Strøken toppmodell endurosykkel med helt ny ramme!Genius LT Tuned er den definitivt råeste endurosykkelen til Scott, og hvis du har lyst på en veldig lett sykkel som er veldig lett å trå oppover og er et udyr nedover, er jeg helt sikker på at du vil bli kjempefornøyd med Genius LT Tuned. Det har i hvert fall jeg vært. Eneste grunnen til at jeg selger den, er at jeg har bestilt 2016-modellen av akkurat samme sykkel.
Grunnet litt misfarging av lakken på rammen var jeg så heldig å få en ny frontramme og kjedestag på reklamasjon, og jeg har foreløpig ikke syklet på den etter rammebyttet, så denne sykkelen ser ekstremt pen ut. Noen bruksmerker er det selvfølgelig på resten av utstyret, men alt er i veldig god stand.

Det er veldig mye som gjør at jeg synes denne sykkelen er helt fantastisk, men jeg nøyer meg med å nevne de punktene jeg synes virkelig skiller seg ut fra andre toppmodeller i samme kategori.
TWINLOCK er kort fortalt en spak som sitter på styret som du bruker til å betjene lock-out'n på både dempegaffel og bakdemper samtidig. Det er 3 posisjoner: åpen, mellomhard, og ekstra hard. I åpen posisjon svelger demperne unna det meste av slag med sine 170mm vandring, i mellomlåst posisjon økes gaffelens kompresjonsdemping og bakdemperens vandring begrenses til 110mm i tillegg til at den også får økt kompresjonsdemping. Dette gjør at sykkelen blir ekstra tråkkeffektiv mens den fortsatt demper mye av ujevnhetene fra terrenget. Jeg bruker denne posisjonen veldig mye i terrenget når det går bortover og oppover.
I ekstra hard posisjon er begge dempere nesten helt stive, men åpner opp ved store slag. Denne posisjonen bruker jeg på transportetapper på grus og asfalt, og da oppleves sykkelen nesten som en fulldempet rittsykkel.
Jeg jobber til daglig som teknikktrener sykkel på NTG, og jeg bruker denne sykkelen på det meste, fra 5-6 timers langturer sammen med landets sprekeste terrengsyklister som sykler på rittsykler(og veier 20-30kg mindre enn meg), til utforsykling sammen med DH-gutta. Jeg kan trygt si at arbeidsdagen min hadde blitt veldig mye tyngre hvis sykkelen min ikke hadde hatt Twinlock og vært så lett, samtidig som den har så mye vandring.

JUSTERBAR GEOMETRI: jeg synes det er helt topp med sykler som kan justeres en del, og på Genius LT kan man justere geometrien både ved å heve krankhuset ved å snu et avstandsstykke på bakdemperen, noe som også påvirker styrevinkelen. I tillegg følger det med vinklede styrelagerkopper som gjør at man ytterligere kan justere styrevinkelen med 0,7 grader i begge retninger.

LAV VEKT er noe som alltid er ønskelig, og pga en veldig lett carbonramme og masse lette men funksjonelle deler, veier denne sykkelen nå kun 12,5kg med tunge super-gravity dekk på 1 kg pr stk. Med lettere dekk, sparer man lett en halv kilo ekstra.

Veiledende pris på denne i 2015 var 70 000kr, men pga valutakursen for tiden er 2016 modellen økt til veiledende 87 000kr. Pga av meget god teknisk stand og en splitter ny ramme, anslår jeg 38 000kr som en fornuftig prisantydning.
I følge Scott passer str Large til personer fra 178 til 192 cm.

Tekniske spesifikasjoner:
Ramme: HMX Carbon på 2450g inkl bakdemper. 170mm vandring.
Gaffel: Fox 36 Float Factory CTD FIT Air med Kashima. Denne gaffelen er helt vannvittig rå!!
Bakdemper: Fox Nude med kashima.
Styrelager: Syncros VP-J205AM1 med justerbar styrevinkel
Navgir: SRAM XO1 11-delt
Kjedefører: Scott lettvekts kjedefører på topp og bunn. Denne er gull å ha når det går unna ned slagete løyper.
Girskifter: SRAM XO1
Bremser: Shimano XTR AM med 180mm Icetec skiver. Nydelige bremser som er kjempelette å lufte.
Kranksett: SRAM XO1 carbon med 30t drev. Her har det blitt noen riper fra slemme steiner, men ingenting som går ut over funksjonen.
Styre: Syncros AM 1.0 carbon med 10mm rise og 760mm bredde. 35mm diameter
Stem: Syncros XM 1,5. 60mm lengde. 35mm diameter
Setepinne: Rock Shox Reverb Stealth 150mm vandring.
Sete: Syncros XM 1,5 med titan skinner.
Hjulsett: Syncros AM 1,5 laget av DT Swiss.
Kjede: SRAM PC X1
Kassett: SRAM XO1 10-42t
Dekk: Hans Dampf trailstar foran og Rock Razor trailstar SG bak. Fordekket er ganske lite brukt og bakdekket begynner å bli litt slitt, men langt fra utslitt.
Pedaler: selges uten pedaler!
Her kan du lese hva anerkjente Enduro Magazine skriver om den:
http://enduro-mtb.com/en/back-issue-scott-genius-lt-700-tuned-review/Ta kontakt på bjorn.ballangrud@gmail.com/92057760 hvis du er interessert i en meget god og pen sykkel! Sykkelen kan inspiseres på Hafjell.