|
Alpint - støveldoktor i Oslo/omegn?
|
Alpint - støveldoktor i Oslo/omegn?
10/01/2016 20:26
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er det noen her inne som kan anbefale en støveldoktor i Osloområdet?
Sliter fælt med vondter og kramper i føttene både under kjøring og trasking, og føler jeg har prøvd "alt". Dvs såler, bytting av forskjellige støvler, og blokking av skall. Og det blir ikke akkurat bedre.
Trenger eksperthjelp!
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
Re: Alpint - støveldoktor i Oslo/omegn?
[Re: chili]
10/01/2016 20:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva slags type smerte er det du opplever - at det "brenner" under fotsålene?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: hilmer]
10/01/2016 21:03
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Klipskobua var ny for meg, den skal sjekkes nærmere! Surefoot har jeg gitt opp
|
|
|
[Re: GeirK]
10/01/2016 21:06
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hva slags type smerte er det du opplever - at det "brenner" under fotsålene? Jeg har føtter som er både breie og høye. Jeg får ganske intense smerter under fremre halvdel av føttene av å stå/gå/kjøre i støvlene. Løfter jeg foten opp fra bakken, blir det litt bedre allerede av det. Har fått tilpasset såler hos Surefoot, men det eneste disse hjelper er å støtte fotbuen nok til at jeg ikke får kramper akkurat der. Utover det får jeg fortsatt like vonde og kalde føtter
|
|
|
10/01/2016 21:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når du løfter foten, kan beina i fotbladet bevege seg i forhold til hverandre for å tilpasse seg et evt ujevnt underlag. Når du tar et steg fremover, låses de i hverandre for å overføre kraft i frasparket. Det samme skjer når trykker ned på skia gjennom tåballen. Hvis du ikke har plass til foten i bredda når låsingen skjer, blir det spenninger i foten som du opplever som smerte. Har du prøvd med skikkelig tynne sokker?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
10/01/2016 21:32
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
her tror jeg du er inne på noe, bredde er et problem jeg har. Visste ingenting om hvordan dette påvirker, så her oppklarte du litt for meg! Tidligere har høyden også vært et problem, støvelen har pressa foten sammen ovenifra. Har nye støvler nå, og merker at jeg om jeg trår nedi kun skallet barbeint, så er føttene borti skallet. Dette skal jeg få blokket ut (derav denne tråden). Men trenger nok nye såler også, de jeg har fra Surefoot hjelper ikke stort. Pluss at jeg tror de brukte standardsålene som fulgte med de forrige støvlene mine som mal for størrelse, så de er altfor smale
|
|
|
10/01/2016 23:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har nye støvler nå, og merker at jeg om jeg trår nedi kun skallet barbeint, så er føttene borti skallet.
Da er det ikke mye plass til innerstøvel! Ikke rart at du sliter. Her må det kanskje slipes også i tillegg til blokking. Du høres også som om du kan være en kandidat for custom såler.
|
|
|
11/01/2016 07:13
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Greit, da er det bare å få pressa støvlene ut, evnt bytte enda en gang.. Custom såler har jeg allerede fra Surefoot, men spørs om ikke disse også skal byttes. Litt oppgitt nå kjenner jeg, med tanke på hvor mange ganger jeg har vært inn og ut av både Surefoot og butikkene. (ja, holder meg langt unna kjedebutikker). Merkelig at ingen kobler noe så "enkelt" når jeg kan gi en såpass grundig beskrivelse av hva jeg opplever, når jeg i tillegg oppgir at jeg har ordentlig brei fot..
|
|
|
[Re: runermm]
11/01/2016 07:14
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for tipset! Det blir nok litt langt unna nå, men skal jeg til traktene innen jeg får fiksa på ting her, skal jeg definitivt snakke med dem!
|
|
|
11/01/2016 08:14
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Greit, da er det bare å få pressa støvlene ut, evnt bytte enda en gang.. Custom såler har jeg allerede fra Surefoot, men spørs om ikke disse også skal byttes. Litt oppgitt nå kjenner jeg, med tanke på hvor mange ganger jeg har vært inn og ut av både Surefoot og butikkene. (ja, holder meg langt unna kjedebutikker). Merkelig at ingen kobler noe så "enkelt" når jeg kan gi en såpass grundig beskrivelse av hva jeg opplever, når jeg i tillegg oppgir at jeg har ordentlig brei fot.. Jeg fikk ødelagt et par sesonger av feil sko, så jeg føler med deg. For meg ble det først bra med såler, blokka skall og custom innerstøvel. Etter det var det null problem. Såle alene hjelper ikke nødvendigvis. Når jeg bruker såle blir foten min 5mm smalere enn når jeg ikke bruker såle, så det har en viss effekt, men fortsatt er foten min bredere enn alle tilgjengelig skall på markedet. Da slipper man ikke unna blokking. I tillegg har jeg smal hæl, så jeg kipper veldig lett. Før jeg fikk tilpasset innerstøvel måtte jeg dra til spennene masse for å sitte skikkelig, men da ble det ufattelig trangt og vondt. Med skikkelig tilpasset støvel sitter jeg bra med lett spenning av støvlene. Om jeg skal kjøre skikkelig hardt kan jeg stramme mer, men til cruising og greie forhold er det unødvendig. Jeg svei vel av 8000 på støvler da jeg kjøpte dem, men de er fortsatt fine nå ti år etter og en utrolig god investering. At man i det hele tatt selger støvler til folk uten å sjekke om foten passer i skallet er ganske håpløst. Jeg får stadig høre at støvler skal gjøre litt vondt. Det er bullshit fra ende til annen. Skikkelig tilpassede støvler sitter bra og er behagelige.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
11/01/2016 08:39
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Etter det var det null problem.
Dette er jo utrolig gode nyheter! Blir sikkert dyrt og litt hassle, men det er hvertfall håp
Redigert av chili; 11/01/2016 08:40.
|
|
|
11/01/2016 16:29
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da er støvlene levert inn til blokking hos Jesting i første omgang. Mye takket være innspillene over her, tror jeg ikke det er mer komplisert enn at jeg trenger mer plass i bredden, det kunne de også se veldig tydelig i butikken. En bredde som butikken som solgte meg støvlene mente var helt og holdent innafor.. Så får jeg se hva som skal til av eventuelle justeringer på skall, innerstøvel og såle etterhvert, men for øyeblikket er nyttårsforsettet at jeg skal kunne kjøre en hel fjellside uten et innbitt ønske om å røske av meg både fot og støvel! 
|
|
|
12/01/2016 09:27
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
... for øyeblikket er nyttårsforsettet at jeg skal kunne kjøre en hel fjellside uten et innbitt ønske om å røske av meg både fot og støvel! Kjenner meg såå godt igjen. Jeg gikk mang en pinefull tur opp og ned slalåmbakker og korte fjellturer, både før og etter to runder med "vanlig" blokking av støvlene, og håpet intenst ting ville gå seg til. Jeg har også både brei og tjukk/høy fot, og få ting verker så infernalsk som sammenklemt fot over tid. Men "de skal jo sitte tett". Det løste seg ikke før jeg omtrent lå på kne inne på sportsbutikken på Filefjell og tagg om hjelp, siden jeg skulle gå Haute Route noen uker seinere. De blåste ut maks av det støvelen tålte, tror jeg, og halleluja. Fantastiske å ha på. Nå, endel turer seinere, har jeg selvfølgelig klart å pakke sammen innerstøvelen så mye i lengden at støvlene er for store, men det var det verdt. Neste gang jeg kjøper randostøvler skal jeg være ekstremt nøye med å sjekke både bredde og lengde av egen fot mot skallet, og ikke bare kjenne etter.
|
|
|
12/01/2016 09:43
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
"Learning by Burning" er et uttrykk som kommer godt til sin rett blant enkelt av oss her  Er veldig spent på hvordan resultatet blir etter blokking nå. Litt ubehag kan jeg fint leve med, men ikke de smertene jeg opplever fra før. I noen tilfeller er det NESTEN så jeg hadde foretrukket et realt ballespark i stedet. Men kjenner jeg er litt i tvil på hvordan resultatet blir også, med tanke på at de nye støvlene mine har oppgitt en bredde som er 3 mm smalere enn de gamle.. Og jeg fikk vondt av de også. Men på en annen side var de lavere over rista, og trøkte foten altfor hardt ned. Så det er håp! 
|
|
|
12/01/2016 12:09
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Problemet er jo som du har erfart, at foten er myk og lar seg presse litt sammen. Uten ubehag i noen få minutter, men fy satan hvor vondt det gjør på sikt. Fordelen med å ha tjukk fot er jo at man ikke fryser så lett på beina, så vi tåler nok bedre at både sko og innerstøvel tynnes ut. Lykke til.
|
|
|
|
|