon av grus og asfalt - tror jeg dekket du allerede har er optimalt yes evt. Thunder Burt for hakket bedre punkteringsbeskyttelse.

Spent på Schwalbes nye G One for grus, men tror det er mer gravel enn xc ritt-dekk.

For oversikt over rullemotstand til en mengde dekk, se Bicycle Rolling Resistance.

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2051982 14/01/2016 12:17
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Thunder Burt er helt supre som allrounddekk med hovedvekt på asfalt eller fast grus.

Når du ser på rullemostand i linken til Sepeda så vær klar over at det kun er SnakeSkin-utgaven av Thunder Burt de har testet, og med slange, mens Raceking er testet i RS-utgave med tubeless-oppsett. Jeg tror ikke det er store forskjellen på TB og RK i letteste utgaver med tubeless-oppsett.

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2052185 14/01/2016 22:15
A
AronsQLB Offline
Medlem
Medlem
A
Sepeda; Tenkte å kjøpe super moto eller big one som pendlerdekk til helstiv 29". Vil ha raskt asfalt dekk. Kan gjerne sette det opp slangeløst og det er viktig for meg å unngå punkteringer. Tett tidsplan for å hente/levere barn. Hvilket anbefaler du?

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: AronsQLB] #2052305 15/01/2016 10:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: AronsQLB
Sepeda; Tenkte å kjøpe super moto eller big one som pendlerdekk til helstiv 29". Hvilket anbefaler du?

Må ta forbehold ettersom jeg har brukt Super Moto en del, men Big One lite.

Har brukt mine Super Moto en sesong på helstiv 29er, primært som pendlerdekk for dager med dårlig vær når jeg har latt landeveissykkelen stå. Strålende fornøyd. Ruller fantastisk. Ingen punkteringer. Har ikke satt det opp slangeløst selv, men leser på diverse fora at mange har gjort det med hell. Dekket produseres ikke i år, men er fortsatt tilgjengelig på bl.a. utmerkede Bike24. Kan trygt anbefale dekket. Om du er interessert i et pent brukt par til en rimelig penge, send meg PM.

Hva gjelder Big One, har jeg som nevnt brukt Liteskin-versjonen kun i et par ukers tid på høsten. Dekket ruller ekstremt lett og man merker vektforskjellen med Super Moto ved akselerasjon. Schwalbe oppgir at dekket har godt grep på asfalt, selv om det er laget med tanke på beach racing. Jeg har ikke lest tester av dekket på asfalt, men samme OneStar-gummi brukes også i landeveisdekk som har fått utmerkede resultater på tester, også på vått føre. Men lav punkteringsbeskyttelse er en ulempe. Derfor kanskje ikke ideelt til ditt bruk.

Big One i versjonen med Snakeskin Tubeless Easy-gummi har bedre punkteringsbeskyttelse og er lettere å sette opp slangeløst. Samtidig er det noe tyngre enn Liteskin-utgaven. Alt i alt burde det fungere utmerket til ditt bruk. Men det er ikke helt enkelt å fa tak i ennå. Store forhandlere som Bike24.com og r2-bike.com har ennå ikke fått dekket, men det ser ut til å være tilgjengelig på Bike-Components og et par nederlandske nettbutikker.

Du finner mer info om Big One på Schwalbes hjemmeside.

Jeg har ikke funnet noen av dekkene til salgs i Norge. Underlig, med tanke på så mange nordmenn som bruker 29ere og andre terrengsykler på asfalt.

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: AronsQLB] #2052332 15/01/2016 11:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: AronsQLB
Sepeda; Tenkte å kjøpe super moto eller big one som pendlerdekk til helstiv 29".

AronsQLB - etter mitt siste innlegg ønsker trådstarter å kjøpe Super Moto-dekkene. Synes han bør få dem siden det er hans tråd. Skal gi beskjed om dekkene mot formodning ikke blir solgt.

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: Sepeda] #2053026 18/01/2016 09:25
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Jeg har ikke funnet noen av dekkene til salgs i Norge. Underlig, med tanke på så mange nordmenn som bruker 29ere og andre terrengsykler på asfalt.

Sykkelkomponenter selger nå Scwhalbe Big One i både Lite- og Snakeskin. Står som "bestillingsvare 7-11 dager", men sender man en mail til Ørjan, så har, man av erfaring, svar iløpet av svært kort tid om man får de iløpet av 7-11 dager. Tenkte å bestille meg et sett slike til våren.

http://www.sykkelkomponenter.no/products/schwalbe-big-one-onestar-liteskin-tl-easy-29-x-235-dekk

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: Brusdalen] #2053088 18/01/2016 11:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kult yes

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: grr] #2053089 18/01/2016 11:57
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: grr
Thunder Burt er helt supre som allrounddekk med hovedvekt på asfalt eller fast grus.

Når du ser på rullemostand i linken til Sepeda så vær klar over at det kun er SnakeSkin-utgaven av Thunder Burt de har testet, og med slange, mens Raceking er testet i RS-utgave med tubeless-oppsett. Jeg tror ikke det er store forskjellen på TB og RK i letteste utgaver med tubeless-oppsett.

Jeg byttet fra RK til TB, men byttet tilbake etter ett års tid. Ble aldri helt fortrolig med den sideveis vinglingen TB bør på i høy fart på dårlig grus. RK er ikke perfekte de heller, men min opplevelse er at de er mer forutsigelige.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2053178 18/01/2016 14:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Og når det perfekte dekk er valgt, kan man få mer krutt i beina ved en aggressiv sittestilling - om man skulle like sånt.

Anbefaler Syntace Flatforce. Ser ut som et 17 graders negativt stem, men gir betydelig lavere styre. Sterkt og stivt.

Selges bl.a. på Sykkelkomponenter.

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: voldemort] #2053454 19/01/2016 12:01
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: voldemort
Sitat: grr

Jeg byttet fra RK til TB, men byttet tilbake etter ett års tid. Ble aldri helt fortrolig med den sideveis vinglingen TB bør på i høy fart på dårlig grus. RK er ikke perfekte de heller, men min opplevelse er at de er mer forutsigelige.

Ja, det føles nesten som bakhjulet "flyter" når en kjører i høy fart (40-50+) på delvis løs eller løs grus. De første par gangene måtte jeg sjekke om jeg hadde punktert, men har blitt vant med det og tenker ikke noe over det lenger. Det er også det eneste negative jeg har å si om de, med noen forutsetninger i bunn som f.eks. at jeg ikke forventer at de er rå i gjørme. Ellers er de lette, de ruller godt, veldig bra slitestyrke, godt grep på våt og tørr asfalt. Har kjørt TB slangeløst i snart to år/7000km på den sykkelen, og kun skiftet ett dekk. Fremdekket som har stått på siden Nordsjørittet '15 er uten SS. Ingen punkteringer eller utfordringer med det.

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2053461 19/01/2016 12:17
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
du kan jo vurdere Conti Speedking
lav rullemotstand men verdiløse i terrenget

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2053479 19/01/2016 12:50
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvilket dekktrykk bruker dere i bakdekket på TB når det ikke sykles på asfalt? Jeg (80kg) har forsøkt <30 psi, men må si at jeg ikke blir fortrolig med dekket på hardt underlag med så lavt trykk. Vet det er langt over det anbefalte, men må opp i 35 psi før jeg er happy.

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2053486 19/01/2016 13:01
S
Simen_gavia Offline
Fersking
Fersking
S
Du kan sette racer dekk på 29'er

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: Simen_gavia] #2053494 19/01/2016 13:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Simen_gavia
Du kan sette racer dekk på 29'er

Ja, om felgene er smale nok. Det betyr i praksis gamle nok.

Har eksperimentert i den retning, men kommet til at feite, slicke dekk utvilsomt er en bedre løsning for MTB, både visuelt (!) og funksjonelt.

Husk også at tynne dekk reduserer betydelig omkrets av hjul m/dekk. Det oppleves som å miste et par av de tyngste girene, noe du ikke ønsker på asfalt.

Opplevelsen blir også langt hardere enn med dekk med volum.

Racerdekk på racersykkel, sier jeg ICON_WINK

Re: asfalt dekk til MTB? [Re: stClem] #2079501 14/04/2016 11:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Selger forresten mine Schwalbe Big One ettersom jeg har fått meg cx igjen og det blir den urbane nyttesykkelen ICON_SMILE Se her.

Oppdatering: Solgt!

Moderator  support