Vondt i korsryggen - tips behandling/trening
|
Vondt i korsryggen - tips behandling/trening
11/01/2016 12:24
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har nok engang fått kink i ryggen. Eller akutt lumbago som det heter på fagspråket. Jeg har de siste ti årene hatt en smell eller to i året. Denne gangen krafigere enn tidligere. Noen som har erfaring med dette? Det er nok en kjennsgjerning at problemene oppstår som en følge av ensidig trening over mange år. Dvs, sykling. Kjernemuskelaturen er for svak. Nå denne gangen fikk jeg smellen etter for mye langrenn i jula. Går nå på 8. dagen med veldig vondt. Klarer nesten ikke å sitte. Går som ei krøkke, og sliter med nattesøvnen pga. smerter. Spiser Paralgin Forte. Men disse tar kun litt av smertene. Noen spørsmål:
1. Bør jeg være mest mulig i ro, eller bør jeg bevege meg mest mulig inntil smerte? 2. Bør jeg ta smertestillende? Føler det har lite effekt? 3. Tips for å bli raskt frisk? 4. Jeg må i gang med trening av kjernemuskelaturen så raskt som mulig. Tips til trening? 5. Andre behandlinger som anbefales? Jeg går til kiropraktor, men føler det hjelper lite. 6. Hvor lenge må jeg påregne å være skadet? 7. Og til sist. Når kan jeg begynne å sykle og gå på ski igjen?
|
|
|
Re: Vondt i korsryggen - tips behandling/trening
[Re: erling]
11/01/2016 12:36
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde en skikkelig smell i øvre del av korsryggen i 2012/2013. Prøvde naprapat, men det funka dårlig. Prøvde deretter fysioterapeut, og ryggen bel veldig bra etter 8-10 behandlinger ila. ca. 4 uker. Fikk tradisjonell fysioterapi i tillegg til strøm, laser og tape. Jeg gikk også som ei krøkke, fikk ikke sove, klarte ikke å snu meg til siden for å se om det kom bil når jeg kjørte bil osv. Var "ille jævli" Hvis ikke kiro funker noe særlig for deg, så kan kanskje fysio funke? Gjerne en som har peiling på ski/sykkel. Jeg fikk noen øvelser som jeg skulle gjøre etterpå. For ettertiden er det sikkert lurt å trene preventivt. Nå har jeg fått innredet et rom i kjelleren med rulla og slynge som jeg bruker innimellom. Det er styggkjedelig, men veldig nødvendig.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
11/01/2016 12:43
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
www.fitnessblender.com søk etter "core" øvelser gjerne med "no equipment / mat" så har de mange fine filmer man kan følge! I alle vansklighetsgrader og lengder. De har også noen "stretch for lower back" øvelser som er kjekke å følge med på. Jeg gjør dette da jeg har slitt mye med ryggen min jeg og. Ellers ville jeg vel gått til fysio eller noe ja.
|
|
|
11/01/2016 13:12
|
bjerbu
Fersking
|
Fersking
Når du blir litt bedre i ryggen, kjøp deg slynge å begynn å trene i den, Det hjelper
2015 Nakamura Grade 6.27 2016 Nakamura pursuit 6.0T 2018 Teammachine SLR02 Disc One Mexico Blue
|
|
|
11/01/2016 13:21
|
Storkopp
Entusiast
|
Entusiast
Mye stoff her, les spesielt side 40-49: http://www.formi.no/images/uploads/pdf/Formi_nett.pdfNormal fysisk aktivitet, ikke vær redd for smertestillende, finn deg en manuellterapeut eller kiropraktor som kan manipulere ryggen.
|
|
|
11/01/2016 13:30
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
1. Bør jeg være mest mulig i ro, eller bør jeg bevege meg mest mulig inntil smerte? God bedring og hold deg i daglig aktivitet med tanke på jobb osv. Litt smerte er sjeldent farlig, men ikke overdriv heller.
|
|
|
11/01/2016 14:06
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Stor sjangs for at ensidig trening av fremsiden av lår (altså motsatt side av hamstrings) gir utslag i bekkenvridning. Her må det tøyes. Stå med kneet på en pute og det andre benet rett fremover. Støtt deg til sofaen eller lignende. Ta tak iversiden av foten(vristen) av det bøyde beinet og dra og hold. Burde gi innstant smertelindring hvis det er slik fatt som med meg.
|
|
|
11/01/2016 15:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvis ikke legen (el.) har frarådet lagt ned forbudt mot å bevege deg så ville jeg sagt beveg deg 'så mye som mulig'. Det er litt banning, men i starten vulle jeg gått turer. Og spesifikt i 'ulendt' terreng (vurder gjerne en terrengløpetur i ny og ned i fremtiden  ). Og som bjerbu sier; med en gang du er litt bedre så begynner du med trening. Slynge og alt annet som heter coretrening er drittkjedelig, men hvis du ikke finner en form for mosjon som involverer støttemuskulaturet på en naturlig måtte så må det trening til hvis du vil øke sjansen til å unngå kink i fremtiden. Sykler du sti ennå eller er det pigger på grusen nå. Eller rulle, rulle døden for det som heter støttemuskulatur. Unngå statisk sykling. Ski? Er veldig usikker på dette. Andre som sikkert kan komme med bedre inspill her. Ønsker deg skikkelig god bedring.
|
|
|
[Re: Tange]
11/01/2016 16:01
|
EgilS
More than words
|
More than words
Min erfaring rundt behandling: Kiropraktor: Ok for å knekke på plass ting, men behandling av muskulær problemer har kun korvarig effekt, om noen. Naprapat: Samme effekt på musklene som kiropraktoren; gir kortvarig effekt på ømme og støle muskler. Fysioteraput: En bra fysio gir deg det en kiropraktor eller naprapat ofte ikke gjør; hjelp til selvhjelp. Og det er det som behøves for å få langsiktig effekt. En fysio kan også hjelpe med det akutte.
Min erfaring er at trening av kjernemusklatur og bevegelighetstrening/tøying er det som skal til for å unngå fremtidige problemer.
Skal du bevege deg så foreslår jeg spaserturer i ulendt terreng.
|
|
|
11/01/2016 17:35
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
8. Skraper du på huden lenge nok så blir det skade til slutt, og slutter du ikke å skrape så blir skaden aldri borte. Oversatt til ryggen så har du laget en skade over lengre tid, og gir den ikke tid til å gro helt. Dermed får man plutselig vondt når man skal dra laderen ut av stikk-kontakten. Jeg ville forsterket muskulaturen rundt skadestedet ETTER å ha fått en bevegelsesanalyse, slik at man vet hvilke muskler som er svake og/eller korte, samt tips til endring av holdningen og bevegelsesmønsteret. Uansett hva du velger å gjøre : Lykke til, håper du blir kvitt smertene fort 
|
|
|
11/01/2016 18:33
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Ski? Er veldig usikker på dette. Andre som sikkert kan komme med bedre inspill her.
Ski var fin aktivitet for ryggen min da jeg hadde vondt i ryggen. Men unngå tryning. Ryggen min begynte å bli OK etter et par turer til naprapat (fikk sove om natta og gå tilnærmet normalt) helt til jeg tryna på ski, midt ute på ei myr, og dermed ble ryggen enda verre enn den var
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
11/01/2016 19:46
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Jeg har hatt mange knerter oppigjennom årene, Såpass at ryggen har vert helt ustabil med stikkende smerte alla skikkelig tannverk. Prøvd kiropraktor og fysio uten bedring. Siste kink jeg hadde gikk rett og slett ikke over og på morgenen var jeg så stiv i ryggen at jeg slet med å få på meg sokkene. Dette varte i nesten ett år.
Det som var redningen for meg var streching og noen styrkeøvelser og etter et par tre monter med så godt som daglig trening slapp det sakte men sikkert.
Den øvelsen som ga meg best effekt var å ligge på ryggen med bena trukket opp i 90 grader og fotsålene i bakken (som utgangsstilling ved sitt upps) for så og vri korsryggen til knærne treffer bakken. Man ligger da med en 90 graders vridning i korsryggen. I denne stillingen lå jeg lenge og tynte musklene til å bli lengre og lengre etter som korsryggsområdet ble varmere og tålte større belastning. Man veksler etter en stund og vrir seg til motsatt side.
Det blir en form for Yoga trening hvor man i lengre perioder får god kontakt med de anstrengte forkortede musklene og tyner dem sakte men sikkert til å bli lengre.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
12/01/2016 09:48
|
Viktor4u
Entusiast
|
Entusiast
Hallo
Det er kjedelig med vondt i ryggen, jeg har slitt mesteparten av mitt voksne liv med dette, etter å ha tryna på motosykkel, flaks jeg ikke knakk ryggen.
Har prøvd det meste, og for meg ( altså min opplevelse) så er det Naprapat som har hjulpet, men det er sikkert forskjeller fra naprapat til naprapat.
Etter birken i år , så kunne jeg knapt gå, sitte, ligge osv,
Mitt råd for rask fremgang: 1 Gå til lege, få tak i noe muskelavslappende / betennelsesdempene, dette for å få igang blodgjennomstrømning i muskelaturen. 2 Gå til naprapat, bli behandlet, be om forebyggende øvelser, hvis du ikke får dette uoppfordret. 3 For all del ikke ligg på sofan, godstolen etc, kom deg i bevegelse, gå en tur, ta det med ro. 4 Strekkøvelser, ligg på ryggen, bøy det ene benet opp, mot brystet, ta tak i kneet, dra det diagonalt over brystkassen, mot motsatt skulder, trekk til det strekker i rompeballen, nedre del av rygg, hold en stund, slipp løs, trekk til , og hold. Denne øvelsen gjør jeg hver dag morgen og kveld.
Lykke til videre
Viktor4u
2018 Ski - Birken 2018 Løp - Birken 2018 Sykkel - Elgrittet Valdresrittet Grenserittet Birken
|
|
|
12/01/2016 11:06
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har de siste månedene slitt litt med "kontorstivhet" i ryggen, som etter hvert satt godt i korsryggen selv om jeg var i aktivitet flere dager i uken. Jeg har sikkert hatt en litt dårlig sittestilling, men jeg startet opp med å gjøre de såkalte fem tibetanske ritene to ganger om dagen. Har aldri vært inne i "yogaverdenen" før, men dette har gjort underverker for ryggen min de siste ukene. Gode styrkeøvelser for kroppen generelt og jeg sover merkbart bedre (lenger) om natta. Anbefales, selv om fruen trodde jeg hadde klikka når jeg lå på yogamatta. Jeg kan en gang i tiden ha uttalt at yoga ikke er trening...trekker det tilbake. http://www.runnersworld.no/blogs/angelika/forebygging-i-m-rketiden.htm
Redigert av jman76; 12/01/2016 11:08.
|
|
|
12/01/2016 16:23
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for mange gode tips. Jeg er nå satt på Naxopren og Stesolid. Fått beskjed om å gå en god tur hver dag i skogen. Sitte minst mulig. ¨ Har også bestilt opptrening hos Fysio. Primært med slynger.
Så får vi håpe ryggen ordner seg raskt.
|
|
|
12/01/2016 16:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Akkurat nå er det konge med truger. Med mindre du ikke har planer om å bli dedikert trugeløper ville jeg nesten sagt, kjøp de billigeste. Lavere stabilitet gir bedre trening. Men må ha noen gode tagger for å forhindre at du sklir/tryner og forverrer ryggen.
Og så kan du tråkke opp litt sti for å sykle med fatbiken.
Fysion klarer vel det PekkaB snakket om, viktig poeng, bevegelsesanalyse.
|
|
|
12/01/2016 18:41
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
har slitt med ryggproblemer siden tenårene bla pga slitasje skader, to kompresjonsbrudd, dårlig kroppsholdning, nakkesleng
det som har gjort underverker for meg i voksen alder er knebøy tøyeøvelsen ? skyte rygg som katt og slippe magan ned skigåing er bra generell styrking av kjernemuskelaturen er ikke det dummeste jeg har gjort heller regelmessig tøy og strekk type "trim for eldre" fungerer også, hmmm og da må jeg innrømme noe for meg selv
bare det å komme seg ut av sofaen generelt og være i aktivitet er også bra
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
13/01/2016 11:42
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Ser en del anbefaler å tøye korsryggen. Er det lurt? Vil man ikke ha de musklene relativt korte, men sterke for stabilisering?
Om man ikke har trent kjernen, og har vondt nederst i ryggen ville jeg ha trent kjernen og tøyd tilstøtende muskler (hofteleddsbøyer er vel klassiker for syklister), ikke strekt ut de svake musklene i korsryggen.
Tror TS gjør rett i å la en fysio sjekke for å finne ut hvor årsaken egentlig ligger.
|
|
|
[Re: Tollef]
13/01/2016 13:17
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Ja, korsryggen skal være stabil, og bevegelser komme fra hoften eller brystryggen. Og man bør ikke strekke muskler før man vet om de er svake eller stramme. Er de svake er ikke strekking noen god idé 
|
|
|
13/01/2016 14:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Generelt skal man vel ikke tøye muskler som har fått seg en smell, eller?
|
|
|
13/01/2016 20:32
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Jippi! Jeg fikk smell i ryggen i slutten av november , og frem til i dag har det gradvis gått bedre, mye bedre. Var godt i gang med sykling, styrketrening og trening av kjernemuskulatur. Siden fredag har det vært ganske hektisk, så jeg har ikke hatt tid til å trene / tøye som jeg pleier. Så hva skjedde når jeg løfta opp jenta på 11 måneder i dag?! SMELL. Bæææ, så forbanna irriterende altså. 1 sekund uoppmerksom. Heldigvis kjenner jeg at smellen er mildere nå. Da er det bare å begynne på nytt da!
|
|
|
14/01/2016 09:41
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Kun de som bokstavelig talt (eller var det tatt  ) har fått seg en smell, slik som en lårhøne, da er det viktig å tøye med en gang slik at musklene / muskelen ikke gror mens de / den er kort(e). I så fall blir det mye vond tøying når alt er grodd.
|
|
|
14/01/2016 19:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
17/01/2016 22:33
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Før hadde jeg en del sånne: krype rundt på gulvet med vondt i ryggen... Etter de første verste dagene...som var sofa/rusle på gulvet, så gjaldt det å komme ut å tråkke rundt i ulendt terreng flere ganger til dagen, men ikke så lange turer at tyngdekraften tok overhånd. Etter det ble litt bedre, samt flere besøk hos kiropraktor som kriseløsning, så bar det ned i kjellerstuen og gjennomføre denne treningsvideoen annenhver dag (med gardinene godt trukket for). Etter 3 ganger var jeg blitt 90% bedre. Det en gjør her er både å trene og tøye i passelige mengder. http://www.amazon.com/Billy-Blanks-Ultimate-Bootcamp/dp/B0009ORTKG Kan og finne lignende på Youtube, men vet ikke om det er den samme. Det som skjer når du har fått en skade i ryggen er at hjernen ber ryggmusklene om å stramme opp, for å forhindre nye akutte krigsskader. Og når disse musklene er for stramme så blir vonde ting vondere. Men enig i at ikke alle muskler er en fordel å tøye ved skade. Men denne videoen har reddet meg....nå trener jeg jevnlig inkl kjernemuskulatur, så nå er det årevis siden sist -på ryggfelgen-opplevelse.
|
|
|
18/01/2016 22:34
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Her er forresten treningsvideoen som vil fikse mange rygger - helt gratis! https://youtu.be/pK2e_ja87GU
|
|
|
|
|